2019-11-11, 15:30
Medlem
halaltarzans avatar
Har en bekant som jobbar inom handeln och för henne ingår det även att jobba en del helger. Eftersom det är 100% OB efter 12 på lördagen och 100% på söndagen är de alltid underbemannade. Är det inte dags att göra lördagen och söndagen till vanliga dagar och se till att det finns tillräckligt med personal? Vem har för övrigt kommit på att just lörd. och sönd. ska vara speciella?
Citera
2019-11-11, 15:42
Medlem
kalkryggars avatar
Nej det är däremot dags att gå hårdare åt arbetsgivare som inte vill göra rätt för sig och betala sin personal när dom jobbar på vilodagarna.

Jag anser att vi borde införa fler helg-/vilodagar. Onsdag och torsdag skulle passa bra. Så kan man lägga 500% OB-tillägg på lör och sön. På ons och tor så räcker det med att lägga 100% i OB fast det skall gälla hela dagen.

Ytterligare så sätter man lag på att maxarbetspass på lör och sön skall vara 4 timmar i jämförelse med resten av veckans dagar som skall vara max 6 timmar. Övertid skall förbjudas. Behövs det mer personal så får man anställa. För att lönen skall räcka så bör lönen höjas med den faktor som krävs för att den skall bli jämn med dagens lön.

Det skulle vara en bra mjukstart inför framtidens automatiska revolution som kommer att dra iväg utav bara helvete om några få år och göra majoriteten av befolkningen oönskad på arbetsmarknaden.
Citera
2019-11-11, 15:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har en bekant som jobbar inom handeln och för henne ingår det även att jobba en del helger. Eftersom det är 100% OB efter 12 på lördagen och 100% på söndagen är de alltid underbemannade. Är det inte dags att göra lördagen och söndagen till vanliga dagar och se till att det finns tillräckligt med personal? Vem har för övrigt kommit på att just lörd. och sönd. ska vara speciella?

Underbemanning på helger. Knappast. Helgpass är de mest eftertraktade eftersom det betalas bra
Citera
2019-11-11, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Underbemanning på helger. Knappast. Helgpass är de mest eftertraktade eftersom det betalas bra

Det skulle inte alls vara bra, tänk alla arbetsgivare som går till konkurs pga av detta? Då blir folk arbetslösa istället. Du säger detta pga du inte är en företagare, men om du var det skulle du aldrig komma på denna iden du har.
Citera
2019-11-11, 15:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det är däremot dags att gå hårdare åt arbetsgivare som inte vill göra rätt för sig och betala sin personal när dom jobbar på vilodagarna.

Jag anser att vi borde införa fler helg-/vilodagar. Onsdag och torsdag skulle passa bra. Så kan man lägga 500% OB-tillägg på lör och sön. På ons och tor så räcker det med att lägga 100% i OB fast det skall gälla hela dagen.

Ytterligare så sätter man lag på att maxarbetspass på lör och sön skall vara 4 timmar i jämförelse med resten av veckans dagar som skall vara max 6 timmar. Övertid skall förbjudas. Behövs det mer personal så får man anställa. För att lönen skall räcka så bör lönen höjas med den faktor som krävs för att den skall bli jämn med dagens lön.

Det skulle vara en bra mjukstart inför framtidens automatiska revolution som kommer att dra iväg utav bara helvete om några få år och göra majoriteten av befolkningen oönskad på arbetsmarknaden.

Vem har sagt att just helgerna ska vara vilodag, kyrkan?

Jobbar du helg är du ju naturligtvis ledig mitt i veckan och kan vila men det jag menar är att gör lörd. och sönd. till vanliga dagar, anställ fler och låt samhället rulla på 7 dagar i veckan.
Citera
2019-11-11, 15:49
Medlem
Citat:

Rättelse, du får mindre dåligt betalt under helger.

Anledningen till att man väljer att köra med så få personer som möjligt är för att maximera vinsten.
Bättre att låta hjonen arbeta ihjäl sig än att missa 2020 års Ferrari.
Citera
2019-11-11, 15:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Eftersom det är 100% OB efter 12 på lördagen och 100% på söndagen är de alltid underbemannade.

