2019-11-09, 10:26
Medlem
Hejsan, jag vet inte var jag ska vända mig med mina frågor för situationen är så underlig.
Jag har blivit erbjuden jobb av ett företag, men de menar att själva anställningen sker genom ett annat företag. De har själva inget registrerat företag i Sverige, men de har flera kunder här, och personal som är anställd på det här andra företaget.
Jag har försökt att googla men det verkar vara en väldigt ovanlig set-up. I mina ögon bör de ju bedömas ha fast driftställe i Sverige eftersom de bedriver verksamhet här. De har avtal med kunder om att utföra arbete, och har personal som utför det arbetet, och allt sker utåt sett i deras namn. Men formellt så ska man alltså bli anställd av ett annat företag. Jag kollade upp på Bolagsverket om de var en filial, men det var inte registrerat något utan huvudmannen var den svenska VDn på det företaget, ingenting står om det företag jag ska jobba på.
De finns inte heller på Allabolag.se, betyder det att de inte betalar F-skatt i Sverige?
Jag tycker det låter väldigt konstigt och undrar om det är lagligt?
Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig!
2019-11-11, 14:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Får ett företag som är i konkurs på grund av arbetsbrist neka t.ex ledigt om man ska på intervju? Jag är uppsagd med.
Du har enligt LAS rätt till skälig tid för att söka nytt arbete under uppsägningstiden. Detta kan ex vara att gå på arbetsintervju. Länk

Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
Brukar uppsägningstid i månader utgå ifrån kalendermånader eller bara uppsägning datum X denna månad till anställningsslut samma datum X i månad Y?

Det nämns inte i mitt kollektivavtal så jag undrar vad det vanliga är.
Det senare, dvs X i uppsägningsmånad till anställningsslut samma datum X i månad Y. Om datumet saknas, ex 31, eller 29, 30, 31 i februari så är det månadens sista datum som gäller

Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Hejsan, jag vet inte var jag ska vända mig med mina frågor för situationen är så underlig.
Jag har blivit erbjuden jobb av ett företag, men de menar att själva anställningen sker genom ett annat företag. De har själva inget registrerat företag i Sverige, men de har flera kunder här, och personal som är anställd på det här andra företaget.
Jag har försökt att googla men det verkar vara en väldigt ovanlig set-up. I mina ögon bör de ju bedömas ha fast driftställe i Sverige eftersom de bedriver verksamhet här. De har avtal med kunder om att utföra arbete, och har personal som utför det arbetet, och allt sker utåt sett i deras namn. Men formellt så ska man alltså bli anställd av ett annat företag. Jag kollade upp på Bolagsverket om de var en filial, men det var inte registrerat något utan huvudmannen var den svenska VDn på det företaget, ingenting står om det företag jag ska jobba på.
De finns inte heller på Allabolag.se, betyder det att de inte betalar F-skatt i Sverige?
Jag tycker det låter väldigt konstigt och undrar om det är lagligt?
Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig!
Det är inte helt ovanligt att ha olika bolag, ett för verksamheten som sådan och ett för personalen. Upplägget kan användas av såväl seriösa som oseriösa företag. Men om du inte hittar bolaget som ska anställa dig i verkligheten, dvs det organisationsnummer som står på anställningsavtalet, då är det något skumt på gång.
2019-11-12, 13:44
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Utveckla. Som jag har förstått det blir man inlasad efter man jobbat mer än 720 arbetsdagar under en 5-års period.

Edit: Sen vet jag gamla klasskamrater till mig som sommarjobbade som undersköterskor under skoltiden, en eller två somrar, och de blev därför snabbare inlasade när de började som sjuksköterskor, eftersom den sommartiden också räknades in, då det var samma arbetsgivare, även om vikariaten avbrutits i och med att skolterminerna började om.

Se förklaring om begreppet ”720 dagar” och om en anställningsform som benämns ”intermittent anställning” i tråden nedan.

(FB) Är Arbetsdomstolen korrupt med Sören Öman vid rodret? Har du fel anställning?
2019-11-12, 16:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Se förklaring om begreppet ”720 dagar” och om en anställningsform som benämns ”intermittent anställning” i tråden nedan.

