2019-11-16, 15:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur man kan ens släta över en misstänkt persons del i att det slutade i ett brutalt mord, ja det är något jag inte kan förstå. Om man inte tror att SD är mördaren, utan någon inom kyrkan är ansvarig för mordet kanske? Eller möjligen om man själv är inblandad som någon part på SDs sida, har själv en familjemedlem som har mördat, eller själv mördat. Då kan de egna försvaren gripa in, för att lindra den egna plågan.
Du skriver "Hur man kan ens släta över en misstänkt persons del i att det slutade i ett brutalt mord".

Om jag inte missförstår dig helt nu så sätter du alltså likhetstecken mellan misstanke och skuld, dvs. du utgår ifrån att det är SD som är gärningsmannen eftersom det är honom åklagaren misstänker.

Ditt resonemang är otroligt intressant eftersom det kan dölja sig en allvarlig (och högst relevant) tankekullerbytta här. En brist på logik av det slag som man tidigare har kunnat se hos t.ex. just rådmannen Ulla Gustavsson (i slöjdebatten) och hos Göran Lambertz. Det vore kul om du kunde förklara lite hur du tänker här.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-16 kl. 15:45.
Citera
2019-11-16, 15:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är åklagaren som bestämmer när en förundersökning är färdig. Försvaret har ingen makt över det.

Försvaret har ingen insyn i utredningen mer än det som åklagaren har valt att delge den misstänkte.

Det vet jag,men vid varje nytt förhör med SD så vill väl utredarna konfrontera SD med nya fynd och bevis och se hur SD ställer sej till dom bevisen,För jag har väldigt svårt att tro att utredarna sitter och pratar om fiske eller matlagning med SD,men det kan ju också vara så att SD svarar ingen kommentar på utredarnas frågor och han har även rätten på sin sida att vägra varje förhör med utredarna,För SD behöver inte bevis sin oskuld utan all bevisbörda ligger hos polis och åklagare
Citera
2019-11-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är i och för sig inget ovanligt att äktenskapet spricker när frun insjuknar.. Det har vi flera exempel om (och även statistik).

Kan du länka till din källa varifrån du hämtar din statstik, tack.

Vigselförättaren har inget mer ansvar än att gifta ett par i två vittnens närvaro och förklara dom man och hustru. Oavsett det är en borgerlig eller kyrklig vigsel.
Citera
2019-11-16, 15:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag tror väl ditt förtroende som "psykolog", "FBI", "CIA" eller "forskare" redan är förbrukat i denna tråden, så jag tror vi hoppar över dina "professionella" diagnoser numera.

Hur går det med "forskningen" om oss i tråden? Får du verkligen betalt för att sitta på Flashback 24/7 som du påstår? Av skattemedel?

Inte dags att du delger oss lite nu? Och visar oss våra medgivande där vi sagt att vi ställer upp för din "forskning".

Man behöver inte ens vara psykiatriker eller psykolog, för kunna att se att SD har i alla fall sociopatiska och narcisstiska drag. Att det mentala tillståndet sen inte är lika illa som hos till exempel Skara-kannibalen, det fattar nog alla. I fängelset lär han sannolikt inte få många kompisar - möjligtvis om de är rasister och skammördare i så fall.

Men för uppförandet, hoten, våldet och mordet - varken mot LW, LW´s familj eller HD (oavsett om hon också visar sig vara skyldig) - lär han nog inte få speciellt många poäng fängelset. Så det bra att han hamnar där och inte får stå på Rättspsyk och baka bullar och laga Chili med grabbarna.

Psykopatiska och narcissistiska drag som du talar om har de flesta människor i mer eller mindre omfattning.
Även SD har med största sannolikhet dessa drag. Lena hade dem också.

Jag ser de dragen numera hos HD. Sist men inte minst kan liknande drag skönjas hos många skribenter i denna tråd
Men att gå från att ha psykopatiska drag till att vara psykopat är en stor skillnad.

Det var troligtvis dessa drag som fick Frivården att beställa P7 på SD men dessa räckte alltså inte till för en stor RPU. Det blev uppenbarligen ingen misstanke om psykopati utan det stannade vid att han bara hade psykopatiska drag.

Varför en del skribenter då fortfarande harpar om att SD är psykopat är en gåta. Hur kan man ens tro att man kan veta bättre än psykiatern som träffade SD?
Citera
2019-11-16, 15:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag minns det har det skrivits i P7:an att han inte led av någon allvarlig psykisk störning vid brottet och inte nu heller.

Från RMV:

"Den som begått brott kan dömas till rättspsykiatrisk vård om personen hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och har behov av rättspsykiatrisk vård."

"Den som begått brott kan dömas till rättspsykiatrisk vård om personen hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och har behov av rättspsykiatrisk vård. För att ta reda på det genomförs en rättspsykiatrisk undersökning (RPU). "

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatrisk-undersokning/

För psykopati kan du inte dömas till rättspsykiatrisk vård. Inte heller behöver du vård för det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Tillägg:
Vi har ju redan diskuterat det här:

"Mannen har genomgått en liten sinnesundersökning som visar att han inte har någon allvarlig psykisk störning".

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordaren-frisk-nog-for-fangelse

Han kan ändock en personlighetsstörning t ex psykopati.
(min fetning)
"Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är [1]

psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende
De flesta psykiska sjukdomstillstånd, och genomsnittlig till lägre sjukdomsgrad, räknas alltså inte som allvarlig psykisk störning. Personlighetsstörningar klassas inte i sig om en allvarlig psykisk störning, och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.[2]"

[...]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning

Nej om psykiatern inte misstänker att han är psykopat varför ska SD undersökas vidare för de andra störningarna som kan förekomma tillsammans med psykopati.

