2019-11-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Kriminalteknikerna hade vid det då aktuella tillfället tagit fram en mycket stor mängd av primär-tekniska prover för sekundära analyser, därav talade man om "jätte + mycket teknisk bevisning.

Till exempel: miljöprover inom den mordmisstänkte SD:s personbil.

Borttagande av mindre träd på den då aktuella brottsplatsen för tekniska analyser, avsågade mindre grenar togs även därtill, gräsprover samlades in under, samt bredvid den då avlidna kvinnokroppen på brottsplatsen för senare tekniska analyser. Många andra kriminaltekniska prover togs under en tid på flera olika platser, men framförallt på brottsplatsen.

Mvh/ @JokerMannen

Intressant. Ja, det är lätt att rispa sig på grenar, kanske så lätt att man kanske inte ens tänker på det - och där kan dna finnas från t.ex gärningspersonen.

Antar att det är nåt sånt du menar.
Citera
2019-11-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag får en känsla av att Backman önskar att detta fall var över snart. Han har ju inte sagt något av någon egentlig substans på 1,5 år. Det kan inte vara lätt att sitta ihop med en klämkäck man, som troligen betraktar sig som världens bästa och felfriaste man och bygga upp ett försvar.

...!

Kanske så. Nog inte den tacksammaste av uppgifter. Men Backman kan ju alltid trösta sig med kostnadsräkningarna som läggs på hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Är det konstigt?

Tycker jag inte.
Citera
2019-11-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Varför och till vad behövde SD HD: s hjälp?

Tror att det inte skulle vara lika lätt för HD att ensam lura dit Lena.
Citera
2019-11-18, 16:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Advokaten säger alltså att mordet är relationsdrivet, men att skuldfrågan inte är glasklar. Så tolkar jag det och det stärker mig i mina misstankar jag har haft nästan sen start - att SD inte har varit ensam om att mörda Lena.

Svårt att säga.
Backmans ja svar är kanske på frågan att åklagare tror att mordet är relationsdrivet. "Ja", svarar Backman.

Så jag tolkar det som att de har en annan uppfattning än att det är ett relationsmotiv.
Men helt klart är väl att SD blånekar, så det måste vara en annan gm i den tesen som de har. Och då inte i relationsdrivet.

Hm, HD som gm, passar det in kanske då? Blir inte klok på detta. Visserligen har ju inte HD själv haft en relation med LW, men det skulle ju vara relationsdrivet om det var av svartsjuka?

Skulle det vara HD, men motivet är inte svartsjuka eller har med relationen att göra utan att Lena och HD skulle ha blivit osams av t ex geochingen?

Och någon annan gm, vem skulle de kunna syfta på??

Trodde ett tag att SD skulle föröka få till en tänkt gm ungefär på det sätt som EGT har pusslat. Men det är ju ett relationsdrivet mord isf, men utan SD inblandad.

Kan ju vara så Backman menar, att det inte är et realtionsmord med SD inblandad.

"Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?

– Ja, men vi har en annan uppfattning.
"

[...]

"Vilken uppfattning?

– Jag vill inte kommentera det nu. Vi har inte tagit del av hela förundersökningsprotokollet, ännu mindre sett all bevisning från åklagaren. Jag vill vänta med att kommentera det till alla saker är på plats.

45-åringen har hela tiden nekat till brott.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne

Som sagt, SD har haft 1,5 år att planera, plantera och manipulera.
Citera
2019-11-18, 16:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag får en känsla av att Backman önskar att detta fall var över snart. Han har ju inte sagt något av någon egentlig substans på 1,5 år. Det kan inte vara lätt att sitta ihop med en klämkäck man, som troligen betraktar sig som världens bästa och felfriaste man och bygga upp ett försvar.

Jag tänker att advokater måste vara vana vid den typen av klienter. Men kanske SD är ett strå besvärligare, iaf om man får tro MV.

Kan inte vara lätt att manövrera sig i SDs alla vindlingar som säkert är fulla av fallgropar. Backman får se upp så han (SD) inte faller i et stup.

Blir lätt så med personer som anpassar historien allteftersom.
Citera
2019-11-18, 16:12
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svårt att säga.
Backmans ja svar är kanske på frågan att åklagare tror att mordet är relationsdrivet. "Ja", svarar Backman.

Så jag tolkar det som att de har en annan uppfattning än att det är ett relationsmotiv.
Men helt klart är väl att SD blånekar, så det måste vara en annan gm i den tesen som de har. Och då inte i relationsdrivet.

