2019-11-15, 00:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det finns trots allt en möjlighet att han kan ha haft HA i bakluckan och sedan åkt hem till t.ex. CO som han påstås ha haft en flirt med vid den aktuella tidpunkten. Om BW hade egen nyckel till hennes lägenhet kan ha åkt dit och lagt sig vid 4-5 tiden och om hon sov när han kom, kan han på morgonen därefter ha sagt att han kom dit vid 2-3 tiden och att han då gick och la sig direkt eftersom hon sov. I ett sådant läge kan hon ha vittnat "i god tro" så att säga, d.v.s. hon tror på BW och att han kom dit vid 2-3 tiden fast han i själva verket kom vid 4-5.

Nu spekulerar jag givetvis bara om hur ett ev. "naturligt" alibi för BW skulle kunna se ut. Det måste alltså inte vara ett påhittat, falskt alibi. Det skulle kunna vara så enkelt och räcka med att BW kom hem till den här kvinnan betydligt senare än vad han själv har uppgett.
Och om hon nu sov (vilket han i sådant fall givetvis visste att hon gjorde) så åkte han medvetet dit för att på så sätt "skaffa sig" ett alibi.
Alternativet skulle vara att kvinnan som BW påstås ha spenderat natten med medvetet ljuger för att skydda honom, vilket bör vara mer osannolikt anser jag. Det är trots att inte många människor som fivilligt vill skydda en mördare.

Det enda kruxet med den teorin är att den aktuella damen i så fall borde ha sagt till polisen att hon hade somnat innan BW kom "hem" och att hon därför inte visste vid vilken tidpunkt han faktiskt kom - vilket borde ha gjort polisen misstänksam. Det enda som hon i så fall hade kunnat intyga var att han var där när hon vaknade, men inget mer än så.

Enligt Badboy rider (tror jag att det var) ska polisen ha varit mycket intresserade av BW i fallets början och kallat in honom flera gånger, och det måste ju då ha funnits specifika orsaker till detta intresse. Och till detta kan vi lägga mammans stora oro.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-15 kl. 00:35.
Citera
2019-11-15, 08:01
Medlem
Citat:
Att KM tog bort Facebook bilden på sig själv och sonen å kort därefter gjorde sig anonym när drevet på Flashback drog i gång kan mycket väl vara en naturlig handling.

Det instämmer jag i till fullo men hela släkten mörkade fb och gamla bilder, det är misstänkt enligt min tolkning.
Citera
2019-11-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag förstår hur du resonerar om att inte upprepa.

Vet du säkert att KM var inne på förhör just som misstänkt för mordet? När det gäller P*r W*rvlin på Mariestads-Tidningen undrar jag fortfarande om det var tråden som triggade honom att offentligt höra av sig till KM eller om han visste om det där om KM redan innan. Man får väl anta att P*r W*rvlin var informerad i förväg, för inte kan väl en journalist vara så korkad att han går på spekulationer i en tråd på nätet? Anonymiteten i sociala medier: Var den resultatet av att han är "mannen med pilotglasögon" eller är det bara en naturlig handling om han ansåg sig felaktigt utpekad?

Visst finns det en hel del som pekar mot KM som Skövde-polisens gubbe, men jag känner att några procents reservation kan vara på sin plats.

Jag kan fort inte svara ja till 100 på den frågan. Att PWar visste är väntat som jobbat så länge runt fallet. Självklart skulle han inte tagit kontakt på rykten.
Citera
2019-11-15, 18:03
Medlem
Idag gjorde Lars Johansson sin sista dag hos Skövdepolisen och går i pension.
Citera
2019-11-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Jag har tyvärr ingen mer information än det jag tidigare skrivit.

BWS mor Monica träffade vid en tillställning strax efter Helenas försvinnande några kvinnor, vet ej exakt antal.
Vet dock namnet på 2 st, vid detta tillfälle kom naturligtvis Hs försvinnande på tal, och då även Björn eftersom han omskrivits i TSL. Monica blir mycket berörd, på gränsen till gråtfärdig och uttalar sig då om att B varit på förhör och att hon inte vistelse om hon kunde lita på honom, jag minns inte ordagrant hur hon skall ha uttryckt sig. Men enligt uppgift var hon orolig för om eller att han var inblandad.

Mot bakgrund av detta är naturligtvis inte Monica ett alibi till BW, knappast heller syster Annika då Monica i så fall borde känt till det och därmed inte behövt vara orolig.

En mamma som uttrycker detta emotionella vet att nåt är fel - det är riktigt allvarligt. Hon kunde ju tvärtom varit glad o stolt om han nu var drivande runt skallgången. Här har vi en inblandad enligt min uppfattning.
Citera
2019-11-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tack för svar. Inte heller jag tror att varken Monica eller Annika är BW:s alibi.

Varför inte Monica? En mor skulle väl ställa upp?
Citera
2019-11-15, 20:03
Medlem
Citat:
99,9% av alla mammors första reaktion på en sån händelse brukar vara att spontant, nästan reflexmässigt säga något i stil med "nej inte Björn", "jag känner honom så väl" eller "Björn skulle aldrig kunna göra något sådant".. osv.

Att BW's mor Monica är osäker, tveksam och att hon känner att hon inte riktigt kan lite på honom tycker jag säger en hel del, eller rättare sagt, det säger mycket!

Är HELT överens med Dig.
Citera
2019-11-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nej, det har jag väldigt svårt att tro. Av vad som framkommit,i tråden så ska ju PK ha potentiellt alibi dels från "gitarrgänget" i statsparken dels från poliserna som körde hem honom vid 3 tiden o sen har vi ju historien med oranga Opeln med ett gäng utsocknes immigranter som PK lurade iväg till Ekuddens camping, som enl. uppgift polisen sedan lyckades spåra upp.

