2019-11-10, 00:14
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Dna-test på ancestry eller 23andme (som testar flest snp´s) och sedan laddat upp på phrometease.

Hur hittar jag denna gen? Står massa annat men ser inget om detta.
Citera
2019-11-10, 12:32
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Hur hittar jag denna gen? Står massa annat men ser inget om detta.

Det är inte en snp utan många.

Har du laddat upp ditt eget dna så kan du söka på intelligens på promethease så får du en lista.
Citera
2019-11-10, 14:04
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Kan de? Svar: Ja.

Är det vanligt? Svar: Nej.

Alla andra svar är fel.

Hehe, jag gillar säkra svar i de fall personen i fråga har täckning, och det känns som att du har det.

Jag tror du har helt rätt!
Citera
2019-11-11, 10:51
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det finns det inte heller stöd för. Då blir det svårt att förklara varför tex nordkoreanerna, vilka levt under svår svält i många decennier, har lika hög genomsnittlig IQ som sydkoreanerna. Alla länders befolkningar har mer eller mindre levt under svält utan att det påverkar den genomsnittliga IQn.

Jag tänka mig att ett barn eventuellt inte skulle nå sin redan kodade IQ vid en extrem svält, alltså till den grad att det stannar i både växt och utveckling. Eller kanske vid en svår infektion. Men dennes kodade DNA, med tillhörande IQ, kommer forfarande föras vidare till sina avkommor.

Korrelationen mellan IQ och etniska folkgrupper är reell. Likaså länders välstånd och genomsnittlig IQ. Det kommer vi aldrig kunna ändra på mycket vi än försöker och nödgas förhålla oss till förr eller senare.

Etniska europeer och östasiater är tex de enda folkgrupperna som snittar över 100. Det förklarar deras samhällen.

Man behöver dock inte se andra folkgrupper som mindre värda för den sakens skull. De är bara annorlunda och kanske besitter helt andra goda egenskaper mer. De kanske helt enkelt inte passar in dessa samhällen fullt ut, lika lite som vita skulle passa in i afrikans samhällen. Det kanske är så enkelt.

Därför måste européer verkligen fundera om de vill fortsätta öppna gränserna för 3e världen om de vill fortsätta ha det samhälle de har. Östasiaterna har redan förstått det för länge sedan, men de har ju också lite högre IQ.
Enligt ditt resonemang, hur förklarar du att Nordkorea är så mycket fattigare än Sydkorea?
Citera
2019-11-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Uttömmande? Vad lever du i för intellektuellt leksaksland? Har du noll instinkt att faktiskt förstå saker?

Du kan ju börja med att försöka minnas studien som dina uppfattningar bygger på. Överkurs är att nyansera bilden något och inte uttala dig med säkerhet om saker som vore de vetenskapligt understödda, bara för att något låter trovärdigt utifrån din intuition.

Att försöka förstå intelligens är faktiskt intressant och något som är värt att studera resten av sitt liv.
Men vännen då... Vaknat på fel sida?

Min "insikt att förstå saker" tycker jag själv ofta känns begränsad, men lyckligtvis håller andra inte med, och betalar mig väl för den. Jag får väl låta det stå för sig.

Nu råkar det ju vara så att vetenskaplig konsensus inte byggs på en enda studie. För att göra det enkelt och verifierbart för dig har jag sökt Google Scholar (som är gratis), och valt tre aktuella (inom de senaste 20 åren) och högt citerade, dvs vetenskapligt inflytelserika, artiklar. Jag är själv inte verksam inom just detta fält, men mina egna mer lyckade artiklar ligger på 50 - 500 citat, så jag har tagit det som måttstock.

Vi har
  1. Zechner et al, 298 citat, 2001: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168952501024465
  2. Skuse, 217 citat, 2005: https://academic.oup.com/hmg/article/14/suppl_1/R27/560887
  3. Johnson et al, 64 citat, 2009: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1111/j.1745-6924.2009.01168.x

Som du kan se förklarar de bilden av a) att många gener som har en roll i intelligensens utveckling ärvs på X-kromosomen, och b) att detta är konsensus-förklaringen till att mäns intelligens är så mycket mer variabel. Mina övriga uttalanden om likheten med andra gener osv. är liknande väl stödda av litteraturen - jag lämnar bekräftandet av det efter mitt exempel i hemläxa till dig. Med din superlativa "insikt att förstå saker" torde det inte vara det minsta problem.

