• 1
  • 2
2019-11-14, 23:55
Medlem
Är det säkert att förvara t.ex lsd eller mdma-kapslar på en plats där det finns en risk att polishundar används för att primärt söka efter cannabis?
Citera
2019-11-15, 00:18
Medlem
De söker inte efter en specifik drog, utan är tränade på att söka på något som skiljer sig och sticker ut från det normala.
Citera
2019-11-15, 08:52
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue_eyed_devil
De söker inte efter en specifik drog, utan är tränade på att söka på något som skiljer sig och sticker ut från det normala.

Nej. De letar specifika droger. För en hund är det alltid nåt som sticker ut, må vara Berits cancer och medicinering eller att Bosse rapar österländsk örtlikör.

LSD vet jag inte med, men MDMA är en amfetamin och jag misstänker att en hund nog kan gå på amfetaminer generellt.
Citera
2019-11-15, 09:08
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyofauroras
Är det säkert att förvara t.ex lsd eller mdma-kapslar på en plats där det finns en risk att polishundar används för att primärt söka efter cannabis?

Polishundar känner lukten av alla droger.
Vilken drog de markerar för beror helt på respektive hunds bruksträning.
Citera
2019-11-15, 10:13
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue_eyed_devil

Det tog mig ca 5 minuter att lära min hund spåra trattkantareller, och jag är verkligen ingen hundexpert. Däremot har jag troligen kommunens fetaste svampkorg.
Citera
2019-11-15, 14:14
Medlem
Som tidigare nämnt kan nog hundarna sniffa upp mdma men tvivlar att de kan hitta lsd. Lsd:n i sig är helt lukt och smaklös men det är inte omöjligt att de har lärt sig att känna igen lukten av restprodukter som sker vid tillverkningen, dock mycket osannolikt.
Citera
2019-11-15, 18:21
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Det tog mig ca 5 minuter att lära min hund spåra trattkantareller, och jag är verkligen ingen hundexpert. Däremot har jag troligen kommunens fetaste svampkorg.
Fan du måste lära den att spåra toppisar
Citera
2019-11-16, 02:07
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Nej. De letar specifika droger. För en hund är det alltid nåt som sticker ut, må vara Berits cancer och medicinering eller att Bosse rapar österländsk örtlikör.

LSD vet jag inte med, men MDMA är en amfetamin och jag misstänker att en hund nog kan gå på amfetaminer generellt.

Tripper, d.v.s. äkta LSD har jag hört ryktesvägen vara luktfritt och helt O.K. men som sagt bara hört, inget jag provat och vet säkert. MDMA är som du sa tjackblandat så det känner nog voffsingarna igen.
Förresten! Om ni tror att tullen bara använder Schäfer, Labrador osv. Glöm det! Såg med egna ögon tullen använda en gullig Cockerspaniel på Arlanda för några år sedan. Höll på att garva ihjäl mig, men det är väl väderkornet som räknas antar jag...

MVH/Gnomegirl.
Senast redigerad av Gnomegirl 2019-11-16 kl. 02:31.
Citera
2019-11-16, 11:21
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Fan du måste lära den att spåra toppisar

Måste hitta några först så han har något att utgå ifrån..
Citera
2019-11-16, 11:29
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Polishundar känner lukten av alla droger.
Vilken drog de markerar för beror helt på respektive hunds bruksträning.

Jag skulle vilja se en hund som känner lukten av LSD-blotters.
Citera
2019-11-16, 11:42
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Tripper, d.v.s. äkta LSD har jag hört ryktesvägen vara luktfritt och helt O.K. men som sagt bara hört, inget jag provat och vet säkert. MDMA är som du sa tjackblandat så det känner nog voffsingarna igen.
Förresten! Om ni tror att tullen bara använder Schäfer, Labrador osv. Glöm det! Såg med egna ögon tullen använda en gullig Cockerspaniel på Arlanda för några år sedan. Höll på att garva ihjäl mig, men det är väl väderkornet som räknas antar jag...

MVH/Gnomegirl.
Har sett en Cockerspaniel vid en husrannsakan. Föraren lyfte i slutskedet upp hunden och lät den nosa på överkanten på dörrar, gardinstänger, takarmaturer osv. Stötte på ett par med två hundar: en Vorsteh och en Pomeranian. Vorsteh var "privat" medans Pomeranian var på väg att utvärderas som sniffarvovve. Vet inte om det var för tulländamål eller polisarbete, men det måste vara bekvämare för hundföraren att bära runt en pomeranian på 3.5 kg än en blodhund på 45 kg.
Citera
2019-11-16, 12:23
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skulle vilja se en hund som känner lukten av LSD-blotters.

Bara för att produkten är luktfri för människor behöver den inte vara det för hunden, något man märker rätt fort om man deltager vid en NoseWork-träning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in