2019-11-09, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Yes, ja jag har ingen halsbränna eller sura uppstötningar. Dock är Bråck typ II ovanligt?
Däremot har jag ändlösa rapningar, en s.k esofagit samt sväljsvårigheter

Esofagiten kan vara borta eftersom jag kört Omme 40 mg , höjt upp säng och grejor, får boka ny gastroskopi när jag slutat snusa.

Det är klart att snus orsakar Esofagiter, förmodligen genom att störa magmnunnen så att man får "silent reflux". Esofagit kan ge själv/rap problem. Så är den borta så är det bråcket

Hur stort är ditt bråck och vilken typ?

Jag tror att mitt är typ II också. Senast någon nämnde storlek var det 2 cm.
Citera
2019-11-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tror att mitt är typ II också. Senast någon nämnde storlek var det 2 cm.

Är du någonsin dålig i magen?
Jag har magkramper och diarré i princip varje dag

Min gissning är att det antingen är snuset, som jag slutat med
Eller det faktum att jag äter esomperazol + är gallopererad vilket inte lämnar mycket kvar att smälta maten med
Citera
2019-11-11, 16:23
Medlem
Hej!
Jag har inte läst igenom hela tråden, men åtminstone 30 sidor av den och det verkar onekligen som att detta problem kan te sig väldigt annorlunda. Jag har inte fått någon diagnos ännu, men mycket tyder på att jag har reflux-problem. Ska försöka fatta mig kort:

Jag tänkte prova simning som träning i våras. Hade inte simmat på väldigt länge och gick ut och simmade 1000 meter direkt, vilket var väldigt jobbigt. Dagen efter fick jag typ kramp i magen bara av att gå en promenad. Har efter det inte kunnat jogga, då har jag fått som brännande känsla under bröstbenet. Till vardags har jag känt väldigt diffus smärta i magen och under revbensbågarna. Det är liksom ömt. Absolut inget som gör väldigt ont, men det har varit störande då jag inte vetat vad det beror på. Vilket mest påverkat mig psykiskt.

Hur som helst så har jag varit runt lite här och var för att få reda på vad jag har. En naprapat sa att min diafragma förmodligen blev försvagad av det tuffa simningspasset. Jag hade även under den här tiden ALLTID ont i halsen när jag vaknade. Men det gick sedan över under dagen. I höstas när jag haft problemen i 5 månader så började jag även få som en klump i halsen och det var jobbigt att svälja mat. Det kändes som det fastnade i halsen.

Jag sökte då hjälp hos vårdcentralen som tog prover och EKG - allt normalt. Han skrev ut Omeprazol som jag skulle äta i en månad. Alla symptom försvann direkt första tre veckorna och jag var så lycklig att det äntligen var över. Förmodligen magkatarr då - tänkte jag. Sedan kom problemen tillbaka lite smått och jag började få dova smärtor (typ som att jag får smärta av gaser) på olika ställen av magen. Sedan kom en ny bekantskap - halsbränna.

Jag kontaktade därför läkaren igen som skickade standardsvar från 1177. Alltså att jag skulle höja huvudkudden, undvika viss mat osv. Sedan skrev han ut en ny dos Omeprazol och där är jag nu. Ni som har problem med magmunnen och så vidare, kan detta vara reflux?

Utöver det där simningspasset som tänkt orsak så kan jag säga att jag slutade snusa ett par månader innan detta hände. Jag hade då snusat i 15 år, men slutade cold turkey. Har hört att många får problem med magen osv för att magen är van vid att reglera PH-värdena i magen efter snuset, men har inga belägg för det.

Vad tror ni? Tacksam för all hjälp!
Citera
2019-11-11, 17:49
Bannlyst
Citat:
Är du någonsin dålig i magen?
Jag har magkramper och diarré i princip varje dag

Min gissning är att det antingen är snuset, som jag slutat med
Eller det faktum att jag äter esomperazol + är gallopererad vilket inte lämnar mycket kvar att smälta maten med

Jag har magkramper ibland. Det är svårt att säga vad som kommer ifrån bråcket och vad som orsakas av att jag då och då medicinerar med syrahämmande. Min mage var inte helt OK ens innan jag hade bråck.
Citera
2019-11-11, 23:18
Medlem
Citat:
Jag har magkramper ibland. Det är svårt att säga vad som kommer ifrån bråcket och vad som orsakas av att jag då och då medicinerar med syrahämmande. Min mage var inte helt OK ens innan jag hade bråck.

