2019-11-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är mycket en fråga om att välja rätt ord. Egentligen är det en fråga om att exkludera trasproletariatet från denna välfärd för arbetarna enligt marxistiskt språkbruk. Det är ju bidragsklassen som håller på och krossar välfärden för arbetarklassen, allt enligt Bildts och Reinfeldts plan. Men man behöver egna, andra, ord än de kommunistiska. "Invandrare" är ju fel då SD har många produktiva invandrare i sitt parti. Lite det som SD ger uttryck för att "vissa bygger bilar, andra bränner bilar." Ett vi och dom mellan de som gör rätt för sig, eller försöker, och de som är livstids-bidragsberoende. Välfärden kvar för integrerade invandrare och de flesta svenskar men drastiskt minskad välfärd för övriga (Även en del svenskar). De går inte att bara gå på medborgarskap heller för många av dessa som kommer från asylinvandringen har fått medborgarskap och fler får det för var år som går. Många av dem är födda i Sverige.

Detta kan de få M med sig på om de säljer in det rätt.

Ja klassisk liberalism kan de se på, men de måste formulera sig rätt för vad det egentligen är, är socialliberalism i klassisk mening, men det har kommit att betyda något annat och används som skällsord av SD själva. SD är inte libertarianer, och kommer inte driva det. Kanske är klassisk liberalism det de skall kalla det?

Det är ju det Mattias Karlsson skall göra; skapa en SD-version av socialkonservatismen, där de lägger sin betydelse i begreppet.

Jag fruktar att denna nya doktrin kommer bli för - mossig. Att döma av tidigare formuleringar och tankegångar finns en alldeles för stor dragning till Platons abstrakta värld av Idéer. Motsatsen är en mer immanent, inomvärldslig syn som kommit att dominera postmodern filosofi. Talet om "svensk essens" i aristotelisk mening går på tvärs mot Sartres "existens före essens", för att sammanfatta. Ett folk existerar och lever på ett sätt som trotsar sterila experiment att koka ned till essens.

Detta är ju grejen: God politisk ideologi handlar om sunt förnuft med fina ord, inte mer. Konservatismens kärna är att använda det som fungerar empiriskt och vara försiktig med förändringar. "Traditionella" värderingar har blivit traditionella därför att de fungerar över tid. Nationalism fungerar i praktiken bara om det utgår från existerande folk och inte försöker skapa en ny överidentitet.

Det handlar sedan om att UTTRYCKA dessa tankar med en språkdräkt som är adekvat och effektiv. Om det går bättre med Lyotards begreppsapparat än Nietzche eller Aristoteles, så ska man inte känna beröringsskräck inför det nya. Här kommer talet om "svenska kroppar" in. Det är helt enkelt bättre än styltigt tal om "öppna kulturentiteter" för att beskriva dagens situation på ett relevant sätt. Som dessutom är den diskurs som råder idag.
2019-11-17, 14:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det blåser helt andra vindar nu. Läste idag en artikel från Lena Melin i Aftonbladet om att problemen i förorterna är alla partiers fel med undantag för V och SD. Sedan skrev hon även att det var oförklarligt att SD inte fick vara med i samtalen om gängkriminaliteten.

Hur är det inte Vs fel? De har suttit i en regering i 5 år nu (inofficiellt 1 år i JÖK). Kräver mer massinvandring, lägre straff osv.
2019-11-17, 14:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur är det inte Vs fel? De har suttit i en regering i 5 år nu (inofficiellt 1 år i JÖK). Kräver mer massinvandring, lägre straff osv.

Det är givetvis även V:s fel men för Lena Melin skulle det inte se bra ut att singla ut SD som den enda kraften som inte stod med de andra. Däremot blir effekten lite åt det hållet, vare sig hon vill det eller inte, då SD är något mer populära än V.

