2019-11-16, 16:01
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Det var just så Breivik reagerade. Enda gången han blev rörd till tårar var när hans ”manifest” visades under rätegången och han insåg att det inte skulle bli förverkligat. ”Buhu – synd om mig! Orättvist!” Empatin är lika utvecklad som hos en 2-åring.

Den fullkomligt självcentrerade reaktionen går helt i linje med deras gärningar. Varken JL eller Breivik kan sätta sig in i hur deras offer upplever deras fruktansvärda handlingar. Det är individer som helt är uppslukade av sina egna upplevelser, övertygelser och sin besatthet.

Visst finns det likheter dom två emellan, men till skillnad från JL kunde Breivik under dådet och i efterhand både argumentera för och resonera sig fram till övertygelsen som leder till hans handlingar.

JL förefaller ha svårt att verbalisera vad som faktiskt leder fram till hans handlingar. Det talar för en högre grad av mental frånvaro.

Världen tolkas ofta som orättvis när det inte går som man tänkt sig, speciellt barn gör detta.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 16:21.
Citera
2019-11-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Det är eventuellt efter att han förstår hur det drabbar honom själv som en depression slår in. Dvs när han inser att det varken blir fler cykelturer i parken eller några fler sommarbad med skolkamraterna.

Citat:
Den fullkomligt självcentrerade reaktionen går helt i linje med deras gärningar. Varken JL eller Breivik kan sätta sig in i hur deras offer upplever deras fruktansvärda handlingar. Det är individer som helt är uppslukade av sina egna upplevelser, övertygelser och sin besatthet.

Vet inte hur många sommarbad med skolkamraterna det skulle bli oavsett om han släpptes helt fri.

Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för killen (A) och hans familj att veta att det likaväl skulle ha kunnat bli han som fick en yxa i skallen. Att det bara handlade om en slump..

Men JL kanske inbillar sig att livet skulle fortsätta som vanligt om han slapp vården? Fängelse han kanske hade räknat med - men inte vården..
Citera
2019-11-16, 16:54
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet inte hur många sommarbad med skolkamraterna det skulle bli oavsett om han släpptes helt fri.
”Sommarbad med skolkamrater” var väl en beskrivning av hur det möjligen ser ut i skallen på den åtalade och vad som motiverar hans beteenden just nu. Inte verkligheten så som den ter sig för en normalfungerande människa.
Citera
2019-11-16, 17:03
Medlem
downloathes avatar
Citat:

Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för killen (A) och hans familj att veta att det likaväl skulle ha kunnat bli han som fick en yxa i skallen. Att det bara handlade om en slump..

Men JL kanske inbillar sig att livet skulle fortsätta som vanligt om han slapp vården? Fängelse han kanske hade räknat med - men inte vården..

Fler sommarbad med skolkamrater skulle det naturligtvis inte bli oavsett påföljd, men det tror jag inte JL tog med i fantasierna om hans egen framtid efter mordet. Jag menar att det möjligen är nu när konsevenserna blir påtagligt verkliga som det går upp för honom att han mister sin frihet totalt.

Hoppas A och hans familj kan vända händelsen till något som innebär större livsglädje med hjälp av terapi. Det finns egentligen ingen rimlig anledning att i efterhand känna skuld eller rädsla för att han klarade sig undan. Man kan under terapisamtal fokusera på att anledningen till att det inte är A som får en yxa i skallen är tack vare hans goda omdöme. Skulden över att det istället blev någon annan är helt obefogad, det borde lösa sig enkelt under 2-3 terapisamtal.

JL är inte lika verklighetsbunden som oss andra vid tillfället för hans fantasier, inte heller under planerande-fasen och vid själva mordet.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 17:09.
Citera
2019-11-16, 17:03
Medlem
Citat:
”Sommarbad med skolkamrater” var väl en beskrivning av hur det möjligen ser ut i skallen på den åtalade och vad som motiverar hans beteenden just nu. Inte verkligheten så som den ter sig för en normalfungerande människa.

Ja, jag förstår det.

Han tycks ju tro att ifall han inte säger något då ser det bättre ut ur hans synvinkel. Det är ju redan bestämt att han ska dömas och att han ska dömas till vård.
Det är bara för PP:s anhörigas skull som man skulle vilja veta lite mer om motivet. För att de skulle kunna "förstå" ngt som inte går att begripa.
Citera
2019-11-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ja, jag förstår det.

Han tycks ju tro att ifall han inte säger något då ser det bättre ut ur hans synvinkel. Det är ju redan bestämt att han ska dömas och att han ska dömas till vård.
Det är bara för PP:s anhörigas skull som man skulle vilja veta lite mer om motivet. För att de skulle kunna "förstå" ngt som inte går att begripa.

