2019-11-12, 17:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Det är två olika tvångsformer, LPT och LRV, där det sistnämnda är ett alternativ till fängelse och utdömes av en domstol. I det fallet finns också särskild utskrivningsprövning och som beslutas av förvaltningsrätten. LPT har inte det, där skall LPT upphöra så snart personen inte uppfyller kriterierna för LPT.
Jag är inte bekant med terminologin, men man har ju fått uppfattningen att man i högre grad dömer brottslingar med psykiska problem till fängelse, och att de sedan får eventuell psykvård i fängelset. Vilket verkar mer rimligt ur rättssäkerhetssynpunkt, än att låta en psykolog avgöra när patienten är "frisk" och därmed ska släppas ut.
Citera
2019-11-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
ma hittade tänder i hennes lungor
hon är enligt aftonbladet o expressen.. hjärndöd

Hur vet du att man hittade tänder i lungorna?
Citera
2019-11-12, 17:35
Medlem
Verkar vara att detta gällde för galningen när han dömdes 5 juni 2018.

För sluten psykiatrisk tvångsvård under längre tid (4 veckor - se nedan) krävs beslut av Förvaltningsrätten efter ansökan av chefsöverläkare.

FÖRLÄNGNING

Vid en normal intagning kan tvångsvården pågå i 4 veckor efter intagningsbeslut. Vid behov av tvångsvård utöver denna tid ska chefsöverläkaren ansöka till Förvaltningsrätten om medgivande till detta enligt 7§ LPT. Förvaltningsrätten kan efter sådan ansökan besluta om tvångsvård i ytterligare 4 månader, räknat från dagen för intagningsbeslut. Förvaltningsrätten kan därefter besluta om tvångsvård i ytterligare 6 månader åt gången grundat på förnyade ansökningar från chefsöverläkaren (9§LPT).

Det var nog som så att ingen Chefsöverläkare ansökt till Förvaltningsrätten. Han dömdes till sluten psykiatrisk tvångsvård men släpptes ut inom fyra veckor eller tidigare. Annars borde Chefsöverläkare ansökt till förvaltningsrätten och det orkade de nog aldrig.
Citera
2019-11-12, 17:40
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Tror nog att etablissemanget vill hålla denna kvinna vid liv till varje pris. Det kommer att bli galet om hon dör.
Då kan man verkligen säga att samhällskontraktet är brutet.
Vad skulle skillnaden/utgången bli annorlunda oavsett menar du?
Citera
2019-11-12, 17:41
Medlem
Citat:
ma hittade tänder i hennes lungor
hon är enligt aftonbladet o expressen.. hjärndöd

Lägg ner nu aphjärna.

Expressen:
"Hon vårdas fortfarande på sjukhus med livshotande skador. Hennes tillstånd bedöms som kritiskt men stabilt, enligt polisen."

Du sprider rykten,. Inget jävla hjärndöd. Om det är någon som är hjärndöd så är det du.
Citera
2019-11-12, 17:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Tror nog att etablissemanget vill hålla denna kvinna vid liv till varje pris. Det kommer att bli galet om hon dör.
Då kan man verkligen säga att samhällskontraktet är brutet.

Nu vårdas hon av sjukvården, inte ”etablissemanget”(?). Vet inte vad du menar att etablissemanget är, men oavsett vad så tror jag nog att de flesta som ingår där gärna ser att vården lyckas rädda liv.

Om man däremot misslyckas, så nej - det kommer inte bli galet. Utan att förminska tragiken så är det tyvärr så att någon eller ett par gånger per år sker fullständiga vansinnesdåd, där en person angriper och försöker ha ihjäl någon hen saknar relation till. Utan att det finns något som helst rimligt motiv. Det är inget nytt och brukar inte få några vidare konsekvenser på en samhällsnivå.
Senast redigerad av Troian 2019-11-12 kl. 17:53.
Citera
2019-11-12, 17:46
Medlem
Gåtan med inlåsning löst (tror jag)

Chefsöverläkaren ansökte om förlängning sex månader. Se mål nr 11107-18, Förvaltningsrätten i Malmö.

Domen säger;

Förvaltningsrätten medger att Ibrahim Ramadan bereds fortsatt sluten psykiatrisk tvångsvård. Vården får pågå högst sex månader räknat från denna dag (2018-10-03).

Det innebär att han senast släpptes ut 2019-04-03 och att Chefsläkaren inte ansökte om någon ytterligare förlängning.
Citera
2019-11-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Gåtan med inlåsning löst (tror jag)

Chefsöverläkaren ansökte om förlängning sex månader. Se mål nr 11107-18, Förvaltningsrätten i Malmö.

Domen säger;

Förvaltningsrätten medger att Ibrahim Ramadan bereds fortsatt sluten psykiatrisk tvångsvård. Vården får pågå högst sex månader räknat från denna dag (2018-10-03).

Det innebär att han senast släpptes ut 2019-04-03 och att Chefsläkaren inte ansökte om någon ytterligare förlängning.

Det jag undrar är hur säker någon typ av vård med tvångsmedicinering är för resten av samhället på sikt? Särskilt bland våldsverkare.

Okej om någon faktiskt mår tillfälligt dåligt, t ex en tidigare alltid skötsam person medicineras upp på banan igen så att säga, och sen kan leva ett normalt liv.

Men någon där själva grundpersonligheten är allvarligt störd eller våldsam.. Även en sån kan ju självklart bli lugnare och t om under kontroll med medicinering.

Men vad hindrar personen från att helt enkelt sluta med medicineringen när personen återigen är ute i friheten? Och då återgå till att bli lika farlig som innan för omvärlden?
Citera
2019-11-12, 17:54
Medlem
harperlees avatar
Någon kanske redan har skrivit om detta i tråden men jag har i så fall missat det: vilken sorts invandrare är denna Ibrahim? Arab eller (vad jag skulle gissa på) från Afrikas horn?
Citera
2019-11-12, 17:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YarnPeople
Det jag undrar är hur säker någon typ av vård med tvångsmedicinering är för resten av samhället på sikt? Särskilt bland våldsverkare.

Okej om någon faktiskt mår tillfälligt dåligt, t ex en tidigare alltid skötsam person medicineras upp på banan igen så att säga, och sen kan leva ett normalt liv.

Men någon där själva grundpersonligheten är allvarligt störd eller våldsam.. Även en sån kan ju självklart bli lugnare och t om under kontroll med medicinering.

Men vad hindrar personen från att helt enkelt sluta med medicineringen när personen återigen är ute i friheten? Och då återgå till att bli lika farlig som innan för omvärlden?

Autist med psykossjukdom och missbruk? Kan ju enligt min mening lika gärna avliva men som svar på din fråga så behöver han låsas in och medicineras resten av sitt liv för kommer ju inte tillfriskna liksom.
Citera
2019-11-12, 17:59
Medlem
Han kommer få samma dom som förra gången. Om då chefsöverläkaren inte ansöker var fjärde månad till förvaltningsrätten så blir han fri. Kanske redan under 2020.
Citera
2019-11-12, 17:59
Medlem
Citat:
hur kan hon vara hjärndöd o läget stabilt?
Efter som hjärndöd är det dödbegrepp som vi har i Sverige så kan hon inte vara både hjärndöd och kritisk men stabil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in