När man skriver om sådant som Lena gör måste man givetvis ha "ryggen fri" om någon gnäller. Att löpa gatlopp i medier är för de flesta normalt funtade människor inte värt det.
2019-11-17, 14:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är givetvis även V:s fel men för Lena Melin skulle det inte se bra ut att singla ut SD som den enda kraften som inte stod med de andra. Däremot blir effekten lite åt det hållet, vare sig hon vill det eller inte, då SD är något mer populära än V.

När man skriver om sådant som Lena gör måste man givetvis ha "ryggen fri" om någon gnäller. Att löpa gatlopp i medier är för de flesta normalt funtade människor inte värt det.

Du har nog rätt.

S väljare väljer nog SD före V alla dagar i veckan, åtminstone om man är en vanlig knegare.

Man vill inte ha mer invandring, miljöskatter osv. I dessa frågor är V i framkant och majoriteten av befolkningen hatar de frågar V driver.
2019-11-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Så länge hon inte lägger sig i hemvandringsministerns arbete så är det helt OK.

Intressant. Vilken ort ska denna myndighet vara belägen till? Starta nya YH utbildningar för att tillsätta kompetensen?
2019-11-17, 14:18
Medlem
Citat:
Hon får inte heller lägga sig i inrikesministerns arbete med att avveckla alla bidrag till muslimer, vänsterextremister (Expo, jag är här, näthatsgranskaren etc.), och kulturministerns avveckling av bidrag till all vänsterpolitik som kallas kultur, och den totala utrensningen av anställda i Public Service.

Hon får inte heller lägga sig i nedläggningen av Migrationsverket som ju ersätts av det nybildade återvandringsverket med handplockad personal som är garanterat opolitiska (Ingen från migrationsverket får söka några tjänster där i över huvud taget). Eller avvecklandet av Brå.

Bidragen till diverse fysiska personer och juridiska personer ska snabbutredas och kartläggas, moderaterna får gärna ta och bossa över den myndigheten!
2019-11-17, 14:23
Medlem
Smoothmans avatar
Feministen, SJW:aren, vänsterliberalen och krönikören på Aftonbladet Linnéa Claeson tycker det är "kusligt" att SD nu gått om S i en mätning. 24% för SD och 22,2% för S... Det märks att ängsligheten bubblar upp lite varstans bland de vänsterliberala. Jag tror vi kommer att få se mycket mer av denna varan under det kommande året.

Ett utdrag:

Citat:
"För första gången under Sveriges hundra år som demokrati toppar inte Socialdemokraterna mätningarna. Med sina 22,2 procent blir de omsprungna av Sverigedemokraternas 24. En mätning är inget valresultat – men det är en kuslig indikation. I alla fall för den som tycker att medmänsklighet och jämlikhet är beaktansvärt att sträva efter i sagda demokrati.

Trots att så många kan tänka sig rösta på SD är det dock inte lika många som är öppna med det. Majoriteten av gångerna jag stöter på uttalade Sverigedemokrater är i de obskyra och anonyma mejl som frekventerar min inkorg. Hemlighetsmakeriet stör mig. Jag vill veta.

Anledningen till min nyfikenhet är rent egoistisk: jag har så många frågor! Hur känns det att rösta på en kvinnofientlig politik? Är det inte läskigt att ge sin demokratiska röst till ett parti som har en anti-demokratisk, nazistisk historia och en nutid där så många politiker stöttat eller kopplats till högerextremistiska rörelser? Och det där med att högt uppsatta politiker gjort så grovt rasistiska eller sexistiska uttalanden? Känns det tryggt att de ska föra din talan?

Det är så mycket jag har svårt att förstå. Vi har mycket att prata om. Det vore därför hjälpsamt om fler kom ut öppet som Sverigedemokrater, så man åtminstone vet vem i sin bekantskapskrets man ska vända sig till."

