2019-11-16, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Inte om inte Kuba låg i Kongo på den tiden - men det verkar ju i alla fall vara intressant att rota vidare i!
Hur tänker du här? Mitt inlägg handlar om Freeport Sulphurs inblandning i Kuba. Du fattar inte ens det?
Citera
2019-11-16, 14:34
Medlem
Freeport Sulphurs affärsintressen på Kuba i Karibiens övärld.

Citat:
Inte om inte Kuba låg i Kongo på den tiden - men det verkar ju i alla fall vara intressant att rota vidare i!

Nu förstår jag dig inte. Det jag trodde det handlade om var attentatsscenarion mot Fidel Castro på Cuba i Karibiens övärld och Freeport Sulphurs affärsintressen på samma ö. Det kan bli lite intensivt när större företag och regeringar har motsatta intressen.

Time Magazine Article 5/5/1958 "Plugged Nickel
Last week a House Government Operations subcommittee, investigating some of these nickel deals, wanted to know particularly why the U.S. cannot cut its nickel purchases and get out of the nickel business by selling its $87 million Nicaro nickel plant in eastern Cuba (current annual production: 52 million lbs., about 11% of the free world's supply). The big obstacle is that the U.S. has contracted to pay steep royalties to Freeport Sulphur Co. for the ore that the plant uses, is even now battling to renegotiate the contract and slash the royalties. Few companies are willing to bid on the plant until peace is declared and a steady stream of ore is guaranteed at a good price.
Källor:
http://www.estainlesssteel.com/nickel-in-cuba.shtml
http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,863370-1,00.html
Senast redigerad av Utredaren 2019-11-16 kl. 14:44.
Citera
2019-11-16, 14:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur tänker du här? Mitt inlägg handlar om Freeport Sulphurs inblandning i Kuba. Du fattar inte ens det?

Ja ditt inlägg gjorde ju det av nån anledning ;eller egentligen handlade ju ditt inlägg om jfk som vanligt men du ansträngde dig lite extra och nämnde i alla fall freeport i förbigående).

Det vi diskuterade var ju dock freeport i Kongo och det faktum att de helt enkelt köpte gruvrättigheterna av ett annat amerikanskt företag - vilket förstås ställde till det rejält för dina konspiratoriska funderingar. Återkom gärna till den diskussionen som du lovade.
Citera
2019-11-16, 14:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu förstår jag dig inte. Det jag trodde det handlade om var attentatsscenarion mot Fidel Castro på Cuba i Karibiens övärld och Freeport Sulphurs affärsintressen på samma ö.

Jag förstår att det kan framstå så av onoponos senaste inlägg. Men det är sannolikt bara hans sätt för att försöka avleda uppmärksamheten från det vi faktiskt diskuterade.ä - freeport i Kongo.. (följ tråden bakåt så ser du)..

EDIT: Mr White som du tidigare klippte in ett citat om hette i själva verket (med största sannolikhet i alla fall) Charles Wight och var VD för Freeport Sulphur 1958-1961
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-11-16 kl. 15:40.
Citera
2019-11-16, 16:09
Avstängd
Citat:
Ja ditt inlägg gjorde ju det av nån anledning ;eller egentligen handlade ju ditt inlägg om jfk som vanligt men du ansträngde dig lite extra och nämnde i alla fall freeport i förbigående).

Det vi diskuterade var ju dock freeport i Kongo och det faktum att de helt enkelt köpte gruvrättigheterna av ett annat amerikanskt företag - vilket förstås ställde till det rejält för dina konspiratoriska funderingar. Återkom gärna till den diskussionen som du lovade.
Det enda jag har hävdat så här långt avseende Freeport Sulphur och Kongo är att det finns en svensk koppling i form av familjen Lundin och Carl Bildt.

Frågan om varför det här är intressant i en tråd om vilka som mördar/eliminerar folkens ledare och förebilder kommer jag att belysa stegvis, där jag inleder med Freeport Sulphurs kopplingar till Kuba och försöken att mörda Castro och med våld installera en ny regim i landet.

En sak i taget, lille vän. Du måste försöka ha lite tålamod. Jag betar av det viktigaste i mån av tid.

Lugn och fin.
Senast redigerad av onopono 2019-11-16 kl. 16:11.
Citera
2019-11-16, 16:13
Medlem
Citat:
Det enda jag har hävdat så här långt avseende Freeport Sulphur och Kongo är att det finns en svensk koppling i form av familjen Lundin och Carl Bildt.

Frågan om varför det här är intressant i en tråd om vilka som mördar/eliminerar folkens ledare och förebilder kommer jag att belysa stegvis, där jag inleder med Freeport Sulphurs kopplingar till Kuba och försöken att mörda Castro och med våld installera en ny regim i landet.

En sak i taget, lille vän. Du måste försöka ha lite tålamod. Jag betar av det viktigaste i mån av tid.

