2019-11-11, 10:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du klippte-och-klistrande i onödan. Så här gick replikskiftet:

Tvärtom skjuter rapporten från affärsverket som är ansvariga för Sveriges elnät ner alla dina hemsnickarde, killgissade argument!

Pinsamt att du på detta sätt försöker smita undan utan att kommentera uppgifterna som tydligt visar att ett förlitande på 100% förnybara energislag är en utopi om man bryr sig om nätets tillförlitlighet, men det kommer du inte att lyckas med eftersom rapportens slutsatser kommer att användas i varje svar jag i fortsättningen kommer att ge dig på dina tramsiga inlägg då bättre källa än de som sköter stamnätet inte finns att få!

Citat:
Och absolut ingenting av det du citerat motsäger mitt påstående "utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion."

Jo, ingen räknar på att vindkraftverkens årliga drifttid skulle uppgå till 100%.
Alla förutom du räknar utifrån 90%, vilket tydligt visar att du i panik påstod att effektbalansrapporterna skulle handla om någon liten stuga som drivs av ett vindkraftverk, något som enbart är tramsiga fantasier!!

Citat:
Här fetade du den första meningen, men inte den andra. Varför då?

Varför borde jag feta den texten? SVK räknar med att kunna lösa problemet genom import, men skriver samtidigt "Import kan dock bara bidra till att undvika effektbrist om angränsande länder har möjlighet att exportera". Eftersom angränsande länder allt mer förlitar sig på förnybara intermittenta energikällor som är beroende av samma väder som råder i Sverige så är bilden som målas upp mörk.

Svenska kraftnät har aldrig behövt använda sig av lastfrånkoppling.
Det faktum att jag till skillnad från dig tar upp all tillgänglig information i mina inlägg visar med all tydlighet vem av oss som är en ärlig debattör!

Citat:
Mer intressant från Olausons debattartikel som du "glömde" att citera:

Så du menar med andra ord att 8,6-12,8% räcker för att trygga svenskt elnät?

Citat:
Sedan är det som Olauson forskat på främst landbaserad vindkraft. Havsbaserad vindkraft har en betydligt högre utnyttjandegrad än landbaserad dito och är även dyrare. Vindkraftsparkerna utanför Danmarks kust har en kapacitetsfaktor på mellan 40 och 50 %.

Varför byggs inte redan nu vindkraft till havs om det är så lönsamt?
Ygeman måste ju t,om utlova gratis anslutning till elnätet på skattebetalarnas bekostnad för att få någon byggnation till stånd.
Jag har tidigare länkat till en artikel som handlade om en planerad vindkraftspark som inte fick tillstånd p,ga att militären sa nej.
Framtida miljökrav kommer att skärpas och kommer att försvåra en utbyggnad.

Citat:
Som Staffan Engström skriver i kommentaren:

10% räcker ju ändå inte på långa vägar.

Citat:
Som man skriver löser man det med förtätningar av kraftnätet.

Hur förändrar förtätningar av kraftnätet väder och vind som vindkraften är beroende av?
VIND-kraft, du vet....

Citat:
Vi har inte någon elbrist så någon hjälp får vi inte av dem. När de sätter igång sin kärnkraft kommer vi få ett ännu större överskott eftersom vi inte kommer kunna exportera el till dem.

Jo, det står uttryckligen i rapporten från SVK:

Citat:
Enligt prognosen för topplasttimmen vintern 2019/2020 har Sverige ett nationellt
underskott på 1 000 MW vid en normalvinter och 2 000 MW vid en tioårsvinter.

I förra årets rapport var underskottet 400 MW vid en normalvinter 2018/2019. Ett
ökat underskott innebär att Sverige blir mer beroende av import.
Däremot innebär
det inte nödvändigtvis att risken för lastfrånkoppling ökar.

Under de kommande åren stängs ytterligare två kärnkraftsreaktorer i Sverige.
Samtidigt ökar produktionen från icke planerbar elproduktion. Sannolikt kommer
effektunderskottet att öka.

Du behärskar inte ens det svenska språket.
Frågan är varför du medverkar i tråden som handlar om ett ämne som du helt saknar kunskaper om?
Citera
2019-11-12, 07:42
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Trams.
Du fick tråden att urarta redan i andra inlägget.
Vad annat kan du komma med än trams?

Det här är mitt andra inlägg i tråden: (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson Det här är ditt andra inlägg i tråden: (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Läsaren kan själv avgöra vem det är som fått tråden att urarta.

Citat:
Citat:
Import och export är naturliga fenomen i marknadsekonomier. De ökar tillgängligheten.

At Tyskland under en enda månad av 60 möjliga importerade mer el än man exporterade måste du väl själv begripa inte är hela världen?

Trendbrottet är här! Volatiliteten visar tydligt att tyskarna tappat kontrollen över sitt elnät och förlitar sig nu på vädrets makter.

Nej.

Citat:
Citat:
Artikeln som visade att Tyskland håller på att fasa ut sin kolanvändning gjorde dig alltså svarslös?

Precis som jag säger så beror minskad kolanvändning på agendabaserade politiska beslut.
Det faktum att man nu öppnar nya kolgruvor och därmed förbereder en ökad användning i syfte att kunna reglera vindkraften och dessutom importerar naturgas visar att man totalt misslyckats med miljömålen.