(FB) Är Arbetsdomstolen korrupt med Sören Öman vid rodret? Har du fel anställning?
Du svarar alltså på ett inlägg från 2012 för att marknadsföra en konspirationstråd?
2019-11-24, 13:42
Medlem
falskmustarens avatar
Jag har utan, att innan blivit vare sig informerad eller tillfrågad, blivit tillsvidareanställd hos ett bemanningsföretag och undrar hur reglerna kring detta gäller.

Jag blev i juli anställd hos bemanningsföretaget för en tjänst hos ett externt företag (Företag X) och skrev på ett anställningsavtal Tidsbegränsad anställning viss tid from 2019-07-XX t o m 2019-08-XX (maskar pga spårbarhet, doch handlade det om 5 veckors anställning).

Dock ville Företag X ha mig där längre pga personalbrist, vilket resulterade i totalt 4 månaders faktiskt arbete.
Jag kontaktade då veckan efter sista skrivna arbetsdagen (från arbetsplatsen då chefen på Företag X sade att de ville ha mig kvar) min handläggare hos bemanningsbolaget - denne hade inte hört av sig eller informerat någonting om vad som skulle ske - och då ca 5 veckodagar efter att mitt skrivna anställningsavtal gått ut - sade denne (när jag ringde denne) att min anställning automatiskt gått över till tillsvidareanställning så det var bara att fortsätta arbeta och vara glad, i princip.

Jag har alltså inte skrivit på något mer anställningsavtal - absolut inte något om tillsvidareanställning - utan enbart det första gällande den tidsbegränsade anställningen.

Nu har det dock dykt upp en hel del problem efter att den här tillsvidareanställningen tack vare bemanningsbolagets regler - som jag ej blivit informerad om innan och således heller ej godkänt - i dessa står det heller inte någonting om i de anställningsvillkoren jag skrivit under.
I det anställningsavtalet jag godkänt står heller ej någonting om att anställningsformen automatiskt kan ändras till Tillsvidareanställning.

Det stora problemet är att som tillsvidareanställd ges garantilön ut (ca 2/3 av normala lönen) men tackar man nej till en erbjuden tjänst nekas man garantilön. Detta kände jag ej till då jag ej fått någon information om innan - och jag blev erbjuden två nya tjänster vid ett möte med handläggaren där jag tackade nej till ena (pga resekostnader till/från hade landat på över 7500kr i månaden) men genast ja till den andra.

Den jag tackade ja till rann dock ut i sanden, jag blev ej kallad på intervju utan efter att ha väntat någon vecka utan att höra någonting från handläggaren, tills jag ringde denne. Då hade tydligen företaget ändrat sig så det blev ingenting av den tjänsten.
Men eftersom jag tackade nej till den första får jag ingen garantilön.

Nu har jag suttit i 6 veckor utan lön och utan möjlighet till att få a-kassa (eftersom jag är tillsvidareanställd) och oroar mig hur fan hyran skall betalas i januari/februari.
Jag har ej fått något mer erbjudande om tjänst från bemanningsbolaget utan det känns som att de bara skiter fullständigt i mig.

Hur skall jag göra egentligen? Än en gång så har jag blivit tillsvidareanställd utan min vetskap och ej skrivit på någon anställningsavtal. Är detta ens lagligt att göra?
Senast redigerad av falskmustaren 2019-11-24 kl. 13:47.
2019-11-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
Jag har utan, att innan blivit vare sig informerad eller tillfrågad, blivit tillsvidareanställd hos ett bemanningsföretag och undrar hur reglerna kring detta gäller.

Jag blev i juli anställd hos bemanningsföretaget för en tjänst hos ett externt företag (Företag X) och skrev på ett anställningsavtal Tidsbegränsad anställning viss tid from 2019-07-XX t o m 2019-08-XX (maskar pga spårbarhet, doch handlade det om 5 veckors anställning).

Dock ville Företag X ha mig där längre pga personalbrist, vilket resulterade i totalt 4 månaders faktiskt arbete.
Jag kontaktade då veckan efter sista skrivna arbetsdagen (från arbetsplatsen då chefen på Företag X sade att de ville ha mig kvar) min handläggare hos bemanningsbolaget - denne hade inte hört av sig eller informerat någonting om vad som skulle ske - och då ca 5 veckodagar efter att mitt skrivna anställningsavtal gått ut - sade denne (när jag ringde denne) att min anställning automatiskt gått över till tillsvidareanställning så det var bara att fortsätta arbeta och vara glad, i princip.

