Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-29, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Man ombildar inte för att man älskar att bo där man bor, man ombildar för att man vill tjäna snabba pengar (sälja fort och flytta).
På samma sätt som en byggherre för nyproducerade bostadsrätter har ett intresse av att hålla avgiften så låg som möjligt (eftersom låg avgift ger högre pris), på samma sätt kommer siffrorna friseras för att ombildningskonsulten (som är motsvarigheten till byggherren i ditt fall) skall få igenom ombildningen. Ingen ombildning, inga pengar till konsulten.

Vanligtvis leder ombildning till att eldsjälarna per omgående flyttar (eftersom de vill göra bostadsklipp) och att avgiften går upp (eftersom den ursprungliga ekonomiska planen var en glädjekalkyl).

Husen som ombildas har oftast eftersatt underhåll, ingen hyresvärd är ju så dum att han renoverar upp kåken i toppskick bara för att strax därefter sälja den till hyregästerna. Så roligt är det inte att handla upp hantverkare och krångla med stambyten och liknande. Vilket implicerar att det är det första föreningen får ta tag i.

En stor varningsflagga för att bo kvar som hyresgäst i en ombildad fastighet: dina grannar som varit med i ombildningen har ett intresse av att du flyttar, eftersom de då kan sälja din lägenhet och få ner föreningens lån (och därmed avgiften). Ett bra sätt att bli av med folk är att topprenovera lägenheterna så man kan chockhöja hyran sen.

En fördel med ombildningen (om du deltar i den) är att bostadsrättsföreningen driver huset till självkostnadspris, din hyresvärd driver den i vinstsyfte. Givet att priset är lågt (så räntekostnaden för lånet blir låg) bör du alltså bo billigare i din lägenhet om den är en bostadsrätt än om den fortsätter vara en hyresrätt.

Angående att huset blev utdömt - om ni ändå ska köpa loss huset är det väl tusen gånger bättre att det är utdömt så ni får det för ett vrakpris och själva bestämma nivån på renoveringen efteråt, än att det är i toppskick och ni får betala därefter.

Viktigt att kolla upp om det är tomträtt eller om hyresvärden (senare föreningen) äger marken. Tomträtt vill man undvika.

Jag har inte kommenterat det här inlägget tidigare tror jag väl. Men gör det nu. Jag har läst, förstått, och tycker så här: bostadsmarknaden i Stockholm är HELT sjuk! Inga nyheter direkt där.

https://www.youtube.com/watch?v=JvQD-AduPyA

"Fuck the system!"
Citera
2019-10-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Nej. Det är inte rimligt alls. Det är ju för tusan inte mitt problem vad folk gjort här innan jag flyttade in!!!!!

Då kan du ju sluta säga att Hyresgästföreningen hindrar stambytet när de bara hindrar hyresvärden från att lämpa över kostnaden på er när han borde slagit ur den över alla som bott sedan förra stambytet/nybyggnarionen. Det är ju de som slitit ut stammarna.
Citera
2019-10-31, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Då kan du ju sluta säga att Hyresgästföreningen hindrar stambytet när de bara hindrar hyresvärden från att lämpa över kostnaden på er när han borde slagit ur den över alla som bott sedan förra stambytet/nybyggnarionen. Det är ju de som slitit ut stammarna.

Det är hyresvärden som skyller på Hyresgästföreningen. Själv håller jag på och jobbar, vilar, gör "konst", umgås med vänner och lite annat. Jag har inte riktigt tid/ork i att engagera mig så mycket i stambytet.

Efter stambytet skickar jag 25% av min hyreskostnad på faktura till den som bodde här innan mig.
Citera
2019-11-13, 23:43
Bannlyst
Jag fick hem ett brev från RESTATE idag. Tänkte slänga det rakt av utan att öppna det, men jag öppnade det i alla fall. Jag orkar inte ens läsa det, men min flickvän läste det. Hon har fullt förtroende från mig, sas. Jag sa att hon fick bestämma om jag ens skulle bry mig om att läsa det. Det var skönt att höra att hon rev sönder det, och sa att det inte var något att läsa. En till sak ur världen då.

Jag antar att jag måste rösta i någon slags omröstning kring det här, eller kan man strunta i att ens rösta och få hyra i alla fall? Jag lär väl inte bli vräkt om jag bara river sönder alla brev/papper som har med det att göra, eller? Att ens öppna det där brevet är för mycket engagemang från min sida känner jag.

https://i.ibb.co/r5LrVTJ/bostadsra-tt.jpg
Citera
2019-11-14, 07:27
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Jag fick hem ett brev från RESTATE idag. Tänkte slänga det rakt av utan att öppna det, men jag öppnade det i alla fall. Jag orkar inte ens läsa det, men min flickvän läste det. Hon har fullt förtroende från mig, sas. Jag sa att hon fick bestämma om jag ens skulle bry mig om att läsa det. Det var skönt att höra att hon rev sönder det, och sa att det inte var något att läsa. En till sak ur världen då.

Jag antar att jag måste rösta i någon slags omröstning kring det här, eller kan man strunta i att ens rösta och få hyra i alla fall? Jag lär väl inte bli vräkt om jag bara river sönder alla brev/papper som har med det att göra, eller? Att ens öppna det där brevet är för mycket engagemang från min sida känner jag.

https://i.ibb.co/r5LrVTJ/bostadsra-tt.jpg

Lite mer engagerad bör du nog vara. Du kommer bli kallad till ett möte där em omröstning kommer att ske. Kommer krävas kvalificerad majoritet men risk finns att många ser chansen till snabba pengar och kommer att rösta för att ni köper fastigheten. Är du emot ombildning bör du engagera dig innan mötet och skapa stöd för den linjen. På ett beslutande möte kan det vara försent. Just nu finns det engagerade grannar som driver linjen för ombildning och de kommer självklart tala för sin ståndpunkt. Tänk på att man kan rösta för ombildning utan att köpa. Hur många lägenheter finns det i fastigheten?

