2019-11-13, 05:51
Medlem
Det beror som sagt helt på omständigheterna, sitter du med ett basebollträ i passagerarsätet så kan du dömas för brott mot knivlagen.
Sitter du dock med övrig "brännboll" utrustning så kanske du slipper undan.
Du kan åka dit för brott mot knivlagen om du har en stor skruvmejsel i sidodörren.
Allting som kan användas som vapen = möjligt att åka dit för om det är lätttillgängligt, som sagt beroende på omständigheterna.

Men, allting som är väldigt oåtkomligt = helt OK.
Har du en kniv i bagageluckan som du måste gå ut ur bilen för att hämta så kan du aldrig dömas för det - hur skulle man annars kunna köpa kniv och köra hem den?

Rent generellt så döms inte laglydiga personer även om de har kniv i mittkonsolen, på samma sätt som att snickare inte åker dit för att ha kniven i fickan när de handlar efter jobbet även fast det är olagligt.
Sen att det finns poliser som gör allt de kan för att döma alla för minsta lilla är ju en annan femma..

Har själv en liten kniv i handsfacket samt en större (frilufts) fällkniv i mittkonsolen.
Tvivlar på att jag skulle åka dit för dessa, men risken finns ju såklart.. äter ofta mat i bilen och då är dessa perfekta.. likaså att öppna förpackningar - en risk man får ta helt enkelt.

Har även en mindre yxa samt rep och en speciell domkraft under bagageluckan (bredvid reservdäcket), blev stående 2 timmar efter att ett träd fallit över en landsväg en dag.. alldrig mera - nu är man förberedd.
Tror det är minimal chans att dömas för det dock, det är så pass oåtkomligt.
Citera
2019-11-13, 06:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Och hur fraktar jag hem kniven från varuhuset på ett lagligt sätt? Det hela verkar lite, hm...knivigt.
Situationsberoende, forsla kniv hem från affären är ok, med tanke på hur mycket knivar som forslas runt utan att polisen ingriper så får du nog vara ett riktigt djävla mähä för att åka dit typ vifta med kniven på bussen och skrika allah kvackbar
Citera
2019-11-13, 10:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhiteKnight
https://lawline.se/answers/far-en-ha-en-kniv-liggande-i-bilen

Som utgångspunkt får du inte ha en kniv i bilen. Detta eftersom knivar, andra stick- och skärvapen samt andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa får inte innehas i fordon på allmän plats. Förbudet tar framförallt sikte på knivar som är avsedda att medföras utomhus såsom slidknivar, springknivar och dolkar. Också sport- och arbetsknivar omfattas.

Om man skulle behöva skära av bältet vid en bilolycka tar lagen ingen hänsyn till. Låt folk brinna upp i stället.

Det fetade kan ju inte stämma. Hur många knivar eller andra föremål är avsedda "som vapen vid brott mot liv och hälsa"? Får man inte ha ett däckjärn i bilen då heller? Det finns ju en uppsjö av fall när folk blivit ihjälslagna med sådana, trots att det knappast kan ha varit tillverkarens primära intention.

Jag har en morakniv i handskfacket. Alla som någon gång köpt en mobilladdare på Jula förstår varför.
Citera
2019-11-13, 10:16
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Situationsberoende, forsla kniv hem från affären är ok, med tanke på hur mycket knivar som forslas runt utan att polisen ingriper så får du nog vara ett riktigt djävla mähä för att åka dit typ vifta med kniven på bussen och skrika allah kvackbar
Precis vad som hände en bekant, han hade köpt en dekorativ kniv och var på väg hem med kollektivtrafiken. Lite på fyllan efter ett resturangbesök och troligen något stökig.

OnT: Så länge som kniven finns i ett oskyldigt sammanhang är det ingen fara.
Citera
2019-11-13, 10:49
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det fetade kan ju inte stämma. Hur många knivar eller andra föremål är avsedda "som vapen vid brott mot liv och hälsa"? Får man inte ha ett däckjärn i bilen då heller? Det finns ju en uppsjö av fall när folk blivit ihjälslagna med sådana, trots att det knappast kan ha varit tillverkarens primära intention.

Jag har en morakniv i handskfacket. Alla som någon gång köpt en mobilladdare på Jula förstår varför.

Flytta den till bagaget och det fetade stämmer mycket väl.

Inne i bilen rekommenderar jag inget annat än speciell säkerhetskniv för att skära av bilbälten.
Att hängandes i bilbältet och skära av detsamma med vanlig kniv är inte bara svårt utan även rentav livsfarligt.
Citera
2019-11-13, 10:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Flytta den till bagaget och det fetade stämmer mycket väl.

