2019-11-15, 11:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tro vad du vill. Meningslöst att fortsätta diskutera då vi ändå är anonyma. Vad jag äm säger kan jag inte styrka det och du kan inte bevisa motsatsen.

Ja du kan ju inte säga att du kommer göra det trots att du påstår att det både är riskfritt och mycket lönsamt, uppenbarligen tror du inte på vad du själv säger.
Citera
2019-11-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja du kan ju inte säga att du kommer göra det trots att du påstår att det både är riskfritt och mycket lönsamt, uppenbarligen tror du inte på vad du själv säger.

Jag vill inte säga om jag borstar tänderna eller inte till dig heller. Om du då drar slutsatsen att jag per automatik är en av ytterst få som aldrig gör det är det din sak.
Citera
2019-11-15, 12:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vill inte säga om jag borstar tänderna eller inte till dig heller. Om du då drar slutsatsen att jag per automatik är en av ytterst få som aldrig gör det är det din sak.

Jag ska berätta en sak för dig, du behöver inte ens skriva ett enda inlägg på flashback om du inte vill. När du däremot påstår att något både är väldigt lönsamt och helt riskfritt men ändå inte kan säga att du själv gör eller tänker göra detta är det bara tomma ord från dig.
Citera
2019-11-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag ska berätta en sak för dig, du behöver inte ens skriva ett enda inlägg på flashback om du inte vill. När du däremot påstår att något både är väldigt lönsamt och helt riskfritt men ändå inte kan säga att du själv gör eller tänker göra detta är det bara tomma ord från dig.

Allt jag, du eller någon annan skriver när det gäller sina personliga åtaganden är alltid tomma ord så länge man är anonym.

Att borsta tänderna 2ggr per dag är bra för att motverka hål. Oavsett om en anonym användare på flashback säger att de gör det eller ej.
Citera
2019-11-15, 13:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Allt jag, du eller någon annan skriver när det gäller sina personliga åtaganden är alltid tomma ord så länge man är anonym.

Att borsta tänderna 2ggr per dag är bra för att motverka hål. Oavsett om en anonym användare på flashback säger att de gör det eller ej.

Jovisst men när du inte ens kan säga att du gör eller tänker göra det du påstår är så lysande är det en bekräftelse på att du inte ens tror på det du själv säger.
Citera
2019-11-15, 13:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Vem vinner på hyresregleringen? Inte unga sist i kön i varje fall.

Helt otroligt att vänstern kan lura i de unga att hyresreglering är det enda rätta.

https://www.fokus.se/2019/11/debatt-hyresregleringen-slanger-ut-unga-till-en-brutal-bostadsmarknad/
Citera
2019-11-15, 15:10
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Säg att du har en etta i Stockholm med 2% amortering och 2msek i lån. Då har du kanske en månadskostnad på 8000 med lite annat inräknat. Snittpriset på andrahandsmarknaden är 15k. 7000 kr i vinst, 5 500 efter skatt.
Nu handlade det ju om ifall man kunde tjäna pengar på att köpa en lägenhet och hyra ut den med vinst. En etta i Stockholm för 2mille är ett fynd. Amortering på 30 år på detta blir 6000kr och räntan 5000. Sen har du en månadsavgift på ett par tusen, så totala kostnaden blir mint 12, kanske 13000kr. Kanske kan man tjäna ett par tusen på detta, kanske inte.

Citat:
Och de pengarna kan man enbart tjäna pga hyresregleringen.
Utan hyresregleringen hade den här ettan istället kostat 15k att hyra, det är ju enligt dig "snittpriset på andrahandsmarknaden". På den nivån hamnar hyran utan hyresreglering, för här ligger ju uppenbarligen värdet på lägenheten = vad folk är beredda att betala för att hyra den.
Citera
2019-11-15, 15:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu handlade det ju om ifall man kunde tjäna pengar på att köpa en lägenhet och hyra ut den med vinst. En etta i Stockholm för 2mille är ett fynd. Amortering på 30 år på detta blir 6000kr och räntan 5000. Sen har du en månadsavgift på ett par tusen, så totala kostnaden blir mint 12, kanske 13000kr. Kanske kan man tjäna ett par tusen på detta, kanske inte.
Nej det blir inte kostnaden eftersom amortering inte är en kostnad.

Citat:
Utan hyresregleringen hade den här ettan istället kostat 15k att hyra, det är ju enligt dig "snittpriset på andrahandsmarknaden". På den nivån hamnar hyran utan hyresreglering, för här ligger ju uppenbarligen värdet på lägenheten = vad folk är beredda att betala för att hyra den.
Andrahandshyror är ingen slags barometer för hur höga marknadshyrorna kommer att vara. Det är snarare ett symptom på en sjukdom som skapats av avsaknaden av hyresalternativ. Kolla istället på HGF:s undersökning vad hyrorna skulle ligga på.ä

Sen har ju HGF hittat på egna definitioner av vad en marknadshyra är i sin undersökning, så det är inte säkert att hyrorna skulle bli så höga ens.
Citera
2019-11-15, 16:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det blir inte kostnaden eftersom amortering inte är en kostnad.
Om du vill så kan jag omformulera mig. Det man ska betala när man köper en bostadsrätt enligt de villkor som nämndes är 12-13000, amortering+ränta+månadsavgift. Om du hyr ut den för samma belopp så gör du ingen vinst. Annat än att den som hyr din lägenhet också amorterar av på den, vilket inte är lagligt.
Citera
2019-11-15, 16:41
Medlem
Citat:

För 2.5 msek får du 25kvm renoverat innanför tullarna med avgifter runt 700-800 kr

Amortering på 2% på 2.5msek ger en utgift på 4200 kr per mån. Inte 6000. Inte heller en kostnad eftersom fu betalar av ditt lån.

Det är relativt enkelt att få 1.5% ränta på lån. 2msek till 1.5% ränta innebär drygt 2200 kr per månad efter ränteavdrag.

Totalt runt 8000 inklusive allt. 7000 i vinst varje månad (egentligen 11200 eftersom du också amorterar ditt lån)
Citera
2019-11-15, 16:42
Medlem
Citat:
Om du vill så kan jag omformulera mig. Det man ska betala när man köper en bostadsrätt enligt de villkor som nämndes är 12-13000, amortering+ränta+månadsavgift. Om du hyr ut den för samma belopp så gör du ingen vinst. Annat än att den som hyr din lägenhet också amorterar av på den, vilket inte är lagligt.

Nej du hittar bara på kostnader som inte finns. Se mitt inlägg ovan.
Citera
2019-11-15, 18:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om du vill så kan jag omformulera mig. Det man ska betala när man köper en bostadsrätt enligt de villkor som nämndes är 12-13000, amortering+ränta+månadsavgift.

Om du hyr ut den för samma belopp så gör du ingen vinst. Annat än att den som hyr din lägenhet också amorterar av på den, vilket inte är lagligt.

Hur får du ihop 12-13 k?

Om lgh kostar 2 mille så måste man ha 300 k i insats. Då är det alltså 1,7 miljoner som ska lånas vilket ger ca 2800 kr /mån i amortering vid 2% amortering.

Räntan går på ca 1500 kr i månaden. Du ska en riktigt hög avgift om din kalkyl ska gå ihop.

Sen påstår du felaktigt att det är olagligt att ta ut för amortering. Det kan man i praktiken göra utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in