Jag har alltså inte skrivit på något mer anställningsavtal - absolut inte något om tillsvidareanställning - utan enbart det första gällande den tidsbegränsade anställningen.

Nu har det dock dykt upp en hel del problem efter att den här tillsvidareanställningen tack vare bemanningsbolagets regler - som jag ej blivit informerad om innan och således heller ej godkänt - i dessa står det heller inte någonting om i de anställningsvillkoren jag skrivit under.
I det anställningsavtalet jag godkänt står heller ej någonting om att anställningsformen automatiskt kan ändras till Tillsvidareanställning.

Det stora problemet är att som tillsvidareanställd ges garantilön ut (ca 2/3 av normala lönen) men tackar man nej till en erbjuden tjänst nekas man garantilön. Detta kände jag ej till då jag ej fått någon information om innan - och jag blev erbjuden två nya tjänster vid ett möte med handläggaren där jag tackade nej till ena (pga resekostnader till/från hade landat på över 7500kr i månaden) men genast ja till den andra.

Den jag tackade ja till rann dock ut i sanden, jag blev ej kallad på intervju utan efter att ha väntat någon vecka utan att höra någonting från handläggaren, tills jag ringde denne. Då hade tydligen företaget ändrat sig så det blev ingenting av den tjänsten.
Men eftersom jag tackade nej till den första får jag ingen garantilön.

Nu har jag suttit i 6 veckor utan lön och utan möjlighet till att få a-kassa (eftersom jag är tillsvidareanställd) och oroar mig hur fan hyran skall betalas i januari/februari.
Jag har ej fått något mer erbjudande om tjänst från bemanningsbolaget utan det känns som att de bara skiter fullständigt i mig.

Hur skall jag göra egentligen? Än en gång så har jag blivit tillsvidareanställd utan min vetskap och ej skrivit på någon anställningsavtal. Är detta ens lagligt att göra?
Jag har svarat i den andra tråden som du skrivit i men upprepar det här:

Ja, det är lagligt.
Om du arbetar UTAN att ha skrivit på ett anställningsavtal så förutsätter lagen(LAS) att det är en tillsvidareanställning.
2019-12-04, 19:24
Medlem
Hejsan

Jag har varit anställd och uthyrd via bemanningsbolag sen Mars detta året.
Detta står de i mitt avtal
"Tidsbegränsad Anställning från och med 2019-03-* till och med 2019-09-*"
Sen i Augusti så blev den förlängd till årsskiftet, va dock tänkt att jag skulle gått över till företaget i September.
Skrevs aldrig något nytt avtal eller liknande för denna period.
Sen nyligen så blev det bestämt att jag skulle gå över till företaget i årsskiftet, dock så blev de tidsbegränsad anställning som gäller, till Augusti, deras orsak va att de va lite osäkert hur det såg ut på marknaden i nästa år osv.

Är detta ok/lagligt av dom att göra?
Eller borde jag få/kräva fast anställning?
2019-12-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l1nuxfre4k
Hejsan

Sen i Augusti så blev den förlängd till årsskiftet, va dock tänkt att jag skulle gått över till företaget i September.
Sen nyligen så blev det bestämt att jag skulle gå över till företaget i årsskiftet, dock så blev de tidsbegränsad anställning som gäller, till Augusti, deras orsak va att de va lite osäkert hur det såg ut på marknaden i nästa år osv.

Jo, det är lagligt att anställa någon på en tidsbegränsad anställning.

Visst kan du kräva en tillsvidareanställning men vill inte företaget det så är det upp till dig att
tacka ja eller tacka nej till erbjudandet.
2019-12-04, 20:30
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l1nuxfre4k
Hejsan

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jo, det är lagligt att anställa någon på en tidsbegränsad anställning.

Visst kan du kräva en tillsvidareanställning men vill inte företaget det så är det upp till dig att
tacka ja eller tacka nej till erbjudandet.
Helt korrekt svar. När du börjar din anställning i inhyrarföretaget är det att betakta som en helt ny anställning i ett nytt företag, trots att du sedan tidigare hyrts ut till detta företag. De kan alltså börja från nol med anställningar innan du LAS:as in i en tillsvidareanställning.

