Citat:
Ursprungligen postat av
Sosialisten
Bredbåndsleverandøren ser ikke hvilke sider man besøker via TOR.
Jeg tipper også at den/de som kommuniserer er smarte nok til å bruke utstyr som ikke kan spores direkte tilbake til de, samt at dette utstyret også er holdt utenfor nettverket man bruker til vanlig (ink pålogging på epost). Mest sannsynlig så er det nok brukt til planlegging/kommunikasjon ifbm denne saken, rett og slett for å minimere risikoen for å bli tatt.
Vil også anta at politiet har lagt ned mye arbeid for å få oversikt over enhetene som TH disponerer, både på fritid og ifbm jobb. Tipper dette inkluderer det å sjekke mye av nettverkstrafikken fra bygget.
Hvis man har det som utgangspunkt at Politiet har rett når de sier at dette er planlagt minst 6mnd tilbake i tid, så hadde jeg antatt at alt nødvendig utstyr er kjøpt inn kontant og at kjøpene er fordelt over tid (og ikke minst avstand). Ergo vil det være tilnærmet umulig å knytte kjøpene opp til enkeltpersoner.
Ja, ser også for meg at utstyr er kjøpt inn for akkurat denne saken. Altså at man f.eks. har kjøpt en uregistrert laptop i et annet land, f.eks. Thailand, tatt denne med til Norge, installert programmer som TOR osv. I Norge er det jo et krav om at alle enheter med internettilgang skal registreres i et navn, men i f.eks. Thailand og andre land, kan man kjøpe nye laptoper og smarttelefoner uregistrert.
Det virker som at personen som har kommunisert har litt peiling på hva han holder på med, siden dem ikke får tak i han. Men egentlig, så er alt som skal til, en ny laptop, en uregistrert smarttelefon som brukes som hotspot link hvis man bruker 4g, eller man kan bruke åpent wifi-nett, og at man som du sier holder dette utstyret utenfor de tingene som man sysler med til daglig, som f.eks. googlekonto, e-mail, skype osv.