Min fråga till Linnéa är: Varför måste de som väljer att lägga sin röst på Sverigedemokraterna "komma ut" nu? Bara för att partiet närmar sig 25% och kan bli störst i fler mätningar? Detta krav ställdes aldrig på t ex de moderata väljarna när Reinfeldt fick 30,1% 2010. Varför är det så viktigt när det gäller SD och SD-väljare?

Linnéa verkar tro att det är en förbannad skyldighet att tala om partitillhörighet bara för att SD nu växer så det knakar. De vänsterliberala saknar koll på vilka alla dessa väljare är och det skapar uppenbarligen oro och ångest hos dem. Låt dem svettas är mitt svar. Det mest skrämmande i allt detta är att personer som Linnéa Claeson helt klart inte kan begripa varför SD växer. Lever hon och hennes likar i en liten stuga mitt ute i skogen? Under en sten? Ser de inte vad som hänt med Sverige de senaste decennierna - och vad som pågår just i detta nu? Är de verkligen så förblindade av identitetspolitik, vänsterflum, genustrams, PK, kulturmarxism och annat nonsens? Ofattbart!

Hur kommer dessa krönikörer, journalister, opinionsbildare att reagera när SD blir störst hos samtliga institut?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLxqx6/fler-sverigedemokrater-borde-komma-ut-ur-garderoben
2019-11-17, 14:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Intressant. Vilken ort ska denna myndighet vara belägen till? Starta nya YH utbildningar för att tillsätta kompetensen?

Sölvesborg

Citat:
Bidragen till diverse fysiska personer och juridiska personer ska snabbutredas och kartläggas, moderaterna får gärna ta och bossa över den myndigheten!

Nej M har inte förtroende i denna viktiga fråga, i 8 år hade de makten och fortsatte göda dessa grupperingar med skattemedel; de utsåg Mona Sahlin till Nationell Samordnare! De kan få utrikesministerposten om SD får biståndsministerposten.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Feministen, SJW:aren, vänsterliberalen och krönikören på Aftonbladet Linnéa Claeson tycker det är "kusligt" att SD nu gått om S i en mätning. 24% för SD och 22,2% för S... Det märks att ängsligheten bubblar upp lite varstans bland de vänsterliberala. Jag tror vi kommer att få se mycket mer av denna varan under det kommande året.
Ett utdrag:
Min fråga till Linnéa är: Varför måste de som väljer att lägga sin röst på Sverigedemokraterna "komma ut" nu? Bara för att partiet närmar sig 25% och kan bli störst i fler mätningar? Detta krav ställdes aldrig på t ex de moderata väljarna när Reinfeldt fick 30,1% 2010. Varför är det så viktigt när det gäller SD och SD-väljare?
Linnéa verkar tro att det är en förbannad skyldighet att tala om partitillhörighet bara för att SD nu växer så det knakar. De vänsterliberala saknar koll på vilka alla dessa väljare är och det skapar uppenbarligen oro och ångest hos dem. Låt dem svettas är mitt svar. Det mest skrämmande i allt detta är att personer som Linnéa Claeson helt klart inte kan begripa varför SD växer. Lever hon och hennes likar i en liten stuga mitt ute i skogen? Under en sten? Ser de inte vad som hänt med Sverige de senaste decennierna - och vad som pågår just i detta nu? Är de verkligen så förblindade av identitetspolitik, vänsterflum, genustrams, PK, kulturmarxism och annat nonsens? Ofattbart!
Hur kommer dessa krönikörer, journalister, opinionsbildare att reagera när SD blir störst hos samtliga institut?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLxqx6/fler-sverigedemokrater-borde-komma-ut-ur-garderoben

Hon bor inte i skogen men i en åsiktsbubbla som lika gärna kunnat vara en liten oas mitt i Saharaöknen. SD-arna hon påstår sig inte hitta har hon blockerat på Facebook och Twitter, hon har fått dem att bryta kontakten med henne efter att hon nazist-anklagat dem. De enda som tål att se henne är regimens jasägare.

