Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Eftersom jag har en fungerande hjärna i motsats till dig så kan jag avgöra det.
Det är uppenbart att du tror det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Du har ju själv konstaterat att kostnaderna kan sänkas genom frihandel. Kortsiktigt i alla fall kan naturligtvis en del stora företag då göra högre vinster.
Ja, en större försäljningsvolym ger fler som delar på de fasta kostnaderna. Och produkterna kan säljas till lägre pris. Vilket i sin tur leder till större volymer, eftersom fler har råd att köpa produkterna.
Höjd levnadsstandard kallas det. (Dvs protektionisternas och nationalisternas stora fasa).
Men jag säger ingenstans att producenterna kan göra mer vinst.
Jag skrev tidigare att vinsten bestäms av konkurrensen. Och det finns inget som säger att stora försäljningsvolymer försämrar konkurrensen. Du har inte visat på någon sådan mekanism.
Har handlar det nog mer om att du inte förstod min kommentar, utan ägnar dig åt förvirrade fantasier.
Frihandel och större försäljningsvolym leder till lägre pris till kund.
Detta driver producenterna fram därför att lägre pris från en given producent antingen öka dess marknadsandel eller ökar den totala marknaden eller båda.
Detta är triviala kunskaper om marknadsekonomi. Och som styr stora delar av försäljning och produktutveckling i världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Så var det detta med substitutions-och inkomsteffekt som du tydligen inte kan begripa. Och utifrån Ricardos teori om komparativa fördelar går det inte att peka ut var frihandelsvinster hamnar.
Som jag påtalat flera ggr, men som uppenbarligen inte gått in handlar detta inte om komparativa fördelar. Utan om försäljningsvolymer.
Jag har frågat dig flera ggr om vad placeringen av en DRAM fab har med komparativa fördelar att göra. Inget svar. Du vet inte. Du vet närmare bestämt inget. Utan kan bara älta slagord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Kineserna är oerhört rationella. De utnyttjar frihandelsrunkande dumliberaler som du i väst och bedriver själva en protektionistisk politik. Därför går det mycket bättre för Kina än för något västland.
Att som Kina fortsätta med statliga företag är inget rationellt. Att benämna Kina som rationellt är att vara helt borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Din mellanstadiematematik var goddag yxskaft som replik på mina argument.
Jag trodde uppriktigt att du skulle förstå när jag beskrev med så enkel matte. Men även det var uppenbarligen för svårt för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Att USA var extremt protektionistiskt under senare hälften av 1800-talet är ett historiskt faktum. Samtidigt som Storbritannien körde på frihandel.
”
From 1871 to 1913, "the average U.S. tariff on dutiable imports never fell below 38 percent [and] gross national product (GNP) grew 4.3 percent annually, twice the pace in free trade Britain and well above the U.S. average in the 20th century," notes Alfred Eckes Jr, chairman of the U.S. International Trade Commission under President Reagan notes”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protectionism_in_the_United_States
Och om du nu tittar i tabellen i länken nedan så kan du se att USA i termer av BNP per capita slog Storbritannien med hästlängder under perioden 1870-1913.
54% ökade BNP per capita med i Storbritannien under denna period men hela 117% i USA. Det är alltså mer än dubbla takten för protektionistiska USA. Sug på den du lolbertian.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_regions_by_past_GDP_(PPP)_per_capita
Tidigare skrev du:
"under 1800-talet". Det betyder mellan 1800-1899.
Nu ändrar du det till 1871-1913. Inte konstigt att du hamnar så rejält fel i det mesta du får för dig, när du inte har någon koll alls på det mest enkla. 1800-1870 dvs en majoritet av 1800-talet bara slarvade du bort.
Ja, mellan 1871-1913:
* har USA en årlig tillväxt på 1.8%
* har UK en årlig tillväxt på 1.23%
Givet USA's storlek och de produkter man byggde då så var USA tillräckligt stort för att protektionism runt hela USA inte hade någon inverkan. En sådan här sak som har med verkligheten att göra. Som går dig helt förbi.
