2019-11-16, 20:26
Medlem
DontWantWars avatar
Tjena FB!

Undrar bara lite om man kan stämma en arbetsgivare via facket och hur lång tid kan det ta?

Har haft problem på en tidigare arbetsplats, har tunga bevis på personliga attacker och falska anklagelser samt händelser som påverkat mig ekonomiskt. Hur går man vidare? Eller behöver man vända sig till advokat?
Citera
2019-11-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Tjena FB!

Undrar bara lite om man kan stämma en arbetsgivare via facket och hur lång tid kan det ta?

Har haft problem på en tidigare arbetsplats, har tunga bevis på personliga attacker och falska anklagelser samt händelser som påverkat mig ekonomiskt. Hur går man vidare? Eller behöver man vända sig till advokat?

Om du är med i någon fackförening skulle jag rekommendera att du börjar att kontakta dem. En domstolsförhandling är inte nödvändigtvis den enda/bästa lösningen. Det är omöjligt att säga om du har en juridisk möjlighet att nå framgång med det du beskriver, men facket bör rimligen kunna ge dig vägledning. Om det nu är så att arbetsgivaren faktiskt har gjort fel och bör kompensera dig, kan en förlikning vara en bättre process för dig, oftast både snabbare och mindre plågsam. En domstolsprocess är både utdragen och jobbig.
Citera
2019-11-16, 20:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Tjena FB!

Facket kan hjälpa dig juridiskt. Prata med dom, inte med FB, beskriv noga, så säger dom om dom kan hjälpa dig eller inte.
Citera
2019-11-16, 20:42
Medlem
Beror väl lite på vad det handlar om, men ja. Fackföreningen kan driva ditt ärende till domstol. Lättast är att kontakta din fackförening. Du är ju medlem så rådgivning bör vara kostnadsfritt. Advokat är väl alternativ två om du ditt fack inte vill röra i ditt ärende.

Om jag minns rätt så finns det tidsfrister att ta hänsyn till om det gäller tex uppsägning.

Edit: 3a på kakan. Ring facket. I princip huvudanledningen till att man är med i facket är ju för att få hjälp med arbetsrättsliga frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in