2019-11-13, 09:03
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Känner irritation över Polisen slapphet. Om man har känt till dessa ungdomars kriminalitet, varför har man inte gjort något åt saken.
Det låter som om Polisen säger " Vi visste att de vistades i kriminella sammanhang men vi har inte brytt oss"

Dom känner samma irritation mot politikerna som aldrig ger dom resurserna som dom bönat och bett om i många år. Det gapas alltid åt fel människor. Som att skrika på städaren för att hotellrummet är för dyrt
Senast redigerad av elva9tolv 2019-11-13 kl. 09:34.
Citera
2019-11-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Tystnaden runt A är mystisk. De klassiska muslimska välgångsönskande böneorden under bilderna på honom på Instaminneskontot för Jaffar är det enda jag sett. De kommentarerna tolkar jag i hög grad som visad empati för ett offer man inte känner personligen.

Vad förväntar du dig?
Ahmad hamnade i Malmö först 2016 så det är inte så många som känner honom i Malmö. Hans farsa dödades under Syrien-kriget så förvänta dig inte att han uttalar sig som Jaffars pappa.
Personen som äger det Instagramkontot säger sig dock ha kontakt med Ahmads mamma.
Citera
2019-11-13, 09:09
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Få betalt 40 000-50 000 räcker säkert för att motivera en ung GM med ambitioner att utföra dådet utan eget motiv. Fixar du det och dessutom kniper både på gatan och under eventuella förhör (och inte minst vid en fällande dom) är det säkert en lovande ingång till en raketkarriär som yrkeskriminell.
Min teori är därför att GM inte är någon random svartsjuk 15-åring som går i årskurs 9 utan snarare en ung men några år äldre betrodd filur med skjutvana som tog på sig detta som ett betalt uppdrag.

Det vore ett misstag låsa sig vid ett motiv så här tidigt när vi bara har rykten att gå på. De spretar dessutom men jag tror de går sammanfatta ungefär så här:

Rykte 1: BO1 eller BO2 har en äldre släkting som ligger jävligt risigt till och ska se detta som ett hot mot sitt eget liv. Släktingen ifråga är knappast en obetydlig aktör i så fall utan uppmanans att omgående betala en skuld, hålla käften om vad han vet eller liknade.
Vad som tyder på anhörigspåret är polisens uttalanden till media och hur iskallt och planerat/resurskrävande dådet verkar.

Rykte 2: BO1 och/eller BO2 skulle byta sida och visste för mycket. GM kommer från de egna leden.
Vad som tyder på golar/avhopparspåret är uppgifter om att egna ledarna sågs öppet på en restaurang på Lilla Torg under och efter dådet för att säkerställa sig själva alibi. Kylan, planering och resurser är likvärdigt med spår rykte 2.

Rykte 3: BO2 som fortfarande är vid liv (A) var måltavlan.
Vad som tyder på detta är tystnaden från närstående och att bilderna på Js minneskonto raderats. Vad BO2 begått för övertramp inom de egna leden eller i den andra sidans ögon har inte nått denna tråd. Motiv och händelseförlopp som rykten ovanför.

Rykte 4: Svartsjuka, med flera engagerade aktörer som GM. Otroligt osannolikt pga skäl jag uppgav i ett tidigare inlägg.
Som svar på att det var en personlig vendetta och en impulshandling, så är det inte sannolikt förutom att det skulle förklara varför motivet är höjt i dunkel och tråden så klen på information. Det finns helt enkelt ingen som kan gola ner GM, ingen mer inblandad, ingen utomstående som kan berätta historiken. Bilbomben har då inget med skjutningen att göra.

Ett spännande fall att följa. Vill tillägga att jag inte helt hjärtlös, klart jag finner fallet tragiskt.

En blandning av 1 och 3
Citera
2019-11-13, 09:11
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Givetvis finns det mycket mer.

Men pappan vill inte erkänna det i TV. Och två; kulturkrock - vad vi i Sverige är kriminellt är det inte i pappans ögon.