Ditt antagande är ologiskt, eller utgår ifrån logik som du inte redovisar.
Tydligare koppling mellan 100% OB och underbemanning bör styrkas med argument, tack.
Citera
2019-11-11, 16:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Jobbar du helg är du ju naturligtvis ledig mitt i veckan och kan vila men det jag menar är att gör lörd. och sönd. till vanliga dagar, anställ fler och låt samhället rulla på 7 dagar i veckan.

Vad kyrkan säger ger jag fullständigt fan i eftersom dom är dårar och därför är det ointressant vad dom säger. Jag talar om mänskligt värde och så är jag också en av dom som inser att man måste börja ställa om inför den automatiska revolutionen som står för dörren.

Det är ju inte så att Stefan Person som är god för i runda slängar 180 miljarder skulle ha råd att betala sin personal vad dom förtjänar. Eller Stena Olsson som är god för i runda slängar 40 miljarder har råd att betala sin tax-free och hytt-städar-personal okej löner.

Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp svenskar ett tag som sitter på ruskigt många miljarder på grund av att vanligt folk jobbar för dom för löner som gör att dom knappt kan göra något kul efter hyran är betald. Nu skall dom inte ens få OB på lördagar och söndagar enligt dig.

Nä ställ större krav på arbetsgivare att dom inte låter personal vara underbemannad. Sen fattar jag inte varför arbetarna inte går ihop och först ber facket dra åt helvete och sen går ut i strejk?
Citera
2019-11-11, 16:14
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:

Låt mej gissa du har inte sett Zeitgeist va? för isåfall hade du inte tänkt som du gör.
Rent kapitalisttänk som härjar i din hjärna utan en tanke på majoritetens bästa.
Varsågod
https://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
Citera
2019-11-11, 16:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jösses. Fick jag bestämma skulle alla affärer utom livs och jour-apotek vara stängda på söndagarna.

"Tänk på vilodagen, så att du helgar den."
/Bibeln.

Människan behöver sin vilostund, inte bara springa runt i hamsterhjulet hela tiden.

Veckan är så inrutad, vakna, duscha, äta, klä på sig, borsta tänderna och håret, gå ut, ta sig till föris/skola, ta sig till jobbet , jobba jobba jobbba, äta, jobba jobbba jobbba, ta sig till föris/skola ta sig hem, laga mat, äta, natta, sova.

Vi behöver en hel dag där man bara får VARA. Sitta framför kaminen med en kopp te och en god bok. Bara finna sig själv i harmoni.

Annars mår vi skit.

Som en bloggare sa,
"Jag tror det finns en andlig disciplin i detta med vilodagen och att helga den, som är något gott för vårt andliga liv och inte något tråkigt. För det är i grunden något gott för oss, och frågan är om man inte gillar att ge en dag av sju till Herren."

Tja, Herren, Buddha, eller Veganmonstret eller Greta (Gresus) eller vad man nu tror på. Eller sig själv!
Citera
2019-11-11, 16:21
Medlem
Citat:

Jag har tänkt samma sak. Om alla arbetsplatser var bemannade sju dagar i veckan skulle arbetslösheten minska. Jag tycker att förslaget är bra.
Citera
2019-11-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ditt antagande är ologiskt, eller utgår ifrån logik som du inte redovisar.
Tydligare koppling mellan 100% OB och underbemanning bör styrkas med argument, tack.

Citat:

Vad halaltarzan menar är att underbemanningen ligger i att arbetsgivaren väljer att bemanna med mindre folk, just för att det är dyra personaltimmar. Många vill ha passen, men arbetsgivaren håller mantalet på ett absolut minimum på helgerna för att det är dyra timmar.

Låt säga att du har 10 personer kostar 150 kr var i timmen = 1500:-/timmen
På helgen kostar samma 10 personer det dubbla = 3000:-/timmen

Arbetsgivaren väljer att få så mycket av butiksarbetet gjort som möjligt på vardagarna, när det är billigast.
På helgen, när personalen är som dyrast, väljer arbetsgivaren att bemanna så lite som det bara går --> vilket oftast leder till underbemanning.

På helgerna bemannar man med kassapersonal, och bara för den nödvändigaste påfyllningen av varor (färskvaror, bröd och sådant). Övrig påfyllning och stora butiksarbeten försöker man sköta under mån-fre, när personalen är billigare i drift så att säga.
Senast redigerad av blueberrycake 2019-11-11 kl. 16:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in