2019-11-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nästa år, har du information om det?
Exakt, annars hade jag inte skrivit om det här.
Citera
2019-11-13, 10:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vad mycket tjafs det är i denna tråd. Låt LWs barn vara och sluta tjafsa om det snälla ni.
Nu har slutdelgivning påbörjats i detta mordärende, det är mycket material som ska delges den misstänkte och huvudförhandling blir någon gång i nästa år.
Det låter bra.
Vi har nog alla sett fram emot det.
Vet du något om hur det blir med HD?
Är hon fortfarande skäligen misstänkt?
Citera
2019-11-13, 10:30
Medlem
Citat:
Nu har slutdelgivning påbörjats i detta mordärende, det är mycket material som ska delges den misstänkte och huvudförhandling blir någon gång i nästa år.

Men om slutdelgivningen är igång så borde väl inte åtalet vara så långt borta, borde det inte då bli förhandling i år?
Citera
2019-11-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om slutdelgivningen är igång så borde väl inte åtalet vara så långt borta, borde det inte då bli förhandling i år?
I år blir det inte det är bara några veckor kvar till jul och det är mycket material som ska delges sedan kanske den misstänkte bwgär komplettering också via sin advokat.
Citera
2019-11-13, 10:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
[/spoiler]

Hur vet du att det handlar om ett utdraget förlopp?

Det har jag ingen aning om, men "daalans" har berättat att de hörde dödsfruktande skrik ca 5 minuter. Det betyder att mördaren var fullt motiverad att ta kål på henne. En människa kan mördas på några sekunder, men för den här mördaren tog det längre tid. Om det beror på att L*ena gjorde större motstånd än beräknat eller om mordlusten tog över hand under handlingen vet bara mördaren, men hen hade gott om tid att ångra sig och att stoppa det hen påbörjat. Ca 5 minuters skrik vittnas det om, men hur lång tid hela förloppet tog vet bara mördaren. I mitt tycke är 5 minuter lång tid (utdraget), men sannolikt väldigt kort tid om man ska jämföra med vad Madsen gjorde mot KW.

---------
78 dagar sen SD hämtades in
8 dagar kvar till åtal ska vara väckt eller kommer åklagaren behöva begära ytterligare förlängning och vad har de kommit fram till vad det gäller HD:s inblandning eller inte?

547 dagar sen L*ena mördades.

:::::::::::

Länk till inlägg med sammanfattande info
www.flashback.org/sp69225469
Citera
2019-11-13, 11:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Exakt, annars hade jag inte skrivit om det här.

Det låter mycket lovande!

Då funderar jag på hur man har tänkt sig med HD?
"In or out"?
Citera
2019-11-13, 11:25
Medlem
Citat:
I år blir det inte det är bara några veckor kvar till jul och det är mycket material som ska delges sedan kanske den misstänkte bwgär komplettering också via sin advokat.

Ok. Men slutdelgivning innebär väl i princip att fu är färdigställd och ges till försvaret.
Och man kan kanske inte förutsätta att SD kommer att begära fördröjande kompletteringar efter att fu delgetts.
//"Slutdelgivning

När en förundersökning är avslutad får den som är misstänkt information om detta, vilket kallas slutdelgivning. Hon eller han får då möjlighet att gå igenom materialet i förundersökningen och eventuellt begära ytterligare utredning."// (Åkl-mynd)

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"In or out"?

"Or in between?": måste HD uteslutas eller inbakas?
Citera
2019-11-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Men slutdelgivning innebär väl i princip att fu är färdigställd och ges till försvaret.
Och man kan kanske inte förutsätta att SD kommer att begära fördröjande kompletteringar efter att fu delgetts.
//"Slutdelgivning

När en förundersökning är avslutad får den som är misstänkt information om detta, vilket kallas slutdelgivning. Hon eller han får då möjlighet att gå igenom materialet i förundersökningen och eventuellt begära ytterligare utredning."// (Åkl-mynd)

"Or in between?": måste HD uteslutas eller inbakas?
Ja det vet jag, min mor har jobbat på polismyndigheten.
Sedan ska de tillsätta rådman också på tingsrätten och kalla in nämndemän inför stundande förhandling. så huvudförhandling i detta brottmål blir någon gång nästa år.
Inget åtal inom de närmaste veckorna iallafall.
Citera
2019-11-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det låter mycket lovande!

"In or out"?
Det åklagaren har sagt är att HD är inblandad i en intervju med pressen som jag såg från i september.
Mord alt skyddande av brottsling har jag hört.
Citera
2019-11-13, 12:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det åklagaren har sagt är att HD är inblandad i en intervju med pressen som jag såg från i september.
Mord alt skyddande av brottsling har jag hört.
Men om det nu är som du skriver att slutdelgivning har påbörjats, då är det väl också dags att ta ställning till hur man skall göra med HD. Som 'notknapparen' undrar, skall HD också åtalas eller skall hon avskrivas från misstankar?

Det var väl just det här som Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki reagerade på, dvs. den här nya "örebromodellen" där man verkar ha en tendens att vilja döma till livslånga misstankar i stället för att hålla en konventionell rättegång.
Alhem och Sarnecki om Hjärstamordet: "Märkligare och märkligare för var dag som går"
https://www.na.se/logga-in/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Citera
2019-11-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men om det nu är som du skriver att slutdelgivning har påbörjats, då är det väl också dags att ta ställning till hur man skall göra med HD. Som 'notknapparen' undrar, skall HD också åtalas eller skall hon avskrivas från misstankar?

Det var väl just det här som Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki reagerade på, dvs. den här nya "örebromodellen" där man verkar ha en tendens att vilja döma till livslånga misstankar i stället för att hålla en konventionell rättegång.
Alhem och Sarnecki om Hjärstamordet: "Märkligare och märkligare för var dag som går"
https://www.na.se/logga-in/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar

Det är en ganska gammal artikel i dessa sammanhang som du länkar till. Du har inga fräschare åsikter?
Citera
2019-11-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det är en ganska gammal artikel i dessa sammanhang som du länkar till. Du har inga fräschare åsikter?

14. maj? Måste man byta åsikt stup i kvarten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in