2019-11-11, 13:56
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, nej tragiskt nog är risken överhängande att vi aldrig får någon lösning som håller i domstolarna.

Den som har följt tråden ett tag tycker nog att det vore bra med
ny input. Detaljer preciseras men samtidigt finns risken att
diskussionerna driver iväg. Nytt material från tiden ifråga
är på väg.

https://twitter.com/theutenberg?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp %7Ctwgr%5Eauthor
Citera
2019-11-11, 16:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Den som har följt tråden ett tag tycker nog att det vore bra med
ny input. Detaljer preciseras men samtidigt finns risken att
diskussionerna driver iväg. Nytt material från tiden ifråga
är på väg.

https://twitter.com/theutenberg?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp %7Ctwgr%5Eauthor

Du tänker på detta antar jag:

Bo Theutenberg‏ @theutenberg · 8 nov.

Bo Theutenberg Retweetade Karl-Erik Holmström.

En stor del av volym 5 handlar om Palmemordet. Jag satt mitt i smeten och genomlevde och observerade allt detta.

Ges ut våren 2020 om jag förstår rätt. Intressant! Håller med dig om att vi är i starkt behov av ny input.
Citera
2019-11-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ha ha, nej tragiskt nog är risken överhängande att vi aldrig får någon lösning som håller i domstolarna.

Så är det nog, men kanske nån slags lösning. Om inte annat för att nån vill lätta sitt hjärta innan det bär av till kallare eller varmare trakter, folk har en tendens att bli mer religiösa med ökad ålder. Kanske ligger det något i nåt bankfack som inte får öppnas innan någon avlider eller innan år 20XX. Det behöver kanske inte innebära en tvärsäker lösning men möjligen värdefull information.
Tyvärr sitter jag typ fast i en potatisåker i Västergötland och kan inte annat, annars hade jag utan tvekan skaffat en metalldetektor och gett mig ut i Tungelstaskogarna. Eller infiltrerat lämpligt äldreboende.
Av nån anledning berättar folk sitt livs historia bara jag visar mig så vet ni nån som skulle behöva lätta på munlädret kan ni väl tipsa mig.
Senast redigerad av cherryfive 2019-11-11 kl. 17:15.
Citera
2019-11-11, 17:23
Medlem
Finns säkerligen ett par tokar där ute som försöker hitta på bevis som talar för att just de är skyldiga. För att få uppmärksamhet innan och efter de är döda
Citera
2019-11-11, 18:29
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Och din slutsats är?

Om någon avlossar en bössa bakom ryggen på dig, kommer du rycka till avvärjande/hukande framåt, vända dig, titta efter vad som smällde. Att reagera fysiskt tar en sekund ungefär.

Vad vittnen säger om smällar och fall är konstruktioner, precis som Lisbeths prat om smällare.

Hon reagerar fysiskt på vad hon hör. Det gör inte Olof. Olof hinner inte höra det första skottet, han är död som han står och går när det faller.

Om du vill ha ett vådaskott, kan du få det av mig. Mördaren går i samma hastighet som Olof. När Olof skjuts ligger han ögonblickligen framför fötterna på GM. Snubblar man, kan ett skott gå av.
Senast redigerad av SGDF 2019-11-11 kl. 18:34.
Citera
2019-11-11, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om någon avlossar en bössa bakom ryggen på dig, kommer du rycka till avvärjande/hukande framåt, vända dig, titta efter vad som smällde. Att reagera fysiskt tar en sekund ungefär.

Vad vittnen säger om smällar och fall är konstruktioner, precis som Lisbeths prat om smällare.

Hon reagerar fysiskt på vad hon hör. Det gör inte Olof. Olof hinner inte höra det första skottet, han är död som han står och går när det faller.

Om du vill ha ett vådaskott, kan du få det av mig. Mördaren går i samma hastighet som Olof. När Olof skjuts ligger han ögonblickligen framför fötterna på GM. Snubblar man, kan ett skott gå av.

Kan enbart hålla med. Ett vådaskott eller missat skott är så otroligt mycket troligare om det är andra skottet.
Citera
2019-11-11, 19:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Olof reagera fysiskt, han sträcker armarna i luften.

Citat:
Thomas B m.fl.

Bakgrunden till förhören var att fem ungdomar enligt vad som uppgavs i massmedia i januari 1997 skulle ha varit ögonvittnen till mordet. Dessa vittnen var okända för polisen. Personerna i fråga identifierades och kallades omgående till förhör, som hölls redan dagarna efter publiceringen av de nämnda tidningsuppgifterna. Förhören gick ut på att utröna huruvida de fem personerna hade bevittnat mordet och om någon av dem i så fall sett gärningsmannen. Det entydiga resultatet av förhören är att de fem personerna, som då alla var i tjugoårsåldern, samtliga uppgav sig ha passerat mordplatsen i en bil samtidigt som skotten föll, men att ingen av dem hade sett någon gärningsman. Däremot hade flera av dem sett en man sträcka armarna i luften och sedan falla till marken. De hade goda möjligheter att iaktta detta, eftersom de såg händelsen framifrån. De befann sig i en bil på väg norrut, vid ett trafikljus 20-35 meter från mordplatsen.

källa: SOU 1999:88 s. 813
Senast redigerad av 299792458 2019-11-11 kl. 20:09.
Citera
2019-11-11, 20:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Olof reagera fysiskt, han sträcker armarna i luften.

Så du menar att första skottet går av och tar Lisbet över ryggen. Olof sträcker då upp händerna i luften och skjuts av andra skottet.

Konstigt att andra vittnen inte nämner "hands up"
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-11 kl. 20:13.
Citera
2019-11-11, 20:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
efter att Palmes ryggrad gått av så sträcker han upp händerna?
Nej, han reagerar på det första skottet, ett vådaskott.
Senast redigerad av 299792458 2019-11-11 kl. 20:13.
Citera
2019-11-11, 20:10
Medlem
Citat:
Kan enbart hålla med. Ett vådaskott eller missat skott är så otroligt mycket troligare om det är andra skottet.

Samtidigt skulle GM kunna ha lagt höger hand på OPs vänstra axel och satt pipan, på vapnet i GMs vänstra hand, i vänster sida med spänd hane. När OP känner trycket under revben slår han reflexmässigt bort vapnet med vänster arm som befinner sig bakom vapnet. Våda skottet går av. Andra skottet i ryggen.
Rånförsök?
Det finns även en jobbig tanke med skottordningen utifall det var tvunget att mörka ett mötessenario.
Citera
2019-11-11, 20:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, han reagerar på det första skottet, ett vådaskott.

Varför nämner inte mer trovärdiga vittnen "hands up"? Du kan inte dra ett vittnesmål ur hatten och bygga allt på det. Finns det andra vittnesmål som stödjer "hands up"? Inte vad jag minns.

Vilken teori man än driver så finns ju alltid nåt vittnesmål som stödjer det, hur galet det än är
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-11 kl. 20:19.
Citera
2019-11-11, 20:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Varför nämner inte mer trovärdiga vittnen "hands up"? Du kan inte dra ett vittnesmål ur hatten och bygga allt på det. Finns det andra vittnesmål som stödjer "hands up"? Inte vad jag minns

"flera av dem sett en man sträcka armarna i luften och sedan falla till marken"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in