Eftersom psykiatern inte ens misstänker psykopati blir bedömningen självklart att SD inte var allvarligt psykiskt sjuk eller störd under brottet.

Hade psykiatern misstänkt diagnosen psykopati kan du vara säker på att han beställt en stor RPU. Det är ju bara att google eller ringa en psykiatrisk klinik och fråga om du inte tror mig. Jösses.
Citera
2019-11-16, 15:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När den misstänkte har underrättats om skälig misstanke får han eller hon en kontinuerlig rätt till insyn i takt med att förundersökningsmaterial tillförs utredningen. Det talas därför ibland om en ”löpande delgivning” av förundersökningen. Dessutom får åklagaren inte väcka åtal förrän advokaten ger klartecken att hela materialet är genomläst av denne och klienten. Under förutsättning att dessa senare inte begär kompletteringar i förundersökningen.

Jag vet hur det går till. Som jag skrev; åklagaren bestämmer vad som ska delges försvaret. Ibland startar viss delgivning väldigt sent in i en förundersökningsprocess, och uppdelat under tid. Det är först vid slutdelgivning som försvaret får allt material från förundersökningen.
Citera
2019-11-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Psykopatiska och narcissistiska drag som du talar om har de flesta människor i mer eller mindre omfattning.
Även SD har med största sannolikhet dessa drag. Lena hade dem också.

Jag ser de dragen numera hos HD. Sist men inte minst kan liknande drag skönjas hos många skribenter i denna tråd
Men att gå från att ha psykopatiska drag till att vara psykopat är en stor skillnad.

Det var troligtvis dessa drag som fick Frivården att beställa P7 på SD men dessa räckte alltså inte till för en stor RPU. Det blev uppenbarligen ingen misstanke om psykopati utan det stannade vid att han bara hade psykopatiska drag.

Varför en del skribenter då fortfarande harpar om att SD är psykopat är en gåta. Hur kan man ens tro att man kan veta bättre än psykiatern som träffade SD?

Du har inte varit tillräckligt länge på FB för att inse att ALLA män som utför våldsbrott gentemot kvinnor ÄR psykopater. Och alla kvinnor oavsett vad de sen än gör - är offer.

Detta är utgångspunkten. Annars har du FEL och har avvikit från "ämnet".
Citera
2019-11-16, 16:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Att urskulda LW med att hon i senare skede blev mördad är direkt ointelligent. Det går inte rättfärdiga moraliskt antastliga händelser som lett fram till mordet retroaktivt.

Som perspektiv: Ponera LW hade "vunnit" kampen över HD (som jag tror är GK) och följdakligen varit den som mördat HD.

Då skulle LWs kraftfulla svek och hotet att avslöja bluffen för HD framstå som vad det är också för dom som ännu inte förstår det.
Citera
2019-11-16, 16:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det vet jag,men vid varje nytt förhör med SD så vill väl utredarna konfrontera SD med nya fynd och bevis och se hur SD ställer sej till dom bevisen,För jag har väldigt svårt att tro att utredarna sitter och pratar om fiske eller matlagning med SD,men det kan ju också vara så att SD svarar ingen kommentar på utredarnas frågor och han har även rätten på sin sida att vägra varje förhör med utredarna,För SD behöver inte bevis sin oskuld utan all bevisbörda ligger hos polis och åklagare

Det finns många fupar som du kan hitta på flashback. Det är lättare om du går igenom sådana än att jag beskriver förfarandet i en lång text. Men jag kan säga så här iallafall:

Det fetade som du skrivit; det där är något som sker sent in i en utredning. Först så vill åklagaren att den misstänkte berättar om sina förehavanden, dennes relationer som kan vara aktuella att utreda, m.m. Det är viktigt att den misstänkte först berättar, och att den informationen senare jämförs med vad utredningsåtgärder frambringar. Det är inte så att vid varje nytt förhör, som du skriver, att förhörsledaren avslöjar delar ur förundersökningsmaterialet för den misstänkte. Grundprincipen är att den misstänkte ska kunnas, i ett senare läge, konfronteras med tidigare utsagor som inte stämmer överens med utredningsmaterialet.
Citera
2019-11-16, 16:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan du länka till din källa varifrån du hämtar din statstik, tack.

Vigselförättaren har inget mer ansvar än att gifta ett par i två vittnens närvaro och förklara dom man och hustru. Oavsett det är en borgerlig eller kyrklig vigsel.
Du "missade" att vigselförrättaren har ett definitivt ansvar att lägga band på sin åtrå till maken hon förättat vigseln?
Citera
2019-11-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du "missade" att vigselförrättaren har ett definitivt ansvar att lägga band på sin åtrå till maken hon förättat vigseln?
Båda har ansvar. De var tydligen vänner alla tre. Att prassla med granne och vän är ganska grisigt över huvudtaget när den ena parten är gift. Vänners partner är tabu. Man GÖR inte så.
Citera
2019-11-16, 16:23
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Du har inte fattat att vi råder under svensk lag i vårt land? Kan du visa mig vart i Svensk Lag det står detta: " att vigselförrättaren har ett definitivt ansvar att lägga band på sin åtrå till maken hon förättat vigseln?"

LW hade ingen som helst (laglig) skyldighet att låta bli att vara med SD. LW kunde haft relationer till varenda man/kvinna hon förättat vigsel åt. Hon hade ändå inte förtjänat att bli mördad. Allra minst enligt svensk lag.

Även om jag absolut inte försvarar någon som är tillsammans med en gift eller upptagen person, så är det helt enkelt inget brott.

Den enda som brutit mot något är SD, som brutit mot sina äktenskapslöften till HD.

Snälla ni, ta era religiösa grubblerier och ert stenkastande i en religionstråd istället!
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2019-11-16 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in