2019-11-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Håller i stort med dig.

För att gå vidare;

VEM var på Stadt / i direkt anslutning till Stadt och hade bil samt kände ”Mannen med pilotglasögon”?

Och dessutom skulle åt ”Helenas håll”!

S (hundvittnet) uppger att kl. var mellan 02:10-02:30 när hon var ute med sin hund. Kvinnoskriket varade i 5 min. Bildörren (bakluckan?) stängdes med en kraftig duns. Det var minst två upprörda mansröster varav den ena skrek ”Fan”. Rösterna tillhörde svenskar. I övrigt inget speciellt med dem (såsom skånska).

Eftersom Helena inte skriker på ”HJÄLP” utgår jag ifrån att hon kände minst en av dem väl.

https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf
Senast redigerad av Propparn 2019-11-14 kl. 22:21.
Citera
2019-11-14, 22:16
Medlem
Citat:
Enligt Badboy rider ska ju polisen ha varit mycket intresserade av honom i början av utredningen, och enligt samma person ska BW:s mamma ha känt stora tvivel om vad sonen hade för sig den där natten. Kan Badboy rider utveckla detta ytterligare?

Jag har tyvärr ingen mer information än det jag tidigare skrivit.

BWS mor Monica träffade vid en tillställning strax efter Helenas försvinnande några kvinnor, vet ej exakt antal.
Vet dock namnet på 2 st, vid detta tillfälle kom naturligtvis Hs försvinnande på tal, och då även Björn eftersom han omskrivits i TSL. Monica blir mycket berörd, på gränsen till gråtfärdig och uttalar sig då om att B varit på förhör och att hon inte vistelse om hon kunde lita på honom, jag minns inte ordagrant hur hon skall ha uttryckt sig. Men enligt uppgift var hon orolig för om eller att han var inblandad.

Mot bakgrund av detta är naturligtvis inte Monica ett alibi till BW, knappast heller syster Annika då Monica i så fall borde känt till det och därmed inte behövt vara orolig.
Citera
2019-11-14, 22:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vet du säkert att KM var inne på förhör just som misstänkt för mordet? När det gäller P*r W*rvlin på Mariestads-Tidningen undrar jag fortfarande om det var tråden som triggade honom att offentligt höra av sig till KM eller om han visste om det där om KM redan innan. Man får väl anta att P*r W*rvlin var informerad i förväg, för inte kan väl en journalist vara så korkad att han går på spekulationer i en tråd på nätet? Anonymiteten i sociala medier: Var den resultatet av att han är "mannen med pilotglasögon" eller är det bara en naturlig handling om han ansåg sig felaktigt utpekad?

Visst finns det en hel del som pekar mot KM som Skövde-polisens gubbe, men jag känner att några procents reservation kan vara på sin plats.

Att KM tog bort Facebook bilden på sig själv och sonen å kort därefter gjorde sig anonym när drevet på Flashback drog i gång kan mycket väl vara en naturlig handling.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-14 kl. 22:20.
Citera
2019-11-14, 22:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
För att gå vidare;

VEM var på Stadt / i direkt anslutning till Stadt och hade bil samt kände ”Mannen med pilotglasögon”?

Och dessutom skulle åt ”Helenas håll”

För att kunna besvara den frågan måste man först med 100% säkerhet veta VEM som är "Mannen med pilotglasögon".
Citera
2019-11-14, 22:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Det kan inte vara PK och PU som GW syftar på ? GW svängde vell från PR spåret 1997? Var det inte då PK kom med dessa anklagelser mot PU ? För övrigt lite märkligt om PK ljuger om hur han kom hem den natten ifall polisskjuts hem inte stämmer..

Nej, det har jag väldigt svårt att tro. Av vad som framkommit,i tråden så ska ju PK ha potentiellt alibi dels från "gitarrgänget" i statsparken dels från poliserna som körde hem honom vid 3 tiden o sen har vi ju historien med oranga Opeln med ett gäng utsocknes immigranter som PK lurade iväg till Ekuddens camping, som enl. uppgift polisen sedan lyckades spåra upp.