Att han är dömd till vård är inte offentliggjort. Fram till måndag vet vi inte om rätten följt läkarnas rekommendationer. Fast det känns ju troligt att man i detta fall gör det.
Citera
2019-11-16, 17:09
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Sidan 291 så har du den där.
För er som liksom jag som letar efter FUP.
Citera
2019-11-16, 17:10
Medlem
Citat:
Fler sommarbad med skolkamrater skulle det naturlivis inte bli oavsett påföljd, men det tror jag inte han tog med i fantasierna om hans egen framtid efter mordet. Jag menar att det möjligen är nu när konsevenserna blir påtagligt verkliga som det går upp för honom att han mister sin frihet totalt.

Hoppas A och hans familj kan vända händelsen till något som innebär större livsglädje med hjälp av terapi. Det finns egentligen ingen rimlig anledning att i efterhand känna skuld eller rädsla för att han klarade sig undan. Man kan under terapisamtal fokusera på att anledningen till att det inte är A som får en yxa i skallen är tack vare hans goda omdöme. Skulden över att det istället blev någon annan är helt obefogad, det borde lösa sig enkelt under 2-3 terapisamtal.

JL är inte lika verklighetsbunden som oss andra vid tillfället för hans fantasier, inte heller under planerande-fasen och vid själva mordet.

Han hade väl inte räknat med "icke tidsbestämd straff". Fängelse var kanske målet som en ny slags erfarenhet, men nu blir det inte så. Och han har ingen aning när och om han släpps ut överhuvudtaget.
När han väl sitter där då hjälper det föga att vägra svara på frågorna. Kanske tvärtom har han många frågor som inte blir besvarade?

A ska naturligtvis inte känna någon skuld (trots att det vore förståeligt), men kanske en skräck pga "nära döden upplevelsen". Att som så ung inse att hans liv skulle ha kunnat sluta där och då. Och att man inte ens kan lita på sin kompis..

Han kanske kommer att vara väldigt noggrann när han väljer kompisar i framtiden och dumpar direkt någon som verkar udda?
Citera
2019-11-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
]Att han är dömd till vård är inte offentliggjort[/b]. Fram till måndag vet vi inte om rätten följt läkarnas rekommendationer. Fast det känns ju troligt att man i detta fall gör det.

Nej, men vi alla "vet" detta redan. Det är inte många timmar kvar tills det blir offentligt.

För PP:s anhöriga blir det ingen skillnad, men för JL:s anhöriga innebär det att de hädanefter får träffa sin son endast under uppsikt.

Sonen kommer nog att ha nytta av sina gamla strikta vanor: en viss tid är det morgonmål, en annan lunch och sängdags blir det alltid samma tid. Skönt för den som föredrar sånt liv utan överraskningar.
Citera
2019-11-16, 17:23
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Han hade väl inte räknat med "icke tidsbestämd straff". Fängelse var kanske målet som en ny slags erfarenhet, men nu blir det inte så. Och han har ingen aning när och om han släpps ut överhuvudtaget.
När han väl sitter där då hjälper det föga att vägra svara på frågorna. Kanske tvärtom har han många frågor som inte blir besvarade?
I första polisförhör är han behjälplig att svara på alla frågor. Vart efter förändras hans inställning till utfrågningen. Om det är tecken på större egen medvetenhet om situationen eller eventuell medicinering som gör det lättare för honom att göra som försvaret råder honom är svårt att säga.
Citat:
A ska naturligtvis inte känna någon skuld (trots att det vore förståeligt), men kanske en skräck pga "nära döden upplevelsen". Att som så ung inse att hans liv skulle ha kunnat sluta där och då. Och att man inte ens kan lita på sin kompis..
Ja, men påt'igen! Gå ut med kompisar, udda som normala och lev livet! Risken att det ska hända honom igen är obefintlig. Om han mot förmodan skulle hamna i liknande situation kan han alltid lita på sitt omdöme leder honom till att göra rätt val.
Citat:
Han kanske kommer att vara väldigt noggrann när han väljer kompisar i framtiden och dumpar direkt någon som verkar udda?
Säkert påverkar det honom, det gäller bara att styra det till något bra. I samma stund som han låter upplevelserna begränsa sin vardag måste han arbeta sig ur den rädsla som gör att han begänsar sig i livet.
Citera
2019-11-17, 12:55
Medlem
downloathes avatar
Citat:
För er som liksom jag som letar efter FUP.

För den som är intresserad av att göra en djupdykning i polisförhören med JL eller kontrollera påståenden i tråden mot informationen i FUP, så finns nu förundersökningsprotokollet som sökbar PDF.

https://minfil.com/68acUaA4n5/B_8840-19_maskad_ab_58_pdf
Citera
2019-11-17, 14:27
Medlem
Citat:
För den som är intresserad av att göra en djupdykning i polisförhören med JL eller kontrollera påståenden i tråden mot informationen i FUP, så finns nu förundersökningsprotokollet som sökbar PDF.

https://minfil.com/68acUaA4n5/B_8840-19_maskad_ab_58_pdf
Stort tack! Då kan jag göra mig av med papperskopian på 3,5 kilo (!). Det var helt klart lättare att leta i den än hålla på att scrolla runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in