2019-11-18, 14:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lite intressant att man nu helt verkar ha lämnat den tidigare så omtalade bevisningen (de blodiga kläderna, flykten utomlands, vittnesiakttagelserna och jättemycket teknisk bevisning osv. osv.). De senaste turerna bör kunna tolkas som att man nu har tvingats gå tillbaka till ruta ett, dvs. till det turbulenta smygförhållande som SD och LW hade vid tiden för anmälningarna.

Det som beskrivs i artikeln är väl (även om man av lätt insedda skäl nu kanske vill ge ett annat intryck) sådant som utspelade sig kring årsskiftet 2016/2017, alltså ett och ett halvt år innan LW dog i maj 2018.

Allt verkar taget frånP7:an.

Åklagarens tes är att det verkar vara relationsdrivet enligt AB. Men Backman menar att försvaret har en annan åsikt.

Frågan är vilken tes försvaret har?

"I ett läkarutlåtande beskrivs hur mannen hade ett ”kraftfullt övertag” över Lena Wesström, både fysiskt och mentalt."

"Mannen fortsätter att neka till mord
– Jag vill inte kommentera det, säger advokat Ingvar Backman, som försvarar den 45-årige mannen.

Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?

– Ja, men vi har en annan uppfattning.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne
Citera
2019-11-18, 15:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja triggern ligger hos GM. Vissa vill få det till att LW orsakade sin egen död genom att inleda förhållandet med SD. Så är det självklart inte. Och det var inte riktat specifikt mot dig utan till tråden i allmänt.

Det är väl precis så.det är!
Hade hon inte haft ett förhållande med
honom så hade hon antagligen levt idag.

Det är en konsekvens av att hon valde att
ha en intim relation med en ”man” som
från dag 1 visade vilket kräk han var när
han bedrog sin sjuka fru.

Hade hon levt som hon lärde så hade det
skyddat henne från att begå ett sådant
misstag.
Citera
2019-11-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lite intressant att man nu helt verkar ha lämnat den tidigare så omtalade bevisningen (de blodiga kläderna, flykten utomlands, vittnesiakttagelserna och jättemycket teknisk bevisning osv. osv.). De senaste turerna bör kunna tolkas som att man nu har tvingats gå tillbaka till ruta ett, dvs. till det turbulenta smygförhållande som SD och LW hade vid tiden för anmälningarna.

Det som beskrivs i artikeln är väl (även om man av lätt insedda skäl nu kanske vill ge ett annat intryck) sådant som utspelade sig kring årsskiftet 2016/2017, alltså ett och ett halvt år innan LW dog i maj 2018.

Kriminalteknikerna hade vid det då aktuella tillfället tagit fram en mycket stor mängd av primär-tekniska prover för sekundära analyser, därav talade man om "jätte + mycket teknisk bevisning.

Till exempel: miljöprover inom den mordmisstänkte SD:s personbil.

Borttagande av mindre träd på den då aktuella brottsplatsen för tekniska analyser, avsågade mindre grenar togs även därtill, gräsprover samlades in under, samt bredvid den då avlidna kvinnokroppen på brottsplatsen för senare tekniska analyser. Många andra kriminaltekniska prover togs under en tid på flera olika platser, men framförallt på brottsplatsen.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Åklagarens tes är att det verkar vara relationsdrivet enligt AB. Men Backman menar att försvaret har en annan åsikt.

"I ett läkarutlåtande beskrivs hur mannen hade ett ”kraftfullt övertag” över Lena Wesström, både fysiskt och mentalt."

– Jag vill inte kommentera det, säger advokat Ingvar Backman, som försvarar den 45-årige mannen.

Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?

"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne

Advokaten säger alltså att mordet är relationsdrivet, men att skuldfrågan inte är glasklar. Så tolkar jag det och det stärker mig i mina misstankar jag har haft nästan sen start - att SD inte har varit ensam om att mörda Lena.
Citera
2019-11-18, 15:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De som mördar tänker väl inte vilket stöd i lagen de har för sitt agerande. De agerar i enlighet med sina känslor. Då är det en trigger som gäller oavsett att du inte anser den vara relevant.

En del tycks tro att när vi söker efter motiv för GM att mörda LW så håller vi
med hen och ger hen rätten att mörda
henne!

Inte konstigt att det blir missförstånd i
tråden med sådana tolkningar.
Citera
2019-11-18, 15:18
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Advokaten säger alltså att mordet är relationsdrivet, men att skuldfrågan inte är glasklar. Så tolkar jag det och det stärker mig i mina misstankar jag har haft nästan sen start - att SD inte har varit ensam om att mörda Lena.

Instämmer med dig! HD borde nästan varit friad från misstankar nu, om polis och åklagare inte trodde hon var helt eller delvis skyldig. Sannolikt så vet de redan vilken roll hon haft, kanske till och med den ledande?

