Citat:
Ursprungligen postat av
Lallladin
Får ett företag som är i konkurs på grund av arbetsbrist neka t.ex ledigt om man ska på intervju? Jag är uppsagd med.
Du har enligt LAS rätt till skälig tid för att söka nytt arbete under uppsägningstiden. Detta kan ex vara att gå på arbetsintervju.
Länk
Citat:
Ursprungligen postat av
ekilas
Brukar uppsägningstid i månader utgå ifrån kalendermånader eller bara uppsägning datum X denna månad till anställningsslut samma datum X i månad Y?
Det nämns inte i mitt kollektivavtal så jag undrar vad det vanliga är.
Det senare, dvs X i uppsägningsmånad till anställningsslut samma datum X i månad Y. Om datumet saknas, ex 31, eller 29, 30, 31 i februari så är det månadens sista datum som gäller
Citat:
Ursprungligen postat av
SweetinSthlm
Hejsan, jag vet inte var jag ska vända mig med mina frågor för situationen är så underlig.
Jag har blivit erbjuden jobb av ett företag, men de menar att själva anställningen sker genom ett annat företag. De har själva inget registrerat företag i Sverige, men de har flera kunder här, och personal som är anställd på det här andra företaget.
Jag har försökt att googla men det verkar vara en väldigt ovanlig set-up. I mina ögon bör de ju bedömas ha fast driftställe i Sverige eftersom de bedriver verksamhet här. De har avtal med kunder om att utföra arbete, och har personal som utför det arbetet, och allt sker utåt sett i deras namn. Men formellt så ska man alltså bli anställd av ett annat företag. Jag kollade upp på Bolagsverket om de var en filial, men det var inte registrerat något utan huvudmannen var den svenska VDn på det företaget, ingenting står om det företag jag ska jobba på.
De finns inte heller på Allabolag.se, betyder det att de inte betalar F-skatt i Sverige?
Jag tycker det låter väldigt konstigt och undrar om det är lagligt?
Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig!
Det är inte helt ovanligt att ha olika bolag, ett för verksamheten som sådan och ett för personalen. Upplägget kan användas av såväl seriösa som oseriösa företag. Men om du inte hittar bolaget som ska anställa dig i verkligheten, dvs det organisationsnummer som står på anställningsavtalet, då är det något skumt på gång.