Hm, HD som gm, passar det in kanske då? Blir inte klok på detta. Visserligen har ju inte HD själv haft en relation med LW, men det skulle ju vara relationsdrivet om det var av svartsjuka?

Skulle det vara HD, men motivet är inte svartsjuka eller har med relationen att göra utan att Lena och HD skulle ha blivit osams av t ex geochingen?

Och någon annan gm, vem skulle de kunna syfta på??

Trodde ett tag att SD skulle föröka få till en tänkt gm ungefär på det sätt som EGT har pusslat. Men det är ju ett relationsdrivet mord isf, men utan SD inblandad.

Kan ju vara så Backman menar, att det inte är et realtionsmord med SD inblandad.

"Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?

– Ja, men vi har en annan uppfattning.
"

[...]

"Vilken uppfattning?

– Jag vill inte kommentera det nu. Vi har inte tagit del av hela förundersökningsprotokollet, ännu mindre sett all bevisning från åklagaren. Jag vill vänta med att kommentera det till alla saker är på plats.

45-åringen har hela tiden nekat till brott.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne

Som sagt, SD har haft 1,5 år att planera, plantera och manipulera.

Backman är ju SD´s advokat. Inte HD´s. Han företräder ju inte HD och har ingen anledning att ta vara på någons intresse - mer än SD´s. Så troligen kan han hävda att det inte har något med relationen att göra, om SD pekar ut HD.

Jag tror inte SD är den typen som försöker skydda HD (eller NÅGON annan), om hans eget liv hänger på det.

Både SD och HD har haft 1.5 år på sig. Det är det mest skrämmande med hela fallet.
Citera
2019-11-18, 16:21
Medlem
Förlängd häktning alltså, förmodligen med fulla restriktioner. Då blir det ingen TV, radio etc, men kanske cowboysoppa till lunch? Kan vi hoppas på en dom som vunnit laga kraft till 2-årsdagen?
Citera
2019-11-18, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Backman är ju SD´s advokat. Inte HD´s. Han företräder ju inte HD och har ingen anledning att ta vara på någons intresse - mer än SD´s. Så troligen kan han hävda att det inte har något med relationen att göra, om SD pekar ut HD.

Jag tror inte SD är den typen som försöker skydda HD (eller NÅGON annan), om hans eget liv hänger på det.

Både SD och HD har haft 1.5 år på sig. Det är det mest skrämmande med hela fallet.

Nej, så menade jag inte heller.
Jag har väl länge haft som teori att SDs Ess i rockärmen skulle kunna vara HD. Tror inte att han blinkar två gånger för det, om han tycker att det passar honom.

Han kan ha planterat något hos HD, försett henne med en historia och vet att när hon sedan förhörs, så faller det för henna genom att det kan se ut som att hon ljuger eller har gjort något.

Samtidigt kanske han kan ändå tycka att det bästa är att det är någon helt annan. Hon är ju ändå mor åt hans barn. Kanske han har några känslor någonstans?

Däremot blir det kanske svårare att fixa med saker som skulle kunna peka på någon helt annan. Teorier kan han ha, men plantera bevis osv kan kanske vara knepigare.

Jag tror ju att han är den skyldige.

HD, ja vi får se...
Citera
2019-11-18, 16:27
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag tänker att advokater måste vara vana vid den typen av klienter. Men kanske SD är ett strå besvärligare, iaf om man får tro MV.

Kan inte vara lätt att manövrera sig i SDs alla vindlingar som säkert är fulla av fallgropar. Backman får se upp så han (SD) inte faller i et stup.

Blir lätt så med personer som anpassar historien allteftersom.

Det är så jag tänker. Jag tror också att även Backman har haft många speciella och besvärliga klienter. Det ligger ju i sakens natur att man är annorlunda när man väljer att utföra brottslighet och då i synnerhet våldsam sådan.

Men efter det man sett av SD generellt, så inser man att han säkert kan ljuga sig blå med ett leende när det passar hans agenda. Och ändra sig efter hur historien utvecklar sig. Det har vi ju sett gällande hans förhållande till HD, sina barn, sina vänner och LW. Att ljuga och slingra sig tycks vara en naturlig del av hans person. Inget som bekommer honom. Snarare tycks han anse sig ha en rättighet till att uppföra sig som han vill, göra som han vill.

Lag, moral och normer applicerar helt enkelt på honom. "Jag bestämmer!"

Lägg då till hans klämkäcka självgodhet och alla grimaser och tunguträckningar på det.

