2019-09-30, 12:05
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Nej han avser nog det senaste. Han fick åka till sjukhuset åtminstone den gången så lite mer än en smäll får man hoppas på

Kan tänka mig att många fångar vill hamna i slagsmål med han för att skryta om det när de kommer ut så det kanske slutar med att han begär isolering ha ha ha

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Såg precis på Wikipedia att han åkte på spö under 2018 och fick sjukvård, har inte följt fallet särskilt noga, men vore bra att veta hur skadad han blev.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/peter-madsen-overfaldet-af-ung-medfange

Orka läsa danska liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kika på inlägg #62119 av den 5 sept.

Tack för era svar. Jag hoppas att han har ett helvete i fängelset och riskerar att få stryk varje dag.
Citera
2019-09-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Tack för era svar. Jag hoppas att han har ett helvete i fängelset och riskerar att få stryk varje dag.
Ja, det hoppas vi. En vidrig liten man som tog sig rätten att långsamt tortera en ung vacker kvinna med hela livet framför sig. Bara för att han ansåg att hans lustar skulle tillfredsställas. En ruggig människa. Och ändå har han kvinnor där ute som vill ha kontakt med honom. DET är märkligt.
Citera
2019-09-30, 12:12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Retssagen mod en 28-årig indsat i Herstedvester Fængsel, der er tiltalt for et forsøg på at stikke den livstidsdømte ubådsbygger Peter Madsen ned med en hjemmelavet kniv, er udsat på ubestemt tid.

Specialanklager Bo Bjerregaard siger til Ekstra Bladet, at der er kommet nye lægelige udtalelser, der skaber tvivl om, hvilken sanktion der er den rigtige. Han ønsker ikke at uddybe det nærmere.

- Sagen skal nu omberammes, men vi ved ikke, hvornår det sker, siger Bo Bjerregaard.

Cirka kl. 15.30 19. februar i år forsøgte den 28-årige ifølge tiltalen at stikke Peter Madsen flere gange med en hjemmelavet kniv. Men kniven satte sig fast i Peter Madsens jakke og knækkede.

Foruden overfaldet på Peter Madsen er den 28-årige tiltalt for trusler mod fængselsbetjente og en butiksbestyrer i Herstedvester."

https://ekstrabladet.dk/112/retssag-om-overfald-paa-peter-madsen-udsat-tvivl-om-straf-til-28-aarig/7773916

Det är då alltså andra gången Madsen attackeras.
Först var det ju på det andra stället han satt och då nån yngre förmåga slog honom över
ansiktet så att hans ena öga skadades.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/peter-madsen-attackerad-och-misshandlad-i-fangelset
Det är uppenbart att han lever farligt...
Och det kan han ju gott göra.
Detta var ju positivt. Om ni minns Ozavsnittet där Miguel Alvarez på order av "El Cid", hög någon plit i ögonen med en kniv, så hade det varit önskvärt om någon kriminell medfånge kunde göra en liknande one hit wonder på Peter Madsen. Detta hade kanske varit bättre än dödsstraff för aset ifråga: blind resten av livet. Medfången ifråga hade hyllats som en global folkhjälte därefter, lätt värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det hoppas vi. En vidrig liten man som tog sig rätten att långsamt tortera en ung vacker kvinna med hela livet framför sig. Bara för att han ansåg att hans lustar skulle tillfredsställas. En ruggig människa. Och ändå har han kvinnor där ute som vill ha kontakt med honom. DET är märkligt.
Förvånar mig inte. Hur många kärleksbrev har den ohyggligt fule Peter Madsen fått hittills?
Citera
2019-09-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Detta var ju positivt. Om ni minns Ozavsnittet där Miguel Alvarez på order av "El Cid", hög någon plit i ögonen med en kniv, så hade det varit önskvärt om någon kriminell medfånge kunde göra en liknande one hit wonder på Peter Madsen. Detta hade kanske varit bättre än dödsstraff för aset ifråga: blind resten av livet. Medfången ifråga hade hyllats som en global folkhjälte därefter, lätt värt det.

