2019-11-11, 20:22
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

1. Har tex vita, östasiater (japaner, kineser) och ashkenaziska judar högre IQ än svarta, är det tvärtom eller är det ingen skillnad? Jag pratar om genomsnittlig IQ.

2. Om det är skillnad, hur har man då kunnat fastställa det?

3. Vad kan den eventuella skillnaden bero på?

4. Kan IQ hos en individ tränas upp eller förbättras på något sätt? Om det går, med vilka metoder?

5. Hur stor andel av IQ är ärftligt?

Hoppas jag inte var otydlig på någon punkt.

Vi kan fortsätta diskussionen efter att du upplyst oss. Jag kommer säkert ha följdfrågor.

Du blandar nationalitet, etnicitet och hudfärg hej vilt. Det är olika saker. Inga studier finns därför gjorda för att besvara din första fråga på ett generellt plan. I t.ex. USA har det däremot gjorts studier i olika sammanhang där svarta amerikaner underpresterat i förhållande till vita när man uppmätt IQ. Nationsövergripande IQ-jämförelser finns inte av de skäl som jag angav i mitt förra svar. IQ är en av de normalfördelade egenskaper som har störst hereditär komponent. Siffror varierar mellan 50-80%. IQ anses vara stabilt över tid och ska även om olika värden kan erhållas vid separata testningar inte vara möjligt att höja genom medveten träning*. Däremot är det rimligt att anta att två enäggstvillingar som separerats från födseln och getts olika livsvillkor i form av utbildning, nutrition, social stimulans etc presterar olika på IQ-test.

* Sitter man och nöter matriser på regelbunden basis så blir man dock bättre på denna typ av problemlösning.
Citera
2019-11-12, 07:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Du blandar nationalitet, etnicitet och hudfärg hej vilt. Det är olika saker. Inga studier finns därför gjorda för att besvara din första fråga på ett generellt plan. I t.ex. USA har det däremot gjorts studier i olika sammanhang där svarta amerikaner underpresterat i förhållande till vita när man uppmätt IQ. Nationsövergripande IQ-jämförelser finns inte av de skäl som jag angav i mitt förra svar. IQ är en av de normalfördelade egenskaper som har störst hereditär komponent. Siffror varierar mellan 50-80%. IQ anses vara stabilt över tid och ska även om olika värden kan erhållas vid separata testningar inte vara möjligt att höja genom medveten träning*. Däremot är det rimligt att anta att två enäggstvillingar som separerats från födseln och getts olika livsvillkor i form av utbildning, nutrition, social stimulans etc presterar olika på IQ-test.

* Sitter man och nöter matriser på regelbunden basis så blir man dock bättre på denna typ av problemlösning.

Nu börjar vi äntligen komma nånstans, så trevligt.

Innan vi går vidare: När du beskriver svarta och vita i USA, och för att inte ”blanda ihop nationalitet, etnicitet och hudfärg hej vilt”, Från vilket land/område kommer isåfall dem?

Så, vi kan alltså utifrån det du skrev komma överens om:

1. Det är, enligt studier från USA, skillnad mellan svarta och vita.

2. IQ är mestadels ärftligt.

3. IQ går inte att träna upp.

Är det korrekt uppfattat så långt?
Citera
2019-11-12, 08:12
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nu börjar vi äntligen komma nånstans, så trevligt.

Innan vi går vidare: När du beskriver svarta och vita i USA, och för att inte ”blanda ihop nationalitet, etnicitet och hudfärg hej vilt”, Från vilket land/område kommer isåfall dem?

Så, vi kan alltså utifrån det du skrev komma överens om:

1. Det är, enligt studier från USA, skillnad mellan svarta och vita.

2. IQ är mestadels ärftligt.

3. IQ går inte att träna upp.

Är det korrekt uppfattat så långt?
I USA skiljer man i t.ex. ansökningar till militärtjänst på hudfärg. De tar inte hänsyn till om de vita kommer från Italien eller England.
Citera
2019-11-12, 08:16
Medlem
DaChiefs avatar
Sannolikheten att barnet får låg iq, blir formad av en dålig uppväxt och en kopia av sina föräldrar är 99%.

