2019-11-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej,nej, jag menade inte att han ska erkänna för att slippa rättegång,rättegång blir det vare sej han vill eller inte,det jag menar är att om han slog ihjäl LW med en sten som fanns på plats så kan det aldrig bli ett mord utan då blir rubriceringen dråp/ grov misshandel och personligen så blir jag hellre åtalad för dråp/grov misshandel än mord,och eftersom SD verkar vara ostraffad i sitt liv och lever under rätt så ordnade förhållande så tror jag att det hamnar mellan 11-14 år,men den som lever får se

Om det va LWs skrik som dalaan hörde så kommer troligen TR att resonera ungefär
så här.
Då förloppet har varit utdraget så har GM haft gott om tid på sig att
besinna sig, då så icke har skett samt att GM visat en total likgiltighet
för offrets utsatta situation så kan ingen annan rubricering än mord komma ifråga.
Påföljd 16-livstid, troligen det högre.
Min gissning.

Om jag minns rätt är maxstraff för dråp 10år.
Citera
2019-11-13, 19:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Det är väl ingen av er förgrämda tanter som tror LW var en passiv mottagare av slag? Aldrig i livet. Tror hon bet ifrån sig ordentligt. Gallskriken kan mycket har kommit ur två kvinnliga strupar.

Fan så det grämer mig att SD och inte HD kroppvisiterades initialt. Har en starkt misstanke om att HD var rejält åtgången efter bataljen med Lena. Hon satt väl hemma (medan SD luslästes)och kurade omplåstrad med Voltaren och brunkräm över blåklockor och blämmor fram till Usa resan.
Insisterar på att UWs hårda knuff ner i tunneln varit förödande för utredningen. Den mannens "hang up" på sin mångåriga rival SD var katastrofal.

Om HD som GK är jag t o m ense med fröken helsvensk. Hör och häpna.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-13 kl. 20:17.
Citera
2019-11-13, 19:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej,nej, jag menade inte att han ska erkänna för att slippa rättegång,rättegång blir det vare sej han vill eller inte,det jag menar är att om han slog ihjäl LW med en sten som fanns på plats så kan det aldrig bli ett mord utan då blir rubriceringen dråp/ grov misshandel och personligen så blir jag hellre åtalad för dråp/grov misshandel än mord,och eftersom SD verkar vara ostraffad i sitt liv och lever under rätt så ordnade förhållande så tror jag att det hamnar mellan 11-14 år,men den som lever får se

No offence, men jag rekommenderar att du sätter dig in lite i brottsbalken. För det du skriver stämmer inte med hur den svenska brottsbalken är utformad nämligen.
Citera
2019-11-13, 19:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
No offence, men jag rekommenderar att du sätter dig in lite i brottsbalken. För det du skriver stämmer inte med hur den svenska brottsbalken är utformad nämligen.
Håller med dig Netherworld.
Citera
2019-11-13, 20:08
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Nej jag vet inte alls om en kniv var mordvapnet,jag utgår bara från att det var en kniv inblandad eftersom en kniv finns i varje hem och är lätt att bära med sej till ett möte. ett vapen däremot är ganska svårt att skaffa fram ( jag får för mej att SD och HD saknar dom kontakterna som krävs för att köpa ett vapen ) och sen tycker jag att något vittne borde ha reagerat om ett vapen skulle ha avlossats,att han skulle ha hittat ett tillhygge på plats låter för mej osannolikt,nej jag personligen tror att detta mord var planerat

Jaha
Å vad får dig tro det var planerat då? Finns det något som leder i den riktningen? Sedan ang mordvapen. Det kan ju varit något vi alla alltid bär med oss och aldrig kan gripas för innehavet
Som
inte ens behöver lämna några spår...

