• 1
  • 2
2019-11-15, 13:06
Medlem
Loveisgones avatar
Hej, är som det står i rubriken i kronofogden med ca 1 mille. Haft svårt att få jobb pga av detta och de jobb jag fått har kronofogden ba käkat. Dessutom så har dom käkat min skatteåterbäring.

Nu har jag en möjlighet där jag jobbar med försäljning men företaget i fråga vill att jag fakturerar dom min provision. Har kollat runt lite på företag där man kan fakturera utan att ha eget och på enskild firma. Båda fallen verkar inte funka om man är i kronofogden eller har betalningsanmärkningar.

Så jag måste komma på en lösning.

Aktiebolag? Försöka lösa svart? Låta en bekant fakturera?

Har ni tips och tricks?
Citera
2019-11-15, 13:10
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Hej, är som det står i rubriken i kronofogden med ca 1 mille. Haft svårt att få jobb pga av detta och de jobb jag fått har kronofogden ba käkat. Dessutom så har dom käkat min skatteåterbäring.

Nu har jag en möjlighet där jag jobbar med försäljning men företaget i fråga vill att jag fakturerar dom min provision. Har kollat runt lite på företag där man kan fakturera utan att ha eget och på enskild firma. Båda fallen verkar inte funka om man är i kronofogden eller har betalningsanmärkningar.

Så jag måste komma på en lösning.

Aktiebolag? Försöka lösa svart? Låta en bekant fakturera?

Har ni tips och tricks?

Hmm, vet inte riktigt så mycket om detta men varför inte starta ett företag på malta (5% bolagsskatt för alla invandrare)

Så fakturerar du bolaget som en 'konsult' och får in pengarna på ett maltesiskt konto eller Revolut som fungerar utmärkt. Då kanske du kan komma förbi detta? På Malta finns ingen myndighet som "kronofogden"
Citera
2019-11-15, 13:25
Medlem
Loveisgones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Hmm, vet inte riktigt så mycket om detta men varför inte starta ett företag på malta (5% bolagsskatt för alla invandrare)

Så fakturerar du bolaget som en 'konsult' och får in pengarna på ett maltesiskt konto eller Revolut som fungerar utmärkt. Då kanske du kan komma förbi detta? På Malta finns ingen myndighet som "kronofogden"

Okej det här var ju en gamechanger. Är det mycket byråkrati inblandat här? Eller är det en enkel process?
Citera
2019-11-15, 13:37
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Okej det här var ju en gamechanger. Är det mycket byråkrati inblandat här? Eller är det en enkel process?

Finns ett företag man kan anlita som hjälper till med hela processen, tydligen ska det vara 'någorlunda' smidigt. Sen är det ju så lite skatt så det är ju alltid härligt

Malteser har 35% bolagsskatt medans invandrare har 5% haha
Citera
2019-11-15, 19:03
Medlem
Wikitomtes avatar
Med skulder hos KF är det troligt att du per automatik kommer att nekas F-skattsedel, vilken är nödvändig om du skall fakturera.
Citera
2019-11-15, 19:14
Medlem
1milj betalar du av snabbt. 3-4år. Eller ska du leva med detta resten av livet?
Citera
2019-11-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Med skulder hos KF är det troligt att du per automatik kommer att nekas F-skattsedel, vilken är nödvändig om du skall fakturera.

Ts Ska inte ansöka om F-skattsedel, det är det ju hans företag på Malta som gör.
Citera
2019-11-16, 00:30
Medlem
Loveisgones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argasnickaren
1milj betalar du av snabbt. 3-4år. Eller ska du leva med detta resten av livet?

Jag har förhoppningar om att få skuldsanering. Men fått avslag
Citera
2019-11-16, 00:33
Medlem
Loveisgones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ts Ska inte ansöka om F-skattsedel, det är det ju hans företag på Malta som gör.

Så låt säga att jag utför ett jobb i Sverige och fakturerar en kund i Sverige, kommer endast 5 % av faktureringssumman dras av menar ni? Dvs om mitt företag i Malta skickar fakturan.
Citera
2019-11-16, 03:40
Medlem
Citat:
Så låt säga att jag utför ett jobb i Sverige och fakturerar en kund i Sverige, kommer endast 5 % av faktureringssumman dras av menar ni? Dvs om mitt företag i Malta skickar fakturan.

Ja, men det är inte dina pengar utan bolagets.
Om de ska bli dina får bolaget betala lön till dig och då betala löneskatter och dra källskatt.
Citera
2019-12-17, 11:59
Medlem
Loveisgones avatar
Jag återupplivar denna tråd i förhoppning om hjälp.

Det jag undrar nu; Om jag blir anställd på ett företag men att jag jobbar som konsult åt dom och inte som anställd, kommer kronofogden ta pengar från lönen som går in i aktiebolaget då? Tanken är att en nära mig starta konsultbolaget och jag jobbar men tar inte ut lönen utan den blir kvar i företaget. Alltså: jag jobbar, fakturerar kund, företaget står inte på mitt namn. Kan någon med insyn förklara om detta är möjligt? Tack som fan på förhand
Citera
2019-12-17, 13:11
Medlem
Citat:
Jag återupplivar denna tråd i förhoppning om hjälp.

Det jag undrar nu; Om jag blir anställd på ett företag men att jag jobbar som konsult åt dom och inte som anställd, kommer kronofogden ta pengar från lönen som går in i aktiebolaget då? Tanken är att en nära mig starta konsultbolaget och jag jobbar men tar inte ut lönen utan den blir kvar i företaget. Alltså: jag jobbar, fakturerar kund, företaget står inte på mitt namn. Kan någon med insyn förklara om detta är möjligt? Tack som fan på förhand

Du skriver: "blir anställd på ett företag..... inte som anställd" Antingen eller!
Vilken lön tar du inte ut, den från det AB som ni fakturerar från?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in