2019-11-11, 12:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Inte heller ser du någon kurva.

Man ser inte vattenytan välvd nej, för du ser endast några kilometers yta av en sfär som har 40 000km omkrets. Bortom det ser du inget vatten för det skyms av jordens krökning.
Citera
2019-11-11, 12:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad hindrar horisonten att vara skarp på högre höjd?
Den är för långt bort.
Vad jag vet så går det inte att få en skarp bild med 30 mils atmosfär som stör.
Men det skulle ändå bli en horisont, vilket inte skulle hända om jorden vore platt.

Citat:
Jag behöver ha ett svar. Ger du mig inget svar så kan jag inte ta din världsbild på allvar. Är ditt svar "avstånd" så är det mitt svar på varför vi inte kan se hur långt som helst på en platt jord, också. 😘
Du vill inte ha svar, du vill bara bekräfta din på förhand bestämda tro.

Citat:
Jag ser inga problem med att en horison förflyttats bakåt på en platt jord. Är du högre upp ser du längre. Det som tidigare skymde ditt synfält (tänk bland annat hägringarna som vi pratat om innan) är inte längre där och således ser du längre. Du behöver inte "se över kurvan" för att förklara det.
Jag ser ett problem att horisonten i så fall är ett helt oförklarligt fenomen, när vi i verkligheten vet vad horisonten är.
Hägringarna uppstår inte alltid. Ibland är horisonten skarp utan hägringar.
Citera
2019-11-11, 12:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu glömmer du bilderna från sjön Pontachtrain igen. Där syns kurvan tydligt.
Citera
2019-11-11, 12:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag menar ingenting. Jag säger att det ser platt ut. Ni säger att det inte är platt.
Vi vet att den inte är platt.
Att den ser platt ut är inte ett argument för platt jord. Detsamma gäller den runda jorden. Alla bollar ser ut att vara platta, på tillräckligt nära avstånd.
Citera
2019-11-11, 12:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror... Att om du tagit bild två nere vid vattnet, hade den visat en kurva. [...]

Se där. Det finns en kurva man även du kan se alltså. Det tog tid men slutligen så.
Citera
2019-11-11, 13:04
Medlem
Citat:
Nej, det gör jag inte. Varför skulle jag?
Om du sitter vid ett bord med en duk på, ser du att duken viker sig ner över över kanten mitt emot? Nej, bordet är ivägen.
Ser du runt hörn? Nej, väggen är ivägen
Baksidan av en boll? Nej, bollens kurvatur skymner.
Ser jag till Karlstad? Nej, vattnet är ivägen.
Släpp detta nu. Kurvan finns där även om du inte kan se den.
Citera
2019-11-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det gör jag inte. Varför skulle jag?
Om du sitter vid ett bord med en duk på, ser du att duken viker sig ner över över kanten mitt emot? Nej, bordet är ivägen.
Ser du runt hörn? Nej, väggen är ivägen
Baksidan av en boll? Nej, bollens kurvatur skymner.
Ser jag till Karlstad? Nej, vattnet är ivägen.
Släpp detta nu. Kurvan finns där även om du inte kan se den.

Eller så gör den inte det, och jorden är platt.
Citera
2019-11-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Se där. Det finns en kurva man även du kan se alltså. Det tog tid men slutligen så.

Jag kan se vad som kan uppfattas som en kurva. Men bara vid marknivå. Sen försvinner den. 😉
Citera
2019-11-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vi vet att den inte är platt.
Att den ser platt ut är inte ett argument för platt jord. Detsamma gäller den runda jorden. Alla bollar ser ut att vara platta, på tillräckligt nära avstånd.

På tillräckligt nära avstånd är ju ända gången vi faktiskt ser kurvan, enligt dig. Om vi bortser från bilder ifrån rymden, såklart.
Citera
2019-11-11, 13:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag kan se vad som kan uppfattas som en kurva. Men bara vid marknivå. Sen försvinner den. 😉

Jättegulliga emojisar du lägger in...

Kan du föreställa dig hur svårt det är att uppfatta en välvning på ett några tiotals kilometer stort utsnitt av en boll som har en yta av 510 100 000km²?

Men att du ser var du uppfattar som en kurva är lite av ett genombrott.
Citera
2019-11-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jättegulliga emojisar du lägger in...

Kan du föreställa dig hur svårt det är att uppfatta en välvning på ett några tiotals kilometer stort utsnitt av en boll som har en yta av 510 100 000km²?

Men att du ser var du uppfattar som en kurva är lite av ett genombrott.

Kul att du gillar dem!

Inget genombrott, mer en bekräftelse av hur lättlurade vi kan vara. "Undrar om vi kan övertyga alla att jorden är rund, bara genom fenomenet att saker ser ut att kurvas bort från oss när vi blickar ut över vattnet."
Citera
2019-11-11, 13:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kul att du gillar dem!

Inget genombrott, mer en bekräftelse av hur lättlurade vi kan vara. "Undrar om vi kan övertyga alla att jorden är rund, bara genom fenomenet att saker ser ut att kurvas bort från oss när vi blickar ut över vattnet."

Återigen:

Försök reflektera över måtten här,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in