Att PK sedan som medskyldig vid själva dådet, i tråden skulle gå ut o öppet anklaga PU för att vara ensam GM är lite väl magstarkt. GW säger också att hans gubbar ger varandra alibi och så verkar det ju inte vara i,detta fall. Nä, det mesta talar för att, om PK är inblandad på ågot sätt, så är det i efterdyningarna av brottet. I nuläget är det troligare att PU skulle kunna vara inblandad i själva dråpet? men i så.fall i par med någon annan än PK. Den nyligen nämnde Håsteen* är ju en möjlighet, de är födda samma år, men fler kombos är säkert hypotetiskt möjliga, dock har jag mkt svårt att se PU o KM som skyldig duo (6 år emellan bl.a), hellre då PU o BW. BW o T.Br om man nu utesluter PU.
Citera
2019-11-14, 22:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
För att gå vidare;

Och dessutom skulle åt ”Helenas håll”!

S (hundvittnet) uppger att kl. var mellan 02:10-02:30 när hon var ute med sin hund. Kvinnoskriket varade i 5 min. Bildörren (bakluckan?) stängdes med en kraftig duns. Det var minst två upprörda mansröster varav den ena skrek ”Fan”. Rösterna tillhörde svenskar. I övrigt inget speciellt med dem (såsom skånska).

Eftersom Helena inte skriker på ”HJÄLP” utgår jag ifrån att hon kände minst en av dem väl.

https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf

Det som vi kan vara någorlunda säkra på är att BW och PU hade bil ner till centrum. Båda dessa personer kunde mycket väl ha tagit vägen "åt Helenas håll" - särskilt PU, men även BW hade utan någon större omväg kunnat ta "Helenas väg".

Angående "Hanna": Hon har sagt att hon lyssnade på bråket i cirka fem minuter (fem minuter är en ganska lång tid och jag tror att "Hanna" kan ha överskattat tiden lite), men att bråket redan pågick när hon kom ut med hunden. En liten detalj, men kanske viktig på så sätt att bråket kan ha startat tidigare än vad vi har trott, vilket i så fall skulle kunna påvisa att Helena fick skjuts hem. Kanske så?

Absolut, avsaknaden av rop på hjälp kan mycket väl betyda att Helena kände minst en av dem väl.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-14 kl. 22:48.
Citera
2019-11-14, 22:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider

BWS mor Monica träffade vid en tillställning strax efter Helenas försvinnande några kvinnor, vet ej exakt antal.
Vet dock namnet på 2 st, vid detta tillfälle kom naturligtvis Hs försvinnande på tal, och då även Björn eftersom han omskrivits i TSL. Monica blir mycket berörd, på gränsen till gråtfärdig och uttalar sig då om att B varit på förhör och att hon inte vistelse om hon kunde lita på honom, jag minns inte ordagrant hur hon skall ha uttryckt sig. Men enligt uppgift var hon orolig för om eller att han var inblandad.

Mot bakgrund av detta är naturligtvis inte Monica ett alibi till BW, knappast heller syster Annika då Monica i så fall borde känt till det och därmed inte behövt vara orolig.

Tack för svar. Inte heller jag tror att varken Monica eller Annika är BW:s alibi.
Citera
2019-11-14, 22:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nej, det har jag väldigt svårt att tro. Av vad som framkommit,i tråden så ska ju PK ha potentiellt alibi dels från "gitarrgänget" i statsparken dels från poliserna som körde hem honom vid 3 tiden o sen har vi ju historien med oranga Opeln med ett gäng utsocknes immigranter som PK lurade iväg till Ekuddens camping, som enl. uppgift polisen sedan lyckades spåra upp.

Att PK sedan som medskyldig vid själva dådet, i tråden skulle gå ut o öppet anklaga PU för att vara ensam GM är lite väl magstarkt. GW säger också att hans gubbar ger varandra alibi och så verkar det ju inte vara i,detta fall. Nä, det mesta talar för att, om PK är inblandad på ågot sätt, så är det i efterdyningarna av brottet. I nuläget är det troligare att PU skulle kunna vara inblandad i själva dråpet? men i så.fall i par med någon annan än PK. Den nyligen nämnde Håsteen* är ju en möjlighet, de är födda samma år, men fler kombos är säkert hypotetiskt möjliga, dock har jag mkt svårt att se PU o KM som skyldig duo (6 år emellan bl.a), hellre då PU o BW. BW o T.Br om man nu utesluter PU.

