2019-11-14, 12:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Myntet förflyttas bort från mig, och försvinner från mitt synfält. Låter som att avstånd skulle spela in i ekvationen.

Hur ser en till synes(för den mikroskopiska människan) oändlig platt yta på sådana små skalor? Och vad händer med den ursprungliga horisonten man ser där, då man höjer sig upp? Förflyttas den kanske längre bort?

Jag orkar snart inte dra varje sak femtielva gånger. Myntet som flyttas bort från betraktaren skyms inte av något avstånd, det skyms av bordets närmaste kant, pga kameran är placerad under den. Filmen är ett bedrägeri, kan du inte se det?

Solen blir inte heller större och mindre, det är kamerors varierande förmåga att hantera solens starka ljus som får det att se ut så.

Om du inte tror mig, hitta ett exempel på att månen ändrar storlek pga. Dess ljusstyrka är mer hanterbar. Om något så verkar månen vara större närmare horisonten än högt upp i himlen (det är en optisk villa) men enligt din logik borde den ju försvinna precis som solen när den är på väg ner.
Citera
2019-11-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag orkar snart inte dra varje sak femtielva gånger. Myntet som flyttas bort från betraktaren skyms inte av något avstånd, det skyms av bordets närmaste kant, pga kameran är placerad under den. Filmen är ett bedrägeri, kan du inte se det?

Solen blir inte heller större och mindre, det är kamerors varierande förmåga att hantera solens starka ljus som får det att se ut så.

Om du inte tror mig, hitta ett exempel på att månen ändrar storlek pga. Dess ljusstyrka är mer hanterbart. Om något så verkar månen vara större närmare horisonten än högt upp i himlen (det är en optisk villa) men enligt din logik borde den ju försvinna precis som solen när den är på väg ner.

Och varför skulle en horisont bete sig annorlunda än bordets kant i dess förmåga att dölja saker på avstånd?

Solen ser ut att bli större/mindre, ljusstyrkan kan såklart spela en roll men jag ser tydligt solen "kant" i videon, vilket talar emot din teori.

Vem säger att månen och solen skulle behöva se likadana ut i deras färd ovanför oss? Inte jag, i alla fall.

Du kan väl svara på min sista fråga där också.
Citera
2019-11-14, 13:10
Medlem
studenten777s avatar
Intressant att dom var tvungna att måla om flat earth klockan i Prag när folk började vakna upp. (klockan är världens äldsta astronomiska ur, byggt 1420)

Nu är zonerna på klockans tavla där sol- och månfaserna visades övermålad

Se själva före / efter bilder

Jorden är platt

Även trappan i vatikanmuseet är konstruerad efter samma geometriska spiraliska mönster som sol- och månfaserna följer. Den blir svårare att dölja dock.
Senast redigerad av studenten777 2019-11-14 kl. 13:12.
Citera
2019-11-14, 13:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Intressant att dom var tvungna att måla om flat earth klockan i Prag när folk började vakna upp. (klockan är världens äldsta astronomiska ur, byggt 1420)
Är klockan annorlunda på er platta jord?
Citera
2019-11-14, 14:01
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är klockan annorlunda på er platta jord?

Astronomiska ur med sol- och månfasen är uppbyggda exakt enligt flat earth logiken med inre och yttre cirklar och spiraliska rörelsemönster.

Har skrivit om detta otaliga gånger här.

Fick vatten på kvarnen när de nu målat över det på världens äldsta astronomiska klocka.

Den mest centrala funktionen på världens äldsta flat earth urverk övermålad.

Känns som global kris just nu där man desperat försöker gömma att jorden är platt.

Modern av alla konspirationsteorier. Klart man vill dölja den med näbbar och klor
Citera
2019-11-14, 14:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Jag tror att du menar indicie när du säger evidens.
Jag förväntade mig förvisso inte mer från en sådan som du men...

Evidens, inte indicier. Detta är ingen rättssal.
Citera
2019-11-14, 14:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och varför skulle en horisont bete sig annorlunda än bordets kant i dess förmåga att dölja saker på avstånd?

Solen ser ut att bli större/mindre, ljusstyrkan kan såklart spela en roll men jag ser tydligt solen "kant" i videon, vilket talar emot din teori.

Vem säger att månen och solen skulle behöva se likadana ut i deras färd ovanför oss? Inte jag, i alla fall.

Därför att om du står på den platta marken - oavsett hur lång du är - så finns det ingen kant i förgrunden du är under.

Jag förstår inte vad du menar med 'solen kant'.

