2019-11-18, 10:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Minns inte. En av era många troföljare som påstod sig ha bevis för att jorden är rund. Menar ni nu att han alltså har fel?

Som sagt, ta det med den som sade det. Jag för ingen debatt åt dig.

Vad finns det som stöder idén att världshaven är oändligt stora?
Citera
2019-11-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt, ta det med den som sade det. Jag för ingen debatt åt dig.

Vad finns det som stöder idén att världshaven är oändligt stora?

En platt jord kan väl sträcka sig bortom den yta vi kallar vårt hem, är min tanke.
Citera
2019-11-18, 10:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En platt jord kan väl sträcka sig bortom den yta vi kallar vårt hem, är min tanke.

Men vad finns det som tyder på detta?
Citera
2019-11-18, 11:10
Medlem
Citat:
Men vad finns det som tyder på detta?

Vad finns det som tyder på något annat? Om du tillåter dig själv att kliva utanför din tro på en rund jord, om bara för en minut.
Citera
2019-11-18, 11:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad finns det som tyder på något annat? Om du tillåter dig själv att kliva utanför din tro på en rund jord, om bara för en minut.

Sluta svara genom att ställa en annan fråga.

Vad finns det - utöver att du kan tänka dig det - som tyder på ett oaändligt hav?
Citera
2019-11-18, 11:16
Medlem
Citat:
Sluta svara genom att ställa en annan fråga.

Vad finns det - utöver att du kan tänka dig det - som tyder på ett oaändligt hav?

Släpp idén med att haven är oändliga, det är inte vad jag föreställer mig.

Att tanken tillåter en oändlig plan yta, är vad som tyder på att det kan vara en möjlighet. 👍

Vågar du tänka utanför din box eller ska vi släppa ämnet?
Citera
2019-11-18, 11:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Släpp idén med att haven är oändliga, det är inte vad jag föreställer mig.

Att tanken tillåter en oändlig plan yta, är vad som tyder på att det kan vara en möjlighet. 👍

Vågar du tänka utanför din box eller ska vi släppa ämnet?

Jag kan också fantisera om en kubjord, en cylinderjord, att vi är en dröm i någons hjärna eller vad som helst, men det leder ju ingenvart i frågan hur vårt solsystem ser ut i verkligheten.
Citera
2019-11-18, 11:21
Medlem
Triangulering och vinkelsumma.

Jag har skrivit om detta tidigare, men plattjordarna har inte svarat alls.
Det förstår jag..
Nu gör jag ett försök till, och om de fakta som jag refererar till här inte får ett
ordentligt bemötande/falsifierande så är det väl bara för mod att stänga tråden.

Alltså:
I en triangel så vet vi att summan av vinklarna är 180 grader.
Inom lantmäteriet har man sedan länge använt sig av denna vetskap när man utfört så kallad triangulering.
Om man har 3 punkter på bra utsiktsplatser så kan man mäta upp en triangel mellan dessa.
Vinkelsumman stämmer, den är 180 grader.
Och, om man nu jobbar på och mäter upp flera trianglar som "ansluter" till de tidigare uppmätta, så kan man konstatera att vinkelsumman hos dessa enskilda "anslutande " trianglar också är 180 grader.
I ett ytterligare steg kan man så "på skrivbordet" (avståndet mellan de aktuella punkterna är för långt för att dom skall synas direkt) räkna fram större trianglar.
Och; då kan man konstatera en anomali:
Vinkelsumman i de sammansatta trianglarna är inte 180 grader!
Det finns då bara en känd (och väl förstådd) förklaring till att en vinkelsumma för en triangel inte är 180 grader, och den förklaringen är att triangeln ifråga befinner sig på en krökt yta!
På så sätt har man i flera väl dokumenterade projekt med triangulering kunna visa att jorden är krökt.
Man har också kunnat visa att jorden inte är en helt perfekt sfär, utan att den är något tillplattad vid polerna.
Ett välkänt stort trianguleringprojekt är det som brukar kallas "Struves meridianbåge" https://sv.wikipedia.org/wiki/Struves_meridianb%C3%A5ge (men det finns flera liknande).