Inne i bilen rekommenderar jag inget annat än speciell säkerhetskniv för att skära av bilbälten.
Att hängandes i bilbältet och skära av detsamma med vanlig kniv är inte bara svårt utan även rentav livsfarligt.

Bagageutrymmet är ju tekniskt sett inne i bilen. Jag har aldrig nämnt något om att skära av bältet.

Jag har både glashammare och brandsläckare i kupén, är de också avsedda för att skada eller döda? Patetiskt, snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Citera
2019-11-13, 11:03
Medlem
Knivlagen är - som många redan nämnt - situationsberoende och man gör en bedömning i det enskilda fallet. I kort innebär detta att om du blir tagen med kniv i bilen och kan lämna en rimlig förklaring till varför den är där så riskerar du inte åtal. Med det sagt måste förklaringen vara rimlig ur ett objektivt hänseende, att hävda att den machete man har i handskfacket är till för att öppna förpackningar håller naturligtvis inte.

Viktigt att förstå är att knivlagen inte endast omfattar knivar utan samtliga föremål som bärs i syfte att användas som vapen. Dvs går du runt med ett baseballträ på stan kan du dömmas, är du däremot påväg till träning så kommer du inte dömas då det finns ett befogat syfte med att du bär det.

Enda tillfället där du garanterat kommer dömas är om du bär/förvarar föremål särskilt ägnade att skada. Dvs sådana som inte har någon praktisk användning och är tillverkade i syfte att skada. Exempelvis butterfly-knivar.
Citera
2019-11-13, 18:28
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Men, allting som är väldigt oåtkomligt = helt OK

Fel.
Lagtexten gör ingen skillnad på en oåtkomlig kniv eller en åtkomlig när det gäller bedömningen om det är legitimt ändamål eller inte. Dock kan det legitima ändamålet medföra att du måste förvara kniven oåtkomligt för att det ska bara godtagbart.

Skillnaden är bara att en polis lär "reagera" på en kniv som ligger lättåtkomligt (eftersom detta är personligt, polisen fruktar typ för sin egen säkerhet).

Men en oåtkomlig kniv lär hamna mellan fingrarna om du är i övrigt skötsam.

Men börjar du t.ex. tjaffsa om en fortkörningsböter, så kan polisen välja att kolla igenom bagaget och sedan rapportera kniven trots att du måste öppna två luckor och flytta på en matta för att öht komma åt kniven.

Det som har betydelse är om du just nu är påväg till en fisketur eller jobb som kräver verktyg. Om inte så ska fiskelådan och verktygslådan tas ur. Den ska inte ligga där slentrinamässigt.

Sedan när det gäller transport av kniv, så är det mycket riktigt att man kan åka dit om man köpt en kniv och tar bussen eller spårvagnen hem.
HD har sagt att:
"För färd med allmänna kommunikationsmedel gäller, att om resan är ett naturligt sätt att ta sig till eller från ett sammanhang som innefattar att det är befogat att använda kniv av ett visst slag, så får kniven också medföras under resan. Men knivens särskilda karaktär eller omständigheterna i övrigt kan medföra, att det måste krävas att transporten företas på annat sätt än med allmänna kommunikationsmedel."

Det kan altså betyda att om det är rusningstid i kollektivtrafiken så får man göra bedömningen att det kanske inte är lämpligt att ta med sig sin nyinköpta 50cm långa kökskniv på bussen, utan det kan vara lämpligare att ta den transporten till fots eller med taxi eller liknande.

DÄREMOT, om du har en dåligt förvarad "legitim" kniv, så kan du åka dit på knivlagen ändå. T.ex. om du är påväg ut till fisketuren och har fiskekniven i dörrfacket.

MEN - att förvara kniven "oåtkomligt" är inte någon slags magisk "bypass" för knivlagen, utan kniven måste fortfarande ha ett legitimt behov.
Citera
2019-11-13, 21:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Olaga vapeninnehav kan det inte bli. Då måste det handla om ett vapen som kräver licens t ex en pistol. Brott mot knivlagen(Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål) är snarare det som du kan fällas för.

Torde väl vara illa nog. Menar du att en "vanlig hederlig svensson" som har fiskeväska samt verktygslåda i bilens bagage kan åka fast för brott mot knivlagen, endast för att ha "grejorna i bagageluckan"?

Jag är märkligt nog en "vanlig hederlig svensson". Möjligen en utrotningshotad art. Men är det som du (kanske) påstår, att man är så att säga "kriminell" om man har fiskeväskan och verktygslådan i bilens bagage, och "åker fast"/ blir lagförd på sådant, så borde jag väl tänka till.