Vidare kan jag rekommendera Sam Harris' podcast när han pratar om intelligens och ärftlighet som en lättfattlig och väl populariserad källa.

Vad gäller tidigare mer eller mindre uttömmande inlägg i tråden är följande, om man bortser från luddiga uttalanden om "negrer" och / eller "mutationer", exempel på sådana med långt, långt mer vetenskapligt stöd än ditt egna svammel:

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är mindre sannolikt, men ja, det är möjligt. Kan ju vara så att de korkade föräldrarna bär på recessiva hög IQ gener. Sedan är det ju inte så att alla genier alltid har två genier till föräldrar, eller någon förälder som är av genimaterial. IQ styrs i hög utsträckning av gener, och gener är inte alltid 'aktiverade' så att säga, men kan aktiveras hos avkomman, särskilt om man parar med rätt person, och det även om båda föräldrarna är korkade så kan det vara så att båda föräldrarna bär på hög IQ genetik, särskilt om just dessa två korkade föräldrar är en bra match för hög IQ avkomma.
...

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så vitt man vet idag bestäms intelligensen av x-kromosomen. Pojkar ärver intelligens av mamman, flickor av båda. En pojke blir intelligent om mamman är intelligent. Det ser ut som om för att flickor skall bli intelligenta så måste båda föräldrar vara intelligenta (kromosomerna tar ut varandra).
...

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
IQ är till stor del ärftligt, iaf i större utsträckning än miljön(enligt nya studier) men gamla studier menar att miljö och ärftlighet är lika stor påverkan. Att miljön och uppfostrande har mer påverkan än genetiska anlag är ett jävligt blå-pillat tankesätt. Det har påvisats med studier på tvillingar som växt upp på olika platser, eller på adoptivbarn där IQn var mer korrelerad med föräldrarnas IQ än adoptivföräldrarna.

https://ghr.nlm.nih.gov/primer/traits/intelligence
...

Slutligen, ja, intelligens är synnerligen värt att forska på, framför allt eftersom den korrelerar så starkt med framgång i livet. Motsatsen kunde delvis beskrivas som att göra sig onödigt dum à la Dunning-Kruger syndromet, exempelvis genom att låta sina fördomar styra en till att tro att varenda medlem på Flashback är någon sorts svagbegåvat, SD-röstande träsktroll till dödsknarkarrasistfascist etc.

Jag önskar dig att du frigör dig lite mer från dina fördomar och ditt ego, och lite mindre från din förmåga till kritiskt tänkande, Frigjord. Om du nu tycker ämnet är så intressant kan du ju ta det här tillfället till att faktiskt lära dig något.
Citera
2019-11-11, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Enligt ditt resonemang, hur förklarar du att Nordkorea är så mycket fattigare än Sydkorea?

Av samma anledning Östeuropa varit fattigt:

Militär kommunistisk diktatur.
Citera
2019-11-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rhinehart
Min "insikt att förstå saker" tycker jag själv ofta känns begränsad

Jag läser forskning om intelligens med stor behållning, men det är ju absurt att diskutera ämnet när nivån är att du (utan att vara insatt i litteraturen) söker på Google Scholar efter studier som du enbart väljer för att de är citerade och klingar "det du tror"-aktigt, som du knappt förstår att tolka själv och att du därifrån håller med påståendet (som går emot all form av rimlighet) att intelligens enbart skulle ärvas från modern för söner, bara för att X-kromosomen är förknippad med intelligens på olika sätt.

Ge nu övertygande studier som visar på att pojkar enbart ärver sin intelligens från sin mor, vilket i så fall skulle få avgörande konsekvenser för vem som är intressant eller inte är intressant att bilda familj med för alla människor som väljer att agera på den trosuppfattningen. Annars kan du ju välja att inte uttala dig tvärsäkert om enormt komplicerade frågor, även om jag uppskattar att du försöker lyfta diskussionens nivå (efter att du blir ifrågasatt för att ta ett absurt påstående i försvar) genom att efter bästa förmåga famla efter ett par publikationer inom ett område som du inte har någon koll på eller med någon rimlighet kan uttala dig om.

Jag rekommenderar fortfarande till att se Flashback som ett diskussionsforum för allmänheten, som bäst rör allmänna diskussioner snarare än sådana som kräver spjutspetskunskaper, och om man ställer rent konkreta frågor om vad forskningen säger om t.ex. hur intelligens går i arv, så gör man bäst i att först skapa sig en uppfattning om litteraturen genom att läsa ett par överskådliga böcker i ämnet, så slipper man besudla sitt öga med simplistiska amatörspekulationer förklädda som tvärsäkra expertutlåtanden, särskilt om de är väldigt missvisande eller direkt felaktiga.

Annars är du en imbecill, precis som att godhetsaposteln är en imbecill (alternativt njuter av att vilseleda folk). Övriga inlägg som du tycker ger en "uttömmande bild" har jag inte invändningar emot på samma sätt, då de inte är absurda på samma sätt eller har samma avgörande konsekvenser om man faktiskt skulle lägga värde i och tro på det man läste.

Men det är ju bra att du kan använda en sökmotor. Jag skall givetvis se detta som ett bra tillfälle att lära mig mer.
Citera
2019-11-11, 14:24
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Av samma anledning Östeuropa varit fattigt:

Militär kommunistisk diktatur.
Så länders välstånd korrelerar inte med IQ om det finns ofördelaktiga statsskick?
Citera
2019-11-11, 14:27
Medlem
Profaxs avatar
För övrigt så är svaret på frågan i trådstarten: Ja.

Två personer med låg IQ kan få ett barn med högt IQ. Men det är mindre sannolikt än att två personer med högt IQ skulle få ett barn med högt IQ.
Citera
2019-11-11, 16:49
Avslutad
Citat:
Så länders välstånd korrelerar inte med IQ om det finns ofördelaktiga statsskick?

Jo, Nord-Korea är den enda totalitära diktaturen idag och kan liknas vid ett fängelse, och är således ett undantag som bekräftar regeln. Hade däremot Nordkoreanerna fått leva lika fritt som sydkoreanerna så finns det ingen anledning att tro att de inte uppnått samma framgång som dem på lika kort tid, eftersom de har lika hög genomsnittlig IQ.

Självklart finns det diverse variabler som kommer påverka utgången, men de med hög IQ klarar sig som regel bättre än folk med låg i liknande situation.

Precis som folk med högre IQ generellt klarar sig bättre i skolan.

De länder som brutit sig loss från kommunism med hög genomsnittlig IQ har Europas bästa ekonomiska tillväxt just nu och har högre levnadsstandard än dito länder med låg IQ, som Etiopien och Kuba etc.

Även tidigare diktaturer med en befolkning med högre IQ, som Tyskland, Italien och Spanien, har alltid haft högre levnadsstandard än tidigare diktaturer med låg IQ.

Sambandet kan appliceras när som helst och är alldeles glasklart.

Etnisk homogenitet ser också ut att ha ett starkt samband med länders trygghet har jag kommit på.

Googla tex etnisk homogenitet per land och jämför tex en lista med länders mordratio. Du kommer förmodligen bli förvånad.

Vad lär vi av detta? Jo att etniskt homogena länder, med personlig och ekonomisk frihet och hög genomsnittlig IQ är tryggast och klarar sig bäst. Det är superenkelt.
Senast redigerad av redlineoffside 2019-11-11 kl. 16:55.
Citera
2019-11-11, 19:28
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Jo, Nord-Korea är den enda totalitära diktaturen idag och kan liknas vid ett fängelse, och är således ett undantag som bekräftar regeln. Hade däremot Nordkoreanerna fått leva lika fritt som sydkoreanerna så finns det ingen anledning att tro att de inte uppnått samma framgång som dem på lika kort tid, eftersom de har lika hög genomsnittlig IQ.

Självklart finns det diverse variabler som kommer påverka utgången, men de med hög IQ klarar sig som regel bättre än folk med låg i liknande situation.

Precis som folk med högre IQ generellt klarar sig bättre i skolan.

De länder som brutit sig loss från kommunism med hög genomsnittlig IQ har Europas bästa ekonomiska tillväxt just nu och har högre levnadsstandard än dito länder med låg IQ, som Etiopien och Kuba etc.

Även tidigare diktaturer med en befolkning med högre IQ, som Tyskland, Italien och Spanien, har alltid haft högre levnadsstandard än tidigare diktaturer med låg IQ.

Sambandet kan appliceras när som helst och är alldeles glasklart.

Etnisk homogenitet ser också ut att ha ett starkt samband med länders trygghet har jag kommit på.

Googla tex etnisk homogenitet per land och jämför tex en lista med länders mordratio. Du kommer förmodligen bli förvånad.

Vad lär vi av detta? Jo att etniskt homogena länder, med personlig och ekonomisk frihet och hög genomsnittlig IQ är tryggast och klarar sig bäst. Det är superenkelt.
Som alltid när man bemöter felaktigheter i online så är arbetet med att motbevisa dumheter mångdubbelt större än tiden det tar att kläcka ur sig egna teorier. Jag hade tänkt att skriva ett pedagogiskt inlägg åt dig men lät det vara efter att ha ögnat igenom lite av din tidigare produktion. Misstänker att din benägenhet att ändra dig är ganska liten.

Om du ändå är intresserad av IQ vilket är mitt expertområde så kan jag ändå för upplysningens skull informera dig om att man inte kan bedöma hela länders IQ. Studierna som ligger till grund för siffrorna som refereras till på flashback är sedan länge krossade inom akademin. Slutligen så normeras IQ-test för den miljö där det är tänkta att användas. Dvs. att t.ex. Somaliers genomsnittliga IQ per definition är mellan 85-115. Vad enskilda somalier presterar på IQ-test när de kommer till Sverige är en annan fråga.
Citera
2019-11-11, 19:52
Avslutad
Citat:
Som alltid när man bemöter felaktigheter i online så är arbetet med att motbevisa dumheter mångdubbelt större än tiden det tar att kläcka ur sig egna teorier. Jag hade tänkt att skriva ett pedagogiskt inlägg åt dig men lät det vara efter att ha ögnat igenom lite av din tidigare produktion. Misstänker att din benägenhet att ändra dig är ganska liten.

Om du ändå är intresserad av IQ vilket är mitt expertområde så kan jag ändå för upplysningens skull informera dig om att man inte kan bedöma hela länders IQ. Studierna som ligger till grund för siffrorna som refereras till på flashback är sedan länge krossade inom akademin. Slutligen så normeras IQ-test för den miljö där det är tänkta att användas. Dvs. att t.ex. Somaliers genomsnittliga IQ per definition är mellan 85-115. Vad enskilda somalier presterar på IQ-test när de kommer till Sverige är en annan fråga.

Så ditt ”expertområde” är IQ?

Ok, så bra. Eftersom du spelar i en helt annan liga än oss övriga flashbackare inom området så ska vi bryta ner det så alla förstår.

Då skal vi se... Jag har några frågor till dig som du måste svara på:

1. Har tex vita, östasiater (japaner, kineser) och ashkenaziska judar högre IQ än svarta, är det tvärtom eller är det ingen skillnad? Jag pratar om genomsnittlig IQ.

2. Om det är skillnad, hur har man då kunnat fastställa det?

3. Vad kan den eventuella skillnaden bero på?

4. Kan IQ hos en individ tränas upp eller förbättras på något sätt? Om det går, med vilka metoder?

5. Hur stor andel av IQ är ärftligt?

Hoppas jag inte var otydlig på någon punkt.

Vi kan fortsätta diskussionen efter att du upplyst oss. Jag kommer säkert ha följdfrågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in