2019-11-18, 14:08
Medlem
QueenKoralls avatar
Bra att det blev rättspsyk och särskild utskrivningsprövning.
I mitten på 80-talet på den skola jag gick, -85 eller -86, var det en 16-åring som bjöd in en 15-årig skolkamrat till sig.
Han angrep honom med basebollträ, slog honom illa, våldtog honom och hämtade en kniv för att döda honom, men offret hann krypa ut i trappuppgången och få hjälp.
Gärningsmannen är fortfarande inte utskriven från rättspsyk och han är idag 50 år gammal..
JL verkar också väldigt sjuk, så det känns som rätt dom och jag hoppas att han inte heller kommer ut nåt mer..
Citera
2019-11-18, 14:13
Medlem
Ur domen:

Åklagaren har biträdd av målsägandena uttalat att Jack Lindblom bör dömas till
rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Jack själv anser att han bör
dömas till sluten ungdomsvård.

På ett sent stadium under processen inför pläderingarna
har Jack Lindblom begärt att tingsrätten inhämtar ett yttrande över det rättspsykiatriska utlåtandet från Socialstyrelsens rättsliga råd. Åklagaren och målsägandena har motsatt sig detta och
tingsrätten avslog yrkandet i samband med att huvudförhandlingen avslutades
Citera
2019-11-18, 14:16
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tvangsintagna-kravs-pa-vardavgift-skuldsatts

Landstingen skuldsätter människor som dömts till rättspsykiatrisk tvångsvård, genom att kräva dem på betalning för vården.

Det är ju inte helt fel? Åtminstone liiite kanske kan komma tillbaka till stats-/landstingskassan.

Men:
Varje dygn för en patient i rättspykiatrisk tvångsvård kostar närmare 6.000 kronor. Den summan står skattebetalarna för.

Jag räknade lågt och med tanke på att kostnaden sannolikt inte kommer vara konstant över kommande 60 år är det snarare det dubbla. Knepigt att räkna på. Kostnaden blir totalt över 110 milj, men kan mycket väl bli det dubbla om man förutsätter att vården är livslång och kostnaden för likvärdig vård ökar.

Föräldrarna borde väl få möjligheten att återgå till ett så normalt liv som det går, utan att straffas ekonomiskt mer än skadeståndet. Det är inte deras fel att det blev så tokigt med honom, med det tycker vi olika om. Dock tycker jag JL kan få för att betala sin egen vård genom passande arbetssysslor, kanske kan han hugga björkved på sitt rum och tänka över det han gjort...
Citera
2019-11-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Jag räknade lågt och med tanke på att kostnaden sannolikt inte kommer vara konstant över kommande 60 år är det snarare det dubbla. Knepigt att räkna på. Kostnaden blir totalt över 110 milj, men kan mycket väl bli det dubbla om man förutsätter att vården är livslång och kostnaden för likvärdig vård ökar.

Föräldrarna borde väl få möjligheten att återgå till ett så normalt liv som det går, utan att straffas ekonomiskt mer än skadeståndet. Det är inte deras fel att det blev så tokigt med honom, med det tycker vi olika om. Dock tycker jag JL kan få för att betala sin egen vård genom passande arbetssysslor, kanske kan han hugga björkved på sitt rum och tänka över det han gjort...

Jag tänker mer att föräldrar är betalningsskyldiga vad gäller minderåriga (upp till 18 år) och därefter svarar, och betalar, brottslingen själv för sina gärningar. Därför kan jag tycka att JLs föräldrar betalar delvis för vården på samma sätt som de betalat för hans boende och uppehälle om han fortsatt bo hos dom tills han flyttat hemifrån. Men det är bara min enkla åsikt. Och olika åsikter får man ju ha.
Citera
2019-11-18, 14:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
https://minfil.com/68I2d1Ban7/Dom_Jack_pdf

Tack. Intressant läsning.
Citera
2019-11-18, 14:29
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Jag tänker mer att föräldrar är betalningsskyldiga vad gäller minderåriga (upp till 18 år) och därefter svarar, och betalar, brottslingen själv för sina gärningar. Därför kan jag tycka att JLs föräldrar betalar delvis för vården på samma sätt som de betalat för hans boende och uppehälle om han fortsatt bo hos dom tills han flyttat hemifrån. Men det är bara min enkla åsikt. Och olika åsikter får man ju ha.

Ingen dum idé att föräldrarna borde betala för JLs vård fram tills han är 18 år.
Citera
2019-11-18, 14:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Du är nog helt fel ute. Schizofreni debuterar inte så tidigt och att han skulle haft det så många år redan är osannolikt utan att någon har märkt något. Mina tankar landar på tvångsmässig personlighetsstörning, han vill ha kontroll över situationen och att allting blir perfekt i hans tankevärld.