Inte alls eftersom mängden fossila bränslen i den tyska energimixen minskat.

Citat:
Citat:
Sänkningen beror både på ekonomiska aspekter och ekologisk hänsyn. Vind- och solkraft är nu så billigt att Tyskland kan fasa ut kolkraften utan problem. Varför använda kol när det är en dyrare energikälla liksom?

För att sol och vind behöver back-up under mörka vinterdagar när det inte blåser?

Då har man vattenkraft att tillgå eller så importerar man el.

Citat:
Citat:
Har du någon källa som styrker att Tyskland skulle behöva förlita sig på brunkol i framtiden eller är det fria fantasier som vanligt?

Källan är att man planerar nya brunkolsbrott vid sidan av det enorma tillskott Vattenfalls havererade brunkolssatsning gett.

Nej, att Tyskland minskar sin kolkonsumtion innebär inte att den ännu helt har upphört!

Citat:
Vad är det du inte förstår? Det faktum att tyskland tidigare varit nettoexportör har bidragit till utbyggnad av sol och vind, vilket inte lett till några miljövinster.

Du påstår att ett trendbrott har inträffat. Inga källor styrker den tolkningen.
Citera
2019-11-12, 07:58
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jo, din bristande fysikkunskap förändrar inte faktumet att tillgång till bra vindlägen är en grundförutsättning för vindkraftsbolagens lönsamhet.

Du har tidigare i tråden beskyllt mig för att se allt i svart och vitt. Du verkar själv se saker i svartvitt eftersom du är oförmögen till att inse att vindlägen inte kan kategoriseras som bra eller dåliga. Vissa vindlägen är bättre än andra och innebär bättre lönsamhet. Till och med vid vindlägen som du kategoriserat som dåliga kan vindkraftsägare göra vinst (Västergötland t.ex).

Citat:
Uppenbarligen är deras vindlägen inte särskilt dåliga för då hade inte verken byggts.

Du glömmer att huvuddelen av vindkraftverken har byggts under tider då enorma subventioner fanns tillgängliga.

Subventionerna har successivt minskat men trots det har utbyggnadstaken varit mycket hög:

Citat:
Investeringar i vindkraft ökar kraftigt i Sverige
Nu verkar många anse att vindkraft är värt att satsa på. Jämfört med förra året har investeringarna mångdubblats.

Under tredje kvartalet beslutades det om satsningar på vindkraft med en sammanlagd effekt på 403 megawatt (MW), skriver Svensk vindenergi i ett pressmeddelande.

Det kan jämföras med investeringar på 25 MW under motsvarande period i fjol. Totalt har investeringsbeslut gällande vindkraft om 2 465 MW fattats i år.

https://www.nyteknik.se/energi/investeringar-i-vindkraft-okar-kraftigt-i-sverige-6936803

Vindkraftsägare tror sig tydligen uppnå lönsamhet även utan subventioner.

Citat:
Citat:
För att det som du påstår står i rapporten inte alls står i rapporten...

Jo det gör det.

Kan du vänligen citera rapporten och sluta tramsa?

Citat:
Citat:
Hårdare krav kommer isåfall från svenska myndigheter och inte från EU. Men källan som du själv citerade (Energimyndighetens inventering från 2012) visar att tillgången på bra vindlägen är god. Bara på en bråkdel av de platser som Energimyndigheten anser vara särskilt gynsamma för vindkraft har det byggts på.

Hur många av dessa lägen är fortfarande lediga idag? Hur många kan man väntas få tillstånd på eftersom kraven för miljöhänsyn drastiskt ökat?

Citat:
Utifrån de kriterier och undantag som Energimyndigheten anser vara lämpliga samt genom korrigeringar som gjorts utifrån inkomna remissvar föreslås genom denna uppdatering 310 riksintresseområden, varav 281 områden på land (3 783 km2 ) och 29 områden till havs (4 085 km2 ), se bilaga 1 och figur 3. Den totala ytan motsvarar cirka 1,5 procent av Sveriges yta (exklusive svensk ekonomisk zon), vid en hypotetisk fullständig exploatering av de föreslagna riksintresseområdena skulle cirka 0,5 procent av den föreslagna ytan komma att bearbetas. Jämfört med tidigare anspråk är detta förslag en minskning jämfört med vad som pekades ut som riksintresseområden för vindbruk 2008.

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/riksintressen/riksintresse-vindbruk-2013_beskrivning.pdf

3 783 kvadratkilometer är enormt. Det finns ingen risk för att de goda vindlägena skulle ta slut det här århundradet.
Citera
2019-11-12, 08:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Tvärtom skjuter rapporten från affärsverket som är ansvariga för Sveriges elnät ner alla dina hemsnickarde, killgissade argument!

Visa det då.

Citat:
Pinsamt att du på detta sätt försöker smita undan utan att kommentera uppgifterna som tydligt visar att ett förlitande på 100% förnybara energislag är en utopi om man bryr sig om nätets tillförlitlighet,

"Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet."

Från Energimyndighetens rapport.

Citat:
Citat:
Och absolut ingenting av det du citerat motsäger mitt påstående "utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion."

Jo, ingen räknar på att vindkraftverkens årliga drifttid skulle uppgå till 100%.