Vad är dina åsikter om magneten?
https://eu.news-leader.com/story/news/local/ozarks/2019/10/15/acid-reflux-procedure-helps-patients-improve-health-life/3907923002/

Metall är ju något som fungerar i kroppen, plast mer farligt då kroppen stöter bort det.

Däremot blir det ju en väldigt invasiv operation men mycket genalisk om du frågar mig
Väldigt smart sätt att återskapa ventilfunktionen på magmunnen
Citera
2019-11-12, 10:14
Bannlyst
Citat:
Vad är dina åsikter om magneten?
https://eu.news-leader.com/story/news/local/ozarks/2019/10/15/acid-reflux-procedure-helps-patients-improve-health-life/3907923002/

Metall är ju något som fungerar i kroppen, plast mer farligt då kroppen stöter bort det.

Däremot blir det ju en väldigt invasiv operation men mycket genalisk om du frågar mig
Väldigt smart sätt att återskapa ventilfunktionen på magmunnen

Jag är tveksam. Löhdes metod verkar vara den bästa, även om risken att man får stå för kostnaden själv är stor.

Stretta verkar absolut inte bra. De diskuterar den på det tyska forum där de också diskuterar Löhdes metod, och den kan ge sväljsvårigheter p.g.a. att den koagulerar vävnaden i matstrupen.
Citera
2019-11-12, 11:57
Medlem
Citat:
Jag är tveksam. Löhdes metod verkar vara den bästa, även om risken att man får stå för kostnaden själv är stor.

Stretta verkar absolut inte bra. De diskuterar den på det tyska forum där de också diskuterar Löhdes metod, och den kan ge sväljsvårigheter p.g.a. att den koagulerar vävnaden i matstrupen.

Hur pass invasiv är Löhdes?
Han måste väl öppna buken antar jag.. titthål eller mer?

Dock det jag länkade var ju inte stretta
det var en magnetisk ring som blir en kopia på lapraskopisk fast man gör inget permanent och man kan svälja/rapa
Citera
2019-11-12, 14:24
Bannlyst
Citat:
Hur pass invasiv är Löhdes?
Han måste väl öppna buken antar jag.. titthål eller mer?

Dock det jag länkade var ju inte stretta
det var en magnetisk ring som blir en kopia på lapraskopisk fast man gör inget permanent och man kan svälja/rapa

Han gör det med titthål, eller rättare sagt hans kollega dr Thomas gör det nuförtiden. Fem hål i buken.

Jo, jag vet, men jag ville bara påpeka att Stretta inte heller är bra.
Citera
2019-11-12, 19:42
Medlem
Citat:
Han gör det med titthål, eller rättare sagt hans kollega dr Thomas gör det nuförtiden. Fem hål i buken.

Jo, jag vet, men jag ville bara påpeka att Stretta inte heller är bra.

Mm, intressant fenomen detta.

Jag har ingen halsbränna/aktiv reflux däremot har jag silent reflux, alternativt snus-inducerat esofagit.
Antar att esofagiten läkt men det är sjukt så olika problem folk får.

Aldrig haft halsbränna/sura uppstötningar.

Däremot krokig matstrupe, silent reflux, esofagit och rapningar samt diarré har man åkt på.
Sjukt

Får dom ovanliga problemen men inte dom vanliga.
Det är därför jag tänker det kan vara snuset kanske i kombo med omeprazol.
omeprazol fuckar min matsmältning och ger mig ännu mer problem och snuset är där nere och rör om i grytan och stör bråcket

jag uppdaterar hur det går kliver av både ome och snus nu
Citera
2019-11-16, 09:49
Medlem
Hur ser eran hals/gom ut? Min är röd/lila/blå. Och ”halsväggen” är liksom skrovlig. Är detta signifikativt för reflux-sjukdom?
Citera
2019-11-16, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Puling
Hur ser eran hals/gom ut? Min är röd/lila/blå. Och ”halsväggen” är liksom skrovlig. Är detta signifikativt för reflux-sjukdom?

Även en helt frisk gom och hals ser ju inte så trevlig ut. Den ser ut ungefär så, även om man inte har reflux.
Citera
2019-11-16, 15:43
Medlem
Fjantors avatar
Me - Satan vad ont jag får i magmunnen av kaffe.
Also me - Åh så gott med kaffe.

Klunk klunk klunk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in