2019-11-13, 12:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om att du håller dig till IPCC snarare än politiker som Gore, vad han nu skall ha sagt.
Varför gäller detta bara katastrofer som skulle ha skett men i vanlig ordning inte gjort det? Varför inte inta samma förhållningssätt till uttalanden om kommande katastrofer från klimathotare som avviker från IPCC mer modesta hållning, ex Greta? Nä, där underblåser ni domedagsprofetiorna så länge det går, ända tills de blir lika passé som Al Gores isfria Arktis.
Senast redigerad av Brain Damage 2019-11-13 kl. 12:32.
Citera
2019-11-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om att du håller dig till IPCC snarare än politiker som Gore, vad han nu skall ha sagt.
Det är inte mitt fel att du inte vet vad han sagt och i vems sällskap. Men du kan väl google. Jag kanske tangerar din uppmaning.
Citera
2019-11-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Varför gäller detta bara katastrofer som skulle ha skett men i vanlig ordning inte gjort det? Varför inte inta samma förhållningssätt till uttalanden om kommande katastrofer från klimathotare som avviker från IPCC mer modesta hållning, ex Greta? Nä, där underblåser ni domedagsprofetiorna så länge det går, ända tills de blir lika passé som Al Gores isfria Arktis.

Det undrar jag med. Får vi ett adekvat svar tro?
Citera
2019-11-13, 12:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Givetvis inte bara men det var frågan. Et exempel på alarmisterna oförmåga att erkänna fel. Du svarar alltså på ett inlägg men läser inte vad det står? Har hästarna sprungit ut i hagen permanent?
Återigen, vad som KOMMER eller INTE är inte frågan. Vi har nu ett faktiskt exempel som för 20-30 år sedan garanterat skulle försvinna under havsytan. Detta visste klimatalarmisterna helt förbehållingslöst. Och sedermera den största alarmister av alla Al Gore och visste med visshet(skrev evakueringsavtal med Australien) om så skulle ske.. Men det hände inte. Och verkligheten visar tvärt om. DET är frågan inte ditt övriga dravel.
Det var alltså inte havsnivåhöjningen och Maldiverna du var intresserad av, utan vad Al Gore har sagt och klimatalarmisternas "oförmåga att erkänna fel"? Du vill alltså slänga skit här istället för att diskutera fakta?

Det är inte många här som är intresserad av det. Vi skulle ju kunna diskutera klimatförnekarnas fel också. Tänk om vi skulle dra upp hur ni har förnekat växthuseffekten, uppvärmningen, grundläggande fysik och kallat oss för sekt, kyrka mm? Ingen av er har erkänt era fel här, vad jag vet.

Så skärp dig nu och håll dig till klimatförändringarna! Vad är din syn på det jag skrev om havsnivåhöjningen?
Citera
2019-11-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det var alltså inte havsnivåhöjningen och Maldiverna du var intresserad av, utan vad Al Gore har sagt och klimatalarmisternas "oförmåga att erkänna fel"? Du vill alltså slänga skit här istället för att diskutera fakta?

Det är inte många här som är intresserad av det. Vi skulle ju kunna diskutera klimatförnekarnas fel också. Tänk om vi skulle dra upp hur ni har förnekat växthuseffekten, uppvärmningen, grundläggande fysik och kallat oss för sekt, kyrka mm? Ingen av er har erkänt era fel här, vad jag vet.

Så skärp dig nu och håll dig till klimatförändringarna!

Du gillar att bygga halmgubbar ser jag. Det räcker att du läser frågan och svara på den. Du behöver inte tolka den. Klimatförändringarna skulle obönhörligt sänka Maldiverna för så där i 10-30 års intervallet. Tiden har gått och öarna är kvar. Och har växt. DET är frågan. Återigen då, har du något svar eller skall du fortsätta svamla?
Citera
2019-11-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det råder stora osäkerheter kring utvecklingen av molnbildning. När solen är nere och på vintern har de en värmande effekt, eftersom de effektivt hindrar ir från att lämna jorden och bidrar således till växthuseffekten. När solen är uppe/på sommardagar bidrar de till ett högre albedo och kyler såldes klimatet på jorden. Mer moln innebär inte per automatik en avkylning. Detta är en faktor som bidrar till osäkerheter i klimatmodellerna till hög grad.