Det känns som om du försöker snirkla dig ur knipan du satt dig i genom att byta ut vissa viktiga ord. Istället för utnyttjandegraden som vi diskuterar vill du nu prata om ett helt annat mått - årlig drifttid.

Citat:
Alla förutom du räknar utifrån 90%

Nej, det är ingen som räknar "utifrån 90 %." Bevare mig väl...

Citat:
vilket tydligt visar att du i panik påstod att effektbalansrapporterna skulle handla om någon liten stuga som drivs av ett vindkraftverk, något som enbart är tramsiga fantasier!!

Mitt resonemang var:

"Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %."

Resonemanget är korrekt och du skämmer ut dig själv.

Citat:
Citat:
Här fetade du den första meningen, men inte den andra. Varför då?

Varför borde jag feta den texten?

För att den visar att SVK inte räknar med att elnätets tillförlitlighet påverkas.

Citat:
Citat:
Mer intressant från Olausons debattartikel som du "glömde" att citera:

Så du menar med andra ord att 8,6-12,8% räcker för att trygga svenskt elnät?

Vindkraften står under kraftig utbyggnad. Något som jag tror du är väl medveten om.

Citat:
Citat:
Sedan är det som Olauson forskat på främst landbaserad vindkraft. Havsbaserad vindkraft har en betydligt högre utnyttjandegrad än landbaserad dito och är även dyrare. Vindkraftsparkerna utanför Danmarks kust har en kapacitetsfaktor på mellan 40 och 50 %.

Varför byggs inte redan nu vindkraft till havs om det är så lönsamt?

Citat:
Vattenfall inaugurates Scandinavia’s largest offshore wind farm
Today, 22 August 2019, HRH Crown Prince of Denmark accompanied by Danish Prime Minister Mette Frederiksen and the Minister of Climate, Energy and Utilities Dan Jørgensen officially opened Denmark’s, Scandinavia’s and Vattenfall’s largest offshore wind farm, Horns Rev 3.

The 49 wind turbines on Horns Rev 25-40 km off Denmark’s west coast in the North Sea will increase the Danish power production from wind with around 12 per cent. Enough to power the yearly consumption in 425,000 Danish households.

https://group.vattenfall.com/press-and-media/news--press-releases/pressreleases/2019/vattenfall-inaugurates-scandinavias-largest-offshore-wind-farm

Citat:
10% räcker ju ändå inte på långa vägar.

Vindkraften står under kraftig utbyggnad. Något som jag tror du är väl medveten om.

Citat:
Citat:
Som man skriver löser man det med förtätningar av kraftnätet.

Hur förändrar förtätningar av kraftnätet väder och vind som vindkraften är beroende av?
VIND-kraft, du vet....

Man överför el från platser där man har ett överskott till sådana där man har ett underskott. Det är väldigt sällan som det är vindstilla överallt.

Citat:
Jo, det står uttryckligen i rapporten från SVK:

Du verkar ha svårt att förstå hur en marknad fungerar. Fakta är att elpriset i Sverige är lågt eftersom tillgången på el är mycket god. Vi har mer el än vad vi behöver.

Anta att vi stänger av två reaktorer till, vad händer då? Utbudet minskar och elpriset ökar. Vad händer då? Investeringar som tidigare inte ansågs lönsamma blir helt plötsligt lönsamma. Vad händer då? Ny kraftproduktion tillkommer. Särskilt sådan som avlasta när andra kraftkällor producerar som minst. Elpriset minskar igen.

Vi stänger två reaktorer till och vi ponerar också att det blir kris och vi varken kan importera el eller förlita oss till våra inhemska kraftkällor. Vad händer då? Elpriset skjuter i höjden. Vad händer då? Villaägare minskar sin elförbrukning genom att installera bergvärme istället för direktverkande el. Vad händer då? Elpriset minskar igen.
Citera
2019-11-12, 10:57
Medlem
Citat:
Nej, rapporten visar inte att förnybar energi inte kan ersätta kärnkraften. Här har du en debattartikel som slår hål på flera av de myter du kört med.

Du missade en central del. Författare av artikeln är Lise Nordin (MP) som därmed tillhör vindkraftslobbyn. Du har med andra ord gått på myterna det lilla extremistpartiet sprider!

Dessutom nämns aldrig hur tillförlitligt ett elnät som är baserat på 100% förnybar energi, vilket är min utgångspunkt i diskussionen vi för.

Citat:
Irrelevant eftersom SVK:s rapport inte stödjer dina fantasifulla påståenden.

Jo det gör den:

Citat:
Analyserna visar att nedläggning av kärnkraften leder till en ökad risk för effektbrist.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/kraftbalansrapport2019.pdf

Citat:
"Okej, vi tar det igen.

"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."

Sant eller falskt?

Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.

"Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %."

Sant eller falskt?"

Din sannolikhetskalkyl kommer likt kommunismen aldrig att fungera hur många gånger du än repeterar misstaget.
Du visar bara eventuella läsare hur pass oinsatt du är i ämnet tråden handlar om.

Citat:
Nedanstående fattar inte lille Laurentius är en tautologi:

"Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig."

Du är uppenbart efterbliven om du tror att du bevisar något med ovanstående trams.
Säg mig lille förlorare, vilket värde är det högsta värde som man kan garantera alltid finns tillgängligt om inte minimivärdet?