Att PK sedan som medskyldig vid själva dådet, i tråden skulle gå ut o öppet anklaga PU för att vara ensam GM är lite väl magstarkt. GW säger också att hans gubbar ger varandra alibi och så verkar det ju inte vara i,detta fall. Nä, det mesta talar för att, om PK är inblandad på ågot sätt, så är det i efterdyningarna av brottet. I nuläget är det troligare att PU skulle kunna vara inblandad i själva dråpet? men i så.fall i par med någon annan än PK. Den nyligen nämnde Håsteen* är ju en möjlighet, de är födda samma år, men fler kombos är säkert hypotetiskt möjliga, dock har jag mkt svårt att se PU o KM som skyldig duo (6 år emellan bl.a), hellre då PU o BW. BW o T.Br om man nu utesluter PU.

Jo jag håller med i allt du skriver. Men ändå märkligt att PK ensam kvar i stadsparken å försökt få skjuts av en orange Opel på Kungsgatan och samtidigt fått polisskjuts hem för att man hittats full å nerpissad..
Men inte så troligt att vara inblandad i själva händelsen å samtidigt anklaga PU. Mer troligt att kanske ofrivilligt blivit inblandad i efterdyningarna. Sant
Citera
2019-11-15, 23:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Varför inte Monica? En mor skulle väl ställa upp?
Mamman var inte skriven i M-stad utan i Örebro? men hade enl. tråduppgifter tillgång till hus på Torsö (någon påstår Dillö). Som flera påpekat bör ett vettigt alibi för björn vara från ca 02.15 o framför allt under tiden ca 02.20-02.40. Om mamman var i stan o befann sig på Torsö kan hon svårligen vara Björns alibi för den hetaste tidsperioden. Jag tror knappast mamman befann sig på Stadt lr hängde på torget utanför. Dock har du rätt i att mammor nog kan tänkas ljuga för att "skydda" sina barn, lr tänja på sanningen om man ska vara snäll.
Citera
2019-11-15, 23:25
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Jo jag håller med i allt du skriver. Men ändå märkligt att PK ensam kvar i stadsparken å försökt få skjuts av en orange Opel på Kungsgatan och samtidigt fått polisskjuts hem för att man hittats full å nerpissad..
Men inte så troligt att vara inblandad i själva händelsen å samtidigt anklaga PU. Mer troligt att kanske ofrivilligt blivit inblandad i efterdyningarna. Sant
De flesta av oss här i tråden har väl endast PK's utsaga på det där med gitarr i statsparken , polisskjurs o Opeln. Jag tror dock att han borde vara medveten om att även personer som faktiskt var med den kvällen samt inte mimst folk från polis o media läser i tråden o skulle kunna konfrontera honom angående eventuella lögner. Trots allt är det inte vi här i tråden som i första hand ska övertygas om hur det verkligen ligger till.
Citera
2019-11-16, 00:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Mamman var inte skriven i M-stad utan i Örebro? men hade enl. tråduppgifter tillgång till hus på Torsö (någon påstår Dillö). Som flera påpekat bör ett vettigt alibi för björn vara från ca 02.15 o framför allt under tiden ca 02.20-02.40. Om mamman var i stan o befann sig på Torsö kan hon svårligen vara Björns alibi för den hetaste tidsperioden. Jag tror knappast mamman befann sig på Stadt lr hängde på torget utanför. Dock har du rätt i att mammor nog kan tänkas ljuga för att "skydda" sina barn, lr tänja på sanningen om man ska vara snäll.

Vi får väl hoppas att polisen har kartlagt var mamman befann sig den där natten. Om hon skulle ha befunnit sig på Dillön, skulle hon för all del ha kunnat "hjälpa till" och sagt till polisen att BW kom dit på natten i stället för att åka hem till sig. Problemet i det läget är att det tar en rejäl stund att ta sig till Dillön, så rent teoretiskt skulle BW ha kunnat hävda att han åkte till sin mamma på Dillön under den kritiska tidsperioden - om hon nu var där, vill säga. Om hon däremot var i Örebro är hon ju helrökt som alibi i alla avseenden.
Citera
2019-11-16, 00:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
De flesta av oss här i tråden har väl endast PK's utsaga på det där med gitarr i statsparken , polisskjurs o Opeln. Jag tror dock att han borde vara medveten om att även personer som faktiskt var med den kvällen samt inte mimst folk från polis o media läser i tråden o skulle kunna konfrontera honom angående eventuella lögner. Trots allt är det inte vi här i tråden som i första hand ska övertygas om hur det verkligen ligger till.

Jag tror att den gamle reportern Björn Jansson på dåvarande TSL har koll på allt det där och vet att det stämmer. En av dem som var med i parken, var L*sse Agebr*ng (*a, *i). Och om jag inte har fattat fel efter att ha pratat med folk genom åren ska även den gamle bildjournalisten Arne Lundström ha haft bra koll på det där med stadsparken - dock sägs det att han ska ha varit idiotsäker på att PR var skyldig, och det många, många år efter det att polisen hade avskrivit PR. Jag har svårt att tro att PK skulle ha hittat på allt det där om gitarrspelandet i stadsparken. Möjligen att man kan fundera över hur det låg till med att polisen skulle ha skjutsat hem PK, men även i det fallet skulle en påhittad historia snabbt kunna skjutas i sank.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-16 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in