Men hon ljuger ju för dessa SD-are visar sig öppet, hon kunde talat med dem i deras valstugor i riksdagsvalet och valstugorna. Hon kunde gå på något av Jimmies välbesökta tal som vårtalet på Långholmen varje år. Hon kunde åka till SDs stora sommarfestival i Sölvesborg. Så hon har aktivt skärmat av sig från SD-are och vägrar uppsöka dem; det är inte det samma som att de gömmer sig.

Hon talar om demokrati men verkar väldigt sugen på att pilla på valhemligheten utan att förstå att den finns som skydd mot anti-demokrater som henne själv.

Tyvärr blir de ju inte störst i samtliga institut nu i november, vågar vi hoppas på december? Eller senast januari?
2019-11-17, 14:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Ett utdrag:

Jag läste detta också och tänkte att någon på Flashback kommer högst förmodligen ta upp det.

Något jag reagerar över är ordvalet "kusligt". Själv tycker jag det är betydligt mer kusligt med hela 7 partier i riksdagen som inte kan komma på några som helst lösningar på saker som gängkriminalitet. Något som vi löste för länge sedan genom att givetvis inte göra som vi gjort de senaste årtiondena. Alla är dock så upptagna med att det ska se bra ut utåt så att ingen pratar om elefanten i rummet.

Finner det annars festligt att hon vill att folk ska "komma ut" som SD-sympatisörer; att det stör henne att hon inte kan identifiera dessa enkelt. Inte så konstigt då åsikter som att migrationspolitiken inte riktigt fungerar knappast längre är något som endast SD-sympatisörer står för. Något som gör sådana sympatisörer ännu mer svåra att identifiera. Jag tror det finns få människor som överhuvudtaget är av åsikten att Sverige har en väl fungerande migrationspolitik helt oavsett var man befinner sig på den politiska skalan. Det som har hänt i allt högre grad, och det som gör att SD växer, är förmodligen att fler och fler inser att de andra partierna helt enkelt inte har några lösningar eller ens har någon vilja att lösa någonting. Då spelar det ingen som helst roll om man normalt röstar på V eller M ty dessa löser lika lite problem oavsett.

Sedan givetvis festligt att hon rabblar upp som en ramsa med negativa ord som på något vis ska symbolisera vad den typiska SD-väljaren står för. Ungefär som att den som gått till SD på något vis skulle bry sig om vad hon och hennes gelikar säger. Ungefär som att det hon säger på något vis bär någon som helst relevans för den som vill att sina döttrar inte ska växa upp i ett samhälle där kulturer med saker som gruppvåldtäkter blir allt mer normalt.

Utöver det är det ett klassiskt misstag att måla ut sina motståndare som satan ty då kommer dessa knappast att lyssna på vad man har att säga (vem vill prata med någon som utmålar en som "satan"?). Det förutsätter dock att hon öht har ett intresse av att dessa ska lyssna på henne och inte endast sysslar med skönsång för den egna gruppen.
2019-11-17, 14:52
Medlem
Citat:
Sölvesborg

Nej M har inte förtroende i denna viktiga fråga, i 8 år hade de makten och fortsatte göda dessa grupperingar med skattemedel; de utsåg Mona Sahlin till Nationell Samordnare! De kan få utrikesministerposten om SD får biståndsministerposten.

Hon bor inte i skogen men i en åsiktsbubbla som lika gärna kunnat vara en liten oas mitt i Saharaöknen. SD-arna hon påstår sig inte hitta har hon blockerat på Facebook och Twitter, hon har fått dem att bryta kontakten med henne efter att hon nazist-anklagat dem. De enda som tål att se henne är regimens jasägare.

