Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Hushållens skulder/tillgångar:
Ränterelaterade tillgångar 4 289 miljarder
Aktierelaterade tillgångar 7 031 miljarder
Fastigheter 9 752 miljarder
Skulder -4 336 miljarder
--------------------------------------
Nettoförmögenhet 16 736 miljarder
Intressanta siffror, ifall de stämmer!
För visst är det så att de ränterelaterade tillgångarna nu är mindre än skulderna? Det måste vara första gången någonsin? Jag antar att "ränterelaterade tillgångar" består av banksparande, statslånepapper, företagsobligationer och liknande.
Skulderna består ju till stor del av bostadslån, men om bostaden försvinner (eller förlorar i värde) så minskar ju inte lånen i motsvarande grad. Lånen finns kvar.
Aktiemarknaden går upp och ner, men alla aktier stiger inte alltid.
Stora folkaktier som Telia och H&M står till exempel lägre idag än för 10 år sedan, Ericsson svävar kring nollan och våra stora bankaktier har haft det svårt med utvecklingen de senaste åren. Detta mitt i brinnande högkonjunktur och rekordlåg ränta.
Vad jag vill få fram är att av tillgångarna är bara 1/4 okänsliga för konjunkturen. Vid en räntenivå som är närmare de långsiktigt normala och kombinerat med en lågkonjunktur så är det inte orimligt att tro att 1/4 eller mer av förmögenheten raderas ut. Men skulderna är kvar i exakt samma omfattning som tidigare, nu kanske med en betydligt högre prislapp i form av en högre ränta.
Det påminner mig om början av 2000-talet när aktier bara kunde gå upp. Någon snubbe bjöd laget runt på krogen, därför att hans aktier hade rusat så enormt den senaste tiden. Vi fick en gratis öl eller två, men han hann inte sälja innan kursen rasade.
Det är en lektion som jag aldrig glömmer.