2019-11-13, 00:05
Medlem
kraftfoders avatar
Tyvärr kan jag inte hitta nyheten om att en kvinna -(förvisso galen) dömdes för att hon hade en kniv i bilen. Minns jag korrekt, hade hon kniven i "bilens mittkonsoll" som jag tolkar som "handskfack" eller liknande.

Hon dömdes för en hel del annat, så hon var/är väl antagligen rabiat/galen i skallen...

MEN:
Nu till min fråga/frågor:

Jag (helt "vanlig svensk") har både min fiskeväska och min verktygslåda i bilen, normalt sett.
Har haft dessa lådor i mina bilar i minst 30 år.

I fiskeväskan har jag en kniv, och ytterligare en kniv tror jag i verktygslådan. Har aldrig sett dessa "knivar" som vapen etc. Enbart verktyg. Endast "burit" dessa vid fisketurer och liknande. Men ligger och skramlar i mina bilars bagage hela tiden..

Allt är alltså i bilen, inget "jag går ut på stan och hotar folk med"..
Kan man som "vanlig svensk" åka fast för vapenbrott för att man har en fiskeväska/verktygslåda i bilen innehållandes knivar?

Hur ser praxis ut?
Citera
2019-11-13, 00:17
Avslutad
Frågan har ställts i polis till er tjänst tråden. Om jag kommer ihåg rätt så är det en tolkningsfråga. Du med en rostig gammal morakniv i fiskelådan och verktygslådan bör alltså klara dig (att vara ostraffad hjälper nog också).
Citera
2019-11-13, 00:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hur ser praxis ut?
Lite spekulerande blandat med källa etcetera så du får ta det för vad det är.

Rätt luddig men av det lilla jag läst så verkar det till viss del bottna i hur lättillgänglig kniven är, i dörrfacket är den väldigt lättillgänglig så det är big nono, rimligen borde det vara mer ok om kniven ligger mer svårtillgänglig i bagageutrymmet.
https://www.jaktjournalen.se/jagare-domd-for-kniv-i-bilen/

Vilken sorts kniv borde spela roll, en för ändamålet lämplig kniv ex: morakniv i fiskelådan eller verktygslådan borde vara mer ok än en 37cm lång "rambokniv".

Redigerat:
Notera dom 2 fettade meningarna.

Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter.
Exempel på farliga föremål

Butterflyknivar
Sablar
Springknivar
Stiletter
Svärd
Karatepinnar
Kaststjärnor
Knogjärn

Undantag från förbudet

Militär som bär kniv till uniform
Hantverkare som använder kniv i arbetet
Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/knivar-och-andra-farliga-foremal/
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-11-13 kl. 00:20.
Citera
2019-11-13, 00:27
Medlem
tastass avatar
Aj då,

Jag har i flera år haft en liten fällkniv liggande i mittkonsollen. Smidigt att ha om man ska öppna någon trilskande plastförpackning eller liknande. Får kanske tänka om placeringen av denna om det är så att man kan åka dit på det.
Citera
2019-11-13, 00:31
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Aj då,

Jag har i flera år haft en liten fällkniv liggande i mittkonsollen. Smidigt att ha om man ska öppna någon trilskande plastförpackning eller liknande. Får kanske tänka om placeringen av denna om det är så att man kan åka dit på det.
Om det är en liten fällkniv så kan det vara ok.

https://lawline.se/answers/far-jag-bara-fallkniv-pa-allman-plats

Sen är ju risken att polisen söker igenom bilen minimal om man inte brukar röka brajj eller råna närbutiker..
Citera
2019-11-13, 00:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Aj då,

Typ schweizisk armekniv eller springkniv?
Citera
2019-11-13, 01:32
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Typ schweizisk armekniv eller springkniv?

Är inte bekant med begreppet springkniv, men det är en Gerber compact scout med typ sex centimeters bladlängd. Öppnas enkelt med tummen i enhandsgrepp.
Citera
2019-11-13, 01:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr kan jag inte hitta nyheten om att en kvinna -(förvisso galen) dömdes för att hon hade en kniv i bilen. Minns jag korrekt, hade hon kniven i "bilens mittkonsoll" som jag tolkar som "handskfack" eller liknande.

Hon dömdes för en hel del annat, så hon var/är väl antagligen rabiat/galen i skallen...

MEN:
Nu till min fråga/frågor:

Jag (helt "vanlig svensk") har både min fiskeväska och min verktygslåda i bilen, normalt sett.
Har haft dessa lådor i mina bilar i minst 30 år.

I fiskeväskan har jag en kniv, och ytterligare en kniv tror jag i verktygslådan. Har aldrig sett dessa "knivar" som vapen etc. Enbart verktyg. Endast "burit" dessa vid fisketurer och liknande. Men ligger och skramlar i mina bilars bagage hela tiden..

Allt är alltså i bilen, inget "jag går ut på stan och hotar folk med"..
Kan man som "vanlig svensk" åka fast för vapenbrott för att man har en fiskeväska/verktygslåda i bilen innehållandes knivar?

Hur ser praxis ut?
Olaga vapeninnehav kan det inte bli. Då måste det handla om ett vapen som kräver licens t ex en pistol. Brott mot knivlagen(Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål) är snarare det som du kan fällas för.
Citera
2019-11-13, 01:45
Medlem
https://lawline.se/answers/far-en-ha-en-kniv-liggande-i-bilen

Citat:
Som utgångspunkt får du inte ha en kniv i bilen. Detta eftersom knivar, andra stick- och skärvapen samt andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa får inte innehas i fordon på allmän plats. Förbudet tar framförallt sikte på knivar som är avsedda att medföras utomhus såsom slidknivar, springknivar och dolkar. Också sport- och arbetsknivar omfattas.

Om man skulle behöva skära av bältet vid en bilolycka tar lagen ingen hänsyn till. Låt folk brinna upp i stället.
Citera
2019-11-13, 01:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Är inte bekant med begreppet springkniv, men det är en Gerber compact scout med typ sex centimeters bladlängd. Öppnas enkelt med tummen i enhandsgrepp.
Du har garanterat sett springknivar användas av "tuffingar" i filmer, påminner om fällkniv men trycker på en knapp så fälls bladet snabbt ut av en fjäder ofta med ett distinkt klick, därför polisen klassar det som farligt.
Citera
2019-11-13, 01:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhiteKnight
https://lawline.se/answers/far-en-ha-en-kniv-liggande-i-bilen

Om man skulle behöva skära av bältet vid en bilolycka tar lagen ingen hänsyn till. Låt folk brinna upp i stället.
Jodå finns knivar för det ändamålet som är ok att ha med.
http://www.telix.se/files/Sakerhetsknivar_Martor_Ruck.pdf_-_Adobe_Reader.JPG
Citera
2019-11-13, 04:47
Medlem
Spenneths avatar
Och hur fraktar jag hem kniven från varuhuset på ett lagligt sätt? Det hela verkar lite, hm...knivigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in