2019-11-10, 22:07
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Alkohol och/eller droger är inte ett motiv. Ja, GM kan ha varit berusad eller påverkad.
Så klart det inte är motivet men kanske en bidragade orsak till att detta hände.
Motivet kan ju vara vad som helst men i vart fall har den gett en oerhörd affekt hos GM. Avvisning av närmande.. Hört röster som befaller och BO var djävulen...osv men han verkar varit närmast ursinnig av någon anledning.

Hoppas bara att BO överlever nu.
Citera
2019-11-10, 22:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Visst finns det det. om vi kan enas kring att du med "vansinnesdåd där en man oprovocerat försöker ha ihjäl en för denne obekant kvinna" rymms inom brottskategorin mord, dråp och mordförsök?

-Då är det med 72% sannolikhet en babeluring som är Mgm,
Vill vi sedan vara lite mer... specefika, så är det
Västra Asien (inkl. Afghanistan, Iran,Irak, Syrien och Turkiet) följt av "Afrika" som gäller.

Ingen aning om var din siffra 72 procent kommer ifrån. Men det är alltid problematiskt att applicera en så pass bred kategori som "mord, dråp och mordförsök", på ett specifikt fall. Menar du att vid 72 procent av alla mord, dråp och mordförsök så är MGM "babeluring" (vad nu det är)? Jag tror inte det stämmer, men vi säger att det är så.

I så fall, om det enda vi vet är "Person utsatt för mord, dråp eller mordförsök", så är det 72 procent sannolikhet att GM är "babeluring". Men allra oftast vet vi mycket mer. I går var det ju exempelvis en ung kille i Malmö som sköts ihjäl. Jag skulle säga att med mer än 90 procent säkerhet har GM utländsk härkomst. Om det vi vet är att en jägare i Älvdalen skjutit ihjäl sin fru med gevär, så är siffrorna kanske de omvända.

I det här fallet finns det uppgifter som tyder på att GM är allvarligt psykiskt sjuk, och det beskrivs som ett vansinnesdåd. Det vill säga vi vet mer än "person utsatt för mord, dråp eller mordförsök". Med de erfarenheter jag har skulle jag inte säga att det är en typ av brott som domineras av personer med utländsk härkomst. Inte heller av infödda svenskar, för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Att det skulle vara en dansk eller tysk är långt mindre troligt. 1:7 ca.....

Klart din förmåga till kritiskt tänkande hade tjänat dig väl i slutet av 80talet och iafall litegran en bra bit in i 90talet.

Motivet rymms ju även i ovan brottsrubrecering. men det är klart. det är ju mer troligt att det är en "Mijailo Mijailović" idag än när Anna Lind blev tagen av dagar.

Med förmåga till kritiskt tänkande menade jag i det här fallet att kunna ifrågasätta användares påståenden om brottsoffer, gärningsman eller motiv. Tror inte det är mindre relevant idag än på 80- eller 90-talet.
Senast redigerad av Troian 2019-11-10 kl. 22:22.
Citera
2019-11-10, 22:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Så klart det inte är motivet men kanske en bidragade orsak till att detta hände.
Motivet kan ju vara vad som helst men i vart fall har den gett en oerhörd affekt hos GM. Avvisning av närmande.. Hört röster som befaller och BO var djävulen...osv men han verkar varit närmast ursinnig av någon anledning.

Hoppas bara att BO överlever nu.

Ok. Vad jag förstår på polisens händelserapport så förhördes MGM under natten. Så tror inte han var så berusad att han behövde nyktra till.

GM kan ha blivit avvisad, men låt det inte bli en trådsanning. Det som beskrivs som vansinnesdåd brukar inte föregås av ett avvisande.
Senast redigerad av Troian 2019-11-10 kl. 22:20.
Citera
2019-11-10, 22:20
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det skulle ju i så fall kunna bero på tolkbehov. (OBS: Jag vet inget i fallet.)
Ja, så kan det också vara.
Citera
2019-11-10, 22:29
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ok. Vad jag förstår på polisens händelserapport så förhördes MGM under natten. Så tror inte han var så berusad att han behövde nyktra till.

GM kan ha blivit avvisad, men låt det inte bli en trådsanning. Det som beskrivs som vansinnesdåd brukar inte föregås av ett avvisande.

Den som inte kan förstå innebörden av det jag skrev kan jag inte ta ansvar för.

Inte heller om det skulle bli en trådsanning..

Nu talar du rätt tvärsäkert om att ett avvisande inte kan vara aktuellt. Det var bara ett exempel och jag förstår inte varför du hängde upp dig på just detta.