Förvånar mig inte. Hur många kärleksbrev har den ohyggligt fule Peter Madsen fått hittills?
Det är nog ganska många. Men som fängelsedirektören sa: "Våra fängelser ska inte vara nån äktenskapsmarknad"... eller nåt sånt. Han borde inte ens få skriva till kvinnor överhuvudtaget. Vår egen lille fete mördare, Billy Fagerström, fick brev från tjejer. Men det stoppades snabbt som fan. Och han överklagade. Tror inte han fick gehör för det - men syftet var i alla fall gott. Vissa är riktigt farliga pga sina sjuka huvuden. Och går inte att bota. Handlar väl om taskig självkänsla som damerna då får klä skott för.
Citera
2019-09-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Disassociation, han kan nog inte riktigt fatta det han har gjort och hjärnan stänger av.

Att han var kapabel till det beror väl delvis på hans Autism.

Det är inte belagt att Madsen lider av något autismspektrumtillstånd. Även om många av hans vänner och kollegor har misstänkt det. Och även vi här i tråden har trott det och diskuterat det mycket.

Enligt hans sex veckor långa RPU lider han av narcissistiska/psykopatiska drag.
RPUn är sekretessbelagd och åklagaren tog väl bara upp det i rättegången ur RPUn som han tyckte var relevant för fallet dvs Madsens narcissism och psykopati.

Tittar man på Madsens beteende vid föreläsningar (youtube) och hans monomana intressen så är det nära till hands att tro att han har sådana problem.
Men det är alltså inte belagt. Men det finns kanske i hans RPU (?)

Delar av det Madsen beskriver av händelseförloppet ombord på ubåten efter KWs död låter som ett dissociativt tillstånd tycker jag. Som Madsen själv överdrivet kallade för "psykose". Det kan det ju omöjligen varit men han hade väl inte rätta orden för att beskriva det på något bättre sätt.

EDIT. Obs! Madsens trovärdighet är ej hög men jag tror att han blandar verkliga händelser ur händelseförloppet med lögner för att få det att låta som en sammanhängande, trovärdig historia.
Senast redigerad av ottoplommon 2019-09-30 kl. 13:25.
Citera
2019-10-02, 08:57
Medlem
1. Hur högt är iq 111 egentligen? "Chalmers hur lätt som helst"?
2. Var han tekniskt lagd (dum fråga kanske)
Citera
2019-10-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
1. Hur högt är iq 111 egentligen? "Chalmers hur lätt som helst"?
2. Var han tekniskt lagd (dum fråga kanske)

MENSA kräver över 132 (eller 130) på Raven APM-2, så 111 är inte direkt skyhögt.
100 är ju mitt på normalfördelningskurvan för befolkningen så vitt jag begriper, så 111 ligger väl inom ett sigma, så det är väl typ 20% av befolkningen som ligger i den häraden.

Detta kan säkert någon med högre IQ än jag svara bättre på...
Citera
2019-10-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelgalten
MENSA kräver över 132 (eller 130) på Raven APM-2, så 111 är inte direkt skyhögt.
Nja normalfördelningen anger normalt som 85-115. Över eller under är "onormalt" så då blit ju 111 ganska högt
Citera
2019-10-07, 19:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Søren Malling, Pilou Asbæk, Pernilla August och Rolf Lassgård. Det är fyra av skådespelarna i ”Utredningen”, Tobias Lindholms serie om utredningen av mordet på svenska journalisten Kim Wall. Premiär är det 2020 i SVT.

Inspelningen av Tobias Lindholms nya tv-serie ”Utredningen” har börjat. Enligt ett pressmeddelande ska serien ge ”en unik inblick i Jens Møllers och Köpenhamnspolisens komplexa utredning som ledde till lösningen på mordet på den svenska journalisten Kim Wall.”

https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2019/10/07/utredningen-svt-lassgard-august-premiar-2020/
Citera
2019-10-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2019/10/07/utredningen-svt-lassgard-august-premiar-2020/

Enligt DN är det många utländska kanaler som både köpt TV-serien och visat intresse för den, vilket förväntas öka nu efter ngn mässa i höst. Den planeras att börja visas i Sverige ngn gång efter årsskiftet.

https://www.dn.se/kultur-noje/stort-intresse-for-kim-wall-serie/

Den vill jag inte missa!
Citera
2019-10-26, 19:37
Medlem
Leif GW Persson närvarade alla dagarna på rättegången i Köpenhamn och rapporterade i Expressen. varje dag.

