Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Gillar ditt sätt att tänka men några notiser.
Vapen har blivit dyra, speciellt dom västerländska.
Och mord vapen behålls i allt större sträcka(hjärndött) så om två 16åringar säger vi får 2 pistoler värda 20lax styck+30 lax för morden.... Så skulle folk gå me på d.
Men dina argument mot detta är bra, jag börjar tro mer på äldre släktingar och skulder hos dom som upprinnelsen, o dessa främst becknare av gräs som d verkar blivit ett exempel när man inte betalar.
Men det kan också vara superenkelt, nån av dom munhuggdes me några andra 30 min innan dådet och sen smällde det. Det behöver inte alltid vara komplicerat och handla om miljoner.
Få betalt 40 000-50 000 räcker säkert för att motivera en ung GM med ambitioner att utföra dådet utan eget motiv. Fixar du det och dessutom kniper både på gatan och under eventuella förhör (och inte minst vid en fällande dom) är det säkert en lovande ingång till en raketkarriär som yrkeskriminell.
Min teori är därför att GM inte är någon random svartsjuk 15-åring som går i årskurs 9 utan snarare en ung men några år äldre betrodd filur med skjutvana som tog på sig detta som ett betalt uppdrag.
Det vore ett misstag låsa sig vid ett motiv så här tidigt när vi bara har rykten att gå på. De spretar dessutom men jag tror de går sammanfatta ungefär så här:
Rykte 1: BO1 eller BO2 har en äldre släkting som ligger jävligt risigt till och ska se detta som ett hot mot sitt eget liv. Släktingen ifråga är knappast en obetydlig aktör i så fall utan uppmanans att omgående betala en skuld, hålla käften om vad han vet eller liknade.
Vad som tyder på anhörigspåret är polisens uttalanden till media och hur iskallt och planerat/resurskrävande dådet verkar.
Rykte 2: BO1 och/eller BO2 skulle byta sida och visste för mycket. GM kommer från de egna leden.
Vad som tyder på golar/avhopparspåret är uppgifter om att egna ledarna sågs öppet på en restaurang på Lilla Torg under och efter dådet för att säkerställa sig själva alibi. Kylan, planering och resurser är likvärdigt med spår rykte 2.
Rykte 3: BO2 som fortfarande är vid liv (A) var måltavlan.
Vad som tyder på detta är tystnaden från närstående och att bilderna på Js minneskonto raderats. Vad BO2 begått för övertramp inom de egna leden eller i den andra sidans ögon har inte nått denna tråd. Motiv och händelseförlopp som rykten ovanför.
Rykte 4: Svartsjuka, med flera engagerade aktörer som GM. Otroligt osannolikt pga skäl jag uppgav i ett tidigare inlägg.
Som svar på att det var en personlig vendetta och en impulshandling, så är det inte sannolikt förutom att det skulle förklara varför motivet är höjt i dunkel och tråden så klen på information. Det finns helt enkelt ingen som kan gola ner GM, ingen mer inblandad, ingen utomstående som kan berätta historiken. Bilbomben har då inget med skjutningen att göra.
Ett spännande fall att följa. Vill tillägga att jag inte helt hjärtlös, klart jag finner fallet tragiskt.