Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Därför att om du står på den platta marken - oavsett hur lång du är - så finns det ingen kant i förgrunden du är under.
Jag förstår inte vad du menar med 'solen kant'.
Nej, för någon som föreslagit att solen är en eldflugas rumpa så är det klart att månen kan vara precis vad som helst. Men det har sagts från ert håll att solen och månen är två objekt som rör sig i något slags mönster över en platt jordyta, så jag antar att även månens avstånd varierar. Månen är tydligare - och dessutom ofarlig - att titta på så där kan man se om den blir mindre och mindre för att tills slut försvinna.
Sista frågan, är det den om elledningarnas upplevda lutning? Själv ser jag den inte, men grattis om du kan. Det borde ju ju göra det lättare för dig att förstå jordens form.
Sista frågan är rörandes en mikroskopisk människa på en till synes oändlig platt jord, och hur en horisont skulle uppenbara sig för denna människa.
Solens* kant(vad larvig du är som ej kan.förmå dig förbise missade knapptryckningar) Dvs, en synlig kant, mätbart mindre eller större vid olika tillfällen kring solnedgång/uppgång, istället för något som skulle kunna förklaras bort med ljusets styrka.
Här har du dina lutande elledningar:
https://images.app.goo.gl/vYuMuLx4vdqwSeraA - men det kan du alltså inte se?
Ja, månen kan vara precis vad som helst. Något som lyser i natthimlen, är väl det enda vi egentligen kan vara överens om.