A
Citera
2019-11-13, 20:13
Medlem
GastonLeMans avatar
https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-lena-hotade-att-avsloja-relationen/

Enligt pressen ville Lena avslöja relationen!
Citera
2019-11-13, 20:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Lena ville offentliggöra
”Han beskriver deras relation som ansträngd och konfliktfylld där flera högljudda diskussioner med hot och handgemäng förekom eftersom han var gift och kvinnan ville offentliggöra deras relation för den dåvarande hustrun vilket han dock motsatte sig.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-lena-hotade-att-avsloja-relationen/

Frågan är varför hon ville prata med HD?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-13 kl. 20:25.
Citera
2019-11-13, 20:23
Medlem
Browndawgs avatar
”Han beskriver deras relation som ansträngd och konfliktfylld där flera högljudda diskussioner med hot och handgemäng förekom eftersom han var gift och kvinnan ville offentliggöra deras relation för den dåvarande hustrun vilket han dock motsatte sig.”

Uppgifterna kommer från ett läkarintyg som domstolen begärt för att utreda mannens mentala hälsa. Slutsatsen är att mannen varken lider eller har lidit av någon allvarlig psykisk störning.

Undra om detta är ett äldre läkarintyg eller är det från den nyligen gjorda rättspsykiatriska undersökningen? Om det är ett äldre intyg tänker jag mig kanske att man startade den rättspsykiatriska undersökningen nu för att kunna begära ut äldre intyg från läkare/psykiatriker. Smart isåfall, blev ju jackpot.
Citera
2019-11-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Uppgifterna kommer från ett läkarintyg som domstolen begärt för att utreda mannens mentala hälsa. Slutsatsen är att mannen varken lider eller har lidit av någon allvarlig psykisk störning.

Undra om detta är ett äldre läkarintyg eller är det från den nyligen gjorda rättspsykiatriska undersökningen? Om det är ett äldre intyg tänker jag mig kanske att man startade den rättspsykiatriska undersökningen nu för att kunna begära ut äldre intyg från läkare/psykiatriker. Smart isåfall, blev ju jackpot.

Nja, han förnekar brott, alltså har man inte gjort någon RPU.
Man har gjort en §7, den lilla psykundersökningen.
Citera
2019-11-13, 20:31
Medlem
Vid en så kallad primär-okulär besiktning kunde man, vilket skall förstås, i tidigt skede konstatera att ett tillhygge hade varit brukandes av Gärningspersonen under den då aktuella misshandeln, huvudskador tillika ansikts-skador på offrets kropp [ LW ] uppvisade sådan typ av skador som sker vid brukandet av tillhygge. Troligen ett baseboll-trä = ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-13, 20:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Varför tror/gissar du det? Och vet du egentligen vad de syftar på? Nu är artikeln låst men jag kan inte minnas att jag läst någon förklaring.
Att artikeln blir mer och mer aktuell för var dag som går är väl rätt uppenbart, och inte är den väl särskilt svår att förstå heller. Sven-Erik Alhem uttalade sig alltså i maj i år, och menade att man måste fundera på om det är rimligt att ha någon misstänkt så här länge (ett år) utan att komma fram till något beslut. Ju längre man är misstänkt desto svårare är det ju sedan att bli rentvådd om det skulle visa sig att åklagaren är snett ute. Nu har det gått ytterligare ett halvår, och åklagaren och rådmannen håller fortfarande SD som misstänkt. Och även om ingen här verkar veta på vilka grunder han egentligen är misstänkt så är det ju tydligt att flera ändå på något sätt tycks bli mer och mer övertygade om att han är gärningsmannen. Det handlar väl helt enkelt om att man har rätt till en rättegång inom rimlig tid. Jag citerade lite ur artikeln i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sedan är det i samma artikel också en intervju med kriminologen Jerzy Sarnecki, som verkar vara rätt skeptisk till om det finns tillräcklig kompetens i Örebro för att bedriva en mordutredning. Men det är en annan historia.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-13 kl. 21:11.
Citera
2019-11-13, 20:55
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan

Enligt pressen ville Lena avslöja relationen!

Hoppla. Låter som att han sitter och serverar utredarna med ett motiv, kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in