Lugn och fin.
Bildt satt väl i styrelsen för Lundin Oil, och Freeport Sulphur bytte namn på 70-talet.
Citera
2019-11-16, 16:14
Avstängd
Citat:
Jag förstår att det kan framstå så av onoponos senaste inlägg. Men det är sannolikt bara hans sätt för att försöka avleda uppmärksamheten från det vi faktiskt diskuterade.ä - freeport i Kongo.. (följ tråden bakåt så ser du)..
Som sagt, Freeport i Kongo är intressant med avseende på den svenska kopplingen i form av familjen Lundin och Carl Bildt.

Citat:
EDIT: Mr White som du tidigare klippte in ett citat om hette i själva verket (med största sannolikhet i alla fall) Charles Wight och var VD för Freeport Sulphur 1958-1961
Bra. Duktigt av dig att kunna läsa en hel artikel som du får länkad till dig.

Det tar sig.
Citera
2019-11-16, 16:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Bildt satt väl i styrelsen för Lundin Oil, och Freeport Sulphur bytte namn på 70-talet.
Ja, och?
Citera
2019-11-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ja, och?
Så vad har då Bildt med Freeport Sulphur att göra?
Citera
2019-11-16, 17:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Så vad har då Bildt med Freeport Sulphur att göra?
Om familjen Lundin dels bedriver oljeprospektering i Sudan tillsammans med Carl Bildt och dels gruvdrift med Freeport i Kongo så finns det en koppling mellan Freeport och Bildt.

Vad den består i och om den på något sätt är relevant för tråden återstår att se.

Jag menar att den är intressant, men har inte i nuläget tid att diskutera just det.

Det jag avser att diskutera just nu är Freeport Sulphurs kopplingar till Castros Kuba och de illegala mordförsök, kuppförsök och invasioner som har genomförts sedan revolutionen på ön.

En sak i taget.
Citera
2019-11-16, 20:21
Medlem
Citat:
Dvs, Allen Dulles räknade iskallt med att den nye unga presidenten under pressen av ett utrikespolitiskt totalfiasko några månader in i sin administration, skulle ’send in the Marines’ och rädda situationen och därmed invadera landet och avsätta Castro med amerikansk militär övermakt, hellre än att inför USA’s befolkning och resten av världen förlora ansiktet.
Var någonstans i det som du länkade hittar du stöd för det av mig fetade?
(Kennedy drog tillbaka halva det utlovade amerikanska flygunderstödet en kort tid före anfallet.)

Citat:
Frågan blir då. Fanns det amerikansk militär i grannskapet som snabbt kunde kallas in och göra jobbet? Svaret är, ja, JFK ovetandes.
Då bör CIA i så fall samlat 80 000 - 100 000 soldater på ett närmast omärkligt sätt. Så pass omärkligt att ingen noterat det ...inte ens militären själv.
Mycket utstuderat.
(80 000 -100 000 soldater är den mängd som militären själv beräknade behövdes, för att erövra Cuba.)
Citera
2019-11-17, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Var någonstans i det som du länkade hittar du stöd för det av mig fetade?
’Send in the Marines’ = talesätt för amerikansk militär intervenering. Admiral Arleigh Burke’s Naval Task Force med hangarfartyget USS Essex befann sig precis utanför Kubas territorialvatten och väntade på att JFK ställd inför faktum skulle ge efter för pressen och ge order om intervenering.

Det hände inte.

Citat:
(Kennedy drog tillbaka halva det utlovade amerikanska flygunderstödet en kort tid före anfallet.)
Nja, villkoret var hela tiden att minimera tecken på amerikansk inblandning och om CIA’s ledning ansåg att ett minskat antal flygplan skulle äventyra operationen så var det deras skyldighet att informera presidenten om det.

Så gjordes inte.

Citat:
Då bör CIA i så fall samlat 80 000 - 100 000 soldater på ett närmast omärkligt sätt. Så pass omärkligt att ingen noterat det ...inte ens militären själv.
Mycket utstuderat.
(80 000 -100 000 soldater är den mängd som militären själv beräknade behövdes, för att erövra Cuba.)
Jag vet inte var du hittar de här siffrorna men visst, det hade nog krävts avsevärt mer ’intervention’ än en Naval Task force. Tanken var att när väl amerikanska stridskrafter var inblandade så fanns det inte längre något skäl att ligga lågt, det skulle därefter eskalera med eget momentum till Castros regim var besegrad.

Poängen är att CIA’s ledning visste det här från start, men att planen var att lura med sig den nye presidenten till ’point of no return’ eller som Allen Dulles själv skriver:
”We believed that in a time of crisis we would gain what we might lose if we provoked an argument.”
Det här förstod givetvis JFK när det hela började rulla upp och sparkade därför hela CIA’s ledargarnityr, inklusive Allen Dulles någon månad senare när rapporterna var inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in