Av ren bekvämlighet har jag min verktygslåda samt fiskeväska i bilens bagage, och dessa "innehåller" i varje fall två rostfria moraknivar. Verktygslådan kan (trots vanliga verktyg) kanske ses som "inbrottsverktyg", om staten hårdrar det hela.. Fan vet, finns det någon praxis att vanlig "svensson" åkt så att säga fast för fiskeväska och verktygslåda i bilens bagage?

Fattar helt och fullt att folk inte ska "bära med sig knivar på stan", typ i fickan, men i bilen borde det vara ok? Finns det praxis?
Citera
2019-11-13, 21:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fel.
Lagtexten gör ingen skillnad på en oåtkomlig kniv eller en åtkomlig när det gäller bedömningen om det är legitimt ändamål eller inte. Dock kan det legitima ändamålet medföra att du måste förvara kniven oåtkomligt för att det ska bara godtagbart.

Skillnaden är bara att en polis lär "reagera" på en kniv som ligger lättåtkomligt (eftersom detta är personligt, polisen fruktar typ för sin egen säkerhet).

Men en oåtkomlig kniv lär hamna mellan fingrarna om du är i övrigt skötsam.

Men börjar du t.ex. tjaffsa om en fortkörningsböter, så kan polisen välja att kolla igenom bagaget och sedan rapportera kniven trots att du måste öppna två luckor och flytta på en matta för att öht komma åt kniven.

Det som har betydelse är om du just nu är påväg till en fisketur eller jobb som kräver verktyg. Om inte så ska fiskelådan och verktygslådan tas ur. Den ska inte ligga där slentrinamässigt.

Sedan när det gäller transport av kniv, så är det mycket riktigt att man kan åka dit om man köpt en kniv och tar bussen eller spårvagnen hem.
HD har sagt att:
"För färd med allmänna kommunikationsmedel gäller, att om resan är ett naturligt sätt att ta sig till eller från ett sammanhang som innefattar att det är befogat att använda kniv av ett visst slag, så får kniven också medföras under resan. Men knivens särskilda karaktär eller omständigheterna i övrigt kan medföra, att det måste krävas att transporten företas på annat sätt än med allmänna kommunikationsmedel."

Det kan altså betyda att om det är rusningstid i kollektivtrafiken så får man göra bedömningen att det kanske inte är lämpligt att ta med sig sin nyinköpta 50cm långa kökskniv på bussen, utan det kan vara lämpligare att ta den transporten till fots eller med taxi eller liknande.

DÄREMOT, om du har en dåligt förvarad "legitim" kniv, så kan du åka dit på knivlagen ändå. T.ex. om du är påväg ut till fisketuren och har fiskekniven i dörrfacket.

MEN - att förvara kniven "oåtkomligt" är inte någon slags magisk "bypass" för knivlagen, utan kniven måste fortfarande ha ett legitimt behov.

Tack för responsen!
-Men kan man som vanlig hederlig och skötsam "svensson", dvs. "icke-kriminellt-drägg" åka fast för
att man har fiskeväska i bilens bagage, samt verktygslåda (vanlig verktygslåda med verktyg i och knivar alltså, om ni fattar vad jag menar)

"Icke åtkomligt" ser jag som "icke snabbt åtkomligt", dvs. i bagaget/"bakluckan".
Legitimt behov tycker jag "föreligger", men beror nog mest på min obotliga "lathet"..

Jag börjar möjligtvis bli gammal nu, men trodde att brott mot knivlagar/vapenlagar (kniv är vapen) handlade främst om att man bar omkring på kniven, inte att man har/hade kniven i bagageluckan.

Håller med om "legitimt behov", frågan är om en vanlig svensson kan räknas ha "legitimt behov" att ha diverse knivar (harmlösa) i bagageluckan på grund av obeskrivlig lathet?

-Jag är jäkla lat, har aldrig tänkt på min fiskeväska eller verktygslåda i bilen skulle ens vara "ljusår" gällande brott mot någon lag.. ¨

Därför finner jag frågan mycket intressant.
Citera
2019-11-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tack för responsen!
-Men kan man som vanlig hederlig och skötsam "svensson", dvs. "icke-kriminellt-drägg" åka fast för
att man har fiskeväska i bilens bagage, samt verktygslåda (vanlig verktygslåda med verktyg i och knivar alltså, om ni fattar vad jag menar)

"Icke åtkomligt" ser jag som "icke snabbt åtkomligt", dvs. i bagaget/"bakluckan".
Legitimt behov tycker jag "föreligger", men beror nog mest på min obotliga "lathet"..