Den fråga som nu måste ställas (och rimligen besvaras!) till platt-jords-förespråkare är denna:
Vilken förklaring har ni till att vinkelsumman i de sammasatta trianglar som räknas fram i trianguleringsprojekt som Struves inte är 180 grader?
Enligt er är den inte jordytans krökning (som ni ju förnekar), men vilken är er förklaring?

/T
Citera
2019-11-18, 11:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Triangulering och vinkelsumma.

Jag har skrivit om detta tidigare, men plattjordarna har inte svarat alls.
Det förstår jag..
Nu gör jag ett försök till, och om de fakta som jag refererar till här inte får ett
ordentligt bemötande/falsifierande så är det väl bara för mod att stänga tråden.

Alltså:
I en triangel så vet vi att summan av vinklarna är 180 grader.
Inom lantmäteriet har man sedan länge använt sig av denna vetskap när man utfört så kallad triangulering.
Om man har 3 punkter på bra utsiktsplatser så kan man mäta upp en triangel mellan dessa.
Vinkelsumman stämmer, den är 180 grader.
Och, om man nu jobbar på och mäter upp flera trianglar som "ansluter" till de tidigare uppmätta, så kan man konstatera att vinkelsumman hos dessa enskilda "anslutande " trianglar också är 180 grader.
I ett ytterligare steg kan man så "på skrivbordet" (avståndet mellan de aktuella punkterna är för långt för att dom skall synas direkt) räkna fram större trianglar.
Och; då kan man konstatera en anomali:
Vinkelsumman i de sammansatta trianglarna är inte 180 grader!
Det finns då bara en känd (och väl förstådd) förklaring till att en vinkelsumma för en triangel inte är 180 grader, och den förklaringen är att triangeln ifråga befinner sig på en krökt yta!
På så sätt har man i flera väl dokumenterade projekt med triangulering kunna visa att jorden är krökt.
Man har också kunnat visa att jorden inte är en helt perfekt sfär, utan att den är något tillplattad vid polerna.
Ett välkänt stort trianguleringprojekt är det som brukar kallas "Struves meridianbåge" https://sv.wikipedia.org/wiki/Struves_meridianb%C3%A5ge (men det finns flera liknande).

Den fråga som nu måste ställas (och rimligen besvaras!) till platt-jords-förespråkare är denna:
Vilken förklaring har ni till att vinkelsumman i de sammasatta trianglar som räknas fram i trianguleringsprojekt som Struves inte är 180 grader?
Enligt er är den inte jordytans krökning (som ni ju förnekar), men vilken är er förklaring?

/T

Jag har upprepade gånger nämnt just lantmätarna som en av de yrkesgrupper som tidigt i utbildningen behöver inkluderas i den gigantiska konspirationen.

Har ännu inte fått någon respons från de personer som tror att jorden är platt.
Citera
Medlem
Ja det är svårt att bortförklara över kunskap över flera hundra år och bilder att jorden är rund.
Som du skrev till mig tänk om tänk rätt kan ju syfta på dig också men det vägrar du ju.
För du kan ju inte ha fel
Citera
Medlem
Citat:
Kanske det visst gör, om du vågar släppa din fantisering om att det rör sig om en sfär.

Fast det är där du fallerar!
Det är ingen fantasi utan fakta!
Det har INGET med din Gudatro att göra, kan du släppa det och gå vidare?!
Citera
2019-11-18, 12:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men snälla Clay, när jag säger att jag inte syftar på oändliga hav, så menar jag det jag säger.

Eldflugans rumpa är ju kul att du hängt upp dig på så mycket, också.

Det är ju de sakerna du kommit med. I övrigt tystnad när det kommer till att beskriva den värld du tror på.

Säg något vettigt då. Vad är solen? Hur kan våra kartor som bygger på en sfärisk jord fungera? Varför är stjärnhimlen roterad på södra halvklotet jämfört med här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in