Min fetning: Absolut intressanta kombinationsmöjligheter - och någon eller några som sannolikt inte passar in.
Citera
2019-11-14, 22:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider

99,9% av alla mammors första reaktion på en sån händelse brukar vara att spontant, nästan reflexmässigt säga något i stil med "nej inte Björn", "jag känner honom så väl" eller "Björn skulle aldrig kunna göra något sådant".. osv.

Att BW's mor Monica är osäker, tveksam och att hon känner att hon inte riktigt kan lite på honom tycker jag säger en hel del, eller rättare sagt, det säger mycket!
Citera
2019-11-14, 22:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
99,9% av alla mammors första reaktion på en sån händelse brukar vara att spontant, nästan reflexmässigt säga något i stil med "nej inte Björn", "jag känner honom så väl" eller "Björn skulle aldrig kunna göra något sådant".. osv.

Att BW's mor Monica är osäker, tveksam och att hon känner att hon inte riktigt kan lite på honom tycker jag säger en hel del, eller rättare sagt, det säger mycket!

Absolut, hon kan ha ställt frågor till sonen som han kan ha undvikit att svara på eller blivit märkbart störd av. Mamman kan ha fått vissa "känningar" i ett sådant läge.
Citera
2019-11-14, 22:45
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ev. kan det vara så ("illa") att han faktiskt endast har alibi för tiden 02:55 och framåt. Vad som ev kan tala för detta är uppgiften att BW påstås ha spenderat natten tillsammans med en kvinna som jobbade på en namngiven arbetsplats.

Ja, i så fall skulle han ju inte ha något riktigt alibi då brottet, i alla fall bortförandet, troligen skedde kring ca 02.20. Sedan kan man givetvis spekulera i hur troligt det skulle vara att först,göra sig skyldig till ett sådant brott för att strax efteråt ragga upp en tjej att spendera resten av natten med. Gömmandet av kroppen blir ju även svår att hinna med. En riktigt kallblodig psykopat kanske hade fixat det men knappast BW, enligt min mening iaf.
Citera
2019-11-14, 23:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, i så fall skulle han ju inte ha något riktigt alibi då brottet, i alla fall bortförandet, troligen skedde kring ca 02.20. Sedan kan man givetvis spekulera i hur troligt det skulle vara att först,göra sig skyldig till ett sådant brott för att strax efteråt ragga upp en tjej att spendera resten av natten med. Gömmandet av kroppen blir ju även svår att hinna med. En riktigt kallblodig psykopat kanske hade fixat det men knappast BW, enligt min mening iaf.

Det finns trots allt en möjlighet att han kan ha haft HA i bakluckan och sedan åkt hem till t.ex. CO som han påstås ha haft en flirt med vid den aktuella tidpunkten. Om BW hade egen nyckel till hennes lägenhet kan ha åkt dit och lagt sig vid 4-5 tiden och om hon sov när han kom, kan han på morgonen därefter ha sagt att han kom dit vid 2-3 tiden och att han då gick och la sig direkt eftersom hon sov. I ett sådant läge kan hon ha vittnat "i god tro" så att säga, d.v.s. hon tror på BW och att han kom dit vid 2-3 tiden fast han i själva verket kom vid 4-5.

Nu spekulerar jag givetvis bara om hur ett ev. "naturligt" alibi för BW skulle kunna se ut. Det måste alltså inte vara ett påhittat, falskt alibi. Det skulle kunna vara så enkelt och räcka med att BW kom hem till den här kvinnan betydligt senare än vad han själv har uppgett.
Och om hon nu sov (vilket han i sådant fall givetvis visste att hon gjorde) så åkte han medvetet dit för att på så sätt "skaffa sig" ett alibi.
Alternativet skulle vara att kvinnan som BW påstås ha spenderat natten med medvetet ljuger för att skydda honom, vilket bör vara mer osannolikt anser jag. Det är trots att inte många människor som fivilligt vill skydda en mördare.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-15 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in