Citat:
Jag frågade inser du att "Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig" är en tautologi och du replikerade med något helt ovidkommande.

Citat:
Ljug inte. Det du påstod är inte samma sak som det Oliver Then påstod.

Jag har hela tiden hänvisat till Oliver Thens uttalande som källa för mitt argument att tysk vindkraft enbart kan garantera 1% av installerad effekt i varje given tidpunkt.
Att uttalandet skulle handla om ett enstaka hus som drivs av en vindsnurra har du fabulerat ihop hemma på kammaren (din madrasserade cell?).

Du är desperat och försöka ljuga dig ur situationen istället för att ta förlusten på ett bra sätt!

Citat:
Exakt vad anser du var "fel" med mitt svar på din fråga? Varför frågar du frågor om du ändå bara ska avfärda svaren som "fel?"

Dina svar är ju helt åt helvete fel.
Svara nu på frågan om ett minimivärde utgör det högsta värde som kan garanteras finnas tillgängligt i varje givet ögonblick.

Citat:
En helt felaktig tolkning.

Nej, vilket värde är det annars?

Citat:
Nej, Tyskland upplevde varken en "blackout" (som du skrev tidigare) eller en driftstörning. Påstår DU annat så får DU bevisa det!

Jag har ju redan bevisat det genom att peka på en otillåtet låg nätfrekvens.

Citat:
Så din huvudtes är inte att kärnkraften måste bevaras? Jösses vad förvirrande du är.

Att du är förvirrad är ingen nyhet.
Jag har hela tiden diskuterat frågan utifrån elnätets driftsäkerhet. I dagsläget kan enbart vattenkraft i kombination med kärnkraft garantera driftsäkerheten eftersom sol och vindkraft är intermittenta, väderberoende och därmed oplanerbara energislag.

Citat:
Ja, däremot inte som ovan en minskning på 4 %.

Lägger man ned all kärnkraft så mister sverige 40% av sin inhemska elproduktion. Är även det en större nedgång, eller kan du leva med det så länge du själv inte tillhör den procentandel som drabbas vid effektbrist?

Citat:
Varför skulle jag inte göra det när jag visat ett otal gånger att du ljuger?

Du har inte kunnat belägga att jag har ljugit vid ett enda tillfälle din pajas.
Jag har däremot visat att du är ute på allt för djupt vatten med din grundskoleutbildning!

Citat:
Ha-ha, ha-llucinationer! La-la, Laurentius Lucidor, han lider av ha-ha hallicunationer! Yeah yeah!

Inlägget är härmed anmält för trams. Jag har tappat tålamodet med ditt närmast sjukliga beteende.
Du har bevisligen helt tappat greppet. Ta din medicin och kom ner på jorden!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-12 kl. 11:02.
Citera
2019-11-12, 10:59
Medlem
Citat:
Du har tidigare i tråden beskyllt mig för att se allt i svart och vitt. Du verkar själv se saker i svartvitt eftersom du är oförmögen till att inse att vindlägen inte kan kategoriseras som bra eller dåliga. Vissa vindlägen är bättre än andra och innebär bättre lönsamhet. Till och med vid vindlägen som du kategoriserat som dåliga kan vindkraftsägare göra vinst (Västergötland t.ex).

Har du någon källa som visar hur mycket vinst de gör nu när systemet för elcertifikat havererat?

Citat:
Subventionerna har successivt minskat men trots det har utbyggnadstaken varit mycket hög:

Det återstår att se hur hög utbyggnadstakten blir nu när Ygeman tvingas locka med skattefinansierad inkoppling till stamnätet. Dessutom leder ökade miljökrav till att endast ett av tre planerade vindkraftverk byggs.

Citat:
Vindkraftsägare tror sig tydligen uppnå lönsamhet även utan subventioner.

Jahapp, felsatsningar har inträffat förr som vi alla vet.

Citat:

Du har med andra ord inte läst "rapporten" (som egentligen är ett reklamblad) trots att du påstod det i ett tidigare inlägg? Lögnare?

Citat:
3 783 kvadratkilometer är enormt. Det finns ingen risk för att de goda vindlägena skulle ta slut det här århundradet.

Kanske inte, men leder tillståndsprocessen till att endast ett av tre vindkraftverk byggs så finns endast 1*261 kvadratkilometer kvar, och då räknar man inte med redan exploaterade vindlägen.

För att få en uppfattning om hur stort området med de bästa vindlägena är så kan bygget i Markbygden utanför Piteå tas som exempel.

Citat:
Ytan som vindkraftverken står på är ungefär 450 kvadratkilometer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/har-byggs-en-av-varldens-storsta-vindkraftparker-i-pitea

Tre sådana parker så är utrymmet (som redan till största delen sedan länge är utbyggt) upptaget.
Citera
2019-11-12, 11:00
Medlem
Citat:
Visa det då.

Jag gjorde ju det. Men du valde att anmäla inlägget så min genomgång av rapporten togs bort.
Jag kommer hädanefter att anmäla dina inlägg som innehåller trams som inte har med trådämnet att skaffa.

Citat:
"Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet."

Från Energimyndighetens rapport.

Citat:
Årets kraftbalansrapport visar att marginalerna för den svenska kraftbalansen och
förmågan att vara självförsörjande med el under höglastsituationer krymper.

