• 1
  • 2
2019-11-16, 09:48
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Under natten mot lördag inträffade fyra rån och ett rånförsök på fem timmar i centrala Göteborg.
Vid flera av tillfällena var gärningsmännen maskerade och bar kniv.
Dessutom inträffade också flera andra rån i Västsverige – bland annat i Borås där en man blev överfallen i en gångtunnel.

https://www.expressen.se/gt/fem-ran-...-nagra-timmar/

Det går snart lika ”bra” för Göteborg som Malmö. Vad vet vi mer om dessa händelser?
Citera
2019-11-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milovina
https://www.expressen.se/gt/fem-ran-...-nagra-timmar/

Det går snart lika ”bra” för Göteborg som Malmö. Vad vet vi mer om dessa händelser?

Följer en tendens som utvecklats lite överallt i vissa storstäder där "kulturella skillnader" ökar, London är ett lysande exempel, Gbg kallas Lilla London så visst......

Däremot så visar gärna polischefen i Storgbg upp statistik på hur skjutningar är färre, hurra hurra !

Rent hypotetiskt, skulle polisen satsa på att ta bort knivarna får vi se misshandel o rån utförda med strypsnaror o dy, ordningsmakten o politikerna fattar nada, dom kan inte tänka utanför boxen.
Citera
2019-11-16, 10:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vi vet inget mer om dessa händelser och kommer aldrig få veta mer. Det är vardagsmat och kommer aldrig att klaras upp.

Dags att införa three strikes.

Lagarna innebär, att den som sedan tidigare är dömd för två allvarliga brott eller våldsbrott per automatik blir dömd till mellan 25 år och livstids fängelse efter en tredje dom.
Citera
2019-11-16, 10:36
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi vet inget mer om dessa händelser och kommer aldrig få veta mer. Det är vardagsmat och kommer aldrig att klaras upp.

Lagarna innebär, att den som sedan tidigare är dömd för två allvarliga brott eller våldsbrott per automatik blir dömd till mellan 25 år och livstids fängelse efter en tredje dom.
Håller med om three strikes men inte strafflängden och inte fängelse. Arbetsläger i Norrlands värsta myggträsk chain gang style några år är ett bättre alternativ som avskräcker mer.
Citera
2019-11-16, 10:42
Medlem
kalkryggars avatar
I Göteborg så verkar ju förnedringsrånen ha exploderat i antal under senare år. Polisen har ju också flera gånger gripit gärningsmännen men dom släpps ju ganska omgående ut. I vissa fall så släpps dom redan efter någon dag.

Det här kommer nog bara att öka tror jag.

Vi skulle behöva någon "eldsjäl" som kan lägga ut en internetsida med kartfunktion som pinnar alla rån och följer upp vad som händer. Tänk på han som blev mördad vid Hj.B.platsen tidigare i år av två killar och en tjej. Den enda uppföljning jag har sett i media är att dom nu skall åtalas. Men var befinner dom sig? Är dom häktade eller går dom fria ute? Fria att knarka och begå ytterligare våldsdåd?

Snart är det enda självförsvaret Göteborgaren har kvar är att lämna staden för att kunna känna trygghet. Själv hatar jag svetsarfanskapet allt mer dag för dag som går.
Senast redigerad av kalkryggar 2019-11-16 kl. 10:44.
Citera
2019-11-16, 10:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

En alldeles utmärkt idé. Sedan blir det byggboom i Norrland eller var de nu vill lägga fängelserna. Billigare för landet även om bygga fängelser är dyrt. Hellre det än järnväg
Citera
2019-11-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Sjuk utveckling. Jag jobbade med en kille, 22 år som hade rånats 4 gånger i sitt liv, 2 gånger i år..
Jag har ALDRIG blivit rånad och jag är 35+. Svenskar Och fram för allt UNGA svenskar MÅSTE organisera sig!

Finns det inte en samlingstråd för rånen i Göteborg under 2019? Jag hittar den inte.

Upplever samma sak. Det enda liknande jag råkat ut för som privatperson är att någon försökte rycka min telefon för ett par år sen.

Har dock unga människor i barnens umgängeskretsar som råkat ut för alla möjliga typer av rån och pratar om utekvällar på stan och dejter som att förbereda sig för krig:

Krisnummer, spåra varandras telefoner, säkra återsamlingsplatser, regelbundna ”check-ins” etc.

Helt annan värld än när jag staplade runt och sov ruset av mig i lämplig buske, som ungdom.
Citera
2019-11-16, 11:42
Medlem
Guru-Gurus avatar
5 rån? Troligtvis är det många fler än de 5 som Expressen tar upp. Handlar det inte bara om damage control där media försöker att föra oss bakom ljuset med att det "bara" sker 5 rån en vanlig fredagsnatt i Göteborg?
Citera
2019-11-16, 12:50
Medlem
Utvecklingen i Göteborg en skräck!

Centrala delarna ser ut som ett Zoo.

Öppen droghandel, ensamkommande och nyanlända ÖVERALLT!

Folk rånas både mitt på dagarna och resten av dygnet.
Citera
2019-11-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

Det är helt sjukt som det har blivit och så här ser det ut i många städer. Samtidigt var det ju så förutsägbart att det skulle bli så här. Enda lösningen är deportera allt slödder som stryker runt och gör gatorna osäkra.
Citera
2019-11-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

Tråkigt att se detta hända med en så fin stad som göteborg.
Citera
2019-11-16, 14:48
Medlem
Finns numera en tråd om den explosionsartade ökningen av personrån i Göteborg:
https://www.flashback.org/t3085742

Rent ut sagt för jävlig utveckling.

Att tänka på:
En majoritet vågar numera inte gå ut på kvällar och nätter. Tänk hur ofantligt många fler personrånen hade varit om folk hade gått ut i samma utsträckning som tidigare.

Ser bland mina egna vänner och bekanta; som drar sig för att festa eller vara utomhus sent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in