2019-11-18, 12:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vad finns det som tyder på något annat? Om du tillåter dig själv att kliva utanför din tro på en rund jord, om bara för en minut.

Du ser fenomen som på jorden som beter sig exakt likadant som om du gör en modell av en rund jord.
Observation efter observation går att återskapa i en modell:
- Hur saker försvinner bakom horisonten.
- Hur avstånd mellan alla jordens städer är.
- Varför halvmånen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och står upp i Sydafrika, fast 180 grader roterat gentemot Sverige.
- Hur norra Polstjärnans höjd beter sig beroende observatörens breddgrad.
- Hur södra Polstjärnans höjd beter sig beroende observatörens breddgrad.
- Hur södra stjärnhimlen roterar medsols runt södra Polstjärnan.
- Hur norra stjärnhimlen roterar motsols runt notta Polstjärnan.
- Hur moln belys underifrån av solen vid soluppgång och solnedgång.
- Hur solen rör sig i en exakt rak bana över himlen över hela jordklotet under vår- och höstdagjämningen.
- Hur alla skuggor rör sig i en exakt rak bana över himlen över hela jordklotet under vår- och höstdagjämningen.
- Hur berg först belys på toppen och belys längre och längre ned ju högre solen går upp vid soluppgång.
- Hur månförmörkelse fungerar.
- Hur solförmörkelse fungerar.
- Hur våra årstider fungerar.
- Hur dag och natt fungerar.
- Hur GPS fungerar.
- Att vi inte kan nå hela jordklotet med radiovågor via en enda antenn.
- Att vi det olika stjärnbilder vid samma klockslag beroende årstid.
- Hur ebb och flod fungerar.

Här är några exempel som du kan observera i verkliga livet och är helt genomförbart att få förklarat via en modell av jorden. Exakt ALLT fungerar och går ihop.

Men inget fungerar på en platt jord. Inget fungerar att göra som modell.

Det är andra gången jag tar upp allt detta här ovanför. Och den gången svarade du mig så här:

Citat:
Mycket pekar på att jorden skulle kunna vara rund. Annars skulle inte smarta individer som du själv och ni andra som skriver här ha så svårt att tänka er något annat.

Ha det fint!
Senast redigerad av Jazzil 2019-11-18 kl. 12:13.
Citera
2019-11-18, 12:32
Medlem
Det har inte med ödmjukhet att göra eller om du nu skulle tro på Gud och vilken Gud då.
Du vägrar ju ta till dig fakta.
Du vägrar ju bemöta clay allison,tenor302 jazzil och jokerm och andra alla deras inlägg med din kunskap om en platt jord.
Du måste ju motbevisa det som läggs upp som du inte kan du håller på att svamla om tankar.
Senast redigerad av Eagle5555 2019-11-18 kl. 12:46.
Citera
2019-11-18, 12:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men nej, det vet vi inte. Sluta nu trolla med din brädjämförelse.
Jo det vet vi. Det är du som trollar i och med att du inte bemöter brädjämförelsen.
Citera
2019-11-18, 12:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
"Ja, fakta!! Titta på dessa bilder från rymden!! Fakta!!"

😂
Man behöver inte titta på bilder från rymden för att inse att den platta världsbilden inte fungerar. Är bara att titta på en solnedgång (I verkligheten, inte på YT med stark överexponerade bilder) och samtidigt ta i beaktande att det finns tidszoner för att inse att plattjordsmodellen med en sol som spiralkretsar över en platt jord inte funkar.
Att solen går ner i sydväst söder om södra vändkretsen är ju en annan sak som inte funkar på skivan. Söder om vändkretsen är ju solen alltid norr om dig på skivan.
Citera
2019-11-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Triangulering och vinkelsumma.

Jag har skrivit om detta tidigare, men plattjordarna har inte svarat alls.
Det förstår jag..
Nu gör jag ett försök till, och om de fakta som jag refererar till här inte får ett
ordentligt bemötande/falsifierande så är det väl bara för mod att stänga tråden.

Alltså:
I en triangel så vet vi att summan av vinklarna är 180 grader.
Inom lantmäteriet har man sedan länge använt sig av denna vetskap när man utfört så kallad triangulering.
Om man har 3 punkter på bra utsiktsplatser så kan man mäta upp en triangel mellan dessa.
Vinkelsumman stämmer, den är 180 grader.
Och, om man nu jobbar på och mäter upp flera trianglar som "ansluter" till de tidigare uppmätta, så kan man konstatera att vinkelsumman hos dessa enskilda "anslutande " trianglar också är 180 grader.
I ett ytterligare steg kan man så "på skrivbordet" (avståndet mellan de aktuella punkterna är för långt för att dom skall synas direkt) räkna fram större trianglar.
Och; då kan man konstatera en anomali:
Vinkelsumman i de sammansatta trianglarna är inte 180 grader!
Det finns då bara en känd (och väl förstådd) förklaring till att en vinkelsumma för en triangel inte är 180 grader, och den förklaringen är att triangeln ifråga befinner sig på en krökt yta!
På så sätt har man i flera väl dokumenterade projekt med triangulering kunna visa att jorden är krökt.
Man har också kunnat visa att jorden inte är en helt perfekt sfär, utan att den är något tillplattad vid polerna.
Ett välkänt stort trianguleringprojekt är det som brukar kallas "Struves meridianbåge" https://sv.wikipedia.org/wiki/Struves_meridianb%C3%A5ge (men det finns flera liknande).

