Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Nej, jag har självfallet rätt.
Jag levererade ganska mycket text med förklaringsvärde. Du klarar inte av att respondera på det utan kommer med ovanstående. Är vi överens om att du blev helt ställd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Vill du ifrågasätta att Kina är väldigt framgångsrika eller att de är protektionistiska?
1979 skapades den första ekonomiska frizonen i Kina där marknadsliberalism gällde. Sedan har fler följt. DE är framgångsrika. DE är inte betjänta av protektionism. DE är tvärtom betjänta av frihandel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Samma sak med USA. Det är ett faktum att de byggde upp sin framgångsrika industri genom protektionism under slutet av 1800-talet.
På den tiden var globala transporter dyra och långsamma. Tullar utanför den region som näringslivet klarade av att sälja/distribuera inom var ovidkommande.
Men du kan få visa tullarnas förträfflighet med följande exempel.
Idag finns i praktiken 3 tillverkare av DRAM i världen. Det man betalar när man köper DRAM är dels rörlig kostnad, dels ett bidrag till fast kostnad. Desto större försäljningsvolym en produkt har desto mindre påslag för fasta kostnader måste tillverkaren lägga på.
Låt oss nu säga att du övertygar världens länder om att införa höga tullar på DRAM.
Världens länder utom 3 måste nu hysa en egen DRAM-tillverkare. (Som i praktiken får monopol inom landet). (Att utveckla en processnod för DRAM kostar några mdr. Plus några mdr för designen).
För Sveriges del så kommer då försäljningsvolymen vara mikroskopisk. Det innebär att priserna på DRAM i Sverige åker upp med minst en faktor 10. (Vet att jag gjorde en överslags beräkning på det i ett tidigare inlägg någon gång. Kan vara så att priserna skulle raka upp mycket mer än en faktor 10. Kanske var det 100 ggr). Eftersom vi är mycket färre kunder som skall dela på stora fasta kostnader.
Och detta gäller inte bara DRAM utan massor med andra produkter. (Den stora fördelen med globaliseringen och frihandel är att varje produkt säljs till många fler och att vi får lägre priser för vi är fler som delar på de fasta kostnaderna).
Nu kan du få förklara varför det är mycket bättre med tullar då det leder till att vår levnadsstandard rasar tillbaka drastiskt. Till någon slags misär-nivå.
Varsågod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Vi har också Trumps USA de senaste åren som bedrivit en protektionistisk politik med betydande tulltariffer. Vilket resulterat i mycket högre tillväxt och flera miljoner nya jobb.
Hur vet du att det inte är skattesänkningarna?
Hur vet du att det inte är frukterna av Obamas ansträngningar?
Genomgående här är att du kommer med tomma slagord. Förklaringsvärdet är 0.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Du gör ett tankefel eftersom du tror att vinster från frihandel skulle fördela sig ”rättvist” mellan deltagande länder. Men så är det inte ens teoretiskt utifrån Ricardos teori om komparativa fördelar. Tar man därtill bort alla orealistiska antaganden samt betänker att valutamarknaden inte är fri så blir det väldigt tydligt att frihandel inte behöver vara den optimala strategin för ett enskilt land.
Du verkar inte förstå alls.
"Vinsterna" från frihandel fördelar sig genom lägre priser på produkterna. Det är köparna, varhelst i världen de befinner sig, som är de som profiterar.
Prat om komparativa fördelar har exakt inget med saken att göra. Det som betyder något är försäljningsvolym. Desto större desto lägre priser. Om en minnesfab ligger i Sydkorea, Taiwan eller Sverige har försumbar betydelse.
Med tullar skulle vissa produkter vi idag åtnjuter inte ens existera. De kräver större försäljningsvolym för att någon skall ha råd att köpa de.
Tullar är ett effektivt sätt att skapa misär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Systemet kallas FRB likväl och att vissa länder slopat reservkraven helt gör ju saken än värre så klart. Det är mer troligt att du inte har förstått hur systemet fungerar. Särskilt när du hävdar att CBs kan slopas. Ett FRB/reservlöst system förutsätter nämligen en CB som ”lender of last resort”. Annars kan likviditeten aldrig garanteras. Och varför tycker du att banker ska få skapa pengar via utlåning? En statlig skuld-och räntefri ”legal tender” vore mycket bättre. Då kan pengar separeras från krediter och de senare prissättas på de penningmarknader som redan existerar.
Det är bara relevant att tala om FRN när det finns reservkrav.
Du lyckas inte visa att en CB behövs. Återigen ägnar du dig bara åt slagordsretorik.
(Jag tillför fakta och resonemang. Och så säger du att jag inte förstått.)
Visa då varför CB Behövs. Visa alltså. Inte komma dragandes med slagord.
Jag ser inte problemet med att jag skapar en revers på mig själv. En skuldsedel alltså. Vad är problemet?
Att sedan andra använder reversen på mig som betalmedel, vad gör det. Och vem har med det att göra bortsett från de inblandade i transaktionen?
Förklara nu varför din kommunistiska överhet skall förbjuda mig att ställa ut en revers.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Varför har du problem med ordet ”tjäna”? Blir det inte väldigt uppenbart att det fungerar så när politiker ständigt gapar om behovet av att importera arbetskraft? Menar du förresten att de +1 miljon afrikaner och araber som drällt in de senaste 10-15 åren inte räckt till för techsektorn?
Du verkar ha lika mycket problem med "tjäna". Du lyckas nämligen inte omformulera dig. Vilket antyder att du inte vet vad du talar om.
Och för att smita undan försöker du byta samtalsämne.
Svagt.
Sedan visste du inte heller vem kapitalet är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Det säger ju mer om dig ifall du inte förstår liberalismens egalitära rötter. Hur kan du inte begripa att John Lockes Tabula rasa koncept är egalitärt? För du vet väl ändå att John Locke är grunden för liberalism? Att Karl Marx utgick från liberalismen kanske du inte visste men det är ett faktum likväl. Och nej, meritokrati har inget med detta att göra. Kan du något om biologi och genetik? För moderna forskningsrön inom biologi och genetik säger nämligen att Lockes Tabula rasa koncept inte stämmer. De medfödda skillnaderna finns där. Mellan könen, folkgrupper och individer.
Det säger mer om dig som påstår, men när jag synar är det tomt.
Var är det egalitära i liberalism???
Förordar t ex liberalism speciellt stor social expenditure som andel av BNP?
Kan du försöka komma med substans istället för flum.
Liberalism implicerar meritokrati vare sig man vill det eller inte. Friheten finns där. Den dugliga kommer ha framgång. Tvärtemot alla vänsterideologier som introducerar en hämmande överhet.
Det är därför Nordkorea med din omhuldade överhet stått still på 1960 års BNP/Capita. Medan det liberala Sydkorea haft en jämförelsevis extrem tillväxt.
En sådan tillväxt kan man bara ha med meritokrati. Går inte om man tillsätter idioter baserat på andra kriterier som kön, etnicitet, eller vänskap.