2019-11-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Har själv arbetat som ombud vid dessa förhandlingar och aldrig varit med om att förvaltningsrätten har gått emot läkarens rekommendation. Ingen av mina kollegor har varit med om det heller.

Vi har uppenbarligen olika erfarenheter.
Jepp, skulle ha gjort klart att det bara var anekdotisk erfarenhet. Ursäkta.
Citera
2019-11-12, 21:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Man brukar väl kunna säga att någon är hjärndöd men fysiskt vid liv m h a respirator?

Ja, men då är det inte "kritiskt men stabilt" för det indikerar att det finns en möjlighet att personen kan överleva. Tidningarna brukar också skriva ut ifall offret är hjärndött. Har för mig de gjorde det med Lotta Rudholm t.ex,
Citera
2019-11-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, men då är det inte "kritiskt men stabilt" för det indikerar att det finns en möjlighet att personen kan överleva. Tidningarna brukar också skriva ut ifall offret är hjärndött. Har för mig de gjorde det med Lotta Rudholm t.ex,
Jepp.

Däremot har jag tänkt mycket på vad "kritiskt men stabilt" kan innebära. För de sjukvårdsvana här i tråden är det ju väl känt att någon medvetslös/i koma med medvetandegrad RLS 7-8 (stereotyp sträckrörelse respektive ingen reaktion alls på smärtstimulering) i princip aldrig vaknar upp. De har dock fortfarande hjärnaktivitet och är således inte hjärndöda per se.

Om ett sånt tillstånd ingår i "kritiskt men stabilt" kan uttrycket betyda exakt vad som helst.
Citera
2019-11-12, 21:41
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Jepp, skulle ha gjort klart att det bara var anekdotisk erfarenhet. Ursäkta.

Det är min med så jag säger inte att du har fel men jag blev förvånad då det var så tvärt emot min egen erfarenhet. Jag har dock inte haft allt för många ärenden.

Det ska väl sägas att det förutom chefsöverläkaren är en annan läkare som gör en egen bedömning vid förhandlingen. Om bedömningarna går emot varandra kan det säkert hända att man går emot chefsöverläkarens bedömning, den situationen har jag dock inte heller varit med om.
Citera
2019-11-12, 21:44
Medlem
Citat:
Det är min med så jag säger inte att du har fel men jag blev förvånad då det var så tvärt emot min egen erfarenhet. Jag har dock inte haft allt för många ärenden.

Det ska väl sägas att det förutom chefsöverläkaren är en annan läkare som gör en egen bedömning vid förhandlingen. Om bedömningarna går emot varandra kan det säkert hända att man går emot chefsöverläkarens bedömning, den situationen har jag dock inte heller varit med om.
Jag tycker också det är sjukt problematiskt att förvaltningsrätten, som jag förstått det, beslutar utan att själva få se patienten. Läkarna kan göra väldigt utförliga beskrivningar men dessa kan alltid misstolkas.
Citera
2019-11-12, 21:53
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Jag tycker också det är sjukt problematiskt att förvaltningsrätten, som jag förstått det, beslutar utan att själva få se patienten. Läkarna kan göra väldigt utförliga beskrivningar men dessa kan alltid misstolkas.

Jag har suttit med i åtskilliga LPT-förhandlingar som nämndeman i Förvaltningsrätten. Visst satt berörd patient med, dessutom vårdpersonal, läkare samt en sakkunnig som var läkare själv...
Åtskilliga patienter är så sjuka att det räckte att de öppnade munnen så kände man direkt...tillbaka till avdelningen för mer vård.
Citera
2019-11-12, 21:57
Medlem
Namn på BO?
Citera
2019-11-12, 21:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Nja så ska det ju inte gå till. Vid alla förhandlingar jag har haft har patienten närvarat, denne har ju rätt att komma till tals. Något som sällan hjälper deras ärende dock.

Sedan kan man ju diskutera relevansen av förhandlingen, de är oftast 15 min och som ombud pratar man ca 1,5 min av tiden. Det är inte heller ovanligt att beslut fattas efter 5 min överläggning efter förhandlingen.
Citera
2019-11-12, 22:14
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Nja så ska det ju inte gå till. Vid alla förhandlingar jag har haft har patienten närvarat, denne har ju rätt att komma till tals. Något som sällan hjälper deras ärende dock.

Sedan kan man ju diskutera relevansen av förhandlingen, de är oftast 15 min och som ombud pratar man ca 1,5 min av tiden. Det är inte heller ovanligt att beslut fattas efter 5 min överläggning efter förhandlingen.

Jag delar absolut din erfarenhet!
Citera
2019-11-12, 22:35
Medlem
NamnlosBarns avatar
Någon som har namnet på BO?
Citera
2019-11-12, 22:40
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Någon som har namnet på BO?

Varför är det intressant att veta?
Citera
2019-11-12, 22:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Jag delar absolut din erfarenhet!

Skönt att processerna inte skiljer sig åt beroende vart i landet man är. Jag misstänker att FlasherGordon har blandat ihop den här typen av ärenden med en annan typ. För mig känns det orealistiskt att förvaltningsrätten regelmässigt skulle gå emot cheföverläkarens bedömning.

Bland ombud där jag varit verksam ses det mest som ett hålla handen ärende. Det är ju dock ack så viktigt att patienterna känner att de får sin sak prövad och att någon står på deras sida. Fruktansvärd situation för en människa som saknar sjukdomsinsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in