Men herregud, jag skulle inte heller blotta mina skuggor i media, vem skulle det?
Citera
2019-11-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Givetvis finns det mycket mer.

Men pappan vill inte erkänna det i TV. Och två; kulturkrock - vad vi i Sverige är kriminellt är det inte i pappans ögon.
Såg GW på TV igår. Han sa att grabben var känd av polisen. Tror inte GW skulle säga så om han enbart varit kallad som vittne.
Citera
2019-11-13, 09:17
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Fast det stämmer ju inte. De har tagit bort alla bilder på både Ahmad och Jaffar, vilket innebär att en del inlägg försvunnit, men de lägger in nya stöd-inlägg om Ahmad. De har två Stories, där den ene är tillägnad Ahmad och den andra till Jaffar.

Dom läser väl här och vill inte bidra med bilder och info till tråden. Det är väl en klassiker att folk tar bort grejer när det börjar omnämnas på flashback.
Citera
2019-11-13, 09:20
Medlem
Sdhatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Såg GW på TV igår. Han sa att grabben var känd av polisen. Tror inte GW skulle säga så om han enbart varit kallad som vittne.

Nu behöver förstås inte ”känd” av polisen innebära att han är så mkt kriminell.....
Det går så mkt rykten just nu där det blandannat spekuleras det va BOnr2 som va målet och Jaffa dog av vådaskott...
Citera
2019-11-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Pappan uttalar sig i aftonhoran om att Jaffar vittnade en gång mot en kompis o thats it, ljuger han eller alltså i media?

Vad skulle pappan kunna ha för rimlig anledning att tala sanning i media om sin sons kriminella bakgrund?

Jag kan inte komma på en enda anledning för honom att säga att hans son varit inblandad i kriminalitet. Han säger ju självklart motsatsen.
Citera
2019-11-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Dom läser väl här och vill inte bidra med bilder och info till tråden. Det är väl en klassiker att folk tar bort grejer när det börjar omnämnas på flashback.

I just det här fallet tror jag att det har att göra mer med de som gör narr av offren på Snapchat.

Hur som helst så stämmer det inte att person(erna) bakom Instagramkontot inte längre stöder Ahmad.
Citera
2019-11-13, 09:25
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
I just det här fallet tror jag att det har att göra mer med de som gör narr av offren på Snapchat.

Hur som helst så stämmer det inte att person(erna) bakom Instagramkontot inte längre stöder Ahmad.

Okej tack för info! Då slutar vi gräva i den saken.
Citera
2019-11-13, 09:29
Medlem
elva9tolvs avatar
Det är en SJÄLVKLARHET att anhöriga och vänner säger i media att pojkarna var rena och fräscha. Det skulle nog DOM FLESTA AV OSS HÄR också säga. Så vi kan väl sluta gnälla på att dom ljuger osv? Det är för fasen inget att bry sig om. Slösar tid i tråden bara..
Citera
2019-11-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad skulle pappan kunna ha för rimlig anledning att tala sanning i media om sin sons kriminella bakgrund?

Jag kan inte komma på en enda anledning för honom att säga att hans son varit inblandad i kriminalitet. Han säger ju självklart motsatsen.

Det är alltid någon godtrogen och efterbliven batikhäxa eller journalist från Sydsvenskan som köper förklaringarna. Han ljuger skamlöst om allt för att skaffa fördelar (offerkortet spelades ut denna gång).

Sydsvenskan basunerar ut det gråtfyllda reportaget helt skamlöst. Oavsett om det kommer från en thug till palestinier i Adidas-ställ som inte lärt sig ett ord svenska trots 5 år i Sverige.

Enligt Sydsvenskan och deras gelikar är det alltid synd om de kriminella psykopaterna. Vi måste öppna våra hjärtan och omsorgsfullt se till att de får gratis bostad, försörjning och fortsatt möjlighet att förstöra allt som en gång varit svenskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in