Analysen av kommande vinter visar att den svenska effektbalansen har försämrats.
Enligt prognosen för topplasttimmen vintern 2019/2020 har Sverige ett nationellt
underskott på 1 000 MW vid en normalvinter och 2 000 MW vid en tioårsvinter. I
förra årets rapport var underskottet 400 MW vid en normalvinter 2018/2019. Ett
ökat underskott innebär att Sverige blir mer beroende av import.

Kärnkraften i Sverige producerade 65,6 TWh el under 201816, vilket var ca 42 procent av den totala elproduktionen i Sverige. Under topplasttimmen producerade den svenska kärnkraften 95 procent av installerad effekt.

År 2018 producerade vindkraften i Sverige 16,3 TWh el17, vilket är ca 10 procent av
den totala elproduktionen i landet.Under topplasttimmen producerade vindkraften 846 MWh/h, vilket är 11 procent av installerad effekt.

Den kraftigt reducerade tillgängliga överföringskapaciteten mellan Sverige och Tyskland var fullt utnyttjad under topplasttimmen

Tabell 10 visar på en negativ effektbalans med ett underskott om ca 1 000 MW vid
en normalvinter. Det innebär att Sverige förväntas vara beroende av nettoimport
för att klara topplasttimmen vid en normalvinter.

Baserat på statistik antas vindkraften ha en tillgänglighet på 9 procent under topplasttimmen.

Solkraft antas ha en tillgänglighet på 0 procent eftersom topplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt.

Det är viktigt att understryka att möjligheten att importera el under timmar med
hög efterfrågan i första hand beror på om det finns ett produktionsöverskott i
grannländerna. Under vissa tider är det dock överföringskapaciteten hos såväl utlandsförbindelserna som interna flaskhalsar i grannländerna som begränsar importmöjligheten

Vindkraften kan dock inte bidra till effektbalansen under vinterns
kalla perioder med samma tillgänglighet som den kärnkraft den ersätter och dess
produktion är inte planerbar.

Effektbalansen under topplasttimmen kommer sannolikt att försämras sett ur ett
nationellt perspektiv, när stor volym planerbar produktion försvinner och i huvudsak ersätts av vindkraft.

Citat:
Det känns som om du försöker snirkla dig ur knipan du satt dig i genom att byta ut vissa viktiga ord. Istället för utnyttjandegraden som vi diskuterar vill du nu prata om ett helt annat mått - årlig drifttid.

Nej, det är ingen som räknar "utifrån 90 %." Bevare mig väl...

Jo, hela branschen räknar utifrån 90%!
Varför skulle man räkna med tid då vindkraftverken inte är aktiva? Det skulle ju försämra siffrorna.
Upp med bevisen för att du inte ljuger som vanligt!

Citat:
Mitt resonemang var:

"Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %."

Resonemanget är korrekt och du skämmer ut dig själv.

Eftersom vindkraftsbranschen påstår att vindkraftverk enbart är aktiva 90% av årets alla timmar så förstår alla som inte är efterblivna att ditt påstående är en enda stor lögn. 0% av alla vindkraftverk producerar el 100% av årets timmar enligt vindkraftbolagen, och här kommer EnGodFörlorare och påstår det motsatta! Obetalbart!!

Uppvisa en källa på att ovanstående stämmer eller inse att du är en avslöjad lögnare!

Citat:
För att den visar att SVK inte räknar med att elnätets tillförlitlighet påverkas.

Lögnare:

Citat:
Analysen av kommande vinter visar att den svenska effektbalansen har försämrats.

För att visa metodens utfallsrum gjordes en simulering där all överföringskapacitet
till och från utlandet nollställdes; Sverige simulerades som en isolerad ö. I detta fall
blev genomsnittlig förväntad effektbrist nästan 20 timmar per år i södra Sverige
och ett fåtal timmar i norra Sverige. Detta illustrerar importberoendet och Sveriges
självförsörjandegrad vid ansträngda situationer.

Citat:
Man överför el från platser där man har ett överskott till sådana där man har ett underskott. Det är väldigt sällan som det är vindstilla överallt.

Vindar under 4 m/s leder till att ingen vindkraftsel produceras.
Dessa förhållanden är vanliga då snittvinden ligger på 7 m/s.

Citat:
Du verkar ha svårt att förstå hur en marknad fungerar. Fakta är att elpriset i Sverige är lågt eftersom tillgången på el är mycket god. Vi har mer el än vad vi behöver.

Återigen uppvisar du ditt oförstånd.
Du har svart på vitt (SVK:s effektbalansrapport) på att elöverskott inte råder under årets alla dagar.
Vad är det i meningen "nationellt underskott" du inte förstår?

Citat:
Anta att vi stänger av två reaktorer till, vad händer då? Utbudet minskar och elpriset ökar. Vad händer då? Investeringar som tidigare inte ansågs lönsamma blir helt plötsligt lönsamma. Vad händer då? Ny kraftproduktion tillkommer. Särskilt sådan som avlasta när andra kraftkällor producerar som minst. Elpriset minskar igen.