Men han följde också upp detta med de tre svenska sökhundarna. Dels gjorde han ett besök hos en av de prisbelönta hundarna (labradoren Ace) som vann Årets Polishund 2018 och dels kontaktade han forskarna på Århus oceanografiska institution för att få klart för sig hur hunden kunde markera som han gjorde. Leif GW P. gjorde ett mycket bra program. Både från ute på "fält" med hunden och föraren. Det speciella med dessa hundar är ju att de kan söka över vattenytor efter lik.

Det kan säkert söka efter döda även på landbacken, men det här var ju oerhört imponerande att markera för kroppsdelar på 30 m djup. Fast hunden markerade cirka 800 meter "för tidigt". Det var därför man kopplade in oceanografen, som kunde beskriva hur vind och vatten hade rört sig under de dagar som gått från att Nautilus sänkts till hunden markerade.

Leif GW P. ritade upp ett vetenskapligt diagram och förklarade för de svenska TV-tittarna hur det här samarbetet mellan hunden och vetenskapsmannen från universitet kunde fungera så väl. Som det faktiskt gjorde. Oceanografen kunde ange exakt var röjdykarna borde gå ned. De dök 30 meter ned och plockade upp påsen som var sänkt med huvudet och några järnbitar och även benen efter Kim Wall. (Kanske var det något med som "begravts" samtidigt).

Jag har sökt så mycket jag kan för att hitta det rätta TV-programmet. Men kan inte hitta det. Vet inte om det var på "Veckans Brott" i SVT eller på "Brottsjournalen" i TV4.

Är det någon som vet och kan hjälpa mig?
Citera
2019-11-16, 06:36
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Leif GW Persson närvarade alla dagarna på rättegången i Köpenhamn och rapporterade i Expressen. varje dag.

Men han följde också upp detta med de tre svenska sökhundarna. Dels gjorde han ett besök hos en av de prisbelönta hundarna (labradoren Ace) som vann Årets Polishund 2018 och dels kontaktade han forskarna på Århus oceanografiska institution för att få klart för sig hur hunden kunde markera som han gjorde. Leif GW P. gjorde ett mycket bra program. Både från ute på "fält" med hunden och föraren. Det speciella med dessa hundar är ju att de kan söka över vattenytor efter lik.

Det kan säkert söka efter döda även på landbacken, men det här var ju oerhört imponerande att markera för kroppsdelar på 30 m djup. Fast hunden markerade cirka 800 meter "för tidigt". Det var därför man kopplade in oceanografen, som kunde beskriva hur vind och vatten hade rört sig under de dagar som gått från att Nautilus sänkts till hunden markerade.

Leif GW P. ritade upp ett vetenskapligt diagram och förklarade för de svenska TV-tittarna hur det här samarbetet mellan hunden och vetenskapsmannen från universitet kunde fungera så väl. Som det faktiskt gjorde. Oceanografen kunde ange exakt var röjdykarna borde gå ned. De dök 30 meter ned och plockade upp påsen som var sänkt med huvudet och några järnbitar och även benen efter Kim Wall. (Kanske var det något med som "begravts" samtidigt).

Jag har sökt så mycket jag kan för att hitta det rätta TV-programmet. Men kan inte hitta det. Vet inte om det var på "Veckans Brott" i SVT eller på "Brottsjournalen" i TV4.

Är det någon som vet och kan hjälpa mig?

TV4 Leif GW - nyhetsspecial om Madsen del 2.
https://www.tv4play.se/program/leif-gw-nyhetsspecial-om-madsen/3969343
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in