2019-11-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det åklagaren har sagt är att HD är inblandad i en intervju med pressen som jag såg från i september.
Mord alt skyddande av brottsling har jag hört.
Ja det är det jag har anat från början.Tack för info!
Citera
2019-11-13, 13:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Ja det är det jag har anat från början.Tack för info!
Om jag inte missat något alldeles väsentligt så är HD skäligen misstänkt för mordet inte för skyddande av brottsling.
Citera
2019-11-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om jag inte missat något alldeles väsentligt så är HD skäligen misstänkt för mordet inte för skyddande av brottsling.
Vi får se vad det för brott när det blir åtal.
Jag har hört mord alt skyddande av brottsling.
Skyddande av brottsling är man undangömmer bevis.
Ska dubbelkolla med tingsrätten vad HD är misstänkt för.
Citera
2019-11-13, 14:07
Medlem
Citat:
Undrar vad HD är skäligen misstänkt för?
Varför är hon på fri fot? och SD häktad om hon är skäligen misstänkt för mord?
Citera
2019-11-13, 14:08
Medlem
Citat:
Hmm just det ja.
Citera
2019-11-13, 14:16
Medlem
Honan6s avatar
Vid senaste åtalsförlängning motsatte sig inte SD häktning, men begärde kompletterande undersökningar. Det kanske innebär att den löpande delgivningen (innan slutdelgivningen) har gett honom några smarta idéer om hur han ska kunna slingra sig ur åklagarens grepp?

Eftersom HD är Skäligen misstänkt för inblandning i mordet, borde hon väl också få löpande delgivning även fast hon är på fri fot, eller? När det gäller den tekniska bevisningen kan ju ingen av de misstänkta påverka något, men när det gäller vittnesuppgifter och förhör, kan alltså i princip den misstänkta HD kontakta förhörda ifall hon skulle få för sig att ifrågasätta vad de berättat? Det måste vara en väldigt obehaglig situation för alla som har någon form av relation till de misstänkta.

Det saknas en del skribenter i tråden som tidigare berättat om att de känner de inblandade. Håller de en låg profil för att HD får röra sig fritt? HD måste ju kunna berätta om varför åklagaren anser att hon ska vara fortsatt misstänkt eller vågar ingen fråga henne om detaljer? Vad tänker vännerna om att det kan ha grundlurats totalt av paret som är duktiga på att hålla skenet uppe?

Någon som hört något om vad händer efter JG:s tilltag att i ett annat forum visa att hen klurat ut identiteten på en skribent här och ifrågasatte varför hen skrev i detta forum? Även om det inte var ett hot, så måste det ha varit väldigt obehagligt för skribenten. Har det hänt flera identifieringar utanför denna tråd och som gjort att vissa skribenter inte vågar skriva längre? Det är isf fullt förståeligt.

---------
78 dagar sen SD hämtades in
8 dagar kvar till åtal ska vara väckt eller kommer åklagaren behöva begära ytterligare förlängning och vad har de kommit fram till vad det gäller HD:s inblandning eller inte?

547 dagar sen L*ena mördades.

:::::::::::

Länk till inlägg med sammanfattande info
www.flashback.org/sp69225469
Citera
2019-11-13, 14:34
Medlem
Nu fick svar från tingsrätten, ett svar som åklagaren skickat till tingsrätten igår.
Svar på föreläggande i mål B2705-18
I väntan på bla slutlig redovisning från NFC pågår förundersökningen alltjämt mot HD.
Besked om när beslut avseende misstankarna kan komma kan i dagsläget inte lämnas.
Åsa Hiding
Citera
2019-11-13, 14:53
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Nu fick svar från tingsrätten, ett svar som åklagaren skickat till tingsrätten igår.
I väntan på bla slutlig redovisning från NFC pågår förundersökningen alltjämt mot HD.
Besked om när beslut avseende misstankarna kan komma kan i dagsläget inte lämnas.
Åsa Hiding

Med detta uttalande av Åsa Hiding så kan jag inte se att det pekar på någonting annat än skyddande av brottsling
Citera
2019-11-13, 15:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Åsa Hiding

Jättestort tack för att du kollade upp detta!

Slutlig redovisning.
Då låter det som att det är på gång, inom räckhåll?

Det måste betyda att misstankarna ligger kvar vad gäller mord eller?
Kan något provsvar/analyser även vara aktuella för att fastställa skyddande av brottsling?
Kanske?
Citera
2019-11-13, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Med detta uttalande av Åsa Hiding så kan jag inte se att det pekar på någonting annat än skyddande av brottsling

Hm, jag tänkte nästan tvärtom.
Jag tänker att NFC är analyssvar från prov som ska avgöra om hon varit delaktig i mordet eller inte.
Jag försöker fundera på hur man kan utesluta det och hur man kan avgöra om hon skulle vara skyldig till skyddande av brottsling.

Hur tänker du?
Citera
2019-11-13, 15:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det är en ganska gammal artikel i dessa sammanhang som du länkar till. Du har inga fräschare åsikter?
Kollade i några artiklar nu efter någonting om delgivning av material ur FU, men hittade ingenting. Och det där om att slutdelgivning skulle ha påbörjats (dvs. åtal på gång) kan ha varit en sk. 'Remarkare'.

Sedan angående artikeln jag länkade till så blir den väl bara mer och mer aktuell för var dag som går.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-13 kl. 16:11.
Citera
2019-11-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jättestort tack för att du kollade upp detta!

Slutlig redovisning.
Då låter det som att det är på gång, inom räckhåll?

Det måste betyda att misstankarna ligger kvar vad gäller mord eller?
Kan något provsvar/analyser även vara aktuella för att fastställa skyddande av brottsling?

Kanske?

Misstankarna på HD ligger kvar, ja. Det är inte troligt att hon har varit omedveten om precis allt. Tror att hon har ett mycket stort ansvar i mordet.

De alltför långa häktnings- och omhäktningstiderna torde först och främst bero på att det tar orimligt lång tid hos NFC.

De borde anställa mer folk.

OTDet tar orimligt lång tid hos de flesta institutioner i samhället och allt är så himla trögt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in