2019-11-17, 14:50
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stort tack! Då kan jag göra mig av med papperskopian på 3,5 kilo (!). Det var helt klart lättare att leta i den än hålla på att scrolla runt.

Oh, fyfan vilket jobb med papperskopia! Tycker det var nästan för mycket att hålla reda på sidnumrering och vilket innehåll som kommer var i den gamla PDFen.

Hoppas vi kommer närmre ett svar på gåtan JL.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-17 kl. 14:52.
Citera
2019-11-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Oh, fyfan vilket jobb med papperskopia! Tycker det var nästan för mycket att hålla reda på sidnumrering och vilket innehåll som kommer var i den gamla PDFen.

Hoppas vi kommer närmre ett svar på gåtan JL.
Det var helt ok med papperskopia. Lätt att sortera i högar och lätt att hålla rätt på. Ja du. JL. Det enda han gör är ljuger, fabulerar och fegar ur. Att ens komma och säga att det han sagt i hela förundersökningen kan vara lögn och felaktigt är att sparka undan benen på de anhöriga. Låt honom aldrig komma ut i frihet igen.
Citera
2019-11-17, 17:26
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Det var helt ok med papperskopia. Lätt att sortera i högar och lätt att hålla rätt på. Ja du. JL. Det enda han gör är ljuger, fabulerar och fegar ur. Att ens komma och säga att det han sagt i hela förundersökningen kan vara lögn och felaktigt är att sparka undan benen på de anhöriga. Låt honom aldrig komma ut i frihet igen.

Mycket märklig strategi av försvaret att påstå all information JL lämnar under polisförhör och till socialtjänsten är lögn. Det är orimligt att han kan ljuga så detaljerat och inte troligt att han ljuger till sin egen nackdel om det står rätt till med honom. Det måste även kännas som en direkt förolämpning för PPs anhöriga, men det tar såklart inte försvaret hänsyn till.

Det hade varit mer trovärdigt att påstå JL befann sig i en psykos eller vanföreställningar och pga mentala tillståndet efter mordet var hans uppgifter under polisförhören inte tillförlitliga, men då erkänner försvaret att JL efter mordet är psykiskt sjuk. Det går förmodligen emot föräldrarnas och hans egen önskan om en tidsbestämd påföljd.

Att man även försöker få till stånd en granskning av RPU är märkligt och inte särkilt troligt att lyckas med (om aftonbladets uppgifter angående detta).

Två tecken på desperation från försvarets sida, enligt mig. Förmodligen är båda dessa strategier utarbetade pga påtryckningar från JLs föräldrar i deras önskan att få JL dömd till dråp istället för mord samt att man önskar undvika tvångsvård på obestämd tid med destruktiv medicinering som konsekvens.

JL hamnar sannolikt i tvångsvårdens händer på psykiatrisk avdelning och medicinerad för resen av sitt liv, det är förmodligen även där han hör hemma.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-17 kl. 17:29.
Citera
2019-11-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Mycket märklig strategi av försvaret att påstå all information JL lämnar under polisförhör och till socialtjänsten är lögn. Det är orimligt att han kan ljuga så detaljerat och inte troligt att han ljuger till sin egen nackdel om det står rätt till med honom. Det måste även kännas som en direkt förolämpning för PPs anhöriga.

Det hade varit mer trovärdigt att påstå JL befann sig i en psykos eller vanföreställningar och pga mentala tillståndet efter mordet var hans uppgifter under polisförhören inte tillförlitliga, men då erkänner försvaret att JL efter mordet är psykiskt sjuk. Det går förmodligen emot föräldrarnas och hans egen önskan om en tidsbestämd påföljd.

Att man även försöker få till stånd en granskning av RPU är märkligt och inte särkilt troligt att lyckas med (om aftonbladets uppgifter angående detta).

Två tecken på desperation från försvarets sida, enligt mig. Förmodligen är båda dessa strategier utarbetade pga påtryckningar från JLs föräldrar i deras önskan att få JL dömd till dråp istället för mord samt att man önskar undvika tvångsvård på obestämd tid med destruktiv medicinering som konsekvens.

JL hamnar sannolikt i tvångsvårdens händer på psykiatrisk avdelning och medicinerad för resen av sitt liv, det är förmodligen även där han hör hemma.

Advokaten gör endast som Jack har sagt till honom att göra. Troligen har advokaten också sagt att det inte gagnar JL - men om JL står på sig så har advokaten inget annat val än att framföra det JL vill att han skall framföra. Det är inget påhitt från advokaten själv. Han är Jacks språkrör och de samarbetar med detta. Men hans jobb är verkligen inte lätt. Imorgon blir han inlåst på psyk antar jag - om domen blir som jag tror. Det står med all sannolikhet ett rum som väntar på honom.
Citera
2019-11-17, 17:49
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Advokaten gör endast som Jack har sagt till honom att göra. Troligen har advokaten också sagt att det inte gagnar JL - men om JL står på sig så har advokaten inget annat val än att framföra det JL vill att han skall framföra. Det är inget påhitt från advokaten själv. Han är Jacks språkrör och de samarbetar med detta. Men hans jobb är verkligen inte lätt. Imorgon blir han inlåst på psyk antar jag - om domen blir som jag tror. Det står med all sannolikhet ett rum som väntar på honom.

