2010-09-22, 19:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Förare såg jag en matskribent som hette.
Japp. Jag hade en barnläkare som hette Förare när jag var liten. Släkten kom från Haparanda och Seskarön. Förare var benämningen på den underofficer som biträdde fänriken fram till 1833, då den fick den franska benämningen sergeant i stället. Eftersom släktnamnet är belagt sedan slutet på 1700-talet, går det förmodligen tillbaka på den militära gradbenämningen.
Citera
2010-09-22, 19:43
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Jag hade en barnläkare som hette Förare när jag var liten. Släkten kom från Haparanda och Seskarön. Förare var benämningen på den underofficer som biträdde fänriken fram till 1833, då den fick den franska benämningen sergeant i stället. Eftersom släktnamnet är belagt sedan slutet på 1700-talet, går det förmodligen tillbaka på den militära gradbenämningen.

Du menar antagligen tätorten Seskarö (Seittenkaari), utan "n".
Citera
2010-09-22, 19:51
Medlem
Fickludds avatar
Jag hade tidigare en kollega som hette Slöjdare. Enligt SCB finns det tio personer i Sverige med Slöjdare som efternamn.

Tyvärr vet jag inget om namnets bakgrund men nog låter det som ett yrkesnamn.
Citera
2010-09-22, 19:59
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Flygare är ett intressant exempel. Som man skulle kunna tänka sig av antalet bärare av namnet, har det tillkommit långt innan något pilot- eller flygaryrke uppkom. Det finns flera olika släkter Flygare, men den äldsta - den som teaterskolegrundaren Calle Flygare tillhörde och romanförfattarinnan Emelie Flygare-Carlen gifte in sig i - hette Flygare redan på 1600-talet, alltså långt före inte bara flygmaskinerna, utan också före alla luftseglatser med montgolfierer och charlierer.

Vad som avsågs med beteckningen Flygare på 1600-talet vid namnets tillkomst vet jag inte, men den förste med namnet var officer, så det kan ha någon militär betydelse.

Men Flygare är hur som helst alltså inget yrkesnamn.

Jaha! Intressant.. De kanske associerade till fåglar? Det finns 11 stycken som har "Fågel" som förnamn.

Sen finns det 21 stycken som har efternamnet "Pilot".

Edit:

Det finns 1 stycken med efternamnet "Flyger" och 5 stycken med förnamnet "Flyger".

-> "Fågel Flyger"

http://www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx?id=259432
Senast redigerad av Gott 2010-09-22 kl. 20:07.
Citera
2010-09-22, 20:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Du menar antagligen tätorten Seskarö (Seittenkaari), utan "n".
Det tror jag inte att jag gör. Tätorten är väsentligen en sen 1800-talsuppfinning, från när sågverket anlades, men ön har troligtvis varit bebodd sedan medeltiden. Det är mycket osannolikt att folk som bodde i på runt år 1800 bodde just i vad som sedermera skulle bli tätorten Seskarö.

Visserligen kallas också ön oftast för Seskarö, men det faktum att jag har bott däruppe och likafullt spontant skrev bestämd form visar i sig att bruket vacklar när det gäller önamnet.
Citera
2010-09-23, 00:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Det finns 1 stycken med efternamnet "Flyger" och 5 stycken med förnamnet "Flyger".

-> "Fågel Flyger"
Det påstods i min barndom att det hade funnits en Advokatbyrån Piper & Springer i en svensk landsortsstad en gång i världen.
Citera
2010-09-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Bara nyfiken på vad som ingår i Svinhufvuds arbetsuppgifter
Svinhufvud är ett adelsnamn
Citera
2010-09-28, 02:38
Medlem
Isidors avatar
Färjare, sex stycken i Sverige.
Citera
2010-09-28, 08:35
Medlem
OKPOSOs avatar
Postman, 3st.
Citera
2010-10-14, 22:57
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Det finns fler yrkesrelaterade gårdsnamn än Skräddars. Snickars kommer jag på på rak arm. Men observera att dessa inte är rena yrkesefternamn, utan gårdsnamn som i sen tid transformerats till efternamn. Det traditionella, och i mina ögon enda riktiga, är att heta Snickars Mats Andersson, inte att heta Mats Snickars.

Tror att de flesta (kanske alla?) namn av denna typ kan härledas till svenskspråkiga Österbotten, där de är mycket vanliga: Snickars, Smeds osv.

Se mer t.ex. här http://herkules.oulu.fi/isbn9514278003/isbn9514278003.pdf

"Men det finns i Finland personer som heter Fiskars, Gästgivars, Klockars, Skeppars,
Smeds, Snickars osv. Namnen är likväl inte primära personnamn, utan hemmansnamn
som i andra hand fått släktnamnsfunktion. Den smed som gav upphov till ett gårdsnamn
Smeds levde kanske på 1500- eller 1600-talet. Men det var först mot slutet av 1700-talet
som präster och häradsskrivare i officiella källor i större utsträckning började identifiera
personer efter gården. (Jfr Blomqvist 1988.) Att Smeds ursprungligen var ett gårdsnamn
visar s:et på slutet. Ibland föll s:et bort i skrift. Sådana är t.ex. Båtmästar, Glasmästar,
Murmästar, Skinnar, Skräddar, Skytte, Svarvar som också är eller varit i bruk som
släktnamn.
Beläggen är från Österbotten, där hemmansnamn i regel övergick till släktnamn, inte
endast de nyss nämnda utan många, många fler."
Citera
2010-10-15, 00:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Tror att de flesta (kanske alla?) namn av denna typ kan härledas till svenskspråkiga Österbotten, där de är mycket vanliga: Snickars, Smeds osv.
De förkommer alltså också som gårdsnamn i Dalarna, även om det vanligaste där är personnamnshärledda gårdsnamn, antingen transparenta som Anderslars (Anders Larssons gård) eller Olhans (Olof Hanssons gård), eller med omvandlade som Knis, som är en sammandragning av Jerknils (alltså Erik Nilssons gård). Men åtminstone Skräddars och Snickars förekommer alltså som gårdsnamn också i Dalarna.
Citera
2019-11-14, 06:01
Medlem
Fris avatar
Vad finns det för svenska familjenamn som kommer av yrket smed? Som engelskans Smith, tyskans Schmidt och italienskans Ferrari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in