Citat:
Källa tack. Aldrig varit med om en bil som visat fel hastighet.
Man har bara hört denna skröna i alla år, men aldrig varit med om det, vilket är konstigt.
Jag är en aktiv pendlare och kör jag 100km/h, så kommer jag 100km på exakt 60min.
Gpsen ljuger aldrig.
1-2km/h kan jag köpa, men inte 3-7km/h..
Man har bara hört denna skröna i alla år, men aldrig varit med om det, vilket är konstigt.
Jag är en aktiv pendlare och kör jag 100km/h, så kommer jag 100km på exakt 60min.
Gpsen ljuger aldrig.
1-2km/h kan jag köpa, men inte 3-7km/h..
Citat:
Nej, hastighetsmätaren/mätarna i bilen visar inte fel över 40km/h (tror jag det är EU-direktivet är satt till). Vi med bilar som har fler mätare, digital, analog och gps (även färdskrivare) kan snabbt se att det inte skiljer något mellan mätarna. GPSen kan vara lite segare att uppdatera förändringar, det är det enda.
Den absoluta regeln är att en hastighetsmätare ALDRIG får visa lägre hastighet än vad den verkliga är. Att mätarna sedan visar 1-2km/h för mycket är inte något att bry sig om.
Den absoluta regeln är att en hastighetsmätare ALDRIG får visa lägre hastighet än vad den verkliga är. Att mätarna sedan visar 1-2km/h för mycket är inte något att bry sig om.
Vilken verklighet lever ni i?! Nya bilar brukar oftast ha hyfsade mätare. Men 2-5 km/h fel visar det nästan alltid i farter över 100. Vissa bilar har betydligt mer.
En bilpoolsbil (Volvo V40) från typ 2018 jag körde förut, toppade 187 km/h (den var begränsad till den farten av nån anledning) - då visade mätaren 199.
Sen har man ju åkt med en en del lite äldre bilar och felvisningar på 10 km/h eller mer i 150 är inte ovanligt. Ju snabbare det går desto mer fel visar det. I farter under 40 är normalt där det visar minst fel. Och jag har både kört och åkt många bilar och haft GPS med. Har även en GPS-puck (med blue tooth till mobilen), som uppdaterar snabbare (5 ggr sekund)
- typ som bilens mätare fast utan felvisningen.
Citat:
Det är nog snarare osäkerheten i deras metoder för kalibrering dom "tar höjd för" - iallafall när det gäller lasermätarna samt radar i fartkameror. Dessa instrument mäter ju normalt sett väldigt exakt (väl under 1 km/h fel i 200 km/h).
Ett annat fel som dock uppkommer ibland och inte beror på instrumentet självt utan mer hanteringen av detta, är ifall mät-riktningen diffar för mycket mot fordonets färdriktning. Det felet är dock inget bekymmer för rättssäkerheten eftersom det alltid leder till att uppmätt fart blir läge än verklig (i dom fallen får man i praktiken mer "rabatt").
Dock kan man ju aldrig säkert veta att ett instrument är exakt, utan kalibrering. Det kan ju vara defekt.
Vid t ex lasermätningar måste dom t o m göra en enklare kalibrering på plats varje gång dom sätter upp en kontroll (förutom dom som görs med typ några månader mellan, när dom skickar iväg det till något testlabb) - av praktiska skäl kan inte kalibreringen på plats göras med stor noggrannhet.
När det gäller polispilot så är det mer osäkerheten i själva mätningen som är ett problem (däckens rullningsomkrets är inte helt exakt, utan kan påverkas av däckstryck, slitage mm). Därav att man får mest rabatt där.
Allt handlar ju om rättssäkerhet - det ska inte finnas något tvivel på att man kört minst den fart som uppmätts. Det finns ju folk som blivit stoppade och sen frågar efter kalibreringsprotokoll mm och på så sätt klarat sig och fått tillbaka körkort mm, för att dom slarvat med kalibreringen.