Knappast, överskott av vindenergi ökar vilket medför ytterligare försämrad lönsamhet för vindkraftbolagen.
Minskningen av energireservens förmåga att agera back-up visar med all tydlighet att olönsamma reservkraftverk som mestadels står stilla inte är någon prioritet, något som medför ett elnät med försämrad tillförlitlighet.

Citat:
Vi stänger två reaktorer till och vi ponerar också att det blir kris och vi varken kan importera el eller förlita oss till våra inhemska kraftkällor. Vad händer då? Elpriset skjuter i höjden. Vad händer då? Villaägare minskar sin elförbrukning genom att installera bergvärme istället för direktverkande el. Vad händer då? Elpriset minskar igen.

Så du menar alltså att vi ska tvingas leva med ständiga strömavbrott tills alla villaägare har köpt värmepumpar? Vad får det för konsekvenser för samhällsekonomin och vårt välstånd?

Lösningen kanske fungerar i ditt socialistparadis Sovjet, men där förmådde ju som bekant inte den reella ekonomin leva upp till planekonomiska rapporter baserade på önsketänkande....

Dessutom hade redan 2012 vartannat småhus någon form av värmepump medan enbart hundratusental villor och radhus använde direktverkande värme.
Den stora andelen byggnader med direktverkande värme är fritidshus (430000 st år 2012), vilket innebär att den största sänkningen av energibehovet redan är utförd.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-12 kl. 11:10.
Citera
2019-11-12, 11:01
Medlem
Citat:
Inte alls eftersom mängden fossila bränslen i den tyska energimixen minskat.

Prospekteringen av nya kolgruvor visar att tyskland kommer att öka sitt kolberoende hellre än att förlita sig på rysk naturgas, något du själv framfört som argument.

Citat:

Lögn som vanligt från en god lögnare. Tysk vattenkraft stod endast för 8.4% av totalen 2018.

Citat:
Nej, att Tyskland minskar sin kolkonsumtion innebär inte att den ännu helt har upphört!

Tyskland kommer att tvingas öka sin användning av brunkol för att inte göra sig helt beroande av Putin och dessutom slippa de enorma driftstörningar som ett allt för stort förlitande på "gröna energislag" inneburit!

Citat:

Jo, du förmår som vanligt inte tolka information om den inte kommer från vindkraftslobbyn.
Citera
2019-11-13, 01:04
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du missade en central del. Författare av artikeln är Lise Nordin (MP) som därmed tillhör vindkraftslobbyn.

Lise Nordin tillhör inte vindkraftslobbyn. Attackera budskapet inte budbäraren:

Citat:
De har minst sagt uppförsbacke i sin argumentation när även Energimyndigheten i en ny rapport fastslår att ”Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet.” [...]

Kärnkraften är olönsam, även utan så kallad effektskatt

Länge har påståtts att det är den så kallade effektskatten som gör kärnkraften olönsam, men 2016 enades partierna i energiöverenskommelsen om att ta bort effektskatten och de fyra reaktorerna är ändå olönsamma. Det kostar mer att driva reaktorerna än ägarna får intäkter för elen. [...]

Citat:
Citat:
Irrelevant eftersom SVK:s rapport inte stödjer dina fantasifulla påståenden.

Jo det gör den:

Nej, det gör den inte.

Citat:
Citat:
"Okej, vi tar det igen.

Sant eller falskt?

Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.

"Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %."

Sant eller falskt?"

Din sannolikhetskalkyl kommer likt kommunismen aldrig att fungera hur många gånger du än repeterar misstaget.
Du visar bara eventuella läsare hur pass oinsatt du är i ämnet tråden handlar om.

Nej, jag visar eventuella läsare att du vägrar att svara på frågor.

Citat:
Citat:
Nedanstående fattar inte lille Laurentius är en tautologi:

Du är uppenbart efterbliven om du tror att du bevisar något med ovanstående trams.

Du tar till personangrepp när du inser att din argumentation inte håller.

Citat:
Säg mig lille förlorare, vilket värde är det högsta värde som man kan garantera alltid finns tillgängligt om inte minimivärdet?

Säg mig, lille Laurentius, varför ska jag svara på dina frågor när du vägrar svara på mina?

Citat:
Citat:
Ljug inte. Det du påstod är inte samma sak som det Oliver Then påstod.

Jag har hela tiden hänvisat till Oliver Thens uttalande som källa för mitt argument att tysk vindkraft enbart kan garantera 1% av installerad effekt i varje given tidpunkt.

Ljug inte. Ditt påstående var "Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" men det du nu påstår är något helt annat.

Säg mig, hur stor andel av installerad effekt kan ett kärnkraftverk garantera?

Citat:
Citat:
Exakt vad anser du var "fel" med mitt svar på din fråga? Varför frågar du frågor om du ändå bara ska avfärda svaren som "fel?"

Dina svar är ju helt åt helvete fel.

Varför frågade du då?

Citat:
Citat:
En helt felaktig tolkning.

Nej, vilket värde är det annars?

Det minsta garanterade mängden är 0 %. Det gäller oavsett vilket kraftslag vi pratar om.

Citat:
Citat:
Nej, Tyskland upplevde varken en "blackout" (som du skrev tidigare) eller en driftstörning. Påstår DU annat så får DU bevisa det!

Jag har ju redan bevisat det genom att peka på en otillåtet låg nätfrekvens.