Ärligt talat, mördare eller inte, jag kan aldrig förstår vad en kvinna (eller man) ser hos den typen av människa.
Citera
2019-11-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD är självklart den med starkast motiv.
Det är därför jag tror att hon är anstiftare och möjligen har hon också deltagit i mordet.

Det finns en del jobbiga personer som kan vara mycket roliga i små doser men som är fruktansvärt jobbiga om man träffar dem för mycket.
Jag kan tänka mig att SD var en sådan person.
LW kanske tyckte att han ändrade sig och blev outhärdlig när han inte längre var tvungen att vara hemma med HD utan alltid kunde finnas i närheten av LW.
Jag tycker inte alls att LW verkar ha varit den person du beskriver ovan.
Om det ändå skulle vara så.
Känner du till ett enda fall där någon har mördats för att hen har varit narcissist och bara brytt sig om sig själv?
Jämför det med hur många kvinnor som mördas varje år (15-20?) för att de lämnar en man.

Ja, statistiken över hur många kvinnor som mördas av män är övertydlig på när det gäller motiv. Risken för att kvinnan mördas är som störst när hon lämnar mannen.
Detta fick också GW, som är svårt förtjust i sannolikhetslära att, direkt gissa på att detta var ett dylikt fall.

Åklagarens uppgift är att bevisa att de(n) åtalade utan rimligt tvivel har mördat LW.

Jag vill också å det kraftigaste poängtera att jag felaktigt tillskrivits Snor-Johans inlägg.

Jag slarvade med att kolla i toppen på inlägget, där det fanns en felaktig citering som gör att innehållet tillskrivs nästkommande skribent (jag).
Citera
2019-11-18, 16:40
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Nej, så menade jag inte heller.
Jag har väl länge haft som teori att SDs Ess i rockärmen skulle kunna vara HD. Tror inte att han blinkar två gånger för det, om han tycker att det passar honom.

Han kan ha planterat något hos HD, försett henne med en historia och vet att när hon sedan förhörs, så faller det för henna genom att det kan se ut som att hon ljuger eller har gjort något.

Samtidigt kanske han kan ändå tycka att det bästa är att det är någon helt annan. Hon är ju ändå mor åt hans barn. Kanske han har några känslor någonstans?

Däremot blir det kanske svårare att fixa med saker som skulle kunna peka på någon helt annan. Teorier kan han ha, men plantera bevis osv kan kanske vara knepigare.

Jag tror ju att han är den skyldige.

HD, ja vi får se...

Det var min första tanke med när de tog in henne. Att han planterat något i hennes hem. Men åklagare hade ju helt uppenbart något på henne innan de tog in henne. Något måste poppat upp från NFC eller från något vittne. Eller både och.

Och något var det som fick polis och åklagare att känna att de var tvungna att ta in henne i samma veva som de tog in SD. Något som inte fick röjas undan, raderas eller förstöras.

Jag vet heller inte var jag tror hon passar in i detta. Jag bara tror att om hon varit helt oskyldig, så hade hon varit fri från misstankar nu. Det har gått ett antal månader och nu går NFC och andra instanser på högfart.

Förmodligen hade det varit bättre för GM/GK om någon annan pekats ut. När man säger att polisen aldrig kommer lösa detta våldsamma mord, samtidigt som vi här (och givetvis polisen) matas stenhårt med pekfingrar mot sonen, ex-maken, ensamkommande, pundare och andra.

Och både SD och HD och vissa av deras vänner cachar vidare med ett stort leende. Då känns det riktigt avancerat. Det känns relativt klart att folk har fått bli redskap i denna processen, för att övertyga oss, polisen och åklagare om att SD är oskyldig.

Har han känslor? För sig själv, ja. Men annars? Svårt att veta.
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2019-11-18 kl. 16:51.
Citera
2019-11-18, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Instämmer med dig! HD borde nästan varit friad från misstankar nu, om polis och åklagare inte trodde hon var helt eller delvis skyldig. Sannolikt så vet de redan vilken roll hon haft, kanske till och med den ledande?

Men sen gäller det att få ihop alla bevis och det lär ju ta sin tid. Inte minst med tanke på att polis och åklagare uppenbarligen inte misstänkte henne från början. Till skillnad mot några av oss här...

Nu gissar jag bara, men jag kan tänka mig att de väntar på några provsvar från NFC och det landar på skyddande av brottsling...

Då kan åtalet väckas.

Min önskan (naturligtvis inte om hon är skyldig till mordet), för barnens skull och för min världsbilds skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in