Men sen gäller det att få ihop alla bevis och det lär ju ta sin tid. Inte minst med tanke på att polis och åklagare uppenbarligen inte misstänkte henne från början. Till skillnad mot några av oss här...
Citera
2019-11-18, 15:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"

Jag får en känsla av att Backman önskar att detta fall var över snart. Han har ju inte sagt något av någon egentlig substans på 1,5 år. Det kan inte vara lätt att sitta ihop med en klämkäck man, som troligen betraktar sig som världens bästa och felfriaste man och bygga upp ett försvar.

Nötis: Din Inbox är FULL!
Citera
2019-11-18, 15:42
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om HD blivit utsatt för våld hade deras relation sett annorlunda ut. Män som lever med kvinnor de kontrollerar och våldför sig på ser till att isolera dem från omvärlden så mycket som möjligt för att sanningen inte ska komma fram.
Du menar att under 20-25 år skulle de haft ett aktivt socialt umgänge med HD:s föräldrar och släkt samt vänner utan att någon misstänkte något? Om det fanns misstankar hade knappast HD:s föräldrar tyckt om SD så mycket att de fortsatt umgås ned honom även efter deras dotter skilt sig.

Med att våldet helt plötsligt började menar jag att en man kan inte vara en valing man i 44 år och helt plötsligt bli en helt annan d.v.s kontrollerande och våldsam. Sådana tendenser sig mycket tidigare än så, redan från barn- eller ungdomsåren eller åtmistone från den första kärleksrelation man har med en kvinna.

Du har även fel med att en mördare inte behöver en trigger. Det må vara sant för en galning som tidigare är straffad för våld mot vem som helst, men en ostraffad god samhällsmedborgare mördar inte utan anledning.

I det fallet ska två komponenter uppfyllas, mördaren måste självklart vara den som har fel i hjärnan som tycker att någon förtjänar att bli mördad, för det andra måste BO ändå triggat mördaren på något sätt. Du tror väl inte SD skulle dödat LW utan anledning/motiv hur knäpp i hjärnan han än är?

Det här betyder inte att det var Lenas skuld att hon blev dödad! Bäst att tillägga för de sjuka hjärnor som finns i tråden som tolkar sådana här inlägg som att man säger att Lena förtjänade att bli dödad.

Som tur är kan de med sunt förnuft se att det behövs en trigger och motiv till mord så även här. Lena dödades inte som slumpvis utvalt offer av någon random GM på gatan.
Det fetade; HD:s föräldrar kanske är rädda för SD? Såg en märklig konversation mellan HDs mamma och SD på Facebook, där SD uppvisade kontrollbehov mot minsta dottern, och där mormodern försökte "släta över".
Citera
2019-11-18, 15:43
Medlem
Citat:

Nej. Advokaten säger alltså att han (och SD) inte anser att mordet är relationsdrivet:
"Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?

– Ja, men vi har en annan uppfattning."

Advokaten delar inte åkl:s uppfattning, eller?🤔
Citera
2019-11-18, 15:47
Medlem
Rumpis78s avatar
[quote=Rubar|69333950]Nej. Advokaten säger alltså att han (och SD) inte anser att mordet är relationsdrivet:
"Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?

– Ja, men vi har en annan uppfattning."

Advokaten delar inte åkl:s uppfattning, eller?🤔[/QUOTE]
Är det konstigt?
Citera
2019-11-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Instämmer med dig! HD borde nästan varit friad från misstankar nu, om polis och åklagare inte trodde hon var helt eller delvis skyldig. Sannolikt så vet de redan vilken roll hon haft, kanske till och med den ledande?

Men sen gäller det att få ihop alla bevis och det lär ju ta sin tid. Inte minst med tanke på att polis och åklagare uppenbarligen inte misstänkte henne från början. Till skillnad mot några av oss här...

(Det fetade): Precis detta har jag tänkt och ser ingen anledning att ändra mig nu. Snarare tvärtom. Kan visualisera ett skeende, som säkert de flesta av oss försöker göra och har inte haft anledning att ändra den bilden nu heller.

Så här tänker jag mig att det (i korthet) har gått till:
Lena luras ut till planket av SD för att "prata" men där väntar en till person och den personen tror jag var HD.

Om någon kan visa på ett annat förlopp så är jag helt öppen för att resonera kring det.
Citera
2019-11-18, 15:49
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
(Det fetade): Precis detta har jag tänkt och ser ingen anledning att ändra mig nu. Snarare tvärtom. Kan visualisera ett skeende, som säkert de flesta av oss försöker göra och har inte haft anledning att ändra den bilden nu heller.

Så här tänker jag mig att det (i korthet) har gått till:
Lena luras ut till planket av SD för att "prata" men där väntar en till person och den personen tror jag var HD.

Om någon kan visa på ett annat förlopp så är jag helt öppen för att resonera kring det.
Varför och till vad behövde SD HD: s hjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in