Jag börjar möjligtvis bli gammal nu, men trodde att brott mot knivlagar/vapenlagar (kniv är vapen) handlade främst om att man bar omkring på kniven, inte att man har/hade kniven i bagageluckan.

Håller med om "legitimt behov", frågan är om en vanlig svensson kan räknas ha "legitimt behov" att ha diverse knivar (harmlösa) i bagageluckan på grund av obeskrivlig lathet?

-Jag är jäkla lat, har aldrig tänkt på min fiskeväska eller verktygslåda i bilen skulle ens vara "ljusår" gällande brott mot någon lag.. ¨

Lyssna inte på Sebnie. Han är en extrem paragrafryttare med noll kunskap om praxis, förarbeten och propositioners betydelse för en lag.

Det är sant att LAGTEXTEN inte gör någon skillnad på om du förvarar kniven i en verktygslåda i bagaget eller om den ligger i sidofacket i dörren.
Men av förarbete och proposition framgår tydligt att syftet och situationen i sin helhet är avglörande.
Det innebär att praxis(alltså hur domstolar faktiskt dömer) beror väldigt mycket på helhetsbedömningen.

Så som praxis ser ut idag blir du inte dömd för en morakniv i en verktygslåda/fiskelåda tillsammans med övriga verktyg i bagaget på din bil.

HÄR har du en länk till hur högsta domstolen resonerar kring bärande av kniv.

bland annat har du:
Citat:
Samtidigt är det uppenbart att inte allt innehav av kniv på allmän plats kan förbjudas. I många sammanhang är knivar nödvändiga arbetsredskap som måste kunna innehas även på allmänna platser. Knivar måste också kunna medföras till och från olika fritidsaktiviteter där användande av kniv är naturligt och invändningsfritt från allmän synpunkt (prop. 1987/88:98 s. 7). Lagstiftningen innebär därför att sådant innehav av kniv som framstår som rimligt och naturligt i samhället, eller med lagens ord är att anse som befogat, faller utanför knivförbudet (prop. 1989/90:129 s. 12).

och
Citat:
Undantagsreglerna, både den som avser befogade innehav och den som gäller ringa fall, ska tillämpas med förnuft och generositet, så att inte knivförbudet kan uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga friheten. Vägledande för tillämpningen är att knivförbudet är avsett att i första hand träffa ett sådant innehav av knivar som ökar risken för våldshandlingar och inte fall då innehavet framstår som nödvändigt eller harmlöst för ett naturligt betraktelsesätt (prop. 1987/88:98 s. 16 och prop. 1989/90:129 s. 12 och 22).

och
Citat:

Många olika omständigheter kan behöva vägas in vid prövningen av om ett innehav är befogat eller inte. Däribland ingår anledningen till att kniven innehas, vad det är för kniv och hur den förvaras. En samlad bedömning måste göras av dessa och andra omständigheter som kan ha betydelse för avgränsningen av det straffbelagda området. Det innebär att det inte kan uteslutas att det som vid en första anblick förefaller vara ett olagligt innehav av kniv i själva verket kan röra sig om ett knivinnehav som är befogat och därmed tillåtet.

Det fetade där är väldigt intressant för din frågeställning.
Sebnie säger att det inte spelar någon roll hur kniven förvaras.
Högsta domstolen säger att det spelar roll.

Om du väljer att tro på Sebnie eller HD är upp till dig men ett tips är att HD generellt är lite mer kunniga. Framförallt så är det HD som sätter praxis vilket bestämmer hur lägre instanser, åklagare och poliser skall tolka lagen.
Citera
2019-11-13, 22:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tack för responsen!

Till skillnad från Aramir2 hade jag inget speciellt emot Sebnies svar utan det är riktigt det han skriver.

Nej du får inte förvara en kniv i bagageluckan p.g.a. lathet. Är du inte på väg ut på en fisketur bör du därför plocka ur väskan. Sedan krävs det förstås mycket för att du ska åka dit på det.

Dels ska kniven omfattas av lagen, dels ska man kunna bevisa att du inte skulle fiska vid tillfället och dels ska man kunna visa att du inte bara har glömt den. Oaktsamhet är visserligen straffbar men i ringa fall döms inte till ansvar, HD har uttalat:
Citat:
En annan situation är att det rör sig om en oaktsamhet, som visserligen är straffbar men som måste uppfattas som lindrig, såsom att innehavaren hade glömt att en jaktkniv låg nedstoppad i ett sidofack på den väska som han eller hon tidigare hade använt för en jaktresa.

Vid bedömningen av ringa fall samt om uppsåt eller oaktsamhet föreligger kan knivens placering spela stor roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in