Alla har kompisar som skaffat barn när de är 18-25. Oftast är dessa misslyckade personer.
Sedan fortsätter misären och bytande av partner och naturligtvis ska de klämma fram 1-2 till som kommer bli lika misslyckad som de själva.
Citera
2019-11-12, 12:00
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Har miljön så stor inverkan då?

Jag skulle aldrig adoptera en unge. Vem vet vilka skitgener man skulle få dras med då?

Miljön påverkar inte din intelligens men däremot möjligheten att utvecklas.

Få vågar gå ut med statistik över intelligens från tex Afrika och den statistik som lyfts blir snabbt ratad. Snittet i Afrika menar vissa ligger under 80 vilket gör det svårt att bli en del av vårt samhälle även med de enklaste arbeten i framtiden, oavsett miljö.
Citera
2019-11-12, 12:25
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så vitt man vet idag bestäms intelligensen av x-kromosomen. Pojkar ärver intelligens av mamman, flickor av båda. En pojke blir intelligent om mamman är intelligent. Det ser ut som om för att flickor skall bli intelligenta så måste båda föräldrar vara intelligenta (kromosomerna tar ut varandra).

Miljö har minimal påverkan (se negrer i USA)

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rhinehart
[...] Som du kan se förklarar de bilden av a) att många gener som har en roll i intelligensens utveckling ärvs på X-kromosomen, och b) att detta är konsensus-förklaringen till att mäns intelligens är så mycket mer variabel. [...]

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag läser forskning om intelligens med stor behållning, men det är ju absurt att diskutera ämnet när nivån är att du (utan att vara insatt i litteraturen) söker på Google Scholar efter studier som du enbart väljer för att de är citerade och klingar "det du tror"-aktigt, som du knappt förstår att tolka själv och att du därifrån håller med påståendet (som går emot all form av rimlighet) att intelligens enbart skulle ärvas från modern för söner, bara för att X-kromosomen är förknippad med intelligens på olika sätt.

Ge nu övertygande studier som visar på att pojkar enbart ärver sin intelligens från sin mor, vilket i så fall skulle få avgörande konsekvenser för vem som är intressant eller inte är intressant att bilda familj med för alla människor som väljer att agera på den trosuppfattningen. Annars kan du ju välja att inte uttala dig tvärsäkert om enormt komplicerade frågor, även om jag uppskattar att du försöker lyfta diskussionens nivå (efter att du blir ifrågasatt för att ta ett absurt påstående i försvar) genom att efter bästa förmåga famla efter ett par publikationer inom ett område som du inte har någon koll på eller med någon rimlighet kan uttala dig om.[...]

(Mina fetningar)

Det är stor skillnad på "många gener" från X-kromostomen och "enbart" gener från X-kromosomen. Att mer än 50% av de gener som bestämmer intelligensen kommer därifrån kan säkert stämma, men 100% är helt orimligt.

Men jag vill främst bidra till TS önskan om anekdoter:

Det påstås att Isaac Newtons föräldrar var tämligen svagbegåvade, men att han hade en mycket skärpt morbror. Sant eller ej, antyder det ju att det rör sig om komplicerade och till stor del slumpartade samband, där arvet spelar en avgörande men aldrig direkt förutsägbar roll.
Citera
2019-11-12, 12:55
Medlem
YP4XQs avatar
Vad är ens intelligens då? Hur man samverkar med andra, löser problem, fixar sin ekonomi, förstår utveckling, händelser, processer och sådant i en symbios och komma fram till en handlingsplan utifrån alla parametrar?

Eller kunna snacka skit, vara som Hitler, eller Pewdiepie? Vad är intelligens... för mig är det ett samlingsord bara. Har intelligens med framgång`i detta samhället att göra eller är en mus som överlever lika intelligent som en människa som gör det utifrån förutsättningarna som finns?