Nej, det har du inte. Bevisa nu att Tyskland råkade ut för ett strömavbrott.

Citat:
Citat:
Så din huvudtes är inte att kärnkraften måste bevaras? Jösses vad förvirrande du är.

Att du är förvirrad är ingen nyhet.
Jag har hela tiden diskuterat frågan utifrån elnätets driftsäkerhet. I dagsläget kan enbart vattenkraft i kombination med kärnkraft garantera driftsäkerheten eftersom sol och vindkraft är intermittenta, väderberoende och därmed oplanerbara energislag.

Energimyndigheten och tusentals andra analytiker håller inte med dig.

Citat:
Citat:
Varför skulle jag inte göra det när jag visat ett otal gånger att du ljuger?

Du har inte kunnat belägga att jag har ljugit vid ett enda tillfälle din pajas.

Du har ljugit vid ett otal tillfällen. Exempelvis "vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" och om den svenska vindkraften "Utbyggnadstakten har ju avtagit."
Citera
2019-11-13, 01:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Har du någon källa som visar hur mycket vinst de gör nu när systemet för elcertifikat havererat?

Du har inte ens specificerat vilken vindkraftspark du syftar på. Så hur ska jag kunna bistå dig med en källa?

Citat:
Citat:

Det återstår att se hur hög utbyggnadstakten blir nu när Ygeman tvingas locka med skattefinansierad inkoppling till stamnätet.

Utbyggnadstakten har hittills slagit alla förväntningar. Den kommer att fortsätta vara hög. Nu har vi visserligen ett enormt elöverskott i Sverige så det är möjligt att utbyggnadstakten kommer avta något. När Vattenfall slutligen stänger sina olönsamma reaktorer kommer den öka igen.

Citat:
Jahapp, felsatsningar har inträffat förr som vi alla vet.

Exempel på felsatsningar är byggena av nya kärnreaktorer i Franrike, England och USA. I de länderna är det skattebetalarna som får stå för kostnaderna. I Sverige är det vindkraftsägarna själva som får stå för förlusterna. Bra va?

Citat:
Citat:

Du har med andra ord inte läst "rapporten" (som egentligen är ett reklamblad) trots att du påstod det i ett tidigare inlägg? Lögnare?

Lägg ner ordmärkeriet. Kan du vänligen bistå mig med en källa till påståendet "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade?"

Du har fått minst fem chanser på dig...

Citat:
Citat:

Kanske inte, men leder tillståndsprocessen till att endast ett av tre vindkraftverk byggs så finns endast 1*261 kvadratkilometer kvar, och då räknar man inte med redan exploaterade vindlägen.

Vilket korkat sätt att räkna på. Du utgår nämligen från att alla tillstånd gäller utbyggnad i dessa 3 783 km^2. Så är inte fallet.

Citat:
För att få en uppfattning om hur stort området med de bästa vindlägena är så kan bygget i Markbygden utanför Piteå tas som exempel.

Europas största vindkraftspark byggs alltså i Piteå. Och du som tidigare påstod att "utbyggnadstakten har ju avtagit."

Citat:
Tre sådana parker så är utrymmet (som redan till största delen sedan länge är utbyggt) upptaget.

Man ska alltså bygga cirka 1 100 verk på 450 km^2 vilket innebär 3 verk per kvadratkilometer. Så glest byggs inte de flesta vindkraftparker men i övre Norrland finns utrymmet så det kan man kosta på sig. Sedan 3 783 / 450 = 8,4 vilket är lite mer än 3, eller hur?
Citera
2019-11-13, 02:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Visa det då.

Jag gjorde ju det.

Du skrev "Tvärtom skjuter rapporten från affärsverket som är ansvariga för Sveriges elnät ner alla dina hemsnickarde, killgissade argument!" och jag svarade "Visa det då." Kan du vänligen visa vilka av mina "hemsnickarde, killgissade argument" rapporten skjuter ned?

Citat:
Jag kommer hädanefter att anmäla dina inlägg som innehåller trams som inte har med trådämnet att skaffa.

Såhär har jag tidigare skrivit om den låga nivå du hållit:

"Jo, och det är 100 % DITT fel. Om du i framtiden väljer att svara på mina frågor och lämna källor till påståenden som jag ifrågasätter är jag övertygad om att vi skulle kunna få rätsida på tråden."

Om du nu vill höja din nivå och sluta upp med tramsandet så välkomnar jag det.

Citat:
Årets kraftbalansrapport visar att marginalerna för den svenska kraftbalansen och förmågan att vara självförsörjande med el under höglastsituationer krymper.

Du har fortfarande inte förstått vad det handlar om. Precis som vi i Sverige har underskott på bananer och kaffe kommer vi i framtiden ha underskott på el under vissa perioder. Det underskottet råder vi bot på genom att importera el från grannländer som har överskott. Det jämnar ut sig eftersom vi också kommer exportera vår el när de har underskott.

Citat:
Jo, hela branschen räknar utifrån 90%!

Nej:

Citat:
Kapacitetsfaktor och fullasttimmar

Utnyttjandegraden är ett viktigt mått på vindturbinernas effektivitet. Utnyttjandegraden uttrycks antingen som kapacitetsfaktor eller som antal fullasttimmar per år. Kapacitetsfaktorn beräknas genom att jämföra turbinens verkliga produktion med den maximala produktionen och uttrycks i procent. Fullasttimmar uttrycker samma sak, men anges i antal timmar under året i stället för i procent.

