Citat:
Ursprungligen postat av
over-unity
Jo, du snällare än Jenny9 som vill att de ska låsas in för gott. Hon tycker att människor som beter sig som djur och hoppar på de svaga är sjuka i huvudet.
Jag tänkte lite på vad som är rimligt sett till hur det ser ut i samhället. Det absolut största problemet med en överfallsvåldtäkt eller ännu värre gruppöverfall är antagligen att offret blir enormt rädd. Skräckslagen. Rädd för sitt liv, antagligen. Jag tänker att det är likställt med misshandel av grövre sorten, vilket också borde ge liknande fängelsestraff.
Det är någonting som är rejält fel i skallen om man överfaller en okänd person och tvingar sig på den. I grupp är det snäppet värre. Detsamma gäller misshandel. En sån person ska inte vara ute på gatorna på många många år, och visar det sig att personen är psykiskt störd eller har en våldsbenägenhet som är omöjlig att bota, så ska vederbörande stanna inlåst.
Jag såg en dokumentär om en psykopat som hade knivhuggit sin syster till döds när hon var fyra år. Han var då 13. Nu sitter han i fängelse och är 23 år. Konstaterat fullblodig psykopat, vilket man märkte på fem minuter när han pratade. Inte en tillstymmelse till känsla eller liv i hans ansikte, bara två mörka hål till ögon, gapandes av tomhet.
Experterna var helt överens om att han skulle kunna göra om dådet, även hans mamma (som ändå stöttat honom i fängelse), sa att under rätt omständigheter skulle han döda igen.
Hur kan man släppa ut en sån människa?
Ett gäng som begått en brutal överfallsvåldtäkt bör antagligen inte komma ut nånsin då de måste vara helt avtrubbade. Känslolösa människor är farliga för andra, om de har värderingar som är åt helvete.
Tänker på det som hände i Malmö vid busskuren också, kvinnan som nästan sloga ihjäl. Man vet väl inte än om hon kommer vakna.
Det var en galnings dåd, en psykiskt sjuk ung man som skulle suttit inlåst, men som vart utsläppt av vården. Så hände detta.