Min poäng i föregående inlägg är att det förmodligen är föräldrarnas önskemål eller krav som resulterar i den uppenbart märkliga strategin från försvarets håll och att det är i huvudsak anledningen till att försvaret blir så orimligt.

Jag hävdar alltså inte i mitt inlägg att det är advokatens eget påhitt att påstå JLs information under polisförhören är lögner. Jag menar däremot att det märkliga försvaret sannolikt är ett resultat av indirekta önskemål om påföljden: "dråp och fängelse", från den tilltalade eller (mer sannolikt) hans föräldrar.

Svårt att se hur föräldrarna låter JL själv - i hans tillstånd - ta avgörande beslut och ge instruktioner till sin advokat som kommer vara livsavgörande för honom.

Rummet är säkert färdigställt.

downloathe - 2019-11-17, 17:26

Mycket märklig strategi av försvaret att påstå all information JL lämnar under polisförhör och till socialtjänsten är lögn. Det är orimligt att han kan ljuga så detaljerat och inte troligt att han ljuger till sin egen nackdel om det står rätt till med honom. Det måste även kännas som en direkt förolämpning för PPs anhöriga, men det tar såklart inte försvaret hänsyn till.

downloathe - 2019-11-16, 00:50

Försvarets försök styra om domen till dråp förutsätter att man måste säga att JL talade osanning i polisförhöret. Råkade säga fel eller något liknande. Det ändrar inte på hur man i domen förhåller sig till informationen i som framkommer i polisförhöret med JL.

När försvaret menar att JL ljuger i samtliga polisförhör blir ju frågan; finns det någon anledning till att han skulle ljuga till sin egen nackdel? Hur trovärdigt är det att han skulle kunna ljuga så detaljerat?

Trovärdigheten blir mycket låg.

Försvarets agerande tyder på viss desperation från föräldrarnas sida.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-17 kl. 18:45.
Citera
2019-11-18, 11:52
Medlem
var det idag dommen skulle komma?
Citera
2019-11-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teeeeA
var det idag dommen skulle komma?
Ja.

Citat:
I dag faller domen mot en tonårig pojke som åtalats för att ha mördat sin 16-årige kamrat Peter Plax i Sollentuna i somras.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dom-for-pojkmord-i-sollentuna
Citera
2019-11-18, 13:06
Medlem
kisumixvs avatar
https://www.aftonbladet.se/a/Xg3KQ7

JL döms till rättpsykiatrisk vård
Citera
2019-11-18, 13:07
Medlem
T34Panzers avatar
”En 16-åring döms till rättspsykiatrisk vård för mord och förberedelse till mord. 16-åringen döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och att betala skadestånd till målsägandena.”

https://www.domstol.se/attunda-tingsratt/nyheter/2019/11/en-16-aring-doms-till-rattspsykiatrisk-vard-for-mord-och-forberedelse-till-mord/
Citera
2019-11-18, 13:08
Medlem
https://www.dn.se/sthlm/i-dag-faller-domen-mot-16-aringen-som-misstanks-for-mordet-pa-peter-plax/

En 16-årig pojke döms i dag av Attunda tingsrätt för mordet på en jämnårig kamrat. Han döms också för förberedelse till mord av en äldre kamrat. Domen innebär att 16-åringen döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Han ska också betala skadestånd till målsägandena.

Tingsrätten skriver att gärningarna har ett ”utomordentlig högt straffvärde som motsvarar ett mycket långt fängelsestraff” men att den nu dömde 16-åringen hade en allvarlig psykisk störning. ”Han döms därför till rättspsykiatrisk vård. På grund av återfallsrisken i allvarlig brottslighet ska vården vara förenad med särskild utskrivningsprövning”, skriver tingsrätten.
Citera
2019-11-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasker
Han döms till rättspsykiatrisk vård.

Med andra ord släpps inte sperman som borde skjutits ut på lakanet ut i samhället någonmer.

Ibland älskar jag rättssystemet, ibland hatar jag det. Idag älskar jag definitivt det!
Citera
2019-11-18, 13:25
Medlem
Så jäkla underbart!! Hoppas han aldrig mer kommer ut igen.

Blev lite orolig, för att föräldrarna ville att han skulle få fängelse istället. De ska nog vara glada att han får rättspsyk nu...så slipper även dom vara rädda för att bli mördade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in