Den fråga som nu måste ställas (och rimligen besvaras!) till platt-jords-förespråkare är denna:
Vilken förklaring har ni till att vinkelsumman i de sammasatta trianglar som räknas fram i trianguleringsprojekt som Struves inte är 180 grader?
Enligt er är den inte jordytans krökning (som ni ju förnekar), men vilken är er förklaring?

/T
Hej.
Är det inte en sfärisk triangel? Med andra ord är antagandet att jorden är en sfär och därför används en sfärisk triangel.
Citera
2019-11-18, 13:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hej.
Är det inte en sfärisk triangel? Med andra ord är antagandet att jorden är en sfär och därför används en sfärisk triangel.
Nej. De enskilda trianglarna plana trianglar. De bildas av sikt-linjer mellan hörnpunkterna, som ofta är ett litet torn. Tricket är att man måste ha triangelns hörnpunkter ganska nära varandra (det vill säga inom synhåll), i annat fall dölj de av horisonten och eller terrängens topografi. Dessa trianglar bildar sedan en välvd yta.
Citera
2019-11-18, 13:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
2. Jag jämför bilden vid Lake Pontchartrain och videon på TT. Bilden ser ut att visa en lutning på stolparna längst bort i bild, man ser tydligt hur de "böjer sig" bortom horisonten. TT visar ingen sådan lutning.
Nej. Man ser att stolparna är längre ned. Inte att de lutar.

Citat:
Nu får du en tuff uppgift av mig:
Berätta för mig på vilken höjd jorden böjning ska kunna ses vågrätt på horisonten.
Tuff? Det busenkelt att svara på.
Den går att se på alla höjder.
Ju högre ju enklare att se.
Citera
2019-11-18, 13:28
Medlem
madtops avatar
En massa trams och off-topic raderat.
/Moderator
Citera
2019-11-18, 16:28
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Nu skulle jag önska att vi alla iakttar "största möjliga tystnad.." i väntan på en förklaring till den konstaterade anomalin rörande vinkelsumman i de "sammansatta trianglarna".
Och; om inte den kommer så kan tråden med fördel flyttas till dess rätta plats.
Tycker

/T

Jag trodde den skulle dö efter Netflix dokumentären där Flatheadsen gjorde självmål med sina experiment och bevisade jordens rotation och kurva med fibergyrot och lasern.
Citera
2019-11-18, 16:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Jag trodde den skulle dö efter Netflix dokumentären där Flatheadsen gjorde självmål med sina experiment och bevisade jordens rotation och kurva med fibergyrot och lasern.

Jag tror tyvärr tvärtom. Inte en plattjordare bytte åsikt efter den dokumentären. Se bara på den här tråden. Det är som en sekt, inget argument får fäste. Med lögner, avsiktliga missförstånd och ren och skär dumhet håller de fast i sitt luftslott.
Citera
2019-11-18, 16:54
Medlem
Citat:
Vad skulle tyda på att den inte är det, menar du? Jag vet inte, såklart. Men det är ingenting jag kan avfärda bara för att.

Eftersom jag inte fick något svar från Dendummasillen på hur dessa två personer kunde ta sig konstant västerut och komma tillbaka till startpunkten, så kommer det här igen.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Eftersom du inte tror på bilder från rymden så kommer här två fantastiska mänskliga prestationer.

Rutan Voyager flög non-stop runt jorden. Alltså de startade från Edwards AFB i Kalifornien, flög kontant västerut och kom tillbaka till Edwards AFB. Karta

Erden Eruc tog sig runt jorden för hand. Han började i Bodega Bay, Kalifornien och satte näsan västerut och med hjälp av roddbåt, kajak, cykel och sina ben tog han sig framåt. Fem år senare med näsan fortfarande pekande västerut, kom han tillbaka till Bodega Bay, Kalifornien.
Citera
2019-11-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. De enskilda trianglarna plana trianglar. De bildas av sikt-linjer mellan hörnpunkterna, som ofta är ett litet torn. Tricket är att man måste ha triangelns hörnpunkter ganska nära varandra (det vill säga inom synhåll), i annat fall dölj de av horisonten och eller terrängens topografi. Dessa trianglar bildar sedan en välvd yta.

De bildar inte välvd yta om de är plana.
I vanlig ordning enbart ett antagande om att jorden är en sfär.

I tenors ursprungliga inlägg säger han att en anomali uppstår med trianglar som inte är 180 grader. Det är en sfätisk triangel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in