Nej, för någon som föreslagit att solen är en eldflugas rumpa så är det klart att månen kan vara precis vad som helst. Men det har sagts från ert håll att solen och månen är två objekt som rör sig i något slags mönster över en platt jordyta, så jag antar att även månens avstånd varierar. Månen är tydligare - och dessutom ofarlig - att titta på så där kan man se om den blir mindre och mindre för att tills slut försvinna.

Sista frågan, är det den om elledningarnas upplevda lutning? Själv ser jag den inte, men grattis om du kan. Det borde ju ju göra det lättare för dig att förstå jordens form.
Citera
2019-11-14, 14:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

därför att kameran är under bordskanten. Då gömms myntet. Markytan och horisonten i verkligheten är alltid under betraktaren. Skulle du stå i en grop och ha dina ögon under marknivån så skulle du få den effekten men inte om du står på stranden och tittar ut över havet. Videon med myntet är 100% fejk. Man har garanterat medvetet placerat kameran under bordskanten för att få det resultat man vill ha.
Citera
2019-11-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Därför att om du står på den platta marken - oavsett hur lång du är - så finns det ingen kant i förgrunden du är under.

Jag förstår inte vad du menar med 'solen kant'.

Nej, för någon som föreslagit att solen är en eldflugas rumpa så är det klart att månen kan vara precis vad som helst. Men det har sagts från ert håll att solen och månen är två objekt som rör sig i något slags mönster över en platt jordyta, så jag antar att även månens avstånd varierar. Månen är tydligare - och dessutom ofarlig - att titta på så där kan man se om den blir mindre och mindre för att tills slut försvinna.

Sista frågan, är det den om elledningarnas upplevda lutning? Själv ser jag den inte, men grattis om du kan. Det borde ju ju göra det lättare för dig att förstå jordens form.

Sista frågan är rörandes en mikroskopisk människa på en till synes oändlig platt jord, och hur en horisont skulle uppenbara sig för denna människa.

Solens* kant(vad larvig du är som ej kan.förmå dig förbise missade knapptryckningar) Dvs, en synlig kant, mätbart mindre eller större vid olika tillfällen kring solnedgång/uppgång, istället för något som skulle kunna förklaras bort med ljusets styrka.

Här har du dina lutande elledningar:
https://images.app.goo.gl/vYuMuLx4vdqwSeraA - men det kan du alltså inte se?

Ja, månen kan vara precis vad som helst. Något som lyser i natthimlen, är väl det enda vi egentligen kan vara överens om.
Citera
2019-11-14, 14:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Astronomiska ur med sol- och månfasen är uppbyggda exakt enligt flat earth logiken med inre och yttre cirklar och spiraliska rörelsemönster.
Så klockan stämmer inte? Du förstår inte den ecidensen som finns? Är det så? Behöver du hjälp?
Senast redigerad av constant 2019-11-14 kl. 14:42.
Citera
2019-11-14, 14:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Sista frågan är rörandes en mikroskopisk människa på en till synes oändlig platt jord, och hur en horisont skulle uppenbara sig för denna människa.

Solens* kant(vad larvig du är som ej kan.förmå dig förbise missade knapptryckningar) Dvs, en synlig kant, mätbart mindre eller större vid olika tillfällen kring solnedgång/uppgång, istället för något som skulle kunna förklaras bort med ljusets styrka.

Här har du dina lutande elledningar:
https://images.app.goo.gl/vYuMuLx4vdqwSeraA - men det kan du alltså inte se?

Ja, månen kan vara precis vad som helst. Något som lyser i natthimlen, är väl det enda vi egentligen kan vara överens om.

Är förhållandena såna som du beskriver kan jag inte se att det blir någon skillnad vilken storlek betraktaren än har. Är jorden oändlig och 100% platt och 100% plan (som i icke-skrovlig) så blir det ingen skillnad.

Jag fattade ärligt inte vad du menade. Det spelar ingen roll om du ser en kant eller kontur, solen minskar aldrig, och minskar definitivt inte ner till ingenting.

Väldigt många stag i de fackverken där du. Kanske att det kan anas en lutning, men om det gör det så är väl det ett argument för en rund jord. Roligt att du sett detta och använder som ett argument.
Citera
2019-11-14, 15:11
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så klockan stämmer inte? Du förstår inte den ecidensen som finns? Är det så? Behöver du hjälp?

De fungerar helt perfekt.

Just dessa astronomiska ur var de som fick mig att börja kolla på FE från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in