Den enda begränsningen är möjligtvis att de inte kan provanställa dig, i vart fall inte för samma tjänst som du tidigare utfört som inhyrd.
2020-01-24, 13:46
Medlem
kaffemagis avatar
Beskrivning av problem:

Jag har ett vikariat, om 75 %, på ett sjukhus i stockholmsregionen. Min veckoarbetstid är 24:15 timmar per vecka (jämför 32:20 för heltid) och rullar på fyra veckor. Mina arbetspass är generellt sett 10 timmar långa, men vissa dagar diffar med en timme / en halvtimme för att tjänstgöringsgraden ska bli rätt.

Mitt huvud började bli mört när jag upptäckte att två arbetspass saknades från det lönegrundande schemasystemet - någon miss hade helt enkelt skett som gjorde att de inte fanns där. Jag mailar min chef och ber om en åtgärd, inga konstigheter. Eller det var vad jag, i min enfald, trodde.

I stället för att justera mitt schema, så att rätt OB-tillägg kan betalas ut, registrerar chefen två pass kvalificerad övertid. Det blir ju, nu när lönen betalats ut, ett fint klirr i kassan. Men jag är mer än lite orolig att jag kommer bli återbetalningsskyldig. Detta eftersom jag är fast i min övertygelse om att de två pass som registrerats som övertid hör till min ordinarie arbetstid.

Nu har dessutom chefen börjat yra om att jag arbetat enligt ett schema som motsvarar 100 %, det trots att jag bara har tio pass per fyraveckorsperiod jämfört min heltidskollega som arbetar 13 pass.

Frågeställning:

Stämmer min habila uträkning för hur många pass jag ska jobba per fyraveckorsperiod?

24,15 x 4 = 96

96 / 10 = 9,66
2020-02-04, 23:47
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag har ett fast jobb inom servicebranschen med hyggligt tydligt specificerade arbetsuppgifter och rutiner. Privat har jag under min anställningstid bekostat och genomfört en en viss typ av utbildningen som krävs för att utföra en viss typ av arbetsuppgifter. (Arbetsmiljöverket ställer krav på utbildning för att genomföra denna typ av uppgifter) . Min arbetsgivare har stor nytta av att jag kan genomföra dessa uppgifter vid ett par tillfällen per år då den externa leverantören som normalt utför dom inte har personal på plats och endast jag har den nödvändiga kompetensen internt inom företaget (ca 100 anställda). Vid lönesamtal har jag krävt att få höjd lön (typ 400-500 per månad) som ersättning för att jag har den här kompetensen och för att utföra den här arbetsuppgiften. Arbetsgivaren vägrar utan någon som helst motivering och då jag vill sätta hårt mot hårt vill jag fråga följande;

Frågeställning:
Kan jag riskera något rent arbetsrättsligt om jag vägrar utföra dessa extra uppgifter? De ingår inte i min arbetsbeskrivning och kan absolut inte hävdas ingå i min typ av tjänst rent generellt. Arbetsgivaren har dessutom inte tillgång till utbildningsintyg eller liknande vilket gör att de sitter i en jobbigt sists om AMV skulle komma på besök när arbetsuppgiften utförs.

Kostnadsmässugt kan man säga att det kostar 5000 kr varje gång extern personal måste kallas in (vilket sker 3-8 gånger per år)vilket arbetsgivaren skulle tjänat in på endast ett tillfälle om jag fått min önskan igenom kring löneökningen.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket: Japp, HRF.
2020-02-13, 22:37
Medlem
spuuunits avatar
Hej, jag har en fråga:

Min schemalagda arbetstid är Mån-Fre, 8h/dag. Alltså 40h/veckan. Ibland händer det att jag jobbar nattetid en av dagarna, och är därför ledig dagen efter. Därför blir det mindre än 40h/veckan.

Har jag rätt till 40h/veckan? Dvs registrera arbetstid denna lediga dagen så att det blir schemalagt 40h/veckan? Jag är tillsvidare anställd med kollektivavtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in