Men hon ljuger ju för dessa SD-are visar sig öppet, hon kunde talat med dem i deras valstugor i riksdagsvalet och valstugorna. Hon kunde gå på något av Jimmies välbesökta tal som vårtalet på Långholmen varje år. Hon kunde åka till SDs stora sommarfestival i Sölvesborg. Så hon har aktivt skärmat av sig från SD-are och vägrar uppsöka dem; det är inte det samma som att de gömmer sig.

Hon talar om demokrati men verkar väldigt sugen på att pilla på valhemligheten utan att förstå att den finns som skydd mot anti-demokrater som henne själv.

Tyvärr blir de ju inte störst i samtliga institut nu i november, vågar vi hoppas på december? Eller senast januari?

Tror dock på en försiktig förändring på längre sikt. Hur länge kan vi ha en regering på partier som har 26,5 % i Ou och två stödpartier varav det ena åker ut och det andra ligger runt 7 %.

Unibet ger 3,5 ggr pengarna att SD Blir största parti. Har lagt in 4K på detta!
2019-11-17, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag läste detta också och tänkte att någon på Flashback kommer högst förmodligen ta upp det.

Något jag reagerar över är ordvalet "kusligt". Själv tycker jag det är betydligt mer kusligt med hela 7 partier i riksdagen som inte kan komma på några som helst lösningar på saker som gängkriminalitet. Något som vi löste för länge sedan genom att givetvis inte göra som vi gjort de senaste årtiondena. Alla är dock så upptagna med att det ska se bra ut utåt så att ingen pratar om elefanten i rummet.

Finner det annars festligt att hon vill att folk ska "komma ut" som SD-sympatisörer; att det stör henne att hon inte kan identifiera dessa enkelt. Inte så konstigt då åsikter som att migrationspolitiken inte riktigt fungerar knappast längre är något som endast SD-sympatisörer står för. Något som gör sådana sympatisörer ännu mer svåra att identifiera. Jag tror det finns få människor som överhuvudtaget är av åsikten att Sverige har en väl fungerande migrationspolitik helt oavsett var man befinner sig på den politiska skalan. Det som har hänt i allt högre grad, och det som gör att SD växer, är förmodligen att fler och fler inser att de andra partierna helt enkelt inte har några lösningar eller ens har någon vilja att lösa någonting. Då spelar det ingen som helst roll om man normalt röstar på V eller M ty dessa löser lika lite problem oavsett.

Sedan givetvis festligt att hon rabblar upp som en ramsa med negativa ord som på något vis ska symbolisera vad den typiska SD-väljaren står för. Ungefär som att den som gått till SD på något vis skulle bry sig om vad hon och hennes gelikar säger. Ungefär som att det hon säger på något vis bär någon som helst relevans för den som vill att sina döttrar inte ska växa upp i ett samhälle där kulturer med saker som gruppvåldtäkter blir allt mer normalt.

Utöver det är det ett klassiskt misstag att måla ut sina motståndare som satan ty då kommer dessa knappast att lyssna på vad man har att säga (vem vill prata med någon som utmålar en som "satan"?). Det förutsätter dock att hon öht har ett intresse av att dessa ska lyssna på henne och inte endast sysslar med skönsång för den egna gruppen.
Hon kämpar desperat för att få bort fokus från sig själv, nu när hennes lögner börjar komma ifatt henne.
Genom att massivt godhetssignalera så hoppas hon kunna undkomma kritik mot sig själv.

Det funkade kanske 2015, men inte idag.
2019-11-17, 15:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tror dock på en försiktig förändring på längre sikt. Hur länge kan vi ha en regering på partier som har 26,5 % i Ou och två stödpartier varav det ena åker ut och det andra ligger runt 7 %.
Unibet ger 3,5 ggr pengarna att SD Blir största parti. Har lagt in 4K på detta!

Vi kan tyvärr ha den regeringen tills 2022. Jag tror bara SD, KD och V kan tänka sig ett extra val nu. Övriga är rädda att förlora riksdagsplatser.

Största parti när? I valet 2022?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in