Den kosmiska strålningens bidrag till molnbildning är försumbar.

Vad tyder på att kosmiska strålningens bidrag är försumbar?

Jag läste Svensmarks "FORCE MAJEURE The Sun’s Role in Climate Change" som jag tycker visar tydliga samband mellan solaktivitet och global temperatur.

Första stycket av slutsatsen:
8 Conclusion
Over the last 20 years, much progress has been made in understanding the role of the Sun
in the Earth’s climate. In particular, the frequent changes between states of low and high
solar activity over the last 10,000 years are clearly seen in empirical climate records. Of these
climate changes, the best known are the Medieval Warm Period (950–1250 AD) and the Little
Ice Age (1300–1850 AD), which are associated with a high and low state of solar activity,
respectively. The temperature change between the two periods is of the order of 1.0–1.5 K.
This shows that solar activity has had a large impact on climate. The above statement is
in direct contrast to the IPCC, which estimates the solar forcing over the 20th century as
only 0.05 W/m2, which is too small to have a climatic effect. One is therefore left with the
conundrum of not having an explanation for the difference in climate between the Medieval
Warm Period and Little Ice Age. But this result is obtained by restricting solar activity to only
minute changes in total solar irradiance.

https://www.thegwpf.org/content/uploads/2019/03/SvensmarkSolar2019-1.pdf
https://www.thegwpf.org/new-paper-solar-impact-on-climate-greater-than-thought/

Jag såg också filmen The Cloud Mystery 2008:
https://www.youtube.com/watch?v=yZ7IEUBUe4s

Även om man kanske inte kan förklara hela mekanismen i detalj, så verkar Svensmark ha kommit en bra bit på väg, och det är svårt att bortse från den starka korrelationen han har hittat, tycker jag.
Citera
2019-11-13, 13:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du gillar att bygga halmgubbar ser jag. Det räcker att du läser frågan och svara på den. Du behöver inte tolka den. Klimatförändringarna skulle obönhörligt sänka Maldiverna för så där i 10-30 års intervallet. Tiden har gått och öarna är kvar. Och har växt. DET är frågan. Återigen då, har du något svar eller skall du fortsätta svamla?
Maldiverna är utsatt för klimatförändringarna på flera sätt:

Disaster Risk Reduction in Republic of Maldives, Status Report (July 2019)

As a low-lying archipelago, with an average elevation of 1.5 meters over the sea-level, the country has also been identified as one of the most vulnerable to threats posed by climate change. Lack of disaster resilience and environmental sustainability is also perceived as threats to development. While the country has rarely experienced major disasters, with the exception of the Indian Ocean Tsunami in 2004, small-scale and recurrent hazards such as increased rainfall, cyclonic winds, storm surges, saltwater intrusion, and coastal floods have been causing damages and losses in the recent years.

Realizing these climate-related challenges, Maldives has proactively taken action to strengthen coping and adaptive capacity and has become active on the international platforms as an advocate of mitigating the impacts of climate change.

https://reliefweb.int/report/maldives/disaster-risk-reduction-republic-maldives-status-report-july-2019
Citera
2019-11-13, 13:34
Medlem
Citat:
Maldiverna är utsatt för klimatförändringarna på flera sätt:

Disaster Risk Reduction in Republic of Maldives, Status Report (July 2019)

As a low-lying archipelago, with an average elevation of 1.5 meters over the sea-level, the country has also been identified as one of the most vulnerable to threats posed by climate change. Lack of disaster resilience and environmental sustainability is also perceived as threats to development. While the country has rarely experienced major disasters, with the exception of the Indian Ocean Tsunami in 2004, small-scale and recurrent hazards such as increased rainfall, cyclonic winds, storm surges, saltwater intrusion, and coastal floods have been causing damages and losses in the recent years.

