2019-11-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
1. Jag pratar inte uteslutande om lutningen av objekt bakom horisonten när jag säger att det är inkonsekvent.

Är bättre du förklarar vad du pratar om i stället för att berätta vad du inte pratar om.

Citat:
2. Jag jämför bilden vid Lake Pontchartrain och videon på TT. Bilden ser ut att visa en lutning på stolparna längst bort i bild, man ser tydligt hur de "böjer sig" bortom horisonten. TT visar ingen sådan lutning.

Det tycker inte jag, jag upplever det som att de lutar 0,3 grader.
Har du gjort en objekt mätning av hur mycket de lutar så vi slipper vara beroende av dina och mina subjektiva åsikter?

Citat:
Nu får du en tuff uppgift av mig:
Berätta för mig på vilken höjd jorden böjning ska kunna ses på horisonten.

Jag förstår inte ens frågan. Horisonten har ingen "böjning".
Citera
2019-11-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Är bättre du förklarar vad du pratar om i stället för att berätta vad du inte pratar om.

Det tycker inte jag, jag upplever det som att de lutar 0,3 grader.
Har du gjort en objekt mätning av hur mycket de lutar så vi slipper vara beroende av dina och mina subjektiva åsikter?

Jag förstår inte ens frågan. Horisonten har ingen "böjning".

Jag har inte gjort någon mätning. Har du?

Om horisontlinjen aldrig uppvisar en böjning, varför fick jag länkat till mig en sida som påstår sig motbevisa en platt jord med ett gäng bilder på en böjd horisontlinje?
Citera
2019-11-17, 23:12
Medlem
Citat:

Och trots detta kläcker du ur dig att

Citat:
... bilderna från Lake Pontchartrain, där snackar vi en ganska påtaglig lutning....

Du känns inte riktigt seriös. Kom tillbaka när du har något konkret du vill förmedla.
Citera
2019-11-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och trots detta kläcker du ur dig att

Du känns inte riktigt seriös. Kom tillbaka när du har något konkret du vill förmedla.

Jag säger att mina ögon ser ut att berätta om en lutning. Du använder dig av en matematisk formel based på din tro att jorden är en sfär. Du har inte gjort någon mätning, så varför låtsas du som om din åsikt är rådande sann?

Kan du besvara min andra fråga jag ställde.
Citera
2019-11-18, 07:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Om horisontlinjen aldrig uppvisar en böjning, varför fick jag länkat till mig en sida som påstår sig motbevisa en platt jord med ett gäng bilder på en böjd horisontlinje?

Vem länkade denna sida till dig? Blanda inte ihop de du debatterar med nu.
Citera
2019-11-18, 07:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Precis som man bör bortse, om kurvan ej finns där.
Det är ju inte aktuellt eftersom vi vet att kurvan finns.
Citera
2019-11-18, 07:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Från flygplan:
https://youtu.be/05N1zDKcF80
Från marknivå:
https://youtu.be/E6TRwnUv7Jo

2. Att du inte förstått mig än gällaundes dina kurviga bilder är bara tragiskt, faktiskt. Trodde du var en smart individ. 👍
Då är vi tillbaka till den krokiga bräden, tror du att den blir rak om du tittar på den från långt håll och från sidan, trotsa att du sett brädans krökning från nära håll och längs med?
Citera
2019-11-18, 07:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Varför reagerar du inte när jag visar dig att kurvan tycks försvinna helt i den video som du tror bevisar en kurva?
Varför reagerar inte du på min liknelse om den krokiga brädan? Den tycks ju också blir rak, trots att den bevisligen är krokig.
Citera
2019-11-18, 08:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... Sen är latituderna helt i linje med din geometri, så länge vi pratar norr om ekvatorn. Söder om ekvatorn blir det mer problematiskt...
Då kanske det vore läge att lägga lite energi på att leta efter lösningar/förklaringar till dessa problem, istället för att endast koncentrera dig på det som du hoppas att det bekräftar din på förhand bestämda tro.

Om jorden är platt med nordpolen i mitten då kan latituderna omöjligen bli kortare bortom ekvatorn. Det är som någon skrev tidigare, mycket värre än bara ”problematiskt”.
Citera
2019-11-18, 08:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Tyvärr så gör jag inte riktigt det. Ibland kan man se den, ibland inte.

Men vad gör det när man så tydligt kan se det från rymden. 👍
Ok, då tar vi det igen:

Det är samma sak som den krokiga brädan, ibland syns krökningen ibland inte. Det innebär såklart inte att den är rak, eller att den är rak ibland eller krokig ibland. Den är krokig hela tiden, även om krökningen inte går att se för tillfället.

För att se kurvan från marknivå ”längs” med så behövs en lång rak struktur, som bron över sjön Pontachtrain och optisk zoom.

För att se kurvan kurvan från marknivå från sidan behövs en lång horisontlinje och bildkomprimering i sidled. Någon som arbetar på en olje-plattform, där det finns långa raka strukturer (räcken) i sidled, berättade tidigare i tråden att det gick att se horisontens krökning med blotta ögat.

Ju högre upp man kommer ju tydligare blir krökningen i sidled, krökningen ”längs med” blir samtidigt svårare att se på grund av att horisonten är längre bort.
Citera
2019-11-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Gah!

Jag var bakis när jag skrev

31.000 feet såklart
500 miles sikt

200 miles max annars hade kurvaturen på RE blockat
Men det var ju ungefär 200 miles, inte 500.
Citera
2019-11-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vem länkade denna sida till dig? Blanda inte ihop de du debatterar med nu.

Minns inte. En av era många troföljare som påstod sig ha bevis för att jorden är rund. Menar ni nu att han alltså har fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in