2019-11-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Ungdomar på glid nyttjar droger. Men när de börjar sälja droger, transportera droger, hota, utpressa, misshandla eller mörda är de kriminella och inte längre på glid.
Ja men du fattar inte, de drömmer om att bli affärsmän, säljare med villa, pool, snygga brudar, så är de bra på att sälja och weed bland ungdomar i Malmö är nästan lika vanligt som cigg och drömmen kom närmare. De har mycket mer cash än sina jämnåriga. I Malmö och i alla storstäder är det coolt bland högstadiet att vara ”orten”. Du måste försöka förstå ungdomarnas vardag för att förstå brottet.
Citera
2019-11-12, 15:58
Medlem
Mycket politik i tråden nu. Har det framkommit några uppgifter om GM? Någon nämnde ett kärleksdrama och en arabisk tjej, vem är tjejen? Kan hennes familj vara inblandad? Eller någon i hennes närhet?
Citera
2019-11-12, 16:02
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Det är mycket poliser på torget såklart. Dels ridande och dels de som utreder mordet. Normalt sett är torget det mest levande i Malmö så på sätt och vis är det "mitt i centrum" det här hände. Och därför är folk jävligt skärrade. Alla snackar om det.

Det är naturligt att det är lite mindre rörelse efter det som har hänt. Många blir illa berörda av ljusen och blommorna där killen sköts och polisens närvaro känns bara allmänt stifft. Ligger mycket affärer, restauranger, frisörer etc här som tillfälligt kommer gå dåligt.

Om handeln med droger pågår som vanligt är svårt att säga. Det är en väldigt övervakad plats även i vanliga fall och det är inte som det framställs "helt öppet". Folk står inte och dealar mitt på torget. Så har det aldrig varit. Det vanligaste sättet att köpa är att man är ute på någon av krogarna och ringer sin kran (eller meddelar sig på annat vis) som givetvis är i närheten. Handeln sker mest på fredag och helgdagar när folk är ute. Inte en tisdag mitt på dagen.

Här får du en bild från nu. Vill inte ta på brottsplatsen.
https://minfil.com/K0n88aA3n6/20191112_142910_jpg

Man kan ta vissa ifrån kriget men inte kriget ur dem. Skott av olika slag och "spännande aktiviteter" på Möllan: https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA
Citera
2019-11-12, 16:02
Medlem
knullmorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn
såg att en fritidsledare i malmö hade uttalat sig -gällande att jaffar var känd av polisen.

Jag tror att fritidsledaren är något på spåren....
Jag kan förstå dessa människors grundidé att vilja hjälpa men någonstans går väl ändå gränsen för hur långt man är villig att gå för att försvara en annan människa? Polisen har ju gått ut och sagt att han var kriminell så vad en fritidsledare säger är totalt irrelevant. Säg istället att "ja, det här var en kille som hamnade snett och vi gjorde så gott vi kunde", istället för att bestrida polisens uttalanden. Jag förstår att hon är upprörd men det är inte som att alla barn och ungdomar är änglar bara för att de inte är myndiga. Vid 15 års ålder bör man vara tillräckligt utvecklad för att förstå att ens handlingar kan få konsekvenser, samt vad som är lagligt och inte. När man lyssnar på henne kunde man tro att det var ett försvarslöst spädbarn hon talade om.

Detta eviga daltande...
Citera
2019-11-12, 16:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Vad har den skottskadade Ahmads storebror gjort egentligen? Är han fortfarande försvunnen? Handlar allt det här om honom?
Citera
2019-11-12, 16:31
Medlem
GooglaYuriBezmenovs avatar
Sett ur denna videon kan denna händelsen vara riggad. Polis och ambulanspersonal står och ler och skrattar runt ett påstått lik. Ambulanspersonal genomför mycket skeptisk HLR.

Uppseendeväckande, ju fler som ser bakom skynket av denna mediateater desto bättre.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=cUFBcgi5VFM

Totalförsvarsövning 2020

Citat:
Med start den 4 november 2019 och under hela 2020 kommer Sverige att genomföra en totalförsvarsövning – TFÖ 2020. Det blir första gången på 30 år som det civila och militära försvaret övar tillsammans i en sådan omfattning.

OFF TOPIC (men väl så intressant): Är det möjligtvis så att staten och media försöker spä på en bild av ett kaotiskt samhälle i syfte att sätta grupperingar mot varandra med incitament att kunna ta kontrollen med polis och militärmakt?
Citera
2019-11-12, 16:34
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Polisen: "Han var kriminell"
Pappan: "Han var inte kriminell"

Okej

Pappan har kanske en annan syn på vad som är kriminellt?
Citera
2019-11-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad har den skottskadade Ahmads storebror gjort egentligen? Är han fortfarande försvunnen? Handlar allt det här om honom?

Har bara läst "äldre anhörig", är det en äldre bror som avses?
Citera
2019-11-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Det är inte själva cannabisen det handlar om, utan pengarna som det genererar. Därför kan man inte tala om harmlös drog i sammanhanget. Om cannabis legaliseras slutar väl de kriminella gängen deala med det, men å andra sidan lär det inte ta lång tid innan de hittar något annat att deala med.

Även om de dealer med annat lär efterfrågan inte vara lika stor som med cannabis... Det är inte hela lösningen, men tror att det är en bit påvägen mot en fråga som såklart är större... Länder som legaliserat har fått mindre skjutningar och kriminalitet överhuvudtaget, då efterfrågan hos langarna varit mindre...
Citera
2019-11-12, 16:44
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av certinaknox
Känns oerhört osannolikt att man skjuter ned två 15-åringar pga ett kärleksdrama, helt barockt. Dock tvivlar jag inte på att du har rätt, man vet ju att det är stark heder inom deras kultur..

Vad kostar en pistol på möllevångstorget då, med tanke på att du lämnar sådana uppgifter så tänker jag mig att du kanske t.om. har prisbild på denna försäljning? Vore intressant. Att polisen inte gör något åt det förstår man, vem vill få en kula i sig efter arbetspasset?

Bara att kalla det kärleksdrama är ju fel
Citera
2019-11-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooglaYuriBezmenov
Sett ur denna videon kan denna händelsen vara riggad. Polis och ambulanspersonal står och ler och skrattar runt ett påstått lik. Ambulanspersonal genomför mycket skeptisk HLR.

Uppseendeväckande, ju fler som ser bakom skynket av denna mediateater desto bättre.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=cUFBcgi5VFM

Totalförsvarsövning 2020

OFF TOPIC (men väl så intressant): Är det möjligtvis så att staten och media försöker spä på en bild av ett kaotiskt samhälle i syfte att sätta grupperingar mot varandra med incitament att kunna ta kontrollen med polis och militärmakt?

Menar du att händelsen skulle vara fejk? Min tjejpolare jobbade på akuten och hon har berättat allt för mig. Så det är definitivt inte en fejkat skjutning. Lol
Citera
2019-11-12, 16:47
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23
Mycket politik i tråden nu. Har det framkommit några uppgifter om GM? Någon nämnde ett kärleksdrama och en arabisk tjej, vem är tjejen? Kan hennes familj vara inblandad? Eller någon i hennes närhet?

Weird att kalla det kärleksdrama när det handlar om stalking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in