Det mest logiska till innehav av plankan kan vara någon som sökt lite byggmaterial till tält/kåklägret som råkar rulla förbi busshållplatsen. Vad som sedan föranleder till attacken får vi reda på så småningom.
Citera
2019-11-10, 22:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Den som inte kan förstå innebörden av det jag skrev kan jag inte ta ansvar för.

Inte heller om det skulle bli en trådsanning..

Nu talar du rätt tvärsäkert om att ett avvisande inte kan vara aktuellt. Det var bara ett exempel och jag förstår inte varför du hängde upp dig på just detta.

Det mest logiska till innehav av plankan kan vara någon som sökt lite byggmaterial till tält/kåklägret som råkar rulla förbi busshållplatsen. Vad som sedan föranleder till attacken får vi reda på så småningom.

Någon i tråden som påstod att han känner BO hävdade att hon blev attackerad på grund av att hon avvisat en person som gjorde närmanden.

Du tog närmande som exempel. Inget fel med det, ville bara vara tydlig med att det enda som talar för det är en användares postning i tråden.
Citera
2019-11-10, 22:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Vad är det för yrkeserfarenhet? Har du forskat i viktimologi och oprovocerade överfall på kvinnor, eller vad är din yrkeserfarenhet?

Ditt inlägg är lite svårt att läsa. Men förstås är det så att de flesta angrepp inte alls är exempel på vansinnesdåd. Men den här gången är jag rätt övertygad om att så är fallet. Mellan raderna av polisens uttalanden är det ganska enkelt att se det.

Jag har jobbat inom psyk och där ingick även låsta avdelningar där dom svåra fallen "vårdades"eller rent ut sagt dom farliga individerna.
Min erfarenhet är den som jag skrev, kvinnor och svaga är dom som i regel drabbas av ett våld även om att det inte förefaller som riktat, vi är helt enkelt för släpphänta och naiva.
Det var längesedan nu, jag var ung och fick tjänsten på min storlek och utstrålning, det förekom väldigt mycket våld, det är ingenting nytt, och då hela havet stormar då finns det typ två val, att göra rätt vilket betyder ingenting eller ta all skit och att det tar aldrig slut dock så får man då en stjärna kanten vad det nu är värt. Eller så gör man fel och lierar sig med den sidan som gör fel (det finns oftast två falanger) och blir då hatad av PK kolleger men att man klarar sig ifrån fysiska och psykiska skador och faktiskt att jag fick en äkta respekt med mig nere på golvet vilket gjorde att jag kunde hjälpa människor.
Vad jag såg var att även den djävligaste fattade direkt, även en till synes vansinnig har instinkter och jag påstår närmre till dom mot vad en normal människa har, det hände ett undantag och det var en person som hade ätit "glada svampar" och var helt i en annan värld, den personen var mest farlig för sig själv även om han slagit sönder allt i sin väg, dagen därpå var nog hemsk för hans del, han hade nog inte ett helt ben kvar i kroppen.

Det finns inget oprovocerat, jag är uppväxt i en miljö där man klarade sig igenom att se vad som kom innan att det kom, det är tidigt som ett skeende avgörs bara det att vi har blivit avprogrammerade till att bete oss likt dumma kor där kvinnor till och med själva skjuter undan och förtränger det första intrycket där som det hela började.
Om du är erfaren så vet du att en del kvinnor dom måste man höja nivån inför, allt står där helt utan ord medan att andra dom är betydligt lättare att närma sig, en del verkar inte äga ett språk, och det är så dax då när halva är inne.
Om vi då tar en muslimsk kvinna att försöka sig på, i fredstid...den dåren finns inte annat än hos dom själva.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2019-11-10 kl. 23:04.
Citera
2019-11-10, 23:38
Medlem
DonPapacito38s avatar
Villken etnicity är angivet på denna GM?
Citera
2019-11-11, 01:01
Medlem
Är tjejen svensk? Etnicitet på gärningsmannen?
Citera
2019-11-11, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Är tjejen svensk? Etnicitet på gärningsmannen?

En lågoddsare är att GM är någon form av öststatare. Planka = bygge. Vilka jobbar på byggen i dagens Sverirge? Öststatare.
Citera
2019-11-11, 01:20
Moderator
Chantres avatar
Är bara buss 35 som stannar vid den hållplatsen.

00:22 gick bussen innan hon kom dit
00:49 skulle bussen gå som hon väntade på

00:47 larmas polisen av ett vittne.
Citera
2019-11-11, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
En lågoddsare är att GM är någon form av öststatare. Planka = bygge. Vilka jobbar på byggen i dagens Sverirge? Öststatare.

Jag slår vad om att det är MENA det handlar om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in