2019-11-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Har du nån aning om vad det kan ha varit? Hade SD jaktlicens/vapenlicens?

Undrar om register över folk med vapenlicens finns tillgängliga för allmänheten, i så fall kan jag förstå hämtningen, men även HD blev väl hämtad av insatsstyrkan?

vad kan det annars vara som motiverade att man slog på Stora Trumman?

När det gäller vapen och vapenbrott så måste du kunna patrullera direkt inom polisens eget brottsregister-nät med hjälp av dator, det krävs att du har tillgång till polisens patrullerings-nät för att där inom kunna hitta olika uppgifter.

Min kollega har tillgång till att kunna patrullera inom polisens nät och eftersom jag har den mordmisstänktes fullständiga datauppgifter -74.05.05 -69** så skall jag be min kollega att kolla upp vissa saker beträffande bland annat vapen och registreringar så får vi se vad som eventuellt kan finnas.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-15, 16:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Sakta i backarna själv, tänk på bröstpasset.

Om du hade läst utifrån vad jag tidigare skrev inom mitt inlägg i dag så deklarerade jag att det handlade om TRE NYA BEVIS samt ett nytt vittne, det var den egentliga anledningen till att den mordmisstänkte SD fick stiga upp på stegen ytterligare ett extra steg, det vill säga, från skäligen misstänkt upp till sannolika själ.

Vad jag själv känner till fram till i dag och om vad som anbelangar den nu mordmisstänkte SD, så är jag mycket säker på att dom har mördaren på rätt plats, det är nog så @Snor-Johan att det är mycket hög sannolikhet att SD bringade livet av L*na Wesstr*m, men att HD var själva huvudpersonen bakom mordet på L*na Wesstr*m.

Mvh/ @JokerMannen
Dina deklarationer bör nog fler än mig negligera för trådens väl och ve. Olyckligtvis är några så fakta-hungriga att dom nappar på dina lockande beten vilka skapar envis rethosta i tråden som vore dom virus.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-15 kl. 16:33.
Citera
2019-11-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra att vittnet äntligen bestämde sig för att börja prata.

Jag anar varför man bestämde att använda insatsstyrkan i gryningen när alla mest troligt låg och sov.

Bästa @Rosamund

Polisen har vid olika tillfällen läst igenom förundersökningen, dels gällande den mordmisstänkte's anhöriga och bekanta och även med offrets anhöriga och bekanta, därefter har man via komparationer kunnat konstatera att vissa tidigare förhörda personer varit kraftfullt osannfärdiga, man riktade sedan in sig mot en person och med hjälp av hård förhörsteknik fick man personen till sist att ljuga fast sig själv, och på sådant sätt fick man fram ett nytt vittne, man såg också vid det då aktuella tillfället inom polisen att personen's senare uppgifter stämde mycket bra överens med andra då tidigare förhörda personer.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-15, 16:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har vi ju dragit det där med Ulla Gustavsson några varv. Det är överspelat, och många andra har varit inblandade i häktning, omhäktning och överklagande av häktning.
Visst. Det har varit många turer i det här ärendet nu, och flera rådmän har varit inblandade genom åren. Men SD sitter alltså frihetsberövad efter ett beslut av rådmannen Ulla Gustavsson, och det beslutet är hon väl ensam ansvarig för.

Det skall bli intressant att se om det blir hon som får fatta beslut även vid nästa förhandling som tydligen skall hållas senast den 21/11. Marinette verkar i alla fall ha fullt förtroende för henne.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-15 kl. 16:52.
Citera
2019-11-15, 16:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst. Det har varit många turer i det här ärendet nu, och flera rådmän har varit inblandade genom åren. Men SD sitter alltså frihetsberövad efter ett beslut av rådmannen Ulla Gustavsson, och det beslutet är hon väl ensam ansvarig för.

Det skall bli intressant att se om det blir hon som får fatta beslut även vid nästa förhandling som tydligen skall hållas senast den 21/11. Marinette verkar i alla fall ha fullt förtroende för henne.

Om SD inte motsätter sig att häktningen förlängs kommer väl vilken rådman som helst bevilja åtalsförlängning?
Citera
2019-11-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Lurigt sedan HD blev misstänkt också. Innan dess tänkte jag så där också: att hennes beteende berodde på att hon med rätta var livrädd för SD. Kanske stämmer det än, kanske finns det mer på HD. Det låter däremot osannolikt att SD skulle skydda HD så till den grad om BARA hon vore skyldig. Fast.... Kanske är han övertygad om det han sa till en början, att de aldrig får dit ngn för mordet, åtminstone så länge han behåller sin pusselbit.....