Realizing these climate-related challenges, Maldives has proactively taken action to strengthen coping and adaptive capacity and has become active on the international platforms as an advocate of mitigating the impacts of climate change.

https://reliefweb.int/report/maldives/disaster-risk-reduction-republic-maldives-status-report-july-2019

Dvs samma skrik på vargen sedan 1970 talet. Och ingenting har hänt. Är det då trovärdigt och lämpligt att köra med hela alarmteorin ända sedan 1970 talet och varje år sedan dess? Precis som man gör i övrigt klimathysteri?
Citera
2019-11-13, 14:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Dvs samma skrik på vargen sedan 1970 talet. Och ingenting har hänt. Är det då trovärdigt och lämpligt att köra med hela alarmteorin ända sedan 1970 talet och varje år sedan dess? Precis som man gör i övrigt klimathysteri?
Skall jag översätta den här meningen åt dig?

small-scale and recurrent hazards such as increased rainfall, cyclonic winds, storm surges, saltwater intrusion, and coastal floods have been causing damages and losses in the recent years.

Tydligen har det hänt en hel del. Som du inte vill erkänna.
Citera
2019-11-13, 14:34
Medlem
Citat:
Skall jag översätta den här meningen åt dig?

small-scale and recurrent hazards such as increased rainfall, cyclonic winds, storm surges, saltwater intrusion, and coastal floods have been causing damages and losses in the recent years.

Tydligen har det hänt en hel del. Som du inte vill erkänna.

Jo, men DET var inte frågan. Är du fritidspolitiker? Frågan var om Maldiverna har sjunkit eller inte. Bevisligen har de inte det, de är ju där. Och DET var vad klimathysterikerna påstod för 30 år sedan. De skulle försvinna om högst(då) 10 år. Men de finns. Och har vuxit. Nu 30 år senare. Otroligt att du inte klarar av att bevara det som efterfrågas. Snälla, svara ENDAST på min fråga eller skit i att svara. Du roar mig näppeligen.
Citera
2019-11-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Även om man kanske inte kan förklara hela mekanismen i detalj, så verkar Svensmark ha kommit en bra bit på väg, och det är svårt att bortse från den starka korrelationen han har hittat, tycker jag.
Experimentet CLOUD på CERN som tester kosmiska strålningens effekt hade senast jag tittat kommit fram till att effekten på aerosolbildning var verklig men för liten för att ha praktisk betydelse.

Vad som däremot verkar finnas är ett samband mellan solens UV-strålning som också varierar med dess aktivitet och jetströmmarnas position. Det påverkar inte jordens medeltemperatur men flyttar på vädersystem vilket gör att lokala proxies kan se en signal.

Sen finns otaliga olika proxies att välja på. Åtskilliga varianter på hur man kan mäta solaktivitet. Man kan filtrera, slänga in fördröjningar osv. Den som vill kan hitta korrelationer, det har man gjort sedan 1800-talet.
Citera
2019-11-13, 14:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jo, men DET var inte frågan. Är du fritidspolitiker? Frågan var om Maldiverna har sjunkit eller inte. Bevisligen har de inte det, de är ju där. Och DET var vad klimathysterikerna påstod för 30 år sedan. De skulle försvinna om högst(då) 10 år. Men de finns. Och har vuxit. Nu 30 år senare. Otroligt att du inte klarar av att bevara det som efterfrågas. Snälla, svara ENDAST på min fråga eller skit i att svara. Du roar mig näppeligen.
Det gäller att hålla fast vid formuleringar, så det blir något att anklaga någon för. Så vitt jag vet har ingen påstått att Maldiverna skulle sjunka.

För Maldivernas del är det illa nog, det som har hänt, och som du ser är de väl medvetna om läget och hotet. Detta visar ju att vetenskapen och IPCC har haft rätt om stigande havsnivåer och mer extrema väder. DET är det väsentliga här. Sedan kan ju ni klimatförnekare förneka både vetenskap och verklighet hur mycket ni vill, du verkar vara en av dessa urblåsta individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in