Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Landsförrädare/förrädare i någon form?
Bra! Alla artister jag länkat till (undantaget ledtråd 10) har sina efternamn gemensamma med landsförrädare. Förräderi är givetvis en definitionsfråga. Exempelvis brittiska medborgare som hjälpte tyskarna men hade en en tysk och en brittisk förälder har jag undvikit att ta med. Alla utom Blunt och Maclean har dömts för sina brott eller "dödats i tjänsten". Blunt erkände under löfte om åtalsimmunitet och Maclean hoppade av till Sovjet. Huvuddelen är givetvis spioner men en spion behöver ju inte vara landsförrädare, utan kan istället högst hedervärt spionera för det egna landet. En landsförrädare behöver inte heller vara spion. Vi har ju också hjälppoliser, propagandister och personer som går in i fiendens väpnade förband...
1. John Anthony Walker - amerikan som spionerade för Sovjet.
2. Stig Bergling (Avicii heter Bergling i efternamn)
3. Harold Cole - förrådde franska motståndsmän till Gestapo.
4. Julius och Ethel Rosenberg - "atomspionerna" (artisten Passenger heter Rosenberg).
5. George Johnson Armstrong - engelsman som erbjöd tyskarna hjälp.
6. Ivar Grande - norsk förrädare i tysk tjänst (var med i min senaste gåta i WWII-tråden).
8. Anthony Blunt - en av medlemmarna i "Cambridge Five".
9. Donald Maclean - dito.
10: Alltså ingen äkta ledtråd utifrån förutsättningarna, men givet hur ledtråden beskrevs pekade den på John Amery och William Joyce (Lord Haw-Haw).
Tråden vidare till Bilingualbvern med en trenchcoat med specialficka för en Welrod samt afternoon tea med Cambridge Apostles (inte nödvändigtvis avsedda att kombineras)!