Jag tror att det ligger en hel del i det du skriver att hon var/är livrädd för honom och spelar med i spelet.
Om även hon är skyldig så är jag imponerad att hon, en tvåbarnsmamma, sjuksköterska och säkert också en vän till många, klarar av (???) att leva sin vardag och fortsätta att vara offentlig i bla geocachingkretsarna. Jag skulle nog hålla väldigt låg profil.
Lenas inblandning i parets liv, dvs förhållandet m SD och allt vad det innebär tä ker jag inte lägga mig i, varken med bu eller bä. Helt säker är jag iaf att hon är oskyldig till att hon bragdes om sitt liv. Dom var två om det hela och samma gällde ansvaret. Ingen ska behöva bli mördad,punkt slut.
Citera
2019-11-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13
Jag tror att det ligger en hel del i det du skriver att hon var/är livrädd för honom och spelar med i spelet.
Om även hon är skyldig så är jag imponerad att hon, en tvåbarnsmamma, sjuksköterska och säkert också en vän till många, klarar av (???) att leva sin vardag och fortsätta att vara offentlig i bla geocachingkretsarna. Jag skulle nog hålla väldigt låg profil.
Lenas inblandning i parets liv, dvs förhållandet m SD och allt vad det innebär tä ker jag inte lägga mig i, varken med bu eller bä. Helt säker är jag iaf att hon är oskyldig till att hon bragdes om sitt liv. Dom var två om det hela och samma gällde ansvaret. Ingen ska behöva bli mördad,punkt slut.

Precis som du skriver så fanns det bara två personer som bar ansvaret över den utomäktenskapliga relationen. Ingen kan påstå att HD borde skämmas för det.
Lika lite behöver hon skämmas för ifall hennes exman har gjort ngt dumt gentemot denna älskarinna. Det får han stå för.
Hade han lyssnat på sin fru då hade han kanske inte suttit där han sitter nu – tänker jag.

Så jag ser ingen anledning varför HD inte skulle kunna fortsätta sitt liv som vanligt.
Det är dessutom önskvärt med tanke på flickorna. De behöver åtminstone en förälder som fungerar.
Senast redigerad av sno 2019-11-15 kl. 17:09.
Citera
2019-11-15, 17:04
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13

De är märkliga de där två; SD och HD...Jag tror mordet på LW var en kärlekshandling från SD till HD. Inte så att SD ville fortsätta sitt liv med HD, men hon betyder kanske mycket för honom ändå. De verkar/verkade vara väldigt såta vänner. Och kanske hatet (som SD oxå kände till slut) mot LW var något som förenade dem två (HD och SD) De var ju som sagt som ler och långhalm efter mordet. Men att INGEN av dem erkänt vid det här laget, är ju oxå väldigt märkligt...
Citera
2019-11-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
De är märkliga de där två; SD och HD...Jag tror mordet på LW var en kärlekshandling från SD till HD. Inte så att SD ville fortsätta sitt liv med HD, men hon betyder kanske mycket för honom ändå. De verkar/verkade vara väldigt såta vänner. Och kanske hatet (som SD oxå kände till slut) mot LW var något som förenade dem två (HD och SD) De var ju som sagt som ler och långhalm efter mordet. Men att INGEN av dem erkänt vid det här laget, är ju oxå väldigt märkligt...

Vad skulle någon av dem vinna på att erkänna?
Citera
2019-11-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis som du skriver så fanns det bara två personer som bar ansvaret över den utomäktenskapliga relationen. Ingen kan påstå att HD borde skämmas för det.
Lika lite behöver hon skämmas för ifall hennes exman har gjort ngt dumt gentemot denna älskarinna. Det får han stå för.
Hade han lyssnat på sin fru då hade han kanske inte sitta där han sitter nu – tänker jag.

Så jag ser ingen anledning varför HD inte skulle kunna fortsätta sitt liv som vanligt.
Det är dessutom önskvärt med tanke på flickorna. De behöver åtminstone en förälder som fungerar.

Jag tänker mig att det är nog inte så enkelt att försöka att leva som vanligt. Men nu vet vi ju inte om hon ens gör det.
Tycker otroligt synd om alla barn, både Lenas å fam D. Förmodligen kände dessa. Även varandra. Vilken tragedi detta fall är. 😳
Citera
2019-11-15, 17:14
Medlem
[quote=Rumpis78|69305848]De är märkliga de där två; SD och HD...Jag tror mordet på LW var en kärlekshandling från SD till HD. Inte så att SD ville fortsätta sitt liv med HD, men hon betyder kanske mycket för honom ändå. De verkar/verkade vara väldigt såta vänner. Och kanske hatet (som SD oxå kände till slut) mot LW var något som förenade dem två (HD och SD) De var ju som sagt som ler och långhalm efter mordet. Men att INGEN av dem erkänt vid det här laget, är ju oxå väldigt märkligt...[/QUOTE

Det för mig underliga är dock om H vet att S är skyldig så är hon såklart inblandad på ett eller annat vis. För annars så borde hon väl springa därifrån så fort hon kan. Det verkar dock som relationen mellen dom båda stärktes efter mordet.
Inblandad eller livrädd känns som orsaken till deras relation. Om hon är helt oskyldig och misstänker SD så borde man tycka att hon borde ta avstånd från honom och ge sig själv och barnen ett drägligt liv nånstans långt bort från honom. Märkligt alltihopa men man måste ju ha erfarenhet själv för att förstå.
Citera
2019-11-15, 17:15
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad skulle någon av dem vinna på att erkänna?
Självklart tjänar ingen av dem på att erkänna, jag menar bara att det är otroligt att ingen av dem brutit ihop av pressen. Jag skulle inte palla förhör om jag vore skyldig till mord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in