Tvångsmässig personlighetsstörning ej att förväxla med OCD, dock vanligt i kombo. Denna diagnos är mycket vanlig. Troligtvis finns det även annan psykisk ohälsa hos denna kille. I princip alla mördare (95+ %) har minst en personlighetsstörning och jag som har god insikt i psykiatriska diagnoser bedömer att sannolikheten är stor att killen lider av denna personlighetsstörning efter att ha läst delar av tråden.

https://utforskasinnet.se/hur-man-lever-med-tvangsmassig-personlighetsstorning/
https://kaobyterblogg.wordpress.com/2011/03/08/tvangsmassig-personlighetsstorning-nast-sista-kao/

Det fanns dom som gissade rätt angående diagnosen.
Citera
2019-11-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ingen dum idé att föräldrarna borde betala för JLs vård fram tills han är 18 år.
Man kan ju knappast begära att de skall betala 6000 kr per dag i ett par år - 180 000 i månaden. Men det han normalt skulle kostat kan jag tycka att de får betala. Och det gäller inte bara JL, utan ALLA föräldrar som har sin unge inlåst pga brottslighet. Här har beslutsfattarna något att ta tag i, kan jag tycka.
Citera
2019-11-18, 14:37
Medlem
Citat:
Det är förmodligen på rättspsykiatrisk slutenvård han hör hemma.

Om vi räknar med att JL blir 75 år gammal och spenderar kommande 60 år i tvångvårdens händer resulterar det i ca 22 000 dagar. Kostnaden för rättspsykiatrisk slutenvård ligger idag på 5000 kr och uppåt per dygn.

22 000 x 5 000 = 110 000 000 kr

Kostnaden på 110 Miljoner kronor för JLs vård förutsatt att den är livslång är lågt räknat. Jag tycker inte vi direkt kan kalla det för en vinst.

Eftersom killen har bedömts som såpass svårt psyksjuk och uppenbarligen har tvångstankar om att mörda, så är det värt varenda krona att han aldrig får chansen att upprepa sitt brott. Tvångsmässiga tankar är det svårt t.o.m för hjärnskrynklarna att komma åt, behandla och att bota.

Hade killen INTE fått vård, så hade han varit ute igen på bara några få år och det vill kanske inte ens hans föräldrar när de inser hur sjuk han är.

En vuxen, som iofs fick fängelse men som jag tror har samma typ av sjuka tankar är Edvin Gyllensvan, samt han som mördade Nella Olander.
Senast redigerad av zilvereko 2019-11-18 kl. 14:58.
Citera
2019-11-18, 14:37
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Man kan ju knappast begära att de skall betala 6000 kr per dag i ett par år - 180 000 i månaden. Men det han normalt skulle kostat kan jag tycka att de får betala. Och det gäller inte bara JL, utan ALLA föräldrar som har sin unge inlåst pga brottslighet. Här har beslutsfattarna något att ta tag i, kan jag tycka.

Ok, inte vården sammantaget (vårdplatsen, behandling, medicinering osv) det blir för saftigt räkning... vi kan säga kostnaden för uppehället fram till myndig ålder. Kanske blir det en mer rimlig kostnad.
Citera
2019-11-18, 14:45
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Eftersom killen har bedömts som såpass svårt psyksjuk och uppenbarligen har tvångstankar om att mörda, så är det värt varenda krona att han aldrig får chansen att upprepa sitt brott. Tvångsmässiga tankar är det svårt t.o.m för hjärnskrynklarna att komma åt och att bota.

Hade killen INTE fått vård, så hade han varit ute igen på bara några få år och det vill kanske inte ens hans föräldrar när de inser hur sjuk han är.

En vuxen, som iofs fick fängelse men som jag tror har samma typ av sjuka tankar är Edvin Gyllensvan, samt han som mördade Nella Olander.

Jag tycker enbart att det inte finns någon anledning till att fira eller kalla det för en vinst.

Denna tragedi är en förlust - för alla.

Kanske är det värt pengarna, men jag är tveksam till om det verkligen är det bästa sättet att handskas med sådana som JL. Det är kanske inte ens är ekonomiskt försvarbart när man tittar lite närmre på det.
Citera
2019-11-18, 14:47
Medlem
Sleipner08s avatar
Domen kommer garanterat överklagas av JL. JL har en skev verklighetsuppfattning. Domen kommer att fastställas.

Ett överklagande ställs till Svea hovrätt och ska ha kommit in till tingsrätten senast den 9 december 2019

I detta mål har rätten varit enig. Ingen har haft avvikande uppfattning i skuldfrågan eller påföljden.

Nu får vi hoppas att JL är förd till rättspsykiatrisk avdelning i väntan på lagakraftvunnen dom. Att han får vård och meningsfull sysselsättning i form av utbildning.

Kanske bör han inrikta sig på psykologi för att få självinsikt.

Han bör skriva till Peters föräldrar när alla fått distans till detta och redogöra för vad som hände och varför.

Det kommer inte komma inom det närmaste det kommer kräva lång tid av vård och terapi innan han klarar av att ta den kontakten.

Han har nog kämpat emot trots hård medicinering under förhandlingsdagarna. Han vill ju inte att något ska bli fel och fel tror jag han är rädd att det ska bli i ett omtöcknat medicinerat tillstånd. Inte heller har han velat sitta i rätten och berätta detta med Peters familj och sina egna föräldrar som åhörare.

Det tror jag och vidhåller beror på rädsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in