// CC
Citera
2019-11-14, 08:25
Medlem
NewsFlashss avatar
Är det brukligt att registrera bostadsrättsförening hos Boverket och anlita konsult (Projektledarhuset?) för besiktning mm innan det att omröstning gällande ombildning har genomförts?
Citera
2019-11-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Är det brukligt att registrera bostadsrättsförening hos Boverket och anlita konsult (Projektledarhuset?) för besiktning mm innan det att omröstning gällande ombildning har genomförts?

Utan registrerad Brf kan man inte hävda förköpsrätt så det finns en poäng att göra det tidigt. Besiktningen är väl för att ge underlag till omröstningen. Konsulten har ju hjälpt till att ordna dessa grejor.

Jag har lite svårt att förstå TS, han visar dels en passivt agressiv hållning, orkar inte läsa brev, har ett otroligt aktivt livså han kan inte gå på några möten men har samtidigt tid och intresse att driva den här tråden.

Vill TS stoppa ombildningen får hsn ju leta upp likasinnade grannar, se till att alla möter upp på omröstningen och om där finns tillfälle, begära ordet och plädera för sin sak.
Citera
2019-11-14, 09:04
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Utan registrerad Brf kan man inte hävda förköpsrätt så det finns en poäng att göra det tidigt. Besiktningen är väl för att ge underlag till omröstningen. Konsulten har ju hjälpt till att ordna dessa grejor.

Jag har lite svårt att förstå TS, han visar dels en passivt agressiv hållning, orkar inte läsa brev, har ett otroligt aktivt livså han kan inte gå på några möten men har samtidigt tid och intresse att driva den här tråden.

Vill TS stoppa ombildningen får hsn ju leta upp likasinnade grannar, se till att alla möter upp på omröstningen och om där finns tillfälle, begära ordet och plädera för sin sak.

Vem/vilka står för de kostnader som är förknippade med ovanstående och vad händer om hyresgästerna röstar nej?
Citera
2019-11-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Vem/vilka står för de kostnader som är förknippade med ovanstående och vad händer om hyresgästerna röstar nej?

Inte en aning. Gissningsvis de som initierat.
Citera
2019-11-14, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Lite mer engagerad bör du nog vara. Du kommer bli kallad till ett möte där em omröstning kommer att ske. Kommer krävas kvalificerad majoritet men risk finns att många ser chansen till snabba pengar och kommer att rösta för att ni köper fastigheten. Är du emot ombildning bör du engagera dig innan mötet och skapa stöd för den linjen. På ett beslutande möte kan det vara försent. Just nu finns det engagerade grannar som driver linjen för ombildning och de kommer självklart tala för sin ståndpunkt. Tänk på att man kan rösta för ombildning utan att köpa. Hur många lägenheter finns det i fastigheten?

// CC

Jag har försökt skapa stöd för att det inte ska ombildas. Jag satt upp lappar i dom fyra trappuppgångarna det handlar om. Det gällde att det tydligen var klart med ombildning för 10 år sen, men i slutändan drog banken sig ur det hela och vill inte låna ut pengar eftersom dom ansåg att huset var för risigt (och det är ju ännu risigare nu). Jobbigt sånt här med brf, enagerade granner, ståndpunkter osv.

Det finns sex lägenheter i fastigheten. Alla ser likadana ut. I en av dom är det 15 grader på vintern. Ombildningen handlar om två hus.

Jag kommer inte köpa oavsett vad som händer. Alternativen är ju:
1) Köpa och sälja direkt. Flytta ifrån ett ställe jag trivs väldigt bra på, även med lägenheten (fast den är rätt rejält risig) och tjäna någon medioker summa med "pengar"
2) Köpa lägenhet i mkt risigt hus: brf-kaoz, renoverings-kaoz, jaga-polska-fuskbyggarhantverkare-kaoz, stambytes-kaoz, brf-möten (skulle aldrig någonsin sätta min fot på ett sånt), grannar-som-gör-allt-för-att-värdet-på-lägenheten-inte-ska-gå-ner-kaoz

Som jag skrivit tidigare håller jag på med diverse olika projekt. Ett av dom är ett spel (som pågått i 14 år nu) som jag kanske kan tjäna rätt stora pengar på, om vi får ihop det som jag tänkt. Kanske mer än vad hela huset kommer vara värt? Varför skulle jag engagera mig i Punkt 2)? Eller ens 1)? Det är bättre att lägga min tid och energi på det här spelet, eller någon annat stimulerande projekt känner jag.
Citera
2019-11-14, 10:43
Bannlyst
Citat:

"orkar" är nog fel ord. Jag är så pass mycket mot ombildning att om det inte är något som angår mig som bara vill fortsätta hyra lägenheten så är det för mycket engagemang från min sida att ens öppna brevet.

Jag har inte ett otroligt aktivt liv direkt. Det första mötet kunde jag inte gå på för att det råkade dyka upp något samma dag. Några andra möten kommer jag inte gå på eftersom det står helt klart att jag inte vill köpa.

Jag orkar driva tråden eftersom jag har ett väldigt stort intresse för bostadssituationen i Stockholm öht. För den är ju rätt trasig och sjuk. Det vet vi ju alla.
Citera
2019-11-14, 12:51
Medlem
tror TS är ett troll
klart som fan man ska gå på ett sånt möte vare sig man vill ha ombildning eller ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in