Jag skulle aldrig kunna vara rappare som rappar om pissaker, men gör det mig intelligent eller understår det min intelligens? Vi har olika nivåer och man anpassar sig efter den nivån man är i... Och samhället i sig har en viss kollektiv nivå alla försöker anpassa sig till?
Citera
2019-11-12, 13:22
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Barn brukar oftast likna sina föräldrar väldigt mycket till beteende och intelligens. IQ är till hälften ärftligt och till hälften baserad på den yttre miljön. Men ponera att två kaozföräldrar får ett barn. Vi snackar föräldrar som hoppade av skolan och var kriminella som unga och ofta arbetslösa och var allmänt stökig. Finns det någon chans att barnet blir helt olik föräldrarna och blir en intelligent person som studerar vidare på universitet? Finns det några sådana fall? Har ni några anekdoter?

Skulle vara kul att höra om sådana fall iallafall.
Japp, jag har själv sett ett antal exempel på just detta. Dels riktiga puckonn till föräldrar som lyckats avla fram en hel kull av lyckade ungar. I det fallet hade den ena föräldern gått i grundsärskolan och den andre tog sig med nöd och näppe genom grundskolan. Barnen, tre stycken fick riktigt fina betyg och läste teoretiska linjer alla tre.
En annan familj med kaosföräldrar, allt från missbruk och polisåkning till tokstök hemma och lik förbannat klarade båda barnen skolan galant.
Men ja, givetvis har jag sett fler exempel på motsatsen, men du frågade om det går och ja, det gör det.

Precis som jag sett föräldrar med prestationer långt över snittet som får kaosungar och barn med kognitiva svårigheter.
Citera
2019-11-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Miljön påverkar inte din intelligens men däremot möjligheten att utvecklas.

Få vågar gå ut med statistik över intelligens från tex Afrika och den statistik som lyfts blir snabbt ratad. Snittet i Afrika menar vissa ligger under 80 vilket gör det svårt att bli en del av vårt samhälle även med de enklaste arbeten i framtiden, oavsett miljö.

Det är väl inte riktigt hela sanningen heller. IQ-tester ska vara utbildningsneutrala men det går inte. Har du pluggat naturvetenskapliga ämnen, matematik osv så har du en fördel. Inte för att det går att applicera direkt på problemen men för att du vant hjärnan vid att tänka logiskt och strukturerat.
Citera
2019-11-12, 14:53
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är väl inte riktigt hela sanningen heller. IQ-tester ska vara utbildningsneutrala men det går inte. Har du pluggat naturvetenskapliga ämnen, matematik osv så har du en fördel. Inte för att det går att applicera direkt på problemen men för att du vant hjärnan vid att tänka logiskt och strukturerat.

Jag säger inte emot. Bara genom att träna på IQ-test kan man höja rejält. Men ändå, är de generella förutsättningarna låga så kommer man bara så långt oavsett externa omständigheter.
Citera
2019-11-13, 21:48
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är inte en snp utan många.

Har du laddat upp ditt eget dna så kan du söka på intelligens på promethease så får du en lista.

Gjorde men blev inte klokare. Var inget som sa om jag fått det från mamma eller pappa. Bara några gener som var initialt sammankopplade med intelligens men sedan misslyckades att visa sammankopplingen där jag hade genotypen för högre IQ men sedan fanns det andra som sa tvärt om.
Citera
2019-11-13, 21:58
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag säger inte emot. Bara genom att träna på IQ-test kan man höja rejält. Men ändå, är de generella förutsättningarna låga så kommer man bara så långt oavsett externa omständigheter.

Därför ett "vanligt" IQ-test inte säger så mycket eftersom de som gått någon som helst skola kommer ha klar fördel. På samma sätt kan du träna på att bli bra suduko eller ett minnesspel men då kommer du endast att vara bra på det och inte få andra fördelar, d.v.s. du får inte bättre minne av att träna minnet. På samma sätt är det med IQ, antagligen helt genetiskt. Men föds du med ett högt IQ så kommer naturligtvis du ha fördel i skolan och vice versa oavsett miljö.

Ett "riktigt" IQ-test träffar man en läkare och tar flera timmar där dessa miljöfaktorer sorteras bort. Kommer dock inte ihåg namnet på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in