Går vi lite framåt i tiden till samma antal år men 1974-2016. Dvs de senaste årem som även inkluderar kräftgången efter finanskrisen så
* har UK en årlig tillväxt på 2.03%
Dvs mer än USA hade när du hyllad dom. Vad beror nu det på. Har UK kört extrem protektionism.
Nej, däremot har dom frigjort sig från en del konservativa inslag som hämmade tillväxten.
Det du gör här är i paritet med att påstå att det bra finns vitlackerade bilar. Och viftar entusiastiskt över ett foto med en vit bil. Men totalignorerar alla andra bilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Är det månne obekant för en nolla som du att framgång för ett företag mäts genom lönsamhet, inte omsättning. Därför tjänar långt ifrån alla företag på frihandel. Eftersom de-segmenteringen pressar vinstmarginalerna. Och ditt rapande om pris och konsument visar ju återigen att du inte förstår det här med substitutions-och inkomsteffekt.
Vad du säger är att det är inte bra för konsumenterna med lägre pris på produkter.
Och det är inte bra att det finns produkter som kräver höga utvecklingskostnader.
Jag förutsätter att du i konsekvens genast slutar använda mobiltelefon och dator. Om du fortsätter är du bara en fet hycklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Du vill bara inte fatta att tulltariffer gör importerade varor dyrare varför försäljning och vinster för amerikansktillverkade produkter stiger. Uppenbarligen har nettovinsterna varit positiva. Redan när Trump vann steg börsen på förväntningar om protektionistisk politik. Jag strör salt i såret på dig och hänvisar också till min statistikgenomgång ovan om hur bra det gick för protektionistiska USA 1870-1913.
Varför steg inte börsen pga förväntan om skattesänkningar. Eller av lättnad av att slippa Hillarys politik.
Du verkar tro att det bara finns en fråga i världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Men kan du inte berätta hur mycket svenska konsumenter skulle uppskatta lägre priser om alla jobb i Sverige försvann till Asien? Om än hårddraget så kan jag inte beskriva substitutions-och inkomsteffekten mer pedagogiskt än så. Du ignorerar helt inkomsteffekten. Det är den stora buggen i ditt frihandelsrunkande.
Nej, det där är inget annat än verklighetsfrånvända fantasier.
Arbetslösheten i USA sjönk stadigt under Obama. Och var närmast rekordlåg när Trump tog över.
Vitsen med tullar är då att USA skall producera mer aluminium inrikes och sälja färre iPhone på export.
Dvs de högavlönade utvecklarna hos Apple skall sägas upp pga arbetsbrist, och börja jobba till låg lön i ett aluminiumsmältverk. Detta innebär lägre levnadsstandard och är konsekvensen av protektionism. Ingen har lyckats förklara vad som är bra med det. När frågan kommer upp startar protektionisterna/nationalisterna med delirium yrande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Hahaha. Du fattar alltså inte ens hur ett skuldbaserat penningsystem fungerar. Det blev tydligt med din idiotkommentar nedan. Ja, då förstår jag varför diskussionen om CBs, reserver, likviditet och soliditet blir grekiska för dig. Ett clearinginstitut är förövrigt till för värdepappershandel. Det hjälper inte när traditionell bankverksamhet går ut på att skapa pengar genom utlåning. Endast ca 5% av den totala penningmängden mätt som M3 utgörs av den monetära basen(sedlar och mynt). Resten är digitala skuldsedlar som bankerna skapat genom sin utlåning.
Jag förklarar och du yrar.
Om du inte förstår hur ett clearinginstitut ersätter centralbanken får du väl fråga. Men du klarar ju inte ens av att formulera en fråga.
Du säger att
"Ett clearinginstitut är förövrigt till för värdepappershandel" Men verkar inte förstå konsekvensen när du skriver
"Resten är digitala skuldsedlar som bankerna skapat genom sin utlåning." Du förstår inte att skuldsedlar är värdepapper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Du kan nästintill ingenting om de ämnen du tar upp och än mindre förstår du något. Det är uppenbart att du är en faktaresistent snorvalp.
Det är så du bemöter en uppmaning att redogöra. Kan det ha att göra med att du blir helt ställd.