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/om-oss/lagesrapporter/elmarknaden/2019/vindkraftens-teknik--och-kostnadsutveckling.pdf

Citat:
Upp med bevisen för att du inte ljuger som vanligt!

Se ovanstående källhänvisning.

Citat:
Eftersom vindkraftsbranschen påstår att vindkraftverk enbart är aktiva 90%

Jag tror inte att vindkraftverk är aktiva 90 % av året. Du får gärna komma med en källa som styrker ditt påstående.

Citat:
0% av alla vindkraftverk producerar el 100% av årets timmar enligt vindkraftbolagen, och här kommer EnGodFörlorare och påstår det motsatta! Obetalbart!!

Du skrev "Jag kommer hädanefter att anmäla dina inlägg som innehåller trams som inte har med trådämnet att skaffa." men det du själv gör är att tramsa. Trots att jag flera gånger tidigare bett dig sluta upp med att försöka sabba tråden.

Citat:
Lögnare:

Citat:

För att visa metodens utfallsrum gjordes en simulering där all överföringskapacitet till och från utlandet nollställdes; Sverige simulerades som en isolerad ö.

Ser du något fel i ovanstående?

Citat:
Citat:

Återigen uppvisar du ditt oförstånd.
Du har svart på vitt (SVK:s effektbalansrapport) på att elöverskott inte råder under årets alla dagar.
Vad är det i meningen "nationellt underskott" du inte förstår?

Enligt din logik skulle Sverige också behöva statligt subventionerade bananplantager eftersom vi importerar bananer. Men det argumentet ville du inte bemöta utan svarade "ta det i fruktforumet".

Sverige har idag ett underskott av el ett cirka 20 - 30 timmar per år. Resten av tiden exporterar vi. Du kan själv verifiera att mina siffror är korrekta genom att leta upp dokumentet Statistik per elområde och timme, 2019 (xls) på SVK:s sajt.

Att bygga ny kärnkraft för att täcka upp för 20 - 30 timmars underskott är inte rimligt eftersom vi då skulle få en massiv och mycket olönsam överproduktion av el. Istället är det mycket bättre att vi, 20 - 30 timmar om året, importerar el och att vi resten av tiden exporterar.

Citat:
Citat:

Knappast, överskott av vindenergi ökar vilket medför ytterligare försämrad lönsamhet för vindkraftbolagen.

Nej, den extra produktionen av billig vindkraftsel kommer ersätta förlusten av dyr kärnkraftsel.

Citat:
Minskningen av energireservens förmåga att agera back-up visar med all tydlighet att olönsamma reservkraftverk som mestadels står stilla inte är någon prioritet

Jag håller med. Därför bör inte kärnkraften byggas ut eftersom nya verk mest skulle tjäna rollen som olönsam reservkraft.

Citat:
Citat:

Så du menar alltså att vi ska tvingas leva med ständiga strömavbrott tills alla villaägare har köpt värmepumpar? Vad får det för konsekvenser för samhällsekonomin och vårt välstånd?

Nej, och inget i det jag skrivit kan tolkas som att det är min åsikt. Vänligen läs vad jag skriver innan du svarar.

Citat:
Dessutom hade redan 2012 vartannat småhus någon form av värmepump medan enbart hundratusental villor och radhus använde direktverkande värme.

Sverige har fortfarande världens tionde högsta elförbrukning per capita. Genom att minska användningen av direktverkande el för uppvärmning kan elförbrukningen minska drastiskt:

Citat:
Med världens tionde högsta elförbrukning per capita finns det goda möjligheter att effektivisera den svenska elanvändningen. Förutom energieffektivisering behöver också potentialen hos efterfrågeflexibilitet realiseras. Genom att med prissignaler, smarta mätare och automatisering styra elförbrukningen till tider med överskott och minska den på tider med underskott skapar vi ett elsystem som både är mer hållbart och mer kostnadseffektivt. Bara uppvärmningen bland hushållskunder kan bidra med en flexibilitet om 5500 MW vintertid, vilket motsvarar ungefär 20 procent av effektförbrukningen en kall vinterdag.

https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft
Citera
2019-11-13, 02:41
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Prospekteringen av nya kolgruvor visar att tyskland kommer att öka sitt kolberoende hellre än att förlita sig på rysk naturgas, något du själv framfört som argument.

Inget tyder på att Tyskland kommer öka sitt kolberoende. Ett kolföretag vill bygga ett nytt dagbrott på sin egen mark eftersom det gamla har tömts. Det betyder inte att Tyskland kommer öka sitt kolberoende.

Citat:
Citat:

Lögn som vanligt från en god lögnare. Tysk vattenkraft stod endast för 8.4% av totalen 2018.

Det betyder att man har vattenkraft att tillgå samt att man har möjlighet att importera el.

Precis som jag skrev.

Citat:
Citat:

Tyskland kommer att tvingas öka sin användning av brunkol

Fria fantasier.

Citat:
Citat:

Jo, du förmår som vanligt inte tolka information om den inte kommer från vindkraftslobbyn.

Vilka källor styrker ditt påstående om att ett trendbrott inträffat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in