Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Uttömmande? Vad lever du i för intellektuellt leksaksland? Har du noll instinkt att faktiskt förstå saker?
Du kan ju börja med att försöka minnas studien som dina uppfattningar bygger på. Överkurs är att nyansera bilden något och inte uttala dig med säkerhet om saker som vore de vetenskapligt understödda, bara för att något låter trovärdigt utifrån din intuition.
Att försöka förstå intelligens är faktiskt intressant och något som är värt att studera resten av sitt liv.
Men vännen då...

Vaknat på fel sida?
Min "insikt att förstå saker" tycker jag själv ofta känns begränsad, men lyckligtvis håller andra inte med, och betalar mig väl för den. Jag får väl låta det stå för sig.
Nu råkar det ju vara så att vetenskaplig konsensus inte byggs på en enda studie. För att göra det enkelt och verifierbart för dig har jag sökt Google Scholar (som är gratis), och valt tre aktuella (inom de senaste 20 åren) och högt citerade, dvs vetenskapligt inflytelserika, artiklar. Jag är själv inte verksam inom just detta fält, men mina egna mer lyckade artiklar ligger på 50 - 500 citat, så jag har tagit det som måttstock.
Vi har
- Zechner et al, 298 citat, 2001: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168952501024465
- Skuse, 217 citat, 2005: https://academic.oup.com/hmg/article/14/suppl_1/R27/560887
- Johnson et al, 64 citat, 2009: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1111/j.1745-6924.2009.01168.x
Som du kan se förklarar de bilden av a) att många gener som har en roll i intelligensens utveckling ärvs på X-kromosomen, och b) att detta är konsensus-förklaringen till att mäns intelligens är så mycket mer variabel. Mina övriga uttalanden om likheten med andra gener osv. är liknande väl stödda av litteraturen - jag lämnar bekräftandet av det efter mitt exempel i hemläxa till dig. Med din superlativa "insikt att förstå saker" torde det inte vara det minsta problem.
Vidare kan jag rekommendera Sam Harris' podcast när han pratar om intelligens och ärftlighet som en lättfattlig och väl populariserad källa.
Vad gäller tidigare mer eller mindre uttömmande inlägg i tråden är följande, om man bortser från luddiga uttalanden om "negrer" och / eller "mutationer", exempel på sådana med långt, långt mer vetenskapligt stöd än ditt egna svammel:
Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Det är mindre sannolikt, men ja, det är möjligt. Kan ju vara så att de korkade föräldrarna bär på recessiva hög IQ gener. Sedan är det ju inte så att alla genier alltid har två genier till föräldrar, eller någon förälder som är av genimaterial. IQ styrs i hög utsträckning av gener, och gener är inte alltid 'aktiverade' så att säga, men kan aktiveras hos avkomman, särskilt om man parar med rätt person, och det även om båda föräldrarna är korkade så kan det vara så att båda föräldrarna bär på hög IQ genetik, särskilt om just dessa två korkade föräldrar är en bra match för hög IQ avkomma.
...
Citat:
Ursprungligen postat av
godhetsaposteln
Så vitt man vet idag bestäms intelligensen av x-kromosomen. Pojkar ärver intelligens av mamman, flickor av båda. En pojke blir intelligent om mamman är intelligent. Det ser ut som om för att flickor skall bli intelligenta så måste båda föräldrar vara intelligenta (kromosomerna tar ut varandra).
...
Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
IQ är till stor del ärftligt, iaf i större utsträckning än miljön(enligt nya studier) men gamla studier menar att miljö och ärftlighet är lika stor påverkan. Att miljön och uppfostrande har mer påverkan än genetiska anlag är ett jävligt blå-pillat tankesätt. Det har påvisats med studier på tvillingar som växt upp på olika platser, eller på adoptivbarn där IQn var mer korrelerad med föräldrarnas IQ än adoptivföräldrarna.
https://ghr.nlm.nih.gov/primer/traits/intelligence
...
Slutligen, ja, intelligens är synnerligen värt att forska på, framför allt eftersom den korrelerar så starkt med framgång i livet. Motsatsen kunde delvis beskrivas som att göra sig onödigt dum à la Dunning-Kruger syndromet, exempelvis genom att låta sina fördomar styra en till att tro att varenda medlem på Flashback är någon sorts svagbegåvat, SD-röstande träsktroll till dödsknarkarrasistfascist etc.
Jag önskar dig att du frigör dig lite mer från dina fördomar och ditt ego, och lite mindre från din förmåga till kritiskt tänkande,
Frigjord. Om du nu tycker ämnet